Gisteren na offspring al vertrokken, wat er na kwam al gezien of boeide me niet meer. Na 4 dagen (5 incl woensdag) was het fysiek genoeg geweest.

Vooral organisatorisch nog wat werk, zeker op de camping amai...

Te weinig wc en douche tenten, zeker in het achterste stuk. En die fuckers met hun lint altijd, er zijn betere manieren om het wat gecontroleerd te doen...
 
Deep fucking purple :drool::drool::drool:
Gewéldige band maar kwam niet volledig tot zijn recht in de zon helaas.

Wel handig want ik was om iets na 23u thuis, Deftones had ik nog graag meegepikt maar een werkmens moet keuzes maken. Ik dacht dan toch nog één keer goed te kunnen slapen alvorens aan een nieuwe werkweek te beginnen, bleek het kermis te zijn hier op 't dorp. :unsure: Als zorgeloze student is het toch leuker allemaal, zo 'n festival.

Hoogtepunten Jinjer (wát een stem zeg, niet normaal), Opeth, Deep Purple en (na een wat aarzelend begin) Mastodon. Verder veel lekkere tussendoortjes en vooral niets dat me echt tegenviel, behalve de degoutante prijzen dan.
 
Donderdag vertrokken en uiteindelijk gisteren na Alice Cooper op het gemak vertrokken, we waren na 4 dagen gewoon fysiek op. De bands hadden er allemaal goesting in en de sfeer zat over het algemeen goed..

We hebben de volgende bands gezien:
Donderdag:
Battle Beast --> Frontvrouw klinkt live zeer goed en wie weet waar ze binnen paar jaar staan.
Powerwolf --> Goed, zoals altijd
Dropkicks Murpy vanop de tribunes gezien
Iron Maiden --> Die nieuwe songs duren eigenlijk wat lang en haalt het tempo naar beneden..
Volbeat --> Leuke groep om eindelijk eens live te zien

Vrijdag:
Beyond The Black --> eerste keer dat ik live zag. Zangeres mag er zeker wezen en ik hoop dat de nieuwe plaat vooral beter is dan de vorige.
Gloryhammer -> Vorige zanger was véél beter, maar live was wel een leuk feestje
Steelpanther voor een stukje gezien, té warm na twee uur mainstage. Natuurlijk wel de ozzy imitatie en alles wat daarop volgde gezien:coolbrows:
Whitesnake --> klonk mooi.
Within Temptation --> Steengoede show, de band had er enorm veel zin in.. normaal is zangeres Sharon zo actief niet met het publiek.
Scorpions --> Dit is de tweede keer dat ik ze zag en net zoals de vorige keer is het hoogtijd dat de zanger ermee ophoudt :unsure:

Zaterdag:
Majestica --> leuke powermetalband van Sabaton gitarist..
michael schenker, maar bij het neerzitten in de schaduw regelmatig ingedommeld van vermoeidheid/hitte
Smash Into Pieces --> toevallig ontdekt omdat we in de metaldome even gingen uitrusten.
Fleddy Melculy --> Niet mijn ding, maar vriendin wou ze zien.
Saxon --> goede show, eerste keer dat ik ze live zag
Judas Priest -> Kut dat de videoschermen tijdens de eerste songs uitbleven, anders redelijke show
Korn --> Te moe om actief te zien, dus op tribunes gezeten

Zondag:
Alestorm -> Wat een feest... echt, ik heb nog nooit meegemaakt dat er crowdsurfers van achter de halve liter tent nog voor raken.. er ging er zelfs eentje in de andere richting :laugh:
Alice Cooper -> Die band moeten ze in het donker laten spelen.. en de gitariste mag er wel zijn :unsure:

Normaal stond Sabaton ook nog op ons programma, maar gezien we toch al tickets hadden voor de sportpaleis show, maar besloten om naar huis te gaan en ons eigen bed op te zoeken..

Pluspunt was wel het gratis water en die enkele foodtents met een goede prijs/hoeveelheid verhouding :D

Vooral organisatorisch nog wat werk, zeker op de camping amai...

Te weinig wc en douche tenten, zeker in het achterste stuk.
Voor het eerst in 9 jaar tijd nog eens op de camping gelegen en dat was een ramp.. donderdag toegekomen en we moesten al volledig van achteren in sector D3 gaan staan. Veel nachtlawaai van de metaldome die tot 5 uur doorging.. Anders waren het wel hollanders/andere met een party tent die het nodig vonden om met hun boombox iedereen wakker te houden.

Ook véél te weinig infrastructuur voor zoveel mensen.. 3 badhuizen voor héél die camping is te weinig.. in het achterste deel hadden er zeker twee meer mogen zijn... Zo'n lange wachtrijen voor toiletten heb ik nog nooit niet gezien op graspop. En vanaf vrijdag begonnen dagjes mensen ook hun tent op de toegang wegen op te zetten, wat het enkel maar gevaarlijker maakte. Dit was de laatste keer dat ik nog op die kut camping ga overnachten :sop:
 
Laatst bewerkt:
@demon326 Jammer om dat te lezen over de Scorpions. 😕 Zelf ben ik nogal grote fan van hun albums Lonesome Crow en vooral Fly To The Rainbow en In Trance (hun eerste drie albums met nog meer bluesy en proginvloeden, eerste album zelfs psychedelische invloeden). Vind Klaus Meine zijn stem op die twee laatste echt schitterend. Is ook weinig livemateriaal van te vinden jammer genoeg.
Spijtig dat hij blijkbaar te oud is geworden...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoogtepunt gisteren toch die kerel die tijdens Sabaton helemaal tot vooraan is kunnen crowdsurfen met zijn rolstoel die hem netjes achtervolgde. :crazy: Zijn beenprothese kon het ieder moment begeven, maar die mens was vooral keihard aan 't genieten. Schitterend om te zien!
 
Ook véél te weinig infrastructuur voor zoveel mensen.. 3 badhuizen voor héél die camping is te weinig.. in het achterste deel hadden er zeker twee meer mogen zijn... Zo'n lange wachtrijen voor toiletten heb ik nog nooit niet gezien op graspop. En vanaf vrijdag begonnen dagjes mensen ook hun tent op de toegang wegen op te zetten, wat het enkel maar gevaarlijker maakte. Dit was de laatste keer dat ik nog op die kut camping ga overnachten :sop:
Vooral gisteren viel me dit ook op hoe lang die rijen waren op de wei om naar het toilet te gaan.
Als je dan echt dringend moet heb je wel een probleem.
 
Gisteren eens gaan zien naar Spiritbox (had er al wel veel positiefs van gehoord ) en dat was meevaller,vooral de laatste 3 songs konden me bekoren.Leuke ontdekking dus.
Dan terug naar de Main stages voor Skillet,Alestorm (zeg wat je wilt maar die spelen de wei wel plat),The Offspring,Alice Cooper,Deep Purple,Deftones en Sabaton (tijdens To Hell and back vertrokken om toch beetje uit de drukte te kunnen blijven).
Alice Cooper zijn show zou in het donker net zoals die van Deep Purple beter tot zijn recht komen,maar ze kunnen niet allemaal op hetzelfde moment spelen natuurlijk.

Tijdens Drink ook gecrowdsurft,was wel druk op dat moment met die surfers ben regelmatig tegen een andere "gebotst".
Ook ff iets opgevangen van Tiamat toen ik naar WC moest tegenover Marquee,klonk ook niet slecht.
Bury Tomorrow stond ook op mijn lijstje maar had clash met iets anders.


Mijn top 3 qua performances:
Korn
Iron Maiden
A Day To Remember

Judas Priest,en Alestorm waren ook wel heel tof.


Ik vraag me wel af van welke groep/artiest het meeste bandshirts waren.
Metallica,Volbeat (vooral bij de dames),Parkway Drive ,Rammstein,Slipknot,Gojira,Sabaton,Alestorm en Iron Maiden enorm veel gezien.


Verder me al afgevraagd wat mogelijke headliners voor volgend jaar kunnen zijn:
de afzeggers A7X,Aerosmith en Faith No More zouden al het meest logische zijn.

goed mogelijk:
Parkway Drive,Slipknot,Ozzy,Disturbed

Twijfelachtig:Mötley Crue,Nightwish,Blind Guardian,Ghost


Hoogst onwaarschijnlijk:
Rammstein,AC/DC,Bon Jovi ,Guns 'N Roses,Metallica,Tool,System Of A Down,Manowar

Als Gojira volgende editie terug op affiche prijkt ,hoop ik toch op een mooie plaats op de affiche ipv ergens in de vroege namiddag.

Nog paar namen die er mogelijk volgend jaar bij kunnen zijn.
In Flames,Trivium,Avatar,Lacuna Coil,Amon Amarth,Airbourne,Arch Enemy,Behemoth,Iced Earth (enfin hoop ik toch),Motionless In White,Of Mice & Men,Monster Magnet,Caliban,Godsmack,Rob Zombie,Diamante,Blackbriar,Amaranthe,Epica,Delain,Hammerfall,Halestorm,Hangman's Chair,Katatonia,I Prevail,Papa Roach,Killswitch Engage,Alter Bridge,,Lamb Of God,Moonspell,Evergrey,My Dying Bride,P.O.D.,Cradle Of Filth,Sleeping With Sirens,Architects,Testament,Anthrax,Three Days Grace,Dee Snyder,Wage War,We Came As Romans,Crown The Empire,The Ghost Inside,Semblant,Hypocrisy,Billy Talent,Satyricon,Palisades,Ministry,Limp Bizkit,Edguy,Dream Theater,Bleed From Within,Exodus,Accept,Watain,Korpiklaani,Eluveitie,Life Of Agony,Dark Funeral,Electric Callboy,Butcher Babies,As I Lay Dying,


Wat ik persoonlijk wil zien maar waarvan de kans klein is
Seether,In This Moment,Breaking Benjamin,Mushroomhead,Flaw,Nonpoint,BMTH,Light The Torch,Creed,Staind,Memphis May Fire,Like A Storm,Lordi,Doro,Fear Factory,A Perfect Circle,Pop Evil,Machine Head,Otep,Staind,Spoil Engine,Demon Hunter,Texas Hippie Coalition,The Black Angels,Stone Sour,Mudvayne,Hellyeah,From Ashes To New,Eyes Wide Open,Drowning Pool,Apocalyptica,Ill Nino,Vola,....
 
Vooral gisteren viel me dit ook op hoe lang die rijen waren op de wei om naar het toilet te gaan.
Als je dan echt dringend moet heb je wel een probleem.

Genoeg (zatte) mannen gezien die in het midden van de wei hun kraan openzette.
 
Vergeten te vermelden, maar op vrijdag tegen de avond ontstond er een "gevecht" dat op eerste zicht al spelend bedoeld was en volledig uit de hand liep.. kerel werd naar keel gegrepen en werd vervolgens tegen de grond gewerkt en zijn keel werd gewoonweg dicht geknepen .. en dat was niet spelend bedoeld..:eek:
 
Gezien en de moeite om te vermelden:
- Death To All
- Deftones (hoe kunt ge dit niet goed vinden - ik blijf het een smet op dit forum vinden dat een paar mensen wiens smaak ik normaliter kan appreciëren dit niks vinden)
- Iron Maiden (gewoon die eerste 3 nieuwe nummers wegdenken)
- Mercyful Fate (hoe the fuck is King Diamond 66 jaar)
- Devin Townsend
- Opeth
- Celeste
- Offspring (goeie setlist)
- Spiritbox
- Invision
- Alestorm (kermismuziek maar cool sfeerke)

Batle Beast was ook wel leuke ontdekking. Snap van zo'n Sabaton wel niet dat ze een festival mogen afsluiten.
 
Echt niemand die While She Sleeps de moeite vond? Alle 4 dagen op livestream gevolgd en voor mij zeker één van de betere.
Ook erg veel hard rock op mainstage deze keer. Echt moeten zoeken voor leuke bands op de livestream in vergelijking met andere jaren.
 
Gisteren ook op GMM geweest. Mijn eerste keer, dus ik wist niet echt wat te verwachten. In vergelijking met RW ervaring, vond ik best ok om binnen te geraken. Kwa volk was het alleszins vele prettiger. Geen "kinderachtig" volk met tienertrutjes die eens naar een festival mochten (toch niet dat ik heb gemerkt) en best wel vriendelijk volk. We zijn daar rond 15u toegekomen en ik ben eigenlijk enkel naar het hoofdpodium geweest. Echt wel een goed idee om die stages zo te splitsen, zodat je maar 10 minuutjes muziekloos zit. Ik ben sowieso al geen crowd-person, dus ik kon me gerust vinden in een plekje wat verder achteruit. Niet te druk en wat ik wou zien kon ik zien op't groot scherm, voor de muziek had ik enkel mijn oren nodig, dus dicht bij het podium was niet nodig voor mij. een kleine poging ondernomen bij the offspring, maar 't werd me wat benouwd, dus dan maar wat verder achteruit gaan genieten van nostalgie. Enkel the Deftones waren niet mijn ding, maar 't was niet slecht. Jammer genoeg Sabaton niet volledig uitgekeken. Mijn oude lijf was echt brak, dus we zijn op tijd doorgegaan. 'k Kende ze wel van naam, en wat liedjes, maar ik had dus geen idee wat ik er van moest verwachten, maar verdekke... ik heb spijt dat ik niet alles heb gezien. ne maat van mij deelde het idee, dus mss gaan we maar naar't sportpaleis (als er nog tickets zijn).

Organisatorisch, tghoja.. ik had het geluk dat ik als man zijnde enkel moest gaan plassen. Nooit echt lang moeten aanschuiven. Maar een nummer twee'ke had een regelrechte ramp geweest. Ge moet maar met krampen zitten en daar makkelijk een half uur moeten aanschuiven.
'k Had ook ne maat die verantwoordelijk was voor twee foodstands, en die zijn verhalen waren ook wel hallicunant. 5 mensen die naar't ziekenhuis zijn afgevoerd, te weinig voorraden. Absurde ideeën zoals wafels in een wafelijzer bakken, of pannekoeken op de plaat,...
En wordt het bier daar aangelengd? Ik drink zelden, maar op een festival hoort het er wel bij. En 'k denk da'k toch 4 halve liters op heb, waar ik totaal niets van voelde. 🙄
 
@Remi een tip voor als je graag redelijk vanvoor staat bij een band maar het niet te druk wilt tussen de mensen: ga 5 minuten voor het optreden naar het andere podium, dan is het meeste volk van het vorige optreden weg en kan je vrij dicht naar het andere podium met goed zicht op de band die op het podium ernaast speelt, dat hebben wij gisteren gedaan met The Offspring. Redelijk dicht gestaan maar toch niet in een benauwende mensenmassa.
 
  • Leuk
Waarderingen: Remi
Iemand dieje reus ook gespot ?
Jep, enkele keren :biglaugh: Ik zei nog tegen mijn compagnon dat dat zowel een vloek als een zegen moet zijn bij concerten. Als je graag ergens vanvoor staat hoor je steevast achter je enkele mensen diep zuchten...
 
Donderdag

***Battle beast, beartooth,

****dropkick murphys, Iron maiden (4 nummers)

*****In Extremo, Baroness

Vrijdag

***Phil campbell, Vintage caravan, Heilung (uurtje)

****Dool, gaahls wyrd,

*****Heaven shall burn, zeal&ardor, amenra , perturbator (laatste 20min)

Zaterdag

** 5FDP

*** eisbrecher, Saxon, steelpanther (30min)

****Dying fytus, decapitated (half uur), ihsahn, Opeth

*****Korn & bad medicine (😎)

Zondag

*** the offspring

****crossfaith, spiritbox, alestorm, me and that man (2 nummers), deftones

***** Amorphis

+ die foodtrucks aan de metaldome zijn wel pak beter in vergelijking met die op de rest van het festival.
- Drukte aan toiletten was vooral zondag een groot probleem.
- vorige editie werd je dicht bij de ingang afgezet door de shuttlebus van metalpark. Nu toch redelijke afstand stappen
Paar zware keuzes moeten maken maar dit was wederom een topeditie!
 
Terug
Bovenaan