Graduaat IT

Papichulo

New member
Na het succesvol afronden van mijn graduaatopleiding in programmeren, ben ik momenteel klaar om de volgende stap te zetten en mijn carrière in de technologische sector te starten. Echter, nu ik sollicitaties overweeg, merk ik dat werkgevers vaak een bredere en diepere kennis verwachten dan ik tijdens de afgelopen twee jaar heb kunnen verwerven. Nu durf ik zelf niet te sollicteren voor de vacatures. Wat moet ik doen?????

Als er 10 puntjes staan op de vacature en je voldoet aan minstens 3 ofzo, gewoon solliciteren.
Ze overdrijven heel vaak op hun vacatures (al dan niet uit onwetendheid).
Toen ik vertrok bij mijn vorig bedrijf hadden ze een vacature uitgeschreven voor mijn positie waar ik zelf amper aan voldeed (de helft van de puntjes kon ik afstrepen). Terwijl ze meer dan gelukkig gingen geweest zijn met iemand die bijna zo veel ervaring had als mij.
En zo’n overdreven vacatures ben ik nog tegengekomen.

Blijven studeren hetzij door zelfstudie of een bachelor IT al dan niet in afstandsonderwijs.

Ikzelf ben ook afgestudeerd als graduaat programmeren bij hogeschool Vives te Kortrijk in 2022 en heb naar werk als programmeur gezocht, maar wordt vaak afgeschreven omdat ik geen tonnen ervaring heb en een hogere leeftijd heb (41).

Na 6 maand zoeken heb ik het dan opgegeven en ik moest toch werken van de VDAB, dus heb ik een onthaalbediende job gedaan. Ik weet ook niet echt wat een goede motivatie is voor een programmeur job, ik heb daar het heel moeilijk in mij te verwoorden maar ik kijk op naar mijn vader. Die had een simpele job als metser, maar zo'n goeie metser dat hij overal aan de bak kwam. Ik vind het jammer dat die ingesteldheid zoek is in de IT wereld, want ik wil ook gewoon werken als programmeur.

Mijn klasgenoten volgen video cursussen zoals op Udemy om bijkomende kennis op te doen, maar ikzelf vind zo'n cursussen echte rotzooi ipv wat je school heb geleerd, dat ik die cursussen opzoek op torrent websites maar ik kom nog niet aan de helft om dat uit te kijken.

Je moet voor jezelf uitmaken wat goede programmeercode is, want je moet kritisch jezelf bekeuren wat goed en slecht is.

In het software forum, staat nu recent een topic van mij omdat ik graag Angular eens wou proberen omdat dit bij vele vacatures staat met gevraagde kennis op de VDAB-website. Dus heb ik zelf eens zo'n project gemaakt, maar 't is al een jaar geleden dat ik ooit iets geprogrammeerd heb na de dagopleiding bij Vives omdat ik er niet mee bezig ben. Misschien ligt het aan mij dat ik geen programmeer job vind.

Zoals blablabla al schreef, gewoon solliciteren voor junior posities. Ik heb zelf ook een graduaat programmeren, een bachelor lijkt mij een nice-to-have om je theoretische kennis te verhogen maar het lijkt mij de tijdsinvestering niet waard als je al een graduaat hebt.

Beetje simplistisch maar als je weet hoe een propere moderne backend op te bouwen met REST endpoints, die wat logica uitvoert en data uit een database haalt of wegschrijft en daar dan een frontend aan kan koppelen dan ben je voor veel posities vertrokken. Het meeste leer je toch op de werkvloer. De bedrijfsspecifieke dingen, hoe de bestaande applicatie(s) in elkaar zitten en met elkaar verwezen zitten, en de technology stack waar je bedrijf (of team) met bezig is.

Laatst bewerkt:
Blijven studeren hetzij door zelfstudie of een bachelor IT al dan niet in afstandsonderwijs.

Ikzelf ben ook afgestudeerd als graduaat programmeren bij hogeschool Vives te Kortrijk in 2022 en heb naar werk als programmeur gezocht, maar wordt vaak afgeschreven omdat ik geen tonnen ervaring heb en een hogere leeftijd heb (41).

Na 6 maand zoeken heb ik het dan opgegeven en ik moest toch werken van de VDAB, dus heb ik een onthaalbediende job gedaan. Ik weet ook niet echt wat een goede motivatie is voor een programmeur job, ik heb daar het heel moeilijk in mij te verwoorden maar ik kijk op naar mijn vader. Die had een simpele job als metser, maar zo'n goeie metser dat hij overal aan de bak kwam. Ik vind het jammer dat die ingesteldheid zoek is in de IT wereld, want ik wil ook gewoon werken als programmeur.

Mijn klasgenoten volgen video cursussen zoals op Udemy om bijkomende kennis op te doen, maar ikzelf vind zo'n cursussen echte rotzooi ipv wat je school heb geleerd, dat ik die cursussen opzoek op torrent websites maar ik kom nog niet aan de helft om dat uit te kijken.

Je moet voor jezelf uitmaken wat goede programmeercode is, want je moet kritisch jezelf bekeuren wat goed en slecht is.

In het software forum, staat nu recent een topic van mij omdat ik graag Angular eens wou proberen omdat dit bij vele vacatures staat met gevraagde kennis op de VDAB-website. Dus heb ik zelf eens zo'n project gemaakt, maar 't is al een jaar geleden dat ik ooit iets geprogrammeerd heb na de dagopleiding bij Vives omdat ik er niet mee bezig ben. Misschien ligt het aan mij dat ik geen programmeer job vind.
mag ik je vragen wat WG’s als redenen na gesprekken ? Te oud? Niet genoeg ervaring ?
Ging je voor junior posities ?

Ik zit in dezelfde boot, ik studeer rond mijn 37 af met dan wel een master in IT (data science).

Te oud en niet genoeg ervaring komt vaak voor. Ziekenhuizen discrimineren niet, dus dat is een interessante sector voor IT.

Ik heb voor zowat alles gesolliciteerd maar junior posities stond niet in hun titel. De VDAB raadt aan om op alle vacatures te reageren. Het merendeel reageert maar sommige verwachten iets meer in motivatie.

Ik hou liever van bedrijven die direct feedback geven dan hen te hoeven op te bellen maar dat weet je niet op voorhand.

Ik heb een paar bedrijven gehad die een heel goede feedback geven maar zo veel volk in hun IT afdeling hebben dat ze enkel mensen aanvaarden als je in een domein uitblinkt.

Ik heb vooral gezocht in West-Vlaanderen naar jobs maar ik denk dat een goede start voor een Junior positie in Brussel te graaien is mits je iedere dag een paar uren wil verliezen met auto of trein.

Maar ik moet wel zeggen mijn diploma graduaat programmeren is met onderscheiding (65%), komende van BSO Kantooradministratie en gegevensbeheer. Ik heb het dan ook moeilijk mee op te antwoorden op technische vragen want graduaat richt zich op praktijk maar niet op theorie.

Laatst bewerkt:

Enige kans dat ge gestudeerd heb bij Howest? Ik zit daar momenteel en op de laatste stap voor ik mijn diploma kan behalen (als ik de problemen met mijn Identity-database kan oplossen tenminste, anders is het voor januari) en zat me af te vragen hoe mijn kansen op werk vinden in de IT-sector eruit zien. Laag, dat weet ik sowieso al.

Uw post geef me alvast een goed beeld wat te verwachten. Bij de ziekenhuizen solliciteren kan ik alvast doen, al sla ik St-Jan in Brugge over. Zeer nare ervaring met sollicteren voor stage daar. Heb mijn stage dan bij ZORGI gedaan, die zijn ook actief in de medische sector. De stageopdracht was wel moeilijk, volgens de begeleidende docent leunde het meer naar bachelor toe. Gelukkig toch geslaagd, hetzij met de helft. Maar geslaagd is geslaagd.

Mijn stage heb ik dan bij ZORGI gedaan, die zijn ook actief in de medische sector maar de stageopdracht was wel moeilijk, het leunde meer naar bachelor toe (woorden van de docent zelf, niet de mijne). Gelukkig toch geslaagd.

Ondanks dat diploma ben ik wel al 37 jaar + dubbele handicap (allebei sociaal belemmerend) en voltijds is niet echt een goede optie. Zal hout vasthouden worden.

Neen ik heb bij Vives Kortrijk gestudeerd.

Ik heb nochtans stage gedaan bij AZ Sint Jan in Brugge en ben heel erg tevreden over de werksfeer en ontvangst binnen het ICT ontwikkelaarsteam. Ik mocht een visualisatielaag ontwikkelen (C# Asp.net mvc) dat de problemen in het ziekenhuis visualiseert en dat je kan filteren op prioriteit, naam, domein, etcera. Daarnaast heb ik een enquete ontwikkeld (C# Blazor Web Assembly) voor gebruik op de beurs What's Next 2022 in het BMCC.

Specifiek om in het ontwikkelsteam van AZ Sint Jan te komen, heb je minimum een bachelor diploma nodig. Maar er staan voor de moment niet veel vacatures daar open.

Ik heb bij Infohos - Zorgi gesolliciteerd maar ik moest een test afleggen en ik heb er niet veel van gebakken. Ging vooral om wiskunde en laat dat mijn slechtste vak zijn uit het middelbaar onderwijs. In BSO had ik geen wiskunde vanaf 't 4de jaar. Een andere test ging om een Func<> te implementeren, ik heb dit opgezocht na de test en ik kwam op uit op StackOverflow met meer uitleg.

Ik wil gerust wel eens kijken naar je IdentityDatabase (IdentityDbContext?) ...

Neen ik heb bij Vives Kortrijk gestudeerd.

Ik heb nochtans stage gedaan bij AZ Sint Jan in Brugge en ben heel erg tevreden over de werksfeer en ontvangst binnen het ICT ontwikkelaarsteam. Ik mocht een visualisatielaag ontwikkelen (C# Asp.net mvc) dat de problemen in het ziekenhuis visualiseert en dat je kan filteren op prioriteit, naam, domein, etcera. Daarnaast heb ik een enquete ontwikkeld (C# Blazor Web Assembly) voor gebruik op de beurs What's Next 2022 in het BMCC.

Specifiek om in het ontwikkelsteam van AZ Sint Jan te komen, heb je minimum een bachelor diploma nodig. Maar er staan voor de moment niet veel vacatures daar open.

Ik heb bij Infohos - Zorgi gesolliciteerd maar ik moest een test afleggen en ik heb er niet veel van gebakken. Ging vooral om wiskunde en laat dat mijn slechtste vak zijn uit het middelbaar onderwijs. In BSO had ik geen wiskunde vanaf 't 4de jaar. Een andere test ging om een Func<> te implementeren, ik heb dit opgezocht na de test en ik kwam op uit op StackOverflow met meer uitleg.

Ik wil gerust wel eens kijken naar je IdentityDatabase (IdentityDbContext?) ...

Damn, volledig tegenovergestelde ervaring van beide bedrijven. :p

Bij Zorgi moest ik geen test afleggen. Ze hadden zelfs geen vacature geplaatst bij Howest dit schooljaar. Ik had al reeds 20 bedrijven vorige zomer gecontacteerd zonder succes. Zorgi was de laatste en ik had niet veel hoop, omdat ze geen stagiairs zochten. Maar toch een plek gekregen.

Mijn ervaring bij Sint-Jan was dat er vorig jaar in september via Howest "speeddate sollicitaties" op poten werd gezet. Je selecteerde een tijdvak, je kreeg 10 minuten de tijd om te solliciteren en dit was volledig online. St-Jan was 1 van de 3 tijdsvakken die ik had, maar in die 10 minuten kwam er geen kat opduiken. Op het einde dan naar de volgende speeddate gegaan, maar die persoon liet weten dat hij mijn CV zag en dat de vacature meer bachelorgericht was. Ik heb hem bedankt voor de info en toegegeven dat het te moeilijk zou zijn. Dus na 5 minuten al gedaan. Ik dacht om eens terug te keren naar het gesprek van St-Jan en mijn mail achter te laten. Terwijl de browser laadde ging ik naar een andere tab en opeens hoorde ik "ah daar is [mijn naam]". Ik schrok ervan, ik keerde terug naar de tab en zag dat de persoon met een andere sollicitant aan het praten was. Ik verstond dat ze elkaar bedankten voor het gesprek, dus besloot ik even te wachten. 10 seconden later was die sollicitant vertrokken. Ik: "Ah goedendag meneer, voor ons gespr-" maar hij verbrak de verbinding gewoon zonder te luisteren. Kun je geloven dat mijn mening over hem vrij negatief is dan.

Uw stageopdracht klinkt interessant en meer mijn ding. Mijn opdracht was het overzetten van functies van het E-Health platform (aangeboden door de overheid) van hun oude client naar hun nieuwe client. Was absoluut niet evident en het was vaak zoeken naar hoe ik de code moest fixen zodat ie werkt want qua functionaliteit moest het volledig identiek blijven (dus dezelfde API endpoints etc). Was voornamelijk C#, ASP.NET, REST en beetje Javascript, maar ook Azure (Blob Storage enzo).

Aangezien ge Infohos vermeldt vermoed ik dat de stage voor u al iets verder in het verleden zit, de mijne bij Zorgi was dit jaar.

Mijn stage was in het schooljaar 2021-2022. Ik had er niet veel hoop op dat ze mij ooit gingen contacteren maar het was verlof en mijn stageaanvraag heb ik gedaan via de normale procedure via de website van AZ Sint Jan en na een maand is de aanvraag dan doorgespeeld aan mijn stagementor vooraleer ze contact met mij neemden.

In het software forum, staat nu recent een topic van mij omdat ik graag Angular eens wou proberen omdat dit bij vele vacatures staat met gevraagde kennis op de VDAB-website. Dus heb ik zelf eens zo'n gemaakt, maar 't is al een jaar geleden dat ik ooit iets geprogrammeerd heb na de dagopleiding bij Vives omdat ik er niet mee bezig ben. Misschien ligt het aan mij dat ik geen programmeer job vind.
Zó herkenbaar!!
Net een opleiding IOT achter de rug, de smaak rond bepaalde items helemaal te pakken en de zin om hierin verder te gaan door een verkort traject in dagonderwijs Electronic-ict te volgen voorgesteld... But computer says 'no'... Onbegrijpelijk hoe vdab gemotiveerde mensen zo kan afblokken om - na een carrièreswitch - verder te studeren en zo hun kansen op de arbeidsmarkt te maximaliseren!

Ik heb zelf een opleiding van een jaar gevolgd bij de VDAB (systeem- en netwerkbeheer). Daarna ben ik beginnen solliciteren op vele vacatures. Natuurlijk wordt ge veel afgeblokt, maar na enkele weken heb ik toch werk gevonden op een IT-helpdesk bij een organisatie. Nu goed, spectaculair is dat na een tijd niet meer, maar ge hebt tenminste werk in de sector. Ge leert evengoed bij en ge verdient tenminste geld.

Ik ben zelf een opleiding gestart in het avondonderwijs voor mijn graduaat Systeem- en netwerkbeheer. Vandaag begin ik aan mijn laatste jaar. Dus ik heb uiteindelijk tegen het einde van dit jaar 4 jaar ervaring.

Ge moet gewoon onderaan de ladder beginnen en een cv beginnen op te bouwen.

Wat een onzin , te oud , weetje hoe oud ik ben , ik ben 27 en ze doen exact hetzelfde bij mij , er is altijd wel iets , of je hebt niet genoeg ervaring , of je hebt geen rijbewijs of je hebt geen bachelor diploma , ik geloof er niets van. Ik heb zelfs mensen gezien in de consultancy bedrijven die helemaal geen diploma hebben en zelfs geen certificaten , programmeurs die het op school slechter deden dan mij in de richting Graduaat Programmeren die dan toch snel werk vonden omdat ze zeer veel connecties en familie banden hebben, ik ben al 4 maanden bezig met zoeken en zero resultaat. Ik geef de schuld volledig aan de Europese Unie en deze regering. Ze doen moeilijk voor alles en ik hoop dat al het talent uit deze unie zal vertrekken naar Amerika of Canada , dan pas zullen ze afkoelen. Er was zelfs iemand uit mijn klas die niet zo goed Nederlands kon en aangenomen werd uit mijn klas zonder werkervaring , wanneer ik dit via mail vroeg , gaven ze geen reactie erop. Ik word er stilaan gek van en ik ben echt aan het overwegen voor Canada of UK. Wat een kanker land !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zoals ik al zei, ik heb het moeilijk om mij te verwoorden.
Als je uzelf kan verkopen, dan geraak je overal.

Terug
Bovenaan