Graduaat programmeren

MySa02

Member
Hi,
Ik zou graag een graduaat programmeren volgen vanaf september. Maar vraag mij af of dit tijdens deze (corona)periode nog waarde heeft op de markt? Ik werk zelf als arbeider en zou graag van carrière willen veranderen.
Net voor corona was ik begonnen met zelfstandig wat te programmeren, toen zag ik toch nog vacatures voor junior functies. Maar tegenwoordig heb ik de indruk dat die vacatures veel beperkter zijn en men zoekt minimum bachelors TI.
Wat is jullie ervaring op de werkvloer met mensen die een graduaat programmeren hebben gevolgd? Zien jullie een verschil van (te weinig of vage) kennis tov bachelors ?
 
Een graduaat programmeren (of informatica zoals het tot voor kort heette) heeft zeker en vast waarde. Men is altijd en overal op zoek naar goede programmeurs. Dot net-programmeurs zijn moeilijk te vinden en bij Java-programmeurs is dat nog erger. Als je dan nog eens full stack kan programmeren (dus zowel back end als front end) dan ben je helemaal een witte raaf.

Dat gezegd zijnde, ben ik tijdens mijn carrière nog nooit personen tegengekomen die met een graduaat ergens zijn begonnen. Dat kan aan verschillende factoren liggen, maar ik denk niet dat dit op toeval berust. Ik zou dus sterk aanbevelen om bij dergelijke scholen referenties te vragen van studenten en waar die begonnen zijn met werken. Voer desnoods een zoekopdracht uit op Linkedin.
 
Wat is jullie ervaring op de werkvloer met mensen die een graduaat programmeren hebben gevolgd? Zien jullie een verschil van (te weinig of vage) kennis tov bachelors ?
Ik zit in een omgeving waarbij er veel masters/bachelors/omgeschoolden (via VDAB en dergelijke) zitten en ik zie werkelijk geen verschil.
Althans in de programmeerjobs dan toch. Het ligt hem vooral in de motivatie.
Op andere jobs (software architecten bv) merk ik wel weer verschil, vooral de masters die dan vaker weer wat beter zijn.
Maar again, vooral de motivatie maakt het grootste verschil.

En die vacatures, gewoon op solliciteren. De eisen die ze stellen zijn altijd véél hoger dan wat ze nodig hebben :p
 
Ik zou dus sterk aanbevelen om bij dergelijke scholen referenties te vragen van studenten en waar die begonnen zijn met werken. Voer desnoods een zoekopdracht uit op Linkedin.
ik heb de indruk dat elke school zegt dat hun studenten direct werk vinden. En meestal heb je contact met studenten en niet oude studenten die al werken. Ik heb al gekeken op LinkedIn maar ben maar 1 of 2 profiel tegengekomen.
Ik zit in een omgeving waarbij er veel masters/bachelors/omgeschoolden (via VDAB en dergelijke) zitten en ik zie werkelijk geen verschil.
Althans in de programmeerjobs dan toch. Het ligt hem vooral in de motivatie.
Op andere jobs (software architecten bv) merk ik wel weer verschil, vooral de masters die dan vaker weer wat beter zijn.
Maar again, vooral de motivatie maakt het grootste verschil.

En die vacatures, gewoon op solliciteren. De eisen die ze stellen zijn altijd véél hoger dan wat ze nodig hebben :p
Werk je voor een groot bedrijf, in de consultancy of meer kmo ?
is goed op te weten, dat ik het gewoon moet proberen!
 
ik heb de indruk dat elke school zegt dat hun studenten direct werk vinden. En meestal heb je contact met studenten en niet oude studenten die al werken. Ik heb al gekeken op LinkedIn maar ben maar 1 of 2 profiel tegengekomen.

Werk je voor een groot bedrijf, in de consultancy of meer kmo ?
is goed op te weten, dat ik het gewoon moet proberen!
Groot consultancy bedrijf.
 
Hi,
Ik zou graag een graduaat programmeren volgen vanaf september. Maar vraag mij af of dit tijdens deze (corona)periode nog waarde heeft op de markt? Ik werk zelf als arbeider en zou graag van carrière willen veranderen.
Net voor corona was ik begonnen met zelfstandig wat te programmeren, toen zag ik toch nog vacatures voor junior functies. Maar tegenwoordig heb ik de indruk dat die vacatures veel beperkter zijn en men zoekt minimum bachelors TI.
Wat is jullie ervaring op de werkvloer met mensen die een graduaat programmeren hebben gevolgd? Zien jullie een verschil van (te weinig of vage) kennis tov bachelors ?

Deze topic even naar boven kicken aangezien er blijkbaar toch nog vragen zijn.

Uw diploma gaat uw voet in de deur zijn. Graduaat of professionele bachelor maakt weinig uit. Master vs graduaat wordt al iets relevanter, maar zelfs dan nog. Wat u door een interview gaat brengen zijn uw projecten en motivatie. Ik hoor dan vaak "ja maar dat zijn schoolverlaters, die hebben nog geen ervaring met niks".

Een echt gemotiveerde programmeur ga je direct kunnen identificeren, oa door de manier waarop hij vorige (groeps)projecten uitlegt en zijn / haar rol kan onderbouwen, een actief github profiel kan voorleggen, hobbyprojecten,... Niveau van opleiding graduaat / professionele bachelor maakt dan al veel minder uit.
 
Motivatie is zo belangrijk in deze sector. Als je echt gemotiveerd bent ga je dat ook uitstralen of kunnen verkopen.

Zoals W!mpix zei, een soort opleiding is uw voet in de deur… zonder iets of wat van relevante ervaring of opleiding gaan ze je meestal niet aanvaarden (ergens wel begrijpelijk).

Verder is bacheloropleiding een véél hoger niveau dan een graduaatsopleiding, maar zoals hier al gezegd is boeit dat al bij al weinig…

Ik werk nu niet als programmeur. Werk bij een grote internationale cybersecurity speler, maar ook bij ons heb je consultants met: een master, een bachelor, een graduaat, een vdab opleiding.

De masters zijn echt toppers, valt echt wel op. Maar verder is er tussen een bachelor of iemand met een vdab opleiding soms weinig verschil te merken. Er zijn juniors met een bachelor en seniors met een vdab opleiding. De opleiding is gewoon uw toegangspoort binnen IT, de rest hangt puur van uzelf af.
 
Een echt gemotiveerde programmeur ga je direct kunnen identificeren, oa door de manier waarop hij vorige (groeps)projecten uitlegt en zijn / haar rol kan onderbouwen, een actief github profiel kan voorleggen, hobbyprojecten,... Niveau van opleiding graduaat / professionele bachelor maakt dan al veel minder uit.
2nd !!!
 
Deze topic even naar boven kicken aangezien er blijkbaar toch nog vragen zijn.

Uw diploma gaat uw voet in de deur zijn. Graduaat of professionele bachelor maakt weinig uit. Master vs graduaat wordt al iets relevanter, maar zelfs dan nog. Wat u door een interview gaat brengen zijn uw projecten en motivatie. Ik hoor dan vaak "ja maar dat zijn schoolverlaters, die hebben nog geen ervaring met niks".

Een echt gemotiveerde programmeur ga je direct kunnen identificeren, oa door de manier waarop hij vorige (groeps)projecten uitlegt en zijn / haar rol kan onderbouwen, een actief github profiel kan voorleggen, hobbyprojecten,... Niveau van opleiding graduaat / professionele bachelor maakt dan al veel minder uit.
Zou je kunnen zeggen dat programmeren in je vrije tijd/hobbyprojecten doen bijna een must is als je een job als programmeur wilt? Met een graduaat dan wel. Ik kan mij gewoon moeilijk voorstellen dat elke bachelor TI diverse hobbyprojecten doen in hun vrije tijd en een actief github profiel kunnen voorleggen. Ik ken bv. ene die 7 jaar deed over zijn bachelor TI en daarna vlotjes aan een job geraakte. Die is niet de meest gemotiveerde en geniale programmeur hoor. Ik denk dat bedrijven zich nog altijd blindstaren op dat papiertje, en als je een job wilt ge u idd zal moeten diversifiëren van de hoop door met hobbyprojecten af te komen.
 
Het huidige graduaat (met stages e.d.) is een opleiding die pas sinds vorig jaar bestaat. De eerste lading studenten die dat op 2 jaar gevolgd hebben studeren nu dus af.

Voordien was dat een type opleiding die enkel via avondonderwijs aangeboden werd. Ik heb de richting programmeren via avondonderwijs gedaan. Tijdens de opleiding zijn er in ieder geval al enkele mensen die actief aan het zoeken waren (zonder diploma dus) aan de slag geraakt.
 
Zou je kunnen zeggen dat programmeren in je vrije tijd/hobbyprojecten doen bijna een must is als je een job als programmeur wilt? Met een graduaat dan wel. Ik kan mij gewoon moeilijk voorstellen dat elke bachelor TI diverse hobbyprojecten doen in hun vrije tijd en een actief github profiel kunnen voorleggen. Ik ken bv. ene die 7 jaar deed over zijn bachelor TI en daarna vlotjes aan een job geraakte. Die is niet de meest gemotiveerde en geniale programmeur hoor. Ik denk dat bedrijven zich nog altijd blindstaren op dat papiertje, en als je een job wilt ge u idd zal moeten diversifiëren van de hoop door met hobbyprojecten af te komen.
Voor mij is dat geen must als ik CV's binnen krijg, verre van. Privé > Werk.

Maar! En er is een maar.

Iemand die er in zijn vrije tijd mee bezig is doet dat voornamelijk omdat programmeren, thinkering with all things IT related (bvb een programmeur die een eigen home lab heeft om daar ook mee te spelen), ... een passie is. En die haal je er wel uit tijdens een gesprek.
Vaak hebben die ergens een GitHub profiel, of een Stack Overflow profiel waar je dan een kan op gaan kijken, maar vooral tijdens het gesprek merk je meestal dat die gemotiveerder spreken over hun werk, projecten, ervaringen, ... Tenzij expliciet vermeld zal ik zelden op zoek gaan naar iemand zijn profielen op het internet, daar heb ik ook gewoon de tijd niet voor.

Ik heb al allerlei collega's via allerlei opleidingen gehad, en ja, bij sommige bedrijven wordt er initieel naar het diploma gekeken om al een eerste filtering te doen, maar dat is zelden relevant. Het gaat vooral om je motivatie, en ik heb collega's met VDAB opleidingen gehad die veel beter en gemotiveerder waren dan collega's met 2 masters.
 
Terug
Bovenaan