GPS-en verklikkersystemen

Lots02

Well-known member
Crowdfunder FE
152€ GAS-boete (snelheidsovertreding). Zone 50 (75 gecorrigeerd naar 69) op een baan met afgescheiden fietspaden in beide richtingen door bomenrij, zonder huizen (op dat stuk) aan een begraafplaats (Kortrijk). Belachelijk veel geld down the drain.
 
152€ GAS-boete (snelheidsovertreding). Zone 50 (75 gecorrigeerd naar 69) op een baan met afgescheiden fietspaden in beide richtingen door bomenrij, zonder huizen (op dat stuk) aan een begraafplaats (Kortrijk). Belachelijk veel geld down the drain.
altijd Waze opzetten, gratis app die me al massa's geld heeft bespaard
 
Of uw manieren houden in het verkeer. Dan moet je geen app gebruiken om "geld te besparen". Zegt eigenlijk ook wel iets over de mentaliteit van veel bestuurders, dat er een app nodig zou zijn om boetes te omzeilen.
Is niet noodzakelijk een kwestie van manieren houden. Ik doe best wel wat km per jaar en kom regelmatig op 'nieuwe' plaatsen waar het bijvoorbeeld op een brede steenweg ineens naar 50 gaat en er een halve meter verder al een flitspaal staat of waar recent de zoveelste trajectcontrole in gebruik werd genomen die ik nog niet ken. Jij mag dat 'omzeilen' vinden, ik noem dat beschermen tegen diefstal.

Voor de haters, Waze waarschuwt ook voor ongevallen, objecten op de weg, geeft u de optimale route rekening houdend met verkeer, etc. etc
Probeer het eens uit zou ik zeggen, weldra kun je niet meer zonder... ;)
 
Is niet noodzakelijk een kwestie van manieren houden. Ik doe best wel wat km per jaar en kom regelmatig op 'nieuwe' plaatsen waar het bijvoorbeeld op een brede steenweg ineens naar 50 gaat en er een halve meter verder al een flitspaal staat of waar recent de zoveelste trajectcontrole in gebruik werd genomen die ik nog niet ken. Jij mag dat 'omzeilen' vinden, ik noem dat beschermen tegen diefstal.

Voor de haters, Waze waarschuwt ook voor ongevallen, objecten op de weg, geeft u de optimale route rekening houdend met verkeer, etc. etc
Probeer het eens uit zou ik zeggen, weldra kun je niet meer zonder... ;)
De zoveelste recente trajectcontrole niet kennen. Daar waze voor gebruiken, vind ik idd omzeilen. Een trajectcontrole is geen momentopname he, dat is gewoon een gemiddelde, dan rij je gewoon over lange afstand te snel, niet eens langs een flitspaal die volgens u te dicht achter een beperking staat. Dat laatste valt trouwens ook te vermijden door naar de borden te kijken en er ook op te reageren, maar bon. De Belgische redenering dat je maar moet beginnen vertragen vanaf het bord, en terug mag versnellen zodra je in de verte een bord met een hogere snelheid ziet staan, is natuurlijk niet de bedoeling.
En een pak km's doen en daardoor boetes rijden lijkt me ook bullshit. Ik rij al 20 jaar lang gemiddeld 150.000km per jaar en mijn snelheidsboetes zijn, zonder waze, op 1 hand te tellen. Zo lastig is het niet hoor.
 
De zoveelste recente trajectcontrole niet kennen. Daar waze voor gebruiken, vind ik idd omzeilen. Een trajectcontrole is geen momentopname he, dat is gewoon een gemiddelde, dan rij je gewoon over lange afstand te snel, niet eens langs een flitspaal die volgens u te dicht achter een beperking staat. Dat laatste valt trouwens ook te vermijden door naar de borden te kijken en er ook op te reageren, maar bon. De Belgische redenering dat je maar moet beginnen vertragen vanaf het bord, en terug mag versnellen zodra je in de verte een bord met een hogere snelheid ziet staan, is natuurlijk niet de bedoeling.
En een pak km's doen en daardoor boetes rijden lijkt me ook bullshit. Ik rij al 20 jaar lang gemiddeld 150.000km per jaar en mijn snelheidsboetes zijn, zonder waze, op 1 hand te tellen. Zo lastig is het niet hoor.
Waze zegt je gewoon hoe snel je mag rijden, ongeacht of er trajectcontrole is.
Waze piept altijd als je te snel rijdt, ongeacht of er een flitspaal is.
Bullshit dus, imo.

Had je het nu over flitsmeister, kon ik je enigszins volgen.
 
Waze zegt je gewoon hoe snel je mag rijden, ongeacht of er trajectcontrole is.
Waze piept altijd als je te snel rijdt, ongeacht of er een flitspaal is.
Bullshit dus, imo.

Had je het nu over flitsmeister, kon ik je enigszins volgen.
Ik denk dat die discussie ergens anders ook al gevoerd is, maar als je je snelheid aanpast voor een elk gewoon piepje van waze dan heb je de waarschuwing voor flitspalen en trajectcontroles toch niet meer nodig.
 
Ik denk dat die discussie ergens anders ook al gevoerd is, maar als je je snelheid aanpast voor een elk gewoon piepje van waze dan heb je de waarschuwing voor flitspalen en trajectcontroles toch niet meer nodig.
Dat is ook wat ik zeg.
Ergo Waze is niet alleen “om boetes te omzeilen”. Ik rij er correcter door.
 
Dat is ook wat ik zeg.
Ergo Waze is niet alleen “om boetes te omzeilen”. Ik rij er correcter door.
Jij misschien wel, maar Remake reageerde wel op iemand die het vooral gebruikte om boetes te omzeilen.

Het is trouwens niet enkel waze, ik denk dat zowat elke navigatie met connectiviteit die mogelijkheid aanbied. Tesla heeft het zelfs nog toegevoegd in een van de laatste updates omdat er zoveel vraag naar is.
 
Dat is ook wat ik zeg.
Ergo Waze is niet alleen “om boetes te omzeilen”. Ik rij er correcter door.
Zoals @Landtlord zegt was dat niet de uitspraak waar @Remake op reageerde hé. Dat was "altijd Waze opzetten, gratis app die me al massa's geld heeft bespaard" ... wat toch een heel ander gebruik van Waze impliceert dan gewoon "ik rij er correcter door".

Wat @Remake simpelweg (en waarschijnlijk ietwat bot) zegt is:
  1. "als ge Waze nodig hebt om de verkeersborden te zien en erop te reageren, dan zijt ge waarschijnlijk niet goed genoeg aan het opletten"
  2. "als ge het effectief gebruikt om te snel te kunnen rijden en boetes te vermijden, dan zijt ge helemaal slecht bezig"
En dat klopt gewoon imo.
 
Zoals @Landtlord zegt was dat niet de uitspraak waar @Remake op reageerde hé. Dat was "altijd Waze opzetten, gratis app die me al massa's geld heeft bespaard" ... wat toch een heel ander gebruik van Waze impliceert dan gewoon "ik rij er correcter door".

Wat @Remake simpelweg (en waarschijnlijk ietwat bot) zegt is:
  1. "als ge Waze nodig hebt om de verkeersborden te zien en erop te reageren, dan zijt ge waarschijnlijk niet goed genoeg aan het opletten"
  2. "als ge het effectief gebruikt om te snel te kunnen rijden en boetes te vermijden, dan zijt ge helemaal slecht bezig"
En dat klopt gewoon imo.
Dit toch wel, ik snap ook die redenering niet die begint bij "het is toch zo moeilijk om te weten hoe snel ik ergens mag rijden". Het is niet dat er 10 mogelijkheden zijn, en dat zijn maximumsnelheden. Je mag ook even 50 km/u blijven rijden als je niet zeker bent of het ergens 70 is. Het probleem daar is vaak de (IMO Belgische) mentaliteit dat je zo snel mogelijk moet accelereren tot de maximumsnelheid, en liefst 10 km/u erboven, of je een slechte chauffeur bent.
 
  1. "als ge Waze nodig hebt om de verkeersborden te zien en erop te reageren, dan zijt ge waarschijnlijk niet goed genoeg aan het opletten"
No offense, maar in Vlaanderen zijn genoeg plaatsen waar bebouwde kom of gebod 50 km/h niet duidelijk aangegeven wordt.

Op mijn route naar een nieuwe werkplek sinds september vorig jaar moet ik soms een baan passeren die begint aan 70 km/h vlak na een rondpunt, nadien bebouwde kom (ook al kan het qua uiterlijk net zo goed 70km/h zijn) tot aan een druk kruispunt. Deze borden staan aan eéén kant van de baan goed zichtbaar als je rijdt naar het kruispunt toe.

Kom je echter van het kruispunt gereden en je rijdt richting het rondpunt dan zie je nergens een bebouwde kom of gebodsbord voor 50km/h. Enkel een bord dat je de bebouwde kom verlaat na pakweg een halve kilometer.

Nog geen maand aan het werk en ik kreeg op dezelfde dag plots 2 brieven, telkens €50. :sop:

Voor de geïnteresseerden: de Helzoldbaan in Helchteren. Ik heb men ogen al uitgekeken en tot op heden nog geen bord gezien. Na het kruispunt richting Helchteren wordt wel bebouwde kom duidelijk aangegeven, maar de regel is toch dat speciale snelheidlimieten slechts gelden tot aan een kruispunt waarna het opnieuw aangegeven moet worden met een bord?

Ik gebruik geen Waze, enkel Gmaps voor navigatie. Als ik echter hoor van andere mensen dat ze daar geflitst worden... Tzal goed geld opleveren voor de gemeente zeker.
 
Op mijn route naar een nieuwe werkplek sinds september vorig jaar moet ik soms een baan passeren die begint aan 70 km/h vlak na een rondpunt, nadien bebouwde kom (ook al kan het qua uiterlijk net zo goed 70km/h zijn) tot aan een druk kruispunt. Deze borden staan aan eéén kant van de baan goed zichtbaar als je rijdt naar het kruispunt toe.

Kom je echter van het kruispunt gereden en je rijdt richting het rondpunt dan zie je nergens een bebouwde kom of gebodsbord voor 50km/h. Enkel een bord dat je de bebouwde kom verlaat na pakweg een halve kilometer.
Als ik het goed begrijp zie je een bord bebouwde kom wanneer je de bebouwde kom inrijdt, maar je ziet enkel dat je die verlaat wanneer je in de bebouwde kom vertrekt.

Dat is toch hoe een bebouwde kom werkt? Dat bord moet niet herhaald worden aan elk kruispunt, dat is zoals een "zone bord".
 
De zoveelste recente trajectcontrole niet kennen. Daar waze voor gebruiken, vind ik idd omzeilen. Een trajectcontrole is geen momentopname he, dat is gewoon een gemiddelde, dan rij je gewoon over lange afstand te snel, niet eens langs een flitspaal die volgens u te dicht achter een beperking staat. Dat laatste valt trouwens ook te vermijden door naar de borden te kijken en er ook op te reageren, maar bon. De Belgische redenering dat je maar moet beginnen vertragen vanaf het bord, en terug mag versnellen zodra je in de verte een bord met een hogere snelheid ziet staan, is natuurlijk niet de bedoeling.
En een pak km's doen en daardoor boetes rijden lijkt me ook bullshit. Ik rij al 20 jaar lang gemiddeld 150.000km per jaar en mijn snelheidsboetes zijn, zonder waze, op 1 hand te tellen. Zo lastig is het niet hoor.
Goed dan verschillen we daarin van mening, mag ook.
Ik ken trajectcontroles van een paar honderd meter op een brede steenweg die buiten de schooluren nul toegevoegde waarde hebben qua verkeersveiligheid. Dus dank u Waze om me daar op te wijzen wanneer ik daar 7km/u te hard in duik.
Je kunt alles 'mis'bruiken maar voor mij biedt zo'n app toegevoegde waarde op de baan. Goed voor jou als je uit jezelf altijd voorbeeldig rijdt.
Mijn laatste snelheidsboete dateert van 2020 toen ik iemand naar de kliniek voerde. Die werd trouwens nooit kwijtgescholden hoewel ik die met de nodige stukken (medisch noodgeval bevestigd door attest van ziekenhuis) aangevochten heb. Daarvoor was ergens 2013 of 2014.
 
Ik ken trajectcontroles van een paar honderd meter op een brede steenweg die buiten de schooluren nul toegevoegde waarde hebben qua verkeersveiligheid. Dus dank u Waze om me daar op te wijzen wanneer ik daar 7km/u te hard in duik.
Maar ik snap niet goed waarom jouw mening over toegevoegde waarde van een trajectcontrole impact zou hebben over hoe duidelijk die gesignaliseerd is en of je er al dan niet "te snel induikt"?
 
Als ik het goed begrijp zie je een bord bebouwde kom wanneer je de bebouwde kom inrijdt, maar je ziet enkel dat je die verlaat wanneer je in de bebouwde kom vertrekt.

Dat is toch hoe een bebouwde kom werkt? Dat bord moet niet herhaald worden aan elk kruispunt, dat is zoals een "zone bord".
Hmmm, my bad. Ik had indertijd nog eens gezocht op de regels en was er niet op uitgekomen. :p Gelukkig dat het bleef bij die twee keer dan. :)
 
We zijn naast elkaar aan het praten geloof ik...
De discussie ging over Waze dat geld uitspaart omdat je signalen krijgt van over de limiet rijden maar ook trajectcontroles, flitspalen, enz.

Remake zegt dat als je gewoon de regels volgt het niet zou uitmaken dat je een melding krijgt van een trajectcontrole. Daarop begin jij over trajectcontroles die geen toegevoegde waarde hebben. Ik zie niet wat dat ermee te maken heeft.

Explain.
 
Ik had het over die ene specifieke trajectcontrole maar heeft er idd. niets mee te maken, was een zij-opmerking die niets afdoet van het feit dat ik Waze een nuttige app vind.
Maar sommigen hebben er hier blijkbaar hun missie van gemaakt om mij in de hoek van verkeerscrimineel te duwen omdat ik iemand durf aanraden Waze te gebruiken omdat die app verkeersmeldingen geeft. Merk op: verkeersmeldingen. Dus niet alleen flitspalen en trajectcontroles maar ook (en vooral) gevaarlijke verkeerssituaties (ongeval, objecten op de weg, plotse mistbank, etc.) en de meest efficiënte route.
 
Terug
Bovenaan