GPS-en verklikkersystemen

Ik had het over die ene specifieke trajectcontrole maar heeft er idd. niets mee te maken, was een zij-opmerking die niets afdoet van het feit dat ik Waze een nuttige app vind.
Maar sommigen hebben er hier blijkbaar hun missie van gemaakt om mij in de hoek van verkeerscrimineel te duwen omdat ik iemand durf aanraden Waze te gebruiken omdat die app verkeersmeldingen geeft. Merk op: verkeersmeldingen. Dus niet alleen flitspalen en trajectcontroles maar ook (en vooral) gevaarlijke verkeerssituaties (ongeval, objecten op de weg, plotse mistbank, etc.) en de meest efficiënte route.
Een verkeerscrimineel ga ik je zeker niet noemen, maar ik stoorde me wel wat aan de uitspraak dat die app je "massa's geld" bespaart. Als je het hebt over "massa's", denk ik niet aan een gebeurlijk foutje van eens een klein beetje te snel te rijden, maar eerder aan een groter probleem. Dat kan ofwel zijn dat je effectief niet oplet en geen borden ziet, dus niet weet hoe snel je mag, ofwel dat je de regels aan je laars lapt. Althans zo komt dat imo over.

Ik rij bijvoorbeeld constant op cruise control of in bebouwde kom/zone 30 met de begrenzer er op. Je krijgt dan geen boetes en je moet ook niet constant naar je teller staan staren, waardoor je wel degelijk de borden en andere situaties beter ziet. Gratis tip van meester Remake.
 
Ik zet ook waze op als gps en handig om de limieten te zien. Als je ergens onbekend bent en dan moet uw ogen kijken naar al die borden, lijkt me waze een goed hulpmiddel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Au79
Een verkeerscrimineel ga ik je zeker niet noemen, maar ik stoorde me wel wat aan de uitspraak dat die app je "massa's geld" bespaart. Als je het hebt over "massa's", denk ik niet aan een gebeurlijk foutje van eens een klein beetje te snel te rijden, maar eerder aan een groter probleem. Dat kan ofwel zijn dat je effectief niet oplet en geen borden ziet, dus niet weet hoe snel je mag, ofwel dat je de regels aan je laars lapt. Althans zo komt dat imo over.
Ik snap je redenering, maar die uitspraak was als antwoord op iemand die net een boete had gekregen.
Heb ook nooit beweerd dat dit de enige en zeker niet de voornaamste toepassing is van Waze.
Een ongeval vermijden door een gevaarmelding komt bij mij ook onder de noemer 'geld besparen'.
 
Zoals @Landtlord zegt was dat niet de uitspraak waar @Remake op reageerde hé. Dat was "altijd Waze opzetten, gratis app die me al massa's geld heeft bespaard" ... wat toch een heel ander gebruik van Waze impliceert dan gewoon "ik rij er correcter door".
Maar zo is het ook. Waze heeft me ook al wat geld uitgespaard door aan te geven dat ik niet de correcte snelheid rijd.
 
Mij hebben ze hier toch al liggen gehad.
Eerst 90 op de siesegemlaan, wat verder mag je 70... echter na de laatste lichten kom je in bebouwde kom (staat verkeersbord bebouwde kom maar niet een verkeersbord met 50km/h) Gevolg 60 euro boete omdat mijn verkeersbordherkenning van de wagen nog steeds 70 aangaf.
Dan kan een waze wel behulpzaam zijn. Ik gebruik hetzelf wel niet maar kan wel geloven dat zonder waze dit traject nog een grotere cash cow is voor stad aalst.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230626_96242070
In Oost-Vlaanderen is de actiefste camera de trajectcontrole op het viaduct van Gentbrugge richting Antwerpen (101.494). Als je de snelwegen buiten beschouwing laat, wordt er op de Siesegemlaan in Aalst het vaakst geflitst (11.041).

das toch mooi 660.000 euro per jaar gegeven dat iedereen de kleinste boete heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken die baan waar TS het over heeft maar al te goed. Dat is een strook van misschien 300 m waar je efkes tussen de velden zit, daarvoor woonwijken en daarna een sportcentrum (Lange Munte) en opnieuw woonwijken. Er valt iets over te zeggen dat het op sommige plaatsen niet zo duidelijk is wat de snelheidslimiet is en in zo'n geval kan Waze helpen, maar die straat? Daar is het overduidelijk dat je binnen de bebouwde kom zit. In het beste geval is het daar iets groener dan gemiddeld voor een bebouwde kom en idd, tenminste afgescheiden fietspaden.
 
Mij hebben ze hier toch al liggen gehad.
Eerst 90 op de siesegemlaan, wat verder mag je 70... echter na de laatste lichten kom je in bebouwde kom (staat verkeersbord bebouwde kom maar niet een verkeersbord met 50km/h) Gevolg 60 euro boete omdat mijn verkeersbordherkenning van de wagen nog steeds 70 aangaf.
Dan kan een waze wel behulpzaam zijn. Ik gebruik hetzelf wel niet maar kan wel geloven dat zonder waze dit traject nog een grotere cash cow is voor stad aalst.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230626_96242070


das toch mooi 660.000 euro per jaar gegeven dat iedereen de kleinste boete heeft.
Ik denk dan dat er daar heel wat mensen te snel reden, en dat die door die flitspaal zich nu aan de regels houden. En waarom zouden ze nu in godsnaam een 50km/h bord zetten bij het begin van de bebouwde kom? Dat bord is dan gewoon redundant.
Misschien cash cow maar eerder een Safety Goat.
 
Ik moet hier toch met @ugar akkoord gaan hoor @zwarten.
Dit lijkt me een doodnormale verkeerssituatie die gewoon correct is aangegeven, en die ge perfect kunt zien met uw ogen en uw begrip van de verkeersregels.

Maar nu zegt gij dat ge een 2e digitaal systeem (Waze) nodig hebt om uw eerste digitaal systeem (verkeersbord herkenning wagen) te corrigeren... ipv van wat... gewoon op te letten? :wtf:

Ziet gullie (= die kant van de discussie) nu echt niet in hoe absurd dit is?
 
Laatst bewerkt:
Mij hebben ze hier toch al liggen gehad.
Eerst 90 op de siesegemlaan, wat verder mag je 70... echter na de laatste lichten kom je in bebouwde kom (staat verkeersbord bebouwde kom maar niet een verkeersbord met 50km/h) Gevolg 60 euro boete omdat mijn verkeersbordherkenning van de wagen nog steeds 70 aangaf.
Dan kan een waze wel behulpzaam zijn. Ik gebruik hetzelf wel niet maar kan wel geloven dat zonder waze dit traject nog een grotere cash cow is voor stad aalst.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230626_96242070


das toch mooi 660.000 euro per jaar gegeven dat iedereen de kleinste boete heeft.
Dat je daar 50 mag is idd niet duidelijk als je het bord bebouwde kom gemist hebt.
De snelheidslimiet zou duidelijk af te lezen moeten zijn aan het wegbeeld en dat is daar (zoals op vele plaatsen in Vlaanderen) zeker het geval niet. Typisch zo'n weg waar ze de snelheidslimiet kunstmatig laag hebben gemaakt.
 
Ik wist niet dat een bord niet gezien hebben een geldig excuus is. Hoe reden mensen 20 jaar geleden rond, dat moet nogal een chaos geweest zijn zo zonder apps en bordherkenning.
 
Het bord staat aan beide kanten van de weg. Lijkt me eigenlijk straf om te missen. Omgekeerd zouden we nogal klagen over de taffelaars als ze een bord zouden missen dat je van 70 naar 90 per uur mag.
 
Ik moet hier toch met @ugar akkoord gaan hoor @zwarten.
Dit lijkt me een doodnormale verkeerssituatie die gewoon correct is aangegeven, en die ge perfect kunt zien met uw ogen en uw begrip van de verkeersregels.

Maar nu zegt gij dat ge een 2e digitaal systeem (Waze) nodig hebt om uw eerste digitaal systeem (verkeersbord herkenning wagen) te corrigeren... ipv van wat... gewoon op te letten? :wtf:

Ziet gullie (= die kant van de discussie) nu echt niet in hoe absurd dit is?
Ja maar ik heb me hier laten vangen door het vertrouwen op mijn automatische verkeersbordherkenning. Een waze werkt met gps data en had me hier waarschijnlijk wel kunnen helpen. Een verkeersbord gemist is nu niet 'ik gebruik waze want ik ben een pertinente snelheidsovertreder' In die optiek kan het perfect een valabel hulpmiddel zijn.

Wat betreft de boete. Aangezien het een van de top flitslocaties is van oost vlaanderen ben ik niet de enigste. Akkoord dat bord staat daar maar de weginfrastructuur blijft identiek. 2x2 rijstrook gescheiden door een vaste middenberm en er laten zich gewoon veel mensen aan foppen. Je steekt ook nog een druk kruispunt over dus ik let wel vaker op mensen die mogelijks door het rood licht kunnen rijden (je weet wel van die mensen die op het vak rechtdoor staan, de groene pijl naar links zien en gas geven :) )
 
Laatst bewerkt:
Dat je daar 50 mag is idd niet duidelijk als je het bord bebouwde kom gemist hebt.
De snelheidslimiet zou duidelijk af te lezen moeten zijn aan het wegbeeld en dat is daar (zoals op vele plaatsen in Vlaanderen) zeker het geval niet. Typisch zo'n weg waar ze de snelheidslimiet kunstmatig laag hebben gemaakt.
Het bord van 70 vervalt sowieso aan het kruispunt, dus de lichten. Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je dan eens gaat kijken welk bord er na dat kruispunt staat toch?

Daarnaast wordt mijn punt uit mijn eerste post eigenlijk een beetje bewezen: er wordt dus gewoonweg niet gekeken naar de borden, men rijdt dus op gevoel rond?
 
Ik wist niet dat een bord niet gezien hebben een geldig excuus is. Hoe reden mensen 20 jaar geleden rond, dat moet nogal een chaos geweest zijn zo zonder apps en bordherkenning.
Toen mocht iedereen nog wat sneller rondrijden en waren er niet overal automatische flitspalen/trajectcontroles. :unsure:
 
Ik wist niet dat een bord niet gezien hebben een geldig excuus is. Hoe reden mensen 20 jaar geleden rond, dat moet nogal een chaos geweest zijn zo zonder apps en bordherkenning.
20 jaar geleden had je 100'en borden die je attent maakten op de snelheid.
Nu hebben ze alles weggehaald en krijg je 1x 'bebouwde kom' te zien. Heb je die gemist, omdat het bv op een druk kruispunt staat en je aandacht op belangrijkere zaken ligt, dikke pech, je moet het maar gezien hebben...
 
Sommige borden staan inderdaad wel verschrikkelijk slecht opgesteld, maar dan rij je toch beter even 50 op 'safe' tot je zeker bent of je daar nu 50 of 70 mag.
 
Sommige borden staan inderdaad wel verschrikkelijk slecht opgesteld, maar dan rij je toch beter even 50 op 'safe' tot je zeker bent of je daar nu 50 of 70 mag.
welja, daarbij dat Waze en andere apps wel kunnen helpen. Dat is wat hier ook gezegd wordt oa. Waze is dus een extra hulpmiddel, dat ik ook gewoon gebruik.

Ik gebruik Waze eigenlijk niet voor de snelheid. Wel om op GPS snelheid te rijden, dus 70km/h op gps ipv 70 op teller, want teller is toch nooit juist.
Maar eerder voor de ongevallen/files te vermijden.
Ook gebruik ik het maar bij ritten meer dan pakweg 30minuten, voor bovenstaande reden. op kortere afstanden niet, tenzij ik de omgeving niet ken.
 
Terug
Bovenaan