Goede documentaires

shellshock

Well-known member
Crowdfunder FE
Want heel de tijd aapjes/marginalen reality-tv kijken gaat om den duur toch ook vervelen.

Discovery, National Geographic en History Channel zijn al lang afgegleden richting buitenaardse wezens, vrachtwagenchauffeurs en pandjeswinkels en zijn tegenwoordig meer een parodie van hun vroegere zelf.
Ik heb de indruk dat er op Netflix ook wel interessante zaken te vinden zijn, maar deze zijn meer verstopt en je moet er toevallig op stoten. Was begonnen met de reeks van Ken Burns over Vietnam te zien, maar helaas was het net de laatste week dat die daar te zien was.

Tegenwoordig is Canvas de enige zender die nog deftige docu's uitzendt; Belpop en Belga Sport zijn altijd interessant en regelmatig is er laat op de avond ook wel een interessante docu te zien. Vanavond start Platendraaiers. Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
VRT.nu heeft ook wel goed gerief staan. Zo zijn alle afleveringen van Maurice De Wilde over de Tweede Wereldoorlog daar te zien, maar dat is wel zware kost waar ge wel de tijd voor moet nemen. Het is wel doodjammer dat dat op dat platform geen afleveringen van Histories beschikbaar zijn. Daar zaten goede dingen bij.
 
Voor de meer wetenschappelijke en feitelijke documentaires kan je hier terecht. PBS en BBC zijn imo de 2 beste docu zenders. Human Interest docus kunnen ook serieus de moeite zijn maar ik heb de indruk dat dat meestal indie producties zijn.

Free Solo, The Work & American Factory zijn de indrukwekkendste human interest docus die ik laatste jaren gezien heb.

Als je mij vraagt naar All-Time Bests dan denk ik in de eerste plaats aan titels zoals; Grey Gardens, The Act of Killing, Man on Wire, Capturing the Friedmans, Enron: The Smartest Guys in the Room, Rivers and Tides, The Fog of War, Koyaanisqatsi, Baraka, 51 Birch Street, the Up Series, ...
 
Errol Morris: The Thin Blue Line, Standard Operating Procedure, Gates of Heaven
Les Blank: Always for Pleasure, A Well Spent Life, Spend it All, Garlic is as Good as Ten Mothers
Frederick Wiseman: Titticut Follies, High School, In Jackson Heights
Werner Herzog: Encounters at the End of the World, Cave of Forgotten Dreams, Grizzly Man
Terry Zwigoff: Louie Bluie, Crumb
D. A. Pennabaker: Dont Look Back, The War Room

Voor de rest: Marwencol, Leviathan, Hoop Dreams,
 
Geen idee of de docu van Ken Burns over de Civil War nog op Netflix is te zien, maar dat is een aanrader als het onderwerp je interesseert.

Daarnaast kunt ge ook nog goede documentaires terugvinden op YouTube.
 
Check dees

De maker hiervan heeft ook een seri op Netflix, Dark Tourist

Hij is een beetje de Louis Theroux van Nieuw-Zeeland
 
  • Leuk
Waarderingen: Hawk
The Civil War en The Vietnam War van Ken Burns
The Act of Killing en The Look of Silence van Joshua Oppenheimer
Tickled
Grizzly Man
 
Je gaat paddestoelen en schimmels ontzagwekkend vinden na het zien van Fantastic Fungi van Louie Schwartzberg.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
The world at war vond ik geweldig interessant. Gemaakt in de jaren '70 dus ze laten veel soldaten / officieren / burgers van beide zijden aan het woord. Zo heb je oa Albert Speer en een commandant van een U-boot die hun ervaringen en taktieken delen, maar ook gewone burgers over de ganse wereld. Het beste van de reeks is dat het echt een neutraal standpunt in neemt en niet van "we hebben de vuilde Duitsers eens hun poepje laten ruiken" of US is the best zever.

Kijk maar eens naar de cast :

 
Voor de meer wetenschappelijke en feitelijke documentaires kan je hier terecht. PBS en BBC zijn imo de 2 beste docu zenders. Human Interest docus kunnen ook serieus de moeite zijn maar ik heb de indruk dat dat meestal indie producties zijn.

Free Solo, The Work & American Factory zijn de indrukwekkendste human interest docus die ik laatste jaren gezien heb.
Als je fan bent van Free Solo kan ik The Dawn Wall ook aanraden!
 
Netflix heeft wel een paar goede natuurdocu's van de BBC in zijn aanbod, alsook documentaires over WO I en II. Mijn vrouw vindt daar ook soms documentaires over politieke schandalen in Mexico.

De laatste die mij heeft aangegrepen was "Attacking the devil", wat eigenlijk een documentaire over een journalist is en zijn carrière gemengd met het thalidomideschandaal (softenon hier).
 
Enkele suggesties:

Hoop Dreams (1994)
Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father (2008)
Paradise Lost: The Child Murders at Robin Hood Hills (1996)
The Act of Killing (2012)
Promises (2001)
Capturing the Friedmans (2003)
Senna (2010)
American Movie (1999)
O.J.: Made in America (2016)
Tickled (2016)
Please Vote for Me (2007)
Salam Cinema (1995)
Whores' Glory (2011)
Exit Through the Gift Shop (2010)
The Great White Silence (1924)
A Russian Fairytale (2013)
The Salt of the Earth (2014)
Darwin's Nightmare (2004)
Murderball (2005)
First Contact (1982)
Shoah (1985)
The King of Kong (2007)
American Factory (2019)
For Sama (2019)
The Thin Blue Line (1988)
 
Ik heb alles van David Attenborough staan, altijd een plezier om op een verloren moment te bekijken :love:
 
Terug
Bovenaan