Getouwtrek op Sociale Media: Woke - Cancel Culture

To be fair het editoriaal is nog maar net uit dus er is nog geen nummer van Nature geweest waarin die principes al toegepast geweest kunnen zijn. Dus alle voor en tegenstand is momenteel nog hypothetisch
Het is natuurlijk ook wel al een hele stap om dit te communiceren. Publiceren in Nature is voor heel wat wetenschappelijke takken het summum en op deze manier geven ze toch al wat te kennen dat je beter de gewenste conclusies kunt trekken als je voor je carrière wil gaan. Deze editoriaal is een officiële erkenning dat politiek een belangrijker rol zal spelen in of iets aanvaardbaar is voor publicatie of niet, en da's op zich al iets dat je als een slechte zaak kunt beschouwen. Zeker omdat de staat van de wetenschap al niet in de verkeerde richting ging op dat vlak, ik denk niet dat er hiervoor veel wetenschap werd gepubliceerd in Nature die wel problematisch was voor minderheden, het feit dat ze hier nog verder in willen gaan doet je toch afvragen waar hun prioriteiten precies liggen.

Zelfs als ze uiteindelijk geen artikels echt blokkeren zal dit soort communicatie een selectie bias introduceren.
 
Het is natuurlijk ook wel al een hele stap om dit te communiceren. Publiceren in Nature is voor heel wat wetenschappelijke takken het summum en op deze manier geven ze toch al wat te kennen dat je beter de gewenste conclusies kunt trekken als je voor je carrière wil gaan. Deze editoriaal is een officiële erkenning dat politiek een belangrijker rol zal spelen in of iets aanvaardbaar is voor publicatie of niet, en da's op zich al iets dat je als een slechte zaak kunt beschouwen. Zeker omdat de staat van de wetenschap al niet in de verkeerde richting ging op dat vlak, ik denk niet dat er hiervoor veel wetenschap werd gepubliceerd in Nature die wel problematisch was voor minderheden, het feit dat ze hier nog verder in willen gaan doet je toch afvragen waar hun prioriteiten precies liggen.

Zelfs als ze uiteindelijk geen artikels echt blokkeren zal dit soort communicatie een selectie bias introduceren.
Het gaat eigenlijk in eerste instantie ook niet over "Nature", maar over "Nature Human Behaviour"
 
Kunnen we daar ook mee stoppen aub? Ik ben blank, en als je persé een kleur wil gebruiken dan ben ik eerder licht roos, in de zomer licht bruin, en als ik vergeten te smeren ben dan soms wel eens licht rood.

Er zijn nochtans genoeg mensen die hier in deze en in de Woke-thread beweerden dat je net 'blank' moest zeggen omdat die kleur het beste overeenkwam met het uitzicht.
Voor mij komt het er echter wel op neer dat ik 'wit' schrijf in plaats van 'blank' om verschillende redenen. Onder andere uit gewoonte omdat dat nu vaak gevraagd wordt. Maar als jij erop staat om 'blank' genoemd te worden, heb ik er ook geen problemen mee om dat te doen als ik eraan denk.
 
Meerdere redenenen? Is de belangrijkste reden niet gewoon omdat je door het spreken van "wit" in plaats van "blank" gemakkelijker de woke en extreem-linkse BLM politiek uit de V.S. kan importeren alsof de problemen met racisme hier en daar hetzelfde zijn?
Ach, jij vult het zelf al in met een post waarin je vooral je eigen vooringenomenheid laat zien. Maar ik zal antwoorden, zoals ik dat nog al gezegd heb:
https://www.beyondgaming.be/threads/getouwtrek-op-sociale-media-woke-cancel-culture.3813/post-703491
https://www.beyondgaming.be/threads/getouwtrek-op-sociale-media-woke-cancel-culture.3813/post-703684

Meerdere redenen, dus. Onder andere op basis van taalunie en andere schrijfwijzers (vrttaal, taaltelefoon). Daarnaast gewoonte van bij mij op het werk ondertussen, omdat het nu vaak gevraagd wordt. Heb ik afdoende aangetoond dat er meerdere redenen zijn voor mijn eigen woordgebruik om niet meer télkens zo'n aanvallende post vol leugens voor de kiezen te moeten krijgen?
 
Meerdere redenenen? Is de belangrijkste reden niet gewoon omdat je door het spreken van "wit" in plaats van "blank" gemakkelijker de woke en extreem-linkse BLM politiek uit de V.S. kan importeren alsof de problemen met racisme hier en daar hetzelfde zijn?

Dat en het krampachtig willen creëeren van racisme door vergezochte connotaties te zoeken achter woorden waar niemand ooit problemen van gemaakt heeft buiten een klein groepje extremisten dat plotseling "wakker" is.
Dat groepje dat hun willetje dan doorduwt en na een tijdje dan gemakkelijkheidshalve iedereen die daar niet aan mee doet de stempel racist kan opplakken.
Want wij moeten natuurlijk allemaal mee gaan in de betekenis van woorden die dat soort extremisten ons opleggen.

Zo kunnen we binnen een paar jaar naar elk programma, liedje, tekst,... analyseren dat bestond voor deze new-speak zijn intrede vond en wijzen hoe racistisch iedereen toen in het verleden wel niet was omdat ze "blank" of "neger" durfden zeggen en dan ook spreken van het institutioneel racisme dat overal prominent aanwezig was (zelfs in cultuur!) in die tijd.
 
Dat en het krampachtig willen creëeren van racisme door vergezochte connotaties te zoeken achter woorden waar niemand ooit problemen van gemaakt heeft buiten een klein groepje extremisten dat plotseling "wakker" is.
Dat groepje dat hun willetje dan doorduwt en na een tijdje dan gemakkelijkheidshalve iedereen die daar niet aan mee doet de stempel racist kan opplakken.
Want wij moeten natuurlijk allemaal mee gaan in de betekenis van woorden die dat soort extremisten ons opleggen.

Zo kunnen we binnen een paar jaar naar elk programma, liedje, tekst,... analyseren dat bestond voor deze new-speak zijn intrede vond en wijzen hoe racistisch iedereen toen in het verleden wel niet was omdat ze "blank" of "neger" durfden zeggen en dan ook spreken van het institutioneel racisme dat overal prominent aanwezig was (zelfs in cultuur!) in die tijd.
Nog iemand die mij komt vertellen waarom ik een bepaald woord gebruik, en daarbij totaal de redenen negeert die ik zelf aangeef. Liever doorbomen over jouw zelfbedachte reden, omdat je toevallig daarover wilde preken. De windmolens worden wel héél snel gezet om tegen te vechten: "Noem me geen racist!" Hallo, jij bent de eerste die het daar zelfs nog maar over heeft hier.

Doe maar, dat preken, maar laat mij daarbuiten.
 
Nog iemand die mij komt vertellen waarom ik een bepaald woord gebruik, en daarbij totaal de redenen negeert die ik zelf aangeef. Liever doorbomen over jouw zelfbedachte reden, omdat je toevallig daarover wilde preken. De windmolens worden wel héél snel gezet om tegen te vechten: "Noem me geen racist!" Hallo, jij bent de eerste die het daar zelfs nog maar over heeft hier.

Doe maar, dat preken, maar laat mij daarbuiten.
Akkoord dat jouw redenen degenen zijn die je daar opnoemt, maar het initieel gebruik van wit ipv blank is er natuurlijk wel gekomen onder woke-invloed hé.
 
Nog iemand die mij komt vertellen waarom ik een bepaald woord gebruik, en daarbij totaal de redenen negeert die ik zelf aangeef. Liever doorbomen over jouw zelfbedachte reden, omdat je toevallig daarover wilde preken. De windmolens worden wel héél snel gezet om tegen te vechten: "Noem me geen racist!" Hallo, jij bent de eerste die het daar zelfs nog maar over heeft hier.

Doe maar, dat preken, maar laat mij daarbuiten.

Excuses dat het overkwam alsof dit jouw reden was. Nu ik de quote zie waarop de mijne gebaseerd is snap ik dat.
Dus was niet de bedoeling. Het ging mij eerder over de vergezochte logica van de woke-invloed zoals @stungunner hier aangaf.
 
Ook niet vergeten: n-woord dat in de V.S. staat voor nigger, wat véél zwaarder beladen is als het Nederlandse neger.
Wat mij betreft, is neger nu niet bepaald een woord waar ik aan gehecht ben, wil het gerust ook achterwege laten, want ik snap het beledigende aspect er ergens wel van door associatie/connotatie, maar laten we wel wezen, je merkt toch eenvoudigweg ook dat alle eufemismen die men om de zoveel tijd invoert, door een gebrekige integratiepolitiek én - dat wil ik gerust ook toegeven - een deel mensen die wél nog vasthouden aan écht racisme, dat die woorden ook sneller en sneller verslijten.

N**** mag je niet meer zeggen, oké, kleurling dan? Pak maar allochtoon, dat klinkt neutraal! 10 à 15 jaar later: neen, toch maar mensen met een migratieachtergrond...

En als ik en andere bleekscheten het n-woord niet meer mogen zeggen, kunnen we dat dan ook censureren in al die rapteksten van rappers en andere artiesten met een kleur denk ik dan?

Ach, jij vult het zelf al in met een post waarin je vooral je eigen vooringenomenheid laat zien. Maar ik zal antwoorden, zoals ik dat nog al gezegd heb:
https://www.beyondgaming.be/threads/getouwtrek-op-sociale-media-woke-cancel-culture.3813/post-703491
https://www.beyondgaming.be/threads/getouwtrek-op-sociale-media-woke-cancel-culture.3813/post-703684

Meerdere redenen, dus. Onder andere op basis van taalunie en andere schrijfwijzers (vrttaal, taaltelefoon). Daarnaast gewoonte van bij mij op het werk ondertussen, omdat het nu vaak gevraagd wordt. Heb ik afdoende aangetoond dat er meerdere redenen zijn voor mijn eigen woordgebruik om niet meer télkens zo'n aanvallende post vol leugens voor de kiezen te moeten krijgen?

Je moest het niet 100% - ten dele wel natuurlijk - persoonlijk opnemen, het is een bredere trend dan jijzelf, degenen die consequent wit gebruiken zijn vaak bij dezelfde die problemen van racisme trachten te copy-pasten van de V.S. naar hier, cfr. de BLM protesten die je ook hier in Europa plots zag. Ik ga geen oude posts opgraven, maar die discussie hebben we ook al gevoerd.

Andere redenen komen uiteindelijk ook gewoon op hetzelfde neer... het is het advies van de taalunie? Ah, en wat is de politieke voorkeur van degenen die bij de taalunie dat advies uitvaardigden dan misschien?
 
Akkoord dat jouw redenen degenen zijn die je daar opnoemt, maar het initieel gebruik van wit ipv blank is er natuurlijk wel gekomen onder woke-invloed hé.
Tja, ja. Als je dat zo wilt noemen. Je zou het ook "onder invloed van maatschappelijke veranderingen" kunnen noemen. Zo noem je zwarten al twintig jaar geen 'neger' meer zonder daarbij een bepaalde boodschap aan je woordgebruik te geven. Of zo gebruiken we al veel langer niet meer 'gesticht' in neutrale taal als we 'psychiatrie' bedoelen. En je zegt ook al lang niet meer 'onnozel' als je bedoelt 'onschuldig'.

Dat zijn veranderingen.

Je moest het niet 100% - ten dele wel natuurlijk - persoonlijk opnemen.
Ah, dan was het maar ten dele een persoonlijke aanval en maar ten dele een ongefundeerde stropop. Oké, da's veel beter.

het is het advies van de taalunie? Ah, en wat is de politieke voorkeur van degenen die bij de taalunie dat advies uitvaardigden dan misschien?
Ah, deze had je erin geëdit. Dit komt weer in de buurt van een complottheorie, hè.
Heb ik hier ook wel al een paar keer uitgeschreven, maar het komt erop neer dat de Taalunie geen evoluties oplegt, maar beschrijft:
https://www.beyondgaming.be/threads/getouwtrek-op-sociale-media-woke-cancel-culture.3813/post-703297

Beantwoord je eigen vraag eens, wat is de politieke voorkeur van degenen die bij de Taalunie dat advies uitvaardigen dan misschien? Want 'bewijs jij maar eens dat ze niét extreemlinks zijn en die adviezen daarom uitvaardigen' vind ik niet bepaald een eerlijke start.
 
Laatst bewerkt:
En als ik en andere bleekscheten het n-woord niet meer mogen zeggen, kunnen we dat dan ook censureren in al die rapteksten van rappers en andere artiesten met een kleur denk ik dan?
Ja kijk, dat is dan weer iets wat bij mij wringt. Ik gebruik natuurlijk die N-woorden al lang niet meer 'op de straat' (af en toe valt dat, toegegeven, wel eens in de voetbalkleedkamer of weet ik veel, maar dat wordt, door mezelf athans, zeker niet racistisch gebruikt) maar ik vind het dan wel belachelijk dat je als blanke/witte/...zelfs niet meer mag meezingen met bepaalde songteksten.

Er zijn talloze hits uit mijn jeugd die dat N-woord (veelal met de 'soft r') gebruiken, en die teksten zitten zo ingebakken in mijn hoofd dat ik ze kan meezingen terwijl ik aan het koorddansen ben met een pot kokende olie in elke hand, bij wijze van spreken. Onlangs stond zo een hit op bij een bijeenkomst van een hoop vrienden en kennissen en zong ik dus die tekst bijna onbewust mee, waarbij ik toch wel de wind van voren kreeg van een (blanke, by the way) vrouw. Dat waren dan geen USA-stijl hysterics, maar toch.

Zo hysterisch doen over een woord dat het heelder loopbanen kan vernietigen wanneer je het er per ongeluk uit floept (opnieuw: in mindere mate hier, vooral in de USA) of men footage vindt van jaren en jaren geleden, maar dat dan wel zelf constant gebruiken, ik vind het toch wat vreemd. Hier is de reactie vooral 'oei, dat mag je eigenlijk wel niet meer zeggen' wanneer bijvoorbeeld een oude mens dat er uit floept, en gelukkig maar, maar ik heb me toch al meerdere malen vragen gesteld bij de ongelofelijke kracht die dat woord met zich meedraagt.
 
Ik ben het vaak oneens met De Ceulaer maar ik kan dat stuk best pruimen.
Ik ben zoo blij dat ik werk en leef in een omgeving zonder permanent geaffronteerden rond mij en dat ik niet op eieren moet lopen.
Mijn spreekwoordelijk dik vel maakt dat ik heel wat kan verdragen. Meer mensen zouden beter ook eens wat dikker vel kweken...


De volgende quote uit zijn stuk deed me even denken aan commentaar van J.B. Peterson over de poging van Ethan Klein om hem te "cancellen".
Ceulaer : Toch lijkt wokeness op racisme: het ergste zijn niet de geïsoleerde incidenten, het is iets ‘systemisch’. Om weer aan te knopen bij het begin van dit artikel: er sluipt een verlangen naar morele zuiverheid in onze samenleving. Ik zet mij al schrap, voor het geval dit artikel ‘foute’ ideeën blijkt te bevatten. Heb genade, waarde wokers. Ik denk maar hardop na.

 
Beetje ironisch om hier een tweet te citeren van iemand die van Twitter verbannen is, want hij had de deadname van een bekende transgender-acteur gebruikt. Toont aan hoe extreem-links en bekrompen Twitter als platform eigenlijk is.

Niet dat ik continu de oude naam van iemand zou gebruiken die van naam veranderd is, maar het moet wel mogelijk blijven om die te kunnen gebruiken in de juiste context. Jorden Peterson ging daarbij verder als ik gegaan zou zijn, maar vrije meningsuiting houdt ook in dat je meningen moet kunnen verdedigen die niet de jouwe zijn.
 
Ik ben het vaak oneens met De Ceulaer maar ik kan dat stuk best pruimen.
Ik ben zoo blij dat ik werk en leef in een omgeving zonder permanent geaffronteerden rond mij en dat ik niet op eieren moet lopen.
Mijn spreekwoordelijk dik vel maakt dat ik heel wat kan verdragen. Meer mensen zouden beter ook eens wat dikker vel kweken...


De volgende quote uit zijn stuk deed me even denken aan commentaar van J.B. Peterson over de poging van Ethan Klein om hem te "cancellen".


Die 'ik ben het vaak oneens met hem, maar hier niet', zegt voor mij meestal al veel: Als ik het heel vaak niet eens ben met iemand omdat we zo verschillen in ons wereldbeeld, en plots ben ik het eens met hem, dan ga ik er altijd al meer achter zoeken. Dan klopt er iets niet :D Tuurlijk, het kan. Maar de kans is al even groot dat ik dan iets belangrijks over het hoofd zie, waardoor we het toch weer oneens zijn.

Eerlijk, ik denk niet dat iemand echt werkt of leeft in een omgeving waar hij constant op eieren moet lopen op dat vlak. Dat het toch vooral is 'graag zeggen dat je op eieren moet lopen', of zeggen dat je blij bent dat je dat niet moet doen. Niemand hier op het forum, bijvobreeld, moet dat doen. Toch zijn er veel die erover klagen.

En zelfs voor de mensen die sowieso voor een heel groot stuk leven van wat anderen van hen vinden (filmsterren, politici, beroemdheden...) is het ook eigenlijk veel zeggen "dat je iets niet meer mag zeggen", maar het ondertussen wel nog altijd zeggen. We zijn naar Jimmy Carr geweest dit weekend, een super show. Een héél snedige komiek die graag de meest controversiële uitgangspunten als grap gebruikt. En die zei het eigenlijk wel heel goed. Hij gaf aan dat soms de reactie op grappen veranderd is tegenover vroeger, maar zei daarbij ook wel dat het wel uitgelegd kan worden aan die paar kiekens die niet doorhebben dat een grap over iets ergs niet hetzelfde is als het erge ding zelf. En dan ga je verder.

En vooral dat gecanceld worden ook niet zo verschrikkelijk is als wat wel gezegd wordt. Ben je ooit ontslagen? Gecanceld door je baas. Ben je ooit gedumpt? Gecanceld door je vriendin. Veel meer is er ook niet aan. Het is ook een beetje angst zaaien omdat dat politiek weer beter uitkomt voor de "andere" kant: Genoeg klagen over hoe vreselijk het is als je gecanceld wordt en hoe makkelijk dat gebeurt, en iedereen die kritiek heeft op een ongepaste racistische grap is plots extreemlinks en hysterisch. Het gaat beide kanten op, hoor.

Daarom vind ik het wel grappig dat je Jordan Peterson aanhaalt, die dus niet verbannen is van Twitter en zeker niet alleen omdat hij iemand heeft gedeadnamed, dat is wel héél erg fout voorstellen van de werkelijkheid. Je kunt een half boek schrijven over Peterson, zijn populistische praat die duidelijk alleen diende om boeken te verkopen en een misnoegde jeugd op zijn hand te krijgen, maar waarvan hij zelf maar een paar woorden meende, zijn constante getroll op twitter en nu zijn suspension die hij fier draagt alsof het een ban is. De vrijheid van meningsuiting is geen vrijheid tot het verspreiden van haat (en nee, dat is niet alleen die deadname) of vrijheid tot het weigeren te voldoen aan de gedragsregels van een platform.

De Ceulaer en Jordan Peterson, het zijn niet bepaald mijn vertegenwoordigers.
 
Akkoord dat jouw redenen degenen zijn die je daar opnoemt, maar het initieel gebruik van wit ipv blank is er natuurlijk wel gekomen onder woke-invloed hé.
'onder woke invloed' is weer zoiets leuks. Er is echt iets sinisters an de gang met dat woord.
Eerst heeft men aan de rechterzijde het woord 'woke' overgenomen en er een eigen betekenis aan gegeven.
Vervolgens steken ze alle meningen van mensen waar ze niet akkoord mee gaan in dezelfde 'woke' zak: onnozele tiener- influencers, linkse activisten, en uiteindelijk iedereen die af en toe durft stil staan bij machtsverhoudingen.
Dan zeggen ze heel simpel: "he, jij zit in hetzelfde kamp als de twitteridioten en jij bent 'woke'. Ik ga dus niet naar jouw mening luisteren".

Gewoon weer een klassieke tactiek van bepaalde groeperingen aan de rechterzijde om geen inhoudelijke discussie te moeten voeren. En iedereen trapt er nog in ook. 'woke' is een illusie. 1% van de bevolking is woke en 50% van de bevolking is woke, afhankelijk van welke meningen men nu weer wilt afkraken.

90% van alle incidenten inzake cancel culture zijn eigenlijk gewoon het gevolg van bedrijven die zich legaal indekken of agressieve marketing voeren om zich te associëren/afstand te nemen van bepaalde meningen omdat ze het niet waard vinden om een risico op 0,01% marktaandeel te verliezen te nemen. Neem vooral die onmenselijke economische logica eens in het vizier in plaats van mensen die geen 'neger' zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Die 'ik ben het vaak oneens met hem, maar hier niet', zegt voor mij meestal al veel: Als ik het heel vaak niet eens ben met iemand omdat we zo verschillen in ons wereldbeeld, en plots ben ik het eens met hem, dan ga ik er altijd al meer achter zoeken. Dan klopt er iets niet :D Tuurlijk, het kan. Maar de kans is al even groot dat ik dan iets belangrijks over het hoofd zie, waardoor we het toch weer oneens zijn.

Eerlijk, ik denk niet dat iemand echt werkt of leeft in een omgeving waar hij constant op eieren moet lopen op dat vlak. Dat het toch vooral is 'graag zeggen dat je op eieren moet lopen', of zeggen dat je blij bent dat je dat niet moet doen. Niemand hier op het forum, bijvobreeld, moet dat doen. Toch zijn er veel die erover klagen.

En zelfs voor de mensen die sowieso voor een heel groot stuk leven van wat anderen van hen vinden (filmsterren, politici, beroemdheden...) is het ook eigenlijk veel zeggen "dat je iets niet meer mag zeggen", maar het ondertussen wel nog altijd zeggen. We zijn naar Jimmy Carr geweest dit weekend, een super show. Een héél snedige komiek die graag de meest controversiële uitgangspunten als grap gebruikt. En die zei het eigenlijk wel heel goed. Hij gaf aan dat soms de reactie op grappen veranderd is tegenover vroeger, maar zei daarbij ook wel dat het wel uitgelegd kan worden aan die paar kiekens die niet doorhebben dat een grap over iets ergs niet hetzelfde is als het erge ding zelf. En dan ga je verder.

En vooral dat gecanceld worden ook niet zo verschrikkelijk is als wat wel gezegd wordt. Ben je ooit ontslagen? Gecanceld door je baas. Ben je ooit gedumpt? Gecanceld door je vriendin. Veel meer is er ook niet aan. Het is ook een beetje angst zaaien omdat dat politiek weer beter uitkomt voor de "andere" kant: Genoeg klagen over hoe vreselijk het is als je gecanceld wordt en hoe makkelijk dat gebeurt, en iedereen die kritiek heeft op een ongepaste racistische grap is plots extreemlinks en hysterisch. Het gaat beide kanten op, hoor.

Daarom vind ik het wel grappig dat je Jordan Peterson aanhaalt, die dus niet verbannen is van Twitter en zeker niet alleen omdat hij iemand heeft gedeadnamed, dat is wel héél erg fout voorstellen van de werkelijkheid. Je kunt een half boek schrijven over Peterson, zijn populistische praat die duidelijk alleen diende om boeken te verkopen en een misnoegde jeugd op zijn hand te krijgen, maar waarvan hij zelf maar een paar woorden meende, zijn constante getroll op twitter en nu zijn suspension die hij fier draagt alsof het een ban is. De vrijheid van meningsuiting is geen vrijheid tot het verspreiden van haat (en nee, dat is niet alleen die deadname) of vrijheid tot het weigeren te voldoen aan de gedragsregels van een platform.

De Ceulaer en Jordan Peterson, het zijn niet bepaald mijn vertegenwoordigers.

Wat een misleidende en wat mij betreft ronduit vergelijkingen. Cancel-culture is in geen enkel opzicht te vergelijken met énkelvoudige gebeurtenissen zoals een ontslag of gedumpt worden. Het is véél meer te vergelijken met een woedende menigte die vraagt dat je verbannen wordt uit je dorp of geëxcommuniceerd uit je geloofsgemeenschap. Als wanneer je vriendin je dumpt, ze meteen ook contact opneemt met alle potentiële nieuwe vriendinnen die je in de toekomst zou kunnen krijgen of erger nog een ex-vriendin die je toekomstige vriendin komt stalken en lastig vallen. Zo'n baas (en zo'n toxische bazen heb je ook) toekomstige werkgevers contacteert met halve waarheden of leugens en/of je een beroepsverbod opgelegd krijgt. Gelukkig zelf geen van beiden ooit voorgehad, maar ze bestaan.

De meest nauwkeurige vergelijking voor cancel culture is dan ook gewoon een (poging tot) moderne vorm van ostracisme:

Dat Jordan B. Peterson bewust een Twitter ban heeft uitgelokt, voor meer media-aandacht te krijgen, kan best zijn, maar de regels daarvoor zijn dan ook krom en speelden hem in zijn hand: een deadname is géén haat, dat is een historisch feit, zeker bij bekende mensen. Ik ga verder die man hier nu niet verdedigen, als zelfhulpgoeroe/psychoanalist zegt die een aantal hulpvolle zaken maar daar heeft hij ook decennia ervaring in, qua wetenschap en zelfs evolutionaire psychologie zitten er overduidelijk fouten in een aantal van zijn "analyses".

Is de realiteit hier in België zo erg? Neen. Maar desondanks toch al recent voor het eerst na een sollicitatie (bij een Vlaams Overheidsagentschap) een officiële e-mail teruggekregen met die persoon "z'n" voornaamwoorden in de signature... Gelukkig niet op moeten antwoorden en als ik het gedaan zou hebben was het u/uw geweest.

Deze cancel-culture-waanzin is ontstaan in de V.S. en heeft zich vervolgens verspreid vanuit de universtiteiten en dan richting onderwijs, Hollywood, marketing van bedrijven, en andere sectoren, en steekt gewoon langzaam maar zeker meer en meer de oceaan over.
Net zoals sommige mensen hier plots wit begonnen te gebruiken in plaats van blank.

Twitter zou in plaats van zich bezig te houden met ridicuul strenge regels rond deadnaming beter eerst haar kinderporno probleem en haar privacy issues aanpakken en dat is geen whatboutism, want dat is een kwestie van prioriteiten. Dergelijke platformen die de facto de status van een openbare ruimte bereikt hebben, zouden niet de vrijheid mogen hebben om vrijheid van meningsuiting dermate te beknotten via hun "gedragsregels" of indien ze dat wél doen: dan moeten ze de volledige verantwoordelijkheid krijgen voor élke post die er op hun platform staat, inclusief de haatdragende zaken die ze wél laten staan, e.g. doodsbedreigingen vanuit Islamistische hoek.
 
Wat een misleidende en wat mij betreft ronduit vergelijkingen. Cancel-culture is in geen enkel opzicht te vergelijken met énkelvoudige gebeurtenissen zoals een ontslag of gedumpt worden. Het is véél meer te vergelijken met een woedende menigte die vraagt dat je verbannen wordt uit je dorp of geëxcommuniceerd uit je geloofsgemeenschap.

Het punt is alleen: hoeveel woedende menigtes heb jij zoal gezien na zoiets te zeggen? Hoeveel excommunicaties uit de geloofsgemeenschap heb jij al geweten? Zelfs niet bij jou, maar geweten. Daar gaat het om: De ene marginale, doorgeslagen kant heeft er baat bij om te roepen "pas op, of we cancellen je" en de andere marginale, doorgeslagen kant heeft er baat bij om te zeggen "cancellen is het ergste wat er kan gebeuren en het kan iedereen gebeuren!".

Beiden zijn volgens mij dus gewoon niet waar. Zélfs mensen die "gecanceld" zijn doen gewoon verder op andere momenten en met andere collega's. Tenzij het uiteraard om strafbare dingen gaat, en zelfs dan. Louis CK treedt weer op na een overduidelijke schuldbekentenis, vragen om vergiffenis en een boetedoening. Allebei terecht voor mij: zijn sabbat was nodig want het was echt wel heel verkeerd. Zijn terugkeer mag ook, want iedereen verdient een nieuwe kans.

Maar dàt is "gecanceld" dus, hè. Niet meer dan dat, en wel nogal vergelijkbaar met gedumpt worden.

Dat Jordan B. Peterson bewust een Twitter ban heeft uitgelokt, voor meer media-aandacht te krijgen, kan best zijn, maar de regels daarvoor zijn dan ook krom en speelden hem in zijn hand: een deadname is géén haat, dat is een historisch feit, zeker bij bekende mensen. Ik ga verder die man hier nu niet verdedigen, als zelfhulpgoeroe/psychoanalist zegt die een aantal hulpvolle zaken maar daar heeft hij ook decennia ervaring in, qua wetenschap en zelfs evolutionaire psychologie zitten er overduidelijk fouten in een aantal van zijn "analyses".

Een deadname alleen is geen haat, en daarom was het dus ook niet alleen voor zo eens een deadname dat hij een 'suspension' heeft. Geen ban, maar een suspension, die hij liever aanhoudt omdat hem dat meer opbrengt. Sorry, maar daar ga ik niet aan meedoen.
 
Het punt is alleen: hoeveel woedende menigtes heb jij zoal gezien na zoiets te zeggen? Hoeveel excommunicaties uit de geloofsgemeenschap heb jij al geweten? Zelfs niet bij jou, maar geweten. Daar gaat het om: De ene marginale, doorgeslagen kant heeft er baat bij om te roepen "pas op, of we cancellen je" en de andere marginale, doorgeslagen kant heeft er baat bij om te zeggen "cancellen is het ergste wat er kan gebeuren en het kan iedereen gebeuren!".

Beiden zijn volgens mij dus gewoon niet waar. Zélfs mensen die "gecanceld" zijn doen gewoon verder op andere momenten en met andere collega's. Tenzij het uiteraard om strafbare dingen gaat, en zelfs dan. Louis CK treedt weer op na een overduidelijke schuldbekentenis, vragen om vergiffenis en een boetedoening. Allebei terecht voor mij: zijn sabbat was nodig want het was echt wel heel verkeerd. Zijn terugkeer mag ook, want iedereen verdient een nieuwe kans.

Maar dàt is "gecanceld" dus, hè. Niet meer dan dat, en wel nogal vergelijkbaar met gedumpt worden.

Dat er extremen aan beide zijden zijn, ga ik niet betwisten, dat ligt ook vervat in de definitie van "extremen".
Maar als je gaat stellen dat gecancelled worden vergelijkbaar is met één persoon die zijn of haar relatie (relationeel of professioneel) met jou verbreekt, dat klopt eenvoudigweg niet. Johny Depp bijvoorbeeld is zowel door Disney ontslagen in de "The Pirates of the Carribean" franchise als door Warner Brothers in "The Fantastic Beast"-franchise. Je kan natuurlijk weer een woordspelletje spelen en stellen dat het "publiek" de baas is van filmsterren, maar wat mij betreft loopt jouw vergelijking gewoon scheef.

Zaken als een ban op Facebook of Twitter, lijken mij in deze online tijden zeer sterk in de buurt te komen van sociaal ostracisme, toch voor sommige mensen. Persoonlijk zou iker iets minder van wakker liggen want ik gebruik ze nauwelijks. Voor andere mensen zijn die zaken wél zeer belangrijk.

Een deadname alleen is geen haat, en daarom was het dus ook niet alleen voor zo eens een deadname dat hij een 'suspension' heeft. Geen ban, maar een suspension, die hij liever aanhoudt omdat hem dat meer opbrengt. Sorry, maar daar ga ik niet aan meedoen.

Potato, potato... met Twitter die je dwingt je eigen "foute post" zelf te wissen, kan je een schorsing of een ban eigenlijk op hetzelfde niveau plaatsen. Ofwel gehoorzaam je hun regels, ofwel is je account ongebruikbaar.

Dat ze wel tijd en moeite in die regels steken, maar geen prioriteit kunnen geven aan overduidelijk belangrijkere zaken, toont aan dat dat platform duidelijk eens wat meer overheidsregulatie mag krijgen.
 
Terug
Bovenaan