Getouwtrek op Sociale Media: Woke - Cancel Culture

Dat is geen vreemde situatie, het gaat hier enkel en alleen om het gebruik door witten. Al de hele tijd. Context.

@bojo96 : welkom in deze discussie. Die begint hier ongeveer https://www.beyondgaming.be/threads/getouwtrek-op-sociale-media-woke-cancel-culture.3813/post-702588

En het wordt hier geen racisme genoemd, alleen door mensen die het geen racisme vinden :D

Het Algemeen Nederlands Woordenboek zegt wel het volgende:

"Wordt door sommigen als beledigend ervaren"

Wat ik overigens compleet begrijp daarmee dat ik zei dat ik eerder opteer voor donkere, zelfs eerder dan zwarte.

Dat is geen vreemde situatie, het gaat hier enkel en alleen om het gebruik door witten. Al de hele tijd. Context.

Wat een vreemde uitspraak. Enkel en alleen blanken mogen het woord nigger/nigga niet gebruiken? Meer dan de helft van de wereldpopulatie is Aziaat, die mogen dat wél gebruiken? Zijn namelijk niet blank.
 
Het Algemeen Nederlands Woordenboek zegt wel het volgende:

Wat ik overigens compleet begrijp daarmee dat ik zei dat ik eerder opteer voor donkere, zelfs eerder dan zwarte.
Nogmaals: De taalunie is het enige officiële orgaan over de Nederlandse taal.
Maar goed, ik wil nog meegaan met dat woordenboek. Eens kijken hoe je argument dan standhoudt:

"Het Nederlandse neger is toch niet meer dan een omschrijving voor een persoon met donkere huidskleur?"
Fout, er staat heel duidelijk bij dat het door sommigen als beledigend wordt ervaren. Dus het is wél meer dan een omschrijving voor een persoon met een donkere huidskleur.

"Heb toch de indruk dat racisme vooral eenrichtingsverkeer is naar de donkere gemeenschap"
Je geeft zelf het voorbeeld van bleekscheet, en wat staat daar nu toch zeker?
1658914175509.png


"informeel, beledigend". Dus geen eenrichtingsverkeer.
"Spleetoog" hoef ik niet op te zoeken zeker?

En nergens wordt gewag gemaakt van racisme. Dus je eigen link haalt toch je hele post onderuit?
 
Ja, daarom ook dat ik talen vroeg waar het niet het gangbare woord voor zwart is hé.

El negro y el coche negro kan perfect in het Spaans. In het Nederlands is dat vertaald: de zwarte en de zwarte auto. Niet de neger en de neger auto hoor.
En wat maakt dat verschil tussen een germaanse taal met latijnse geleende woorden of een romaanse taal met een breder gebruik van hetzelfde woord uit?

De oorsprong van het woord is hetzelfde en ook in romaanse talen is de term net zo goed geassocieerd met alle negatieve connotaties waarom men het woord in het nederlands censureert. Net zoals het germaanse woord 'zwart' ook negatief beladen kan zijn.

Dat jij zwarte in plaats van neger "germaniseren" noemt vind ik maar slap gelul. De rest is gewoon de discussie verleggen omdat beweren dat "neger" een neutraal woord is, een onhoudbare positie is. De enigen die ik weet die neger gebruiken zijn ofwel bejaard, en die zeggen en doen wel meer zaken waarbij we nu met onze ogen draaien, ofwel is het zeker niet de bedoeling om dat als neutrale term te gebruiken.
Nergens ontken ik dat het woord een negatieve lading kan dragen. Jij ontkent dat het woord in de volksmond ook nog steeds neutraal gebruikt wordt, ook door niet-bejaarde mensen, wat hier het slappe gelul is.
Op boodschappenlijstjes zal nog steeds negerinnentetten geschreven worden en niet melo cakes.
 
Nogmaals: De taalunie is het enige officiële orgaan over de Nederlandse taal.
Maar goed, ik wil nog meegaan met dat woordenboek. Eens kijken hoe je argument dan standhoudt:

"Het Nederlandse neger is toch niet meer dan een omschrijving voor een persoon met donkere huidskleur?"
Fout, er staat heel duidelijk bij dat het door sommigen als beledigend wordt ervaren. Dus het is wél meer dan een omschrijving voor een persoon met een donkere huidskleur.

"Heb toch de indruk dat racisme vooral eenrichtingsverkeer is naar de donkere gemeenschap"
Je geeft zelf het voorbeeld van bleekscheet, en wat staat daar nu toch zeker?
Bekijk bijlage 11697

"informeel, beledigend". Dus geen eenrichtingsverkeer.
"Spleetoog" hoef ik niet op te zoeken zeker?

En nergens wordt gewag gemaakt van racisme. Dus je eigen link haalt toch je hele post onderuit?

Er staat inderdaad dat neger door sommigen als beledigend kan worden ervaren. Het kan dus wel degelijk onschuldig gebruikt worden. Bleekscheet is dan weer beledigend ongeacht de context. Groot verschil toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: Patj
Elk woordenboek zegt al jaaaren dat dat als minachtend, discriminerend of beledigend wordt ervaren. Het lijkt mij dat je al behoorlijk extreem rechts moet zijn om daar perse aan te willen blijven vasthouden. Dat is niet enkel in grootstedelijk Gent of Antwerpen. Ook in de rand rond Antwerpen inclusief kleine gemeentes en boerenbuiten hoor je dat enkel nog als belediging.

Jullie vallen precies uit de lucht alsof dat iets van de laatste jaren is. Ik ben 36 en heb het nooit anders geweten.

Als 42-jarige is dat toch nog "maar" een jaar of 10 het geval. Rond mijn 18de bvb had niemand een probleem met het woord "neger", hoor (en dat waren ook zwarten overigens).
Pas op: Ik zeg niet dat ik niet achter die evolutie sta. Sowieso ben ik mee en vind ik dat een goede evolutie. Maar we moeten niet gaan doen alsof dat iets is dat al heel ons leven zo is.
 
Dat is geen vreemde situatie, het gaat hier enkel en alleen om het gebruik door witten. Al de hele tijd. Context.

@bojo96 : welkom in deze discussie. Die begint hier ongeveer https://www.beyondgaming.be/threads/getouwtrek-op-sociale-media-woke-cancel-culture.3813/post-702588

En het wordt hier geen racisme genoemd, alleen door mensen die het geen racisme vinden :D
Gelieve blank te gebruiken. Ik wil geen verwarring met white supremacy toestanden creëren hier door het woord wit te beginnen te gebruiken. Alsook blanken zijn niet wit, behalve rosse Ieren dan voor ze in de zon gezeten hebben.
 
Er staat inderdaad dat neger door sommigen als beledigend kan worden ervaren. Het kan dus wel degelijk onschuldig gebruikt worden. Bleekscheet is dan weer beledigend ongeacht de context. Groot verschil toch?
Nu ben je me kwijt, hoor.
Als je daarmee wilt aantonen dat een beledigende term tegen witten "beledigend door iedereen" is, en een beledigende tegen zwarten "voor sommigen beledigend", en dus dat ze bij scheldwoorden tegen witten volgens deze samplesize=1 strenger zijn dan tegen zwarten, heb je gelijk. Maar dat is het tegenovergestelde van je post, hè?

Gelieve blank te gebruiken. Ik wil geen verwarring met white supremacy toestanden creëren hier door het woord wit te beginnen te gebruiken. Alsook blanken zijn niet wit, behalve rosse Ieren dan voor ze in de zon gezeten hebben.
Ik heb mijn redenen om 'wit' te gebruiken. Deels op basis van diezelfde taalautoriteit, deels uit gewoonte voor mijn werk. Maar ik heb geen zware voorkeur voor 'wit' of 'blank'. Ik sta open voor de gevoeligheden, maar heb wel meer nodig dan twee mensen die het liever niet zien om vanwege politieke redenen. Zeker omdat ik met mijn taalgebruik geen forumregels overtreed.
 
Wat een onzin is dit, zeg... ik ken niks van quantummechanica, dus het bestaat niet en is kunstmatig, verzonnen, en ik negeer het gewoon.
Ik ken niks van justitie of het wetboek, dus dat is een kunstmatig boek dat ik niet volg en niet in de werkelijkheid zit verankerd. Ik ken niks van wiskunde, dus 1+1 is 3, en als de rest is kunstmatig opgedrongen!
Quantummechanica is exacte wetenschap. Justitie is kunstmatig maar wel maatschappelijk verankerd binnen een democratie. Taalunie beleid is kunstmatig maar op geen enkele wijze verankerd aan de maatschappij.
Volgens de Taalunie is "poepen" alleen correct in het Nederlandse gebruik "naar het toilet gaan"... wel blijven opletten, hè :D
En ik merk hoe je stil blijft over de "nègre", wat nochtans de vraag van Sylver was.
Maw. taalunie is NIET correct naar Vlaams gebruik van dat woord. Het is dus eigenlijk nog een voorbeeld van hoe het taalunie beleid niet verankerd is in onze Vlaamse maatschappij.
Je kunt je eigen gekronkel niet meer volgen... Dus je taalgebruik aanpassen als er een kind bij is, noem kinderlijk gedrag?
Precies. Door enkel nog kinder(woord)gebruiken toe te laten behandelt de VRT zijn kijkers als kinderen die onvermogend zijn om woorden in de juiste, neutrale contekst te plaatsen. Dat noem ik kinderlijk.
 
Als 42-jarige is dat toch nog "maar" een jaar of 10 het geval. Rond mijn 18de bvb had niemand een probleem met het woord "neger", hoor (en dat waren ook zwarten overigens).
Pas op: Ik zeg niet dat ik niet achter die evolutie sta. Sowieso ben ik mee en vind ik dat een goede evolutie. Maar we moeten niet gaan doen alsof dat iets is dat al heel ons leven zo is.

Er zal natuurlijk wel deels een verschil in zitten van streek tot streek maar rond Antwerpen is dat echt al wel enkele decennia no go. Je komt het al meer dan 20 jaar eerder in deze eveneens non PC context tegen;
https://www.ensie.nl/betekenis/genegerd (1999)
 
Gelieve blank te gebruiken. Ik wil geen verwarring met white supremacy toestanden creëren hier door het woord wit te beginnen te gebruiken. Alsook blanken zijn niet wit, behalve rosse Ieren dan voor ze in de zon gezeten hebben.
Blank betekent toch wel wit. Of kleurloos. Geen van beide lijkt me echt accuraat om de bedoelde huidskleur te omschrijven.
 
Mij niet gelaten dat talen evolueren hoor, maar panikeer dan ook niet meteen als iemand nu nog eens sporadisch een woord gebruikt dan decennialang standaard was.
Wie paniekeert er?
En wat maakt dat verschil tussen een germaanse taal met latijnse geleende woorden of een romaanse taal met een breder gebruik van hetzelfde woord uit?

De oorsprong van het woord is hetzelfde en ook in romaanse talen is de term net zo goed geassocieerd met alle negatieve connotaties waarom men het woord in het nederlands censureert. Net zoals het germaanse woord 'zwart' ook negatief beladen kan zijn.
Als je argument gaat over dat neger een compleet normaal woord is en dit in zovele andere talen geen probleem is, en dan kom je af met i) talen waar dat het woord voor zwart is en ii) het Frans waar nègre eveneens een belediging is en men noir gebruikt is de kern van je argument gewoon waardeloos. Het woord voor zwart =/= een woord dat enkel nog als pejoratief wordt aanzien voor zwarten.
Nergens ontken ik dat het woord een negatieve lading kan dragen. Jij ontkent dat het woord in de volksmond ook nog steeds neutraal gebruikt wordt, ook door niet-bejaarde mensen, wat hier het slappe gelul is.
Op boodschappenlijstjes zal nog steeds negerinnentetten geschreven worden en niet melo cakes.
Neen, ik spreek over mijn omgeving. De enigen die ik dat hier nog hoor gebruiken die de 50 niet gepasseert zijn doen dat in dezelfde context als ze "makakken" gebruiken voor mensen uit Noord-Afrika.
Ook hier sleur je negerinnentetten er maar bij, terwijl iedereen wel aanvoelt dat een ouderwetse benaming voor snoepgoed gebruiken niet echt vergelijkbaar is met over negers spreken.
 
Nu ben je me kwijt, hoor.
Als je daarmee wilt aantonen dat een beledigende term tegen witten "beledigend door iedereen" is, en een beledigende tegen zwarten "voor sommigen beledigend", en dus dat ze bij scheldwoorden tegen witten volgens deze samplesize=1 strenger zijn dan tegen zwarten, heb je gelijk. Maar dat is het tegenovergestelde van je post, hè?

Neger KAN beledigend zijn, bleekscheet IS beledigend. En toch is het woord neger omstreden, zeker de Engelse variant in de VS, dat terwijl de Engelse variant van bleekscheet praktisch aanvaard is. Mooi voorbeeld is een scène uit 2 Fast 2 Furious waar Roman Brian crazy ass white boy noemt, al lachend natuurlijk. Brian die hem crazy nigger noemt zou nooit of te nimmer aanvaard worden. Moest Brian een donkere persoon zijn dan weer wel.

De lijn wordt toch echt scheef getrokken zo nu en dan.
 
Neger KAN beledigend zijn, bleekscheet IS beledigend. En toch is het woord neger omstreden, zeker de Engelse variant in de VS, dat terwijl de Engelse variant van bleekscheet praktisch aanvaard is. Mooi voorbeeld is een scène uit 2 Fast 2 Furious waar Roman Brian crazy ass white boy noemt, al lachend natuurlijk. Brian die hem crazy nigger noemt zou nooit of te nimmer aanvaard worden. Moest Brian een donkere persoon zijn dan weer wel.

De lijn wordt toch echt scheef getrokken zo nu en dan.
Als je alle historische en hedendaagse context negeert dan zou je een punt hebben, ja.
 
De context maakt ook wel al een groot verschil:

Het huis naast ons is verhuurd aan negers.

Die twee negerkes uit de klas zijn vriendinnen van mijn dochter.


Bij het eerste kan ja racisme/negativiteit ontwaren, bij het tweede niet.
 
Neger KAN beledigend zijn, bleekscheet IS beledigend. En toch is het woord neger omstreden, zeker de Engelse variant in de VS, dat terwijl de Engelse variant van bleekscheet praktisch aanvaard is. Mooi voorbeeld is een scène uit 2 Fast 2 Furious waar Roman Brian crazy ass white boy noemt, al lachend natuurlijk. Brian die hem crazy nigger noemt zou nooit of te nimmer aanvaard worden. Moest Brian een donkere persoon zijn dan weer wel.
Even voor de duidelijkheid: neger is niet de de vertaling van nigger. De vertaling van nigger is nikker of kaffer. Twee woorden die je trouwens amper hoort.
 
Klopt dat de context een groot verschil maakt. Maar niet in jouw beide uitspraken, die zijn allebei beledigend en niet-neutraal.
Waarom is dat tweede beledigend, dat is toch louter om personen aan te duiden? Dat is voor mij hetzelfde als ik zou zeggen "dat rossekopke daar is de beste maat van mijn zoon".
 
De tegenhanger van nigger in't engels is eerder cracker en dat zal ook enkel in een negatief racistisch geladen context geuit worden. Crazy Ass black guy zal je witte personages wel horen zegggen.
 
Even voor de duidelijkheid: neger is niet de de vertaling van nigger. De vertaling van nigger is nikker of kaffer. Twee woorden die je trouwens amper hoort.

Da's dus één van de voordelen van op een forum zitten, je leert van anderen. Ik heb nooit iemand een neger genoemd in de wetenschap dat dit nigger kan betekenen. Ik houd het overigens met een donkere persoon of iemand met een donkere huidskleur wat meteen ook refereert naar meerdere populaties dan alleen Afrikanen.
 
Terug
Bovenaan