Genderidentiteit en gendertherapie

Kan je verwijzen naar een specifiek moment in het gesprek waar het gaat over massapsychose?
Ik ga eerlijk zijn dat ik geen zin heb om anderhalf uur naar dat gesprek te luisteren, maar ik ben wel benieuw hoe hij massapsychose bekijkt. Massapsychose is namelijk geen bestaande term voor zover ik weet.
Het dichtste dat in de buurt komt is massa hysterie, maar dat gaat voornamelijk over fenomenen zoals bijvoorbeeld needle spiking waarbij mensen fysieke verschijnselen krijgen zonder dat er daadwerkelijk contact is met een bepaalde stof of de coca-cola hysterie in de jaren '90.

Anorexia en automutilatie heeft bijvoorbeeld met ingewikkelde patronen van wederzijdse beïnvloeding, peer pressure, enzovoorts te maken. 'Massapsychose' is toch nog iets helemaal anders, lijkt me.
Nee, je hebt gelijk, het is edit: hysterie. Foutje.
Het was niet gemakkelijk om het te vinden idd temeer omdat het ook ni exact als 1 van de titels vd hoofdstukken was.
Ik had het dan ook niet gedubbelchecked voor die reden :wallbash:
Hier, voort gemak getimestamped. Het is niet Peterson die uitlegt, wel zijn gast.
 
Laatst bewerkt:
We zijn nergens terecht gekomen. Enkel tegenargumenten wegwuiven van uw kant.
Geen weerwoord dan maar.
Oké. Waarop baseer je je dan om te zeggen dat de stijging in aantal gevallen onmogelijk enkel verklaard kan worden door een grotere maatschappelijke acceptatie van genderissues? Want jij zegt al een paar keer ‘onmogelijk’. Waarop baseer je dat, behalve op jouw buikgevoel?

Graag bewijzen voor uw straffe uitspraken. Gebrekkige argumentatie is een understatement :(
De vrouw te gast in dat gesprek ook negeren :/
Nee. Ik wil het hebben over wat jij of ik vind, niet wat hij erover ‘vindt’. Ik heb het braaf links laten liggen tot jij vroeg wat ik ervan vind: wel, dat. Ik hoef niet te onderbouwen wat ik van hem vind.
 
Nee, je hebt gelijk, het is edit: hysterie. Foutje.
Het was niet gemakkelijk om het te vinden idd temeer omdat het ook ni exact als 1 van de titels vd hoofdstukken was.
Ik had het dan ook niet gedubbelchecked voor die reden :wallbash:
Hier, voort gemak getimestamped. Het is niet Peterson die uitlegt, wel zijn gast.

Als eerste dank je om het op te zoeken en recht te zetten!

Daarnaast is het, om eerlijk te zijn, dus gewoon onzin. Het begrip massa hysterie wordt helemaal niet deftig uitgelegd en doet er eigenlijk niet toe.
Begrippen zoals massa hysterie en massa psychose in de mond nemen zijn typische technieken om mensen wat angst aan te jagen.

Ze verwijzen enkel maar naar de hard gestegen cijfers, maar daar hebben andere users al op gereageerd.

Het komt ook weer neer op het feit dat kinderen/jongeren/mensen beïnvloed zouden worden om te twijfelen aan hun genderidentiteit. Net hetzelfde als de discussies vorige week toen het ging over personen die beïnvloed zouden worden door drag queens (daar begon het allemaal mee) en beïnvloed zouden worden in hun geaardheid.
Ik dacht dat we het erover eens waren dat geaardheid niet beïnvloed kan worden. Ik plaats genderidentiteit op hetzelfde niveau en vind dan ook dat ook dat niet beïnvloed kan worden.
 
Oké. Waarop baseer je je dan om te zeggen dat de stijging in aantal gevallen onmogelijk enkel verklaard kan worden door een grotere maatschappelijke acceptatie van genderissues? Want jij zegt al een paar keer ‘onmogelijk’. Waarop baseer je dat, behalve op jouw buikgevoel?
Dezelfde link die ik net gedeeld heb, in zijn geheel, en de vele andere gesprekken op deze en andere podcasts, met vele andere gasten. Als dat voor u buikgevoel is, dan moeten we wel akkoord zijn met een agree to disagree situatie.
Nee. Ik wil het hebben over wat jij of ik vind, niet wat hij erover ‘vindt’. Ik heb het braaf links laten liggen tot jij vroeg wat ik ervan vind: wel, dat.
Ik ben uiteraard van dezelfde mening natuurlijk.
Enkel en alleen sociale aanvaarding geloof ik niet. Ik denk ook wel, na het beluisteren van imo experts, dat hysterie bij puberende tieners een grote rol speelt, aangesterkt door social media. Ieder zijn mening.

Waarmee ik uiteraard niet zeg dat er geen transgenders zijn natuurlijk.

Daarnaast is het, om eerlijk te zijn, dus gewoon onzin. Het begrip massa hysterie wordt helemaal niet deftig uitgelegd en doet er eigenlijk niet toe.
Begrippen zoals massa hysterie en massa psychose in de mond nemen zijn typische technieken om mensen wat angst aan te jagen.
Je vraagt om ne clip van 4 minuten uit een interview van 1u39m. Als je het volledig bekijkt, zie je de volle context.
Ik denk als het de bedoeling is om angst aan te jagen, dat zoiets de eerste minuten in het gesprek voorkomt, en niet in de laatste 10 minuten van anderhalf uur.

Ik dacht dat we het erover eens waren dat geaardheid niet beïnvloed kan worden. Ik plaats genderidentiteit op hetzelfde niveau en vind dan ook dat ook dat niet beïnvloed kan worden.
Ja dat was een fout van mij die ik vorige week heb gecorrigeerd. En genderidentiteit en geaardheid zijn verschillend in dat opzicht, vind ik.

Wel in al deze factoren, kom ik tot mijn conclusies die ik al beschreven heb.
 
Ondertussen kapt half conservatief amerika zijn Budweiser weg en roepen ze op tot een boycot omdat bud een transmeid haar Instagram post gesponsord heeft.


Hoe zelfs sommige celebs geen schaamte hebben om daarvoor hun voorraad bier aan gort te schieten (America fuck yeah :sarcastic:) Kan er bij mij echt niet in.

Het moge duidelijk zijn dat er nog een enorm lange weg af te leggen is.

Cancel culture in full swing en die heeft dan niet eens iets verkeerds gedaan. 🤷‍♂️
 
Laatst bewerkt:
Cancel culture in full swing en die heeft dan niet eens iets verkeerds gedaan. 🤷‍♂️

In de ogen van de conservatieven wel, trans zijn.
Een heel grote misdaad.

Iets wat hier ook gewoon zomaar eens zou kunnen gebeuren. Mocht Jupiler ineens zich verbinden met transseksuelen of zelfs maar iets van LGBTQ dan zou je hier ook gelijkaardige fenomenen zien.
 
Leek me in ieder geval wel waar je achter vroeg. Ik Kan je Al vast verzekeren dat geen van die vele studies door een historicus geschreven werden. (Die Jennifer Block heeft overigens ook geen expertise achtergrond.)

Ik heb je in het verleden toch al tientallen studies voorgelegd? Ik denk niet dat we met dat over te doen iets gaan veranderen.

Dat gezegd zijnde ik moedig kritisch onderzoek zoals hetgene je net deelde zeker aan maar let er op dat ze ook daar weer enkel aansturen op voorzichtigheid en niet op een verbod. Veel risico is er sowieso niet aan verbonden en zeker voor gevallen waar geen twijfel bestaat wegen de voordelen duidelijk nog steeds veel zwaarder door daarom dat men ook in die landen zoals Zweden, Engeland, Finland, Frankrijk, wel degelijk nog steeds minderjarigen behandelt.

Met een meta-review bedoel ik een meta-analyse van meerdere studies, onderbouwd met statistiek. Niet een literatuurstudie door een groep activisten/beleidsmakers, van eerder observationele studies. Dat artikel uit The British Medical Journal onderlijnt nogmaals dat er op dit moment géén consensus is over de lange termijn gevolgen van puberteitsremmers en gangbare medische behandelingsprotocollen.

Tientallen studies, ja hoor... allemaal van relatief weinig waarde als je daar geen deftige klinische studies met controlegroepen bij hebt natuurlijk.
Zeker wanneer je dan ook nog eens blijkt dat die studies door andere experten in vraag gesteld worden.

Het is namelijk een pàk genuanceerder dan je telkens opnieuw voorstelt. Het prachtige Finland, waar het wel goed gebeurt, gaat dus:
- Steunen op een team experts
- Zich beroepen op de wetenschappelijke studies
- Eerst kijken naar psychologische achterliggende problemen, en de patiënt en zijn omgeving opvolgen en begeleiden
- Allerlei andere psychologische en psychiatrische behandelingen eerst geven
- Nog altijd hormoontherapie en puberteitsremmers voorschrijven

Dat is 100% in lijn met wat iedereen hier al de hele tijd zegt. Ik denk dat het tijd wordt dat je eens met voorbeelden komt waarbij je met dié mening zou verketterd zijn hier, of zou weggezet zijn als homohater. Want dat is gewoon niet zo. Je verwijst de hele tijd naar een discussie met een deleted member, en die heb ik al gelinkt. Daarin werd hij NIET weggeschoven als antiwetenschappelijk, maar werd hij gewezen op zijn foute interpretatie van een studie. Erg tendentieus om dat nu zo voor te stellen, en daarenboven ongelofelijk nutteloos: Al je energie in het vechten tegen een windmolen. In plaats van te praten met de mensen die hier wel zitten.

Ook jij vergelijkt niet met hetgeen ik bedoelde, zelfs niet het juiste member dat er niet meer is denk ik dan.
Laat het volstaan om te zeggen dat ik hier metaforen als "experimenteren met kinderen" of "fuik" niet meer zou durven hanteren als ze niet in dat VRT NWS artikel hadden gestaan, en dat wanneer ik dat in het verleden wél gedaan heb, dat dit niet geapprecieerd werd.

Jij focust steevast op de uitzonderingen, nuanceert tot in de treure... ja, men schrijft nog altijd hormoontherapie en misschien zelfs puberteitsremmers voor, maar met een stevige terugval in de cijfers dat is wél een groot verschil (van 80 naar 20% als ik het me correct herinner). Ik zie psychiatrisch uitbehandelen als een zéér groot verschil, zo bescherm je net zeer kwetsbare en beïnvloedbare jongeren.

Dat van die windmolen heb ik al in RidderBauknecht z'n post geadresseerd, ik ben niet degene die hier over doden begint, of Bart De Wever erbij sleept, of stelt dat er mensen zijn die transpersonen geen bestaansrecht gunnen. Ik zie niet in wat homohater hier mee te maken heeft, dat is wééral iets anders.

Daarenboven staat deze discussie eigenlijk nog eens in de foute thread, maar soit dat is een gevolg van hoe threads te veel uitsplitsen leidt tot discussies die onvermijdelijk in elkaar overlopen.

Verder negeer je in je "voorzichtigheid" dat die evenzeer niet zonder slachtoffers is. Het rechlijnige verband dat jij meent te zien tussen voorzichtig = puberteitsremmers veel moeilijker maken = minder slachtoffers is er misschien in beperkte mate, maar is er zeker niet zo absoluut als jij stelt.

Hoezo is voorzichtigheid niet zonder slachtoffers? Opnieuw: de natuurlijke puberteit is an sich niet dodelijk. Je ziet/leest dat er ook jongeren zijn die zich nadien nog verzoenen met hun geslacht, maar dat die puberteitsblokkers/hormoontherapie mogelijks jongeren net vastzetten in hun therapie/keuze zonder weg terug vandaar dat men ook spreekt van een fuik in dat VRT NWS artikel, dit alles naast levenslang patiënt worden die hormonen moet innemen.
Zelfs even naar de bestaande kennis kijken vind ik al zorgwekkend: je zit met risico's zit voor skeletopbouw (dit is inclusief een anekdote van osteoporose bij een 14-jarige én een breuk in de ruggengraat, die is dus levenslang deels gehandicapt met rugpijn dixit het artikel in de New York Times*), mogelijks zelfs negatieve gevolgen voor het cognitief vermogen (al kwam dat uit dierproeven als ik me niet vergis, dus kan dat hier niet meteen hardmaken voor mensen, maar proefdieronderzoek is een stevige indicatie natuurlijk) ...

Met die hyperfocus op dat verhoogde zelfmoordrisico bij alle transjongeren verlies je wel veel andere zaken uit het oog natuurlijk.

En dat zie je terug in zowel de reportage als in de artikels, als in de korte oplijsting hierboven: Wat Finland nu doet, is echt niet zò verschillend van wat wij doen, hoor. Wij steunen op een team experts, wij beroepen ons op wetenschappelijke studies en kijken naar de psychologische problemen, zorgen voor opvolging en begeleiding. Je stelt het voor alsof je hier morgen naar de dokter kunt gaan en voor je kind een hormoontherapie kunt krijgen. Alsof elke dokter een kwakzalver is die maar 'ja' knikt, of je gewoon genoeg moet shoppen om er eentje te vinden. Dat is niet zo. Heck, om je geslacht te veranderen op je paspoort moet je al meer moeite doen dan wat je doet uitschijnen dat er nodig is om puberteitsremmers te krijgen.

En ook in Finland stoppen ze dus niet met hormoontherapie of puberteitsremmers. Dus aan je "voorzichtigheidsprincipe" komt daar ook een einde. Dat dat mogelijk iétsjes nauwer is gedefinieerd dan hier op dit moment, kan wel zijn.

Zoals ik zei nuanceren tot in de treure. Zie hoger, voor de herhaling van je lijstje dat de zaken op een praktisch absurde manier vergelijkt (team op de ene plek, team op de andere, etc. ...) en feitelijk op een oneerlijke manier: steunend op wetenschappelijke studies, maar toch een niet behandelwijze geruggesteund door sluitende wetenschappelijke evidentie... niet onbelangrijke nuance dan denk ik.

Ook worden hier weer een heleboel woorden in m'n mond gelegd, ik heb nergens gesproken van kwakzwalvers. Ik erken ook gerust wel dat we hier nog niet aan Amerikaanse toestanden zitten... ik doe niet uitschijnen dat je ze te gemakkelijk krijgt, ik plaats vraagtekens bij het feit dat men die stoffen überhaupt geeft, gegeven de risico's die je kan verwachten, gegeven de invloed op het brein die je kan verwachten...

Ik sta open voor het idee dat men soms inderdaad (genees)middelen moet geven met gruwelijke bijwerkingen, omdat ze minder erg zijn dan de kwaal, chemotherapie is een notoir voorbeeld, maar is dat ook hier zo vraag ik me dan af? Vandaar: noodzaak van wetenschappelijke evidentie, en niet louter empathie om korte termijn psychologisch lijden waarvan ik niet ontken dat het er is te bestrijden.

Dat van die kwakzalvers, dat kan je er misschien van maken van de nadruk te leggen op het feit dat men behandelingen uitvoert zonder voldoende wetenschappelijke evidentie, dat geef ik toe.
Maar niet elke dokter/psycholoog, die behandelingen uitvoert in een nieuw, onvoldoende verkend gebied, is daarom een kwakzalver: wél verwacht ik dan inderdaad meer terughoudendheid, uitleg waarom men bepaalde wetenschappelijke principes overboord gooit, verwacht ik wél meer longitudinale studies, wél controlegroepen...

Moest ik advocaat van de duivel moeten spelen, dan valt er iets voor te zeggen dat het niet altijd ethisch is om met placebo of no-treatment control groepen te werken, bij terminale kankers of bij ziektes doet men dat niet, of ziektes waar er een goede standaard behandeling is dat de referentie in plaats van geen behandeling... maar deze situaties lijken mij hier niet van tel, omdat de gewone puberteit niet dodelijk is, en omdat ik denk ik toch ook heel wat transgenders zie die op latere leeftijd de transitie gemaakt hebben (Van Bo Van Spilbeek tot Sam Bettens in eigen land alleen al onder de "BV's"), dus dat kan.

Maar wie zich beroept op de huidige medische kennis en wetenschappelijke studies, kan volgende maand evengoed opnieuw in de ene of de andere richting opschuiven. Zo gaat wetenschap. Dus dan is dat gigantische verschil toch plots heel klein en heel tijdelijk?

Klopt maar bepaalde zaken zijn wel feiten in de wetenschap, en niet alle kennis is even waarschijnlijk om te veranderen.

Denk dat het verschil tussen jou en mij is dat als er wetenschappelijk onderbouwde studies zouden zijn die de lange termijn veiligheid van puberteitsblokkers zouden garanderen en idealiter garandeert dat na 15-20 jaar die mensen geen spijt hebben van de gevolgen, of minstens aantonen dat het geneesmiddel niet erger is dan de kwaal (maar dan heb je onderbouwd klinisch onderzoek nodig), dat ik mijn ongelijk gerust zal toegeven en mijn ethisch protest tegen dit soort behandelingen aan kinderen te geven loslaten, zonder verkleinwoordjes of zoveel nuanceringen. Jij hebt het hier duidelijk wat moeilijker mee wanneer de slinger in de andere richting beweegt.

* "Bron" (staat in de referenties van dit NYT artikel: https://www.nytimes.com/2022/11/14/health/puberty-blockers-transgender.html, dus géén bron van extreme bias).
 
Ondertussen kapt half conservatief amerika zijn Budweiser weg en roepen ze op tot een boycot omdat bud een transmeid haar Instagram post gesponsord heeft.


Hoe zelfs sommige celebs geen schaamte hebben om daarvoor hun voorraad bier aan gort te schieten (America fuck yeah :sarcastic:) Kan er bij mij echt niet in.

Het moge duidelijk zijn dat er nog een enorm lange weg af te leggen is.

Cancel culture in full swing en die heeft dan niet eens iets verkeerds gedaan. 🤷‍♂️
In dat vetgedrukte mer ik toch wel een "ons cultuur is beter dan hun cultuur". Het is niet dat een maatschappij iets verwerpt of beslist om een andere weg in te slaan dat ons keuze daarom beter is.
 
@KnightOfCydonia Het komt erop neer dat omdat je denkt dat er een kans bestaat dat voor sommigen puberteitsremmers op latere leeftijd voor een lagere expressie van botgroei zorgen (wat je moeilijk een bewezen feit kan noemen aangezien het zeker niet iedereen treft en zelfs moest het zo zijn dan moet men nog steeds de keuze krijgen dat af te wegen tegen de voordelen) en een heel beperkte groep later spijt zou kunnen hebben (iets wat onderzoek tegenspreekt maar bon dan kom je weer bij je fuik terecht natuurlijk dat ze geen spijt hebben omdat ze "getricked" zouden zijn door puberteitsremmers, alhoewel die spijt ook verwaarloosbaar is onder mensen die geen puberteitsblokkers voorgeschreven kregen) dat je je daarom afvraagt waarom men die stoffen überhaupt geeft...

Als je pleit voor terughoudendheid ga je iedereen hier meehebben, als je echter pleit voor te stoppen van het behandelen van kinderen terwijl zij er net het hardst onder lijden is dat vrij extreem.

Je blijft ook doen alsof dit iets volledig nieuws is maar puberteitsremmers worden al bijna 40 jaar gebruikt bij kinderen wanneer ze aangeven trans te zijn. The longest follow-up study followed a transgender man who began taking puberty blockers at age 13 in 1988, before later taking hormone treatments, and later got gender confirmation surgery as an adult. His health was monitored for 22 years and at age 35 in 2010 was well-functioning, in good physical health with normal metabolic, endocrine, and bone mineral density levels. There were no clinical signs of a negative impact on brain development from taking puberty blockers.[40]

Experts weten dit ook allemaal, beter dan jij en ik. Ouders en kinderen krijgen die informatie en samen zoeken ze uit wat de beste optie is. Wie ben jij dan om te zeggen nee, te gevaarlijk mag niet en dat op basis van praktisch niets.

@Kyle78 Sommigen vinden het stenigen van mensen voor banale dingen ok. Ik niet en vind onze cultuur waarin we mensen aanvaarden en niet kapot stigmatiseren voor banaliteiten gewoon beter. Je kan moraal volledig plat relativeren maar wat winnen we daarbij? een race naar de bodem? Bovendien zoals MrKendal reeds aanhaalde zou dat in onze cultuur evengoed zo zijn. Ook wij hebben nog een lange weg af te leggen.
 
Laatst bewerkt:
@Kyle78 Sommigen vinden het stenigen van mensen voor banale dingen ok. Ik niet en vind onze cultuur waarin we mensen aanvaarden en niet kapot stigmatiseren voor banaliteiten gewoon beter. Je kan moraal volledig plat relativeren maar wat winnen we daarbij? een race naar de bodem? Bovendien zoals MrKendal reeds aanhaalde zou dat in onze cultuur evengoed zo zijn. Ook wij hebben nog een lange weg af te leggen.
Dat is toch een extreem voorbeeld. Een maatschappij die "neen" zegt tegen woke toestanden is niet beter of slechter dan ons. Wij evolueren naar een maatschappij waar in 2070 de alleenstaanden de meerderheid wordt. Een andere maatschappij hanteert nog de klassieke huwelijkspatroon.
Beide gevallen niks mis mee denk ik.
 
In de ogen van de conservatieven wel, trans zijn.
Een heel grote misdaad.

Iets wat hier ook gewoon zomaar eens zou kunnen gebeuren. Mocht Jupiler ineens zich verbinden met transseksuelen of zelfs maar iets van LGBTQ dan zou je hier ook gelijkaardige fenomenen zien.
Volgens mij is de gemiddelde Belg minder bezig met zijn eigen denkkader op te leggen aan anderen. Daarom zijn we niet minder conservatief denk ik, maar het lijkt me typisch Belgisch om in jezelf te denken dat de wereld zot is geworden en ze hun plan maar moeten trekken.

Zie bijvoorbeeld Petra De Sutter, wij hebben gewoon een transvrouw als federaal minister. En dat is redelijk geruisloos gepasseerd. Dat lijkt me in de VS moeilijker.
 
Dat is toch een extreem voorbeeld. Een maatschappij die "neen" zegt tegen woke toestanden is niet beter of slechter dan ons. Wij evolueren naar een maatschappij waar in 2070 de alleenstaanden de meerderheid wordt. Een andere maatschappij hanteert nog de klassieke huwelijkspatroon.
Beide gevallen niks mis mee denk ik.

transgender zijn is geen woke toestand. Transgender mensen verwerpen is niet anti woke maar gewoon discriminatie.
 
Volgens mij is de gemiddelde Belg minder bezig met zijn eigen denkkader op te leggen aan anderen. Daarom zijn we niet minder conservatief denk ik, maar het lijkt me typisch Belgisch om in jezelf te denken dat de wereld zot is geworden en ze hun plan maar moeten trekken.

Zie bijvoorbeeld Petra De Sutter, wij hebben gewoon een transvrouw als federaal minister. En dat is redelijk geruisloos gepasseerd. Dat lijkt me in de VS moeilijker.
Totdat de zoon of dochter afkomt met een transman/vrouw....Dan is het plots andere koek.
 
@KnightOfCydonia Het komt erop neer dat omdat je denkt dat er een kans bestaat dat voor sommigen puberteitsremmers op latere leeftijd voor een lagere expressie van botgroei zorgen (wat je moeilijk een bewezen feit kan noemen aangezien het zeker niet iedereen treft en zelfs moest het zo zijn dan moet men nog steeds de keuze krijgen dat af te wegen tegen de voordelen) en een heel beperkte groep later spijt zou kunnen hebben (iets wat onderzoek tegenspreekt maar bon dan kom je weer bij je fuik terecht natuurlijk dat ze geen spijt hebben omdat ze "getricked" zouden zijn door puberteitsremmers, alhoewel die spijt ook verwaarloosbaar is onder mensen die geen puberteitsblokkers voorgeschreven kregen) dat je je daarom afvraagt waarom men die stoffen überhaupt geeft...

Dit is vrij intellectueel oneerlijk discussiëren weer natuurlijk. Dat botdensiteit gelinkt is aan de puberteit staat vast, dat die afneemt bij dergelijke behandelingen overigens ook. Enkel of na het opstarten van hormoontherapie (voor het andere geslacht dan) de botdensiteit toch nog voldoende vergroot en/of hoe groot dat risico op osteoporose en botbreuken dan vervolgens is, is nog voor verder onderzoek en discussie vatbaar. Jij doet dat af in één zin, maar feitelijk is dat gewoon een leugen hoe ik het dan zien.

Jij valt (net als @Loser) gemakzuchtig terug op laat het aan die experten over... omdat die experten natuurlijk ideologisch het best bij jouw visie aansluiten, maar het argument dat die meer wetenschappelijk bezig zijn, is bij deze aan diggelen. Verder heb jij dezelfde neiging als hem: van die woordjes als "een kans bestaat", "sommigen", "heel beperkte groep"...

Merk op dat ik bewust probeer niet zo lichtzinnig over een eveneens kleine groep jongeren te gaan die zelfmoord pleegt o.a. omdat ze zich ongelukkig voelen in hun lichaam. Daarom dat ik het feit dat ze in Finland stevig inzetten op psychiatrische behandeling vooraleer er andere zware keuzes volgen, ook toejuich want er is ook geen garantie dat die suïcidaliteit voortvloeit uit problemen over iemands genderidentiteit.

Waarom minimaliseer jij dan wel pakweg ook die ene transgender die levenslang gehandicapt is wegens osteoporose op 14? Of die transgender die als vroege twintiger (interview in de Jordan Peterson podcast die uiteraard conservatief is op dit onderwerp) die spijt heeft van een dubbele masectomie en schrik heeft door een combinatie van puberteitsblokkers en mannelijke hormonen misschien ook levenslang steriel te zijn?
Toch vreemd dat jij al die zaken wél mag minimaliseren, maar dat ik op m'n woorden let omdat er een verhoogd risico op zelfmoordpogingen is binnen deze groep.

Dat van die fuik heeft nog wél één belangrijk aspect dat jij en anderen bewust uit de weg gaan: hormonen sturen het brein aan. Opnieuw: daar moet je geen expert voor zijn, dat is gewoon basis wetenschappelijke kennis, en de gevolgen daarvan zie je continu in het dagelijkse leven.

Als je echter een jongen die zich meer vrouwelijk voelt, sociaal een transitie gaat laten doen, puberteitsblokkers gaat geven en vervolgens oestrogeen, dan ga je hem het volledige effect van testosteron later in de puberteit ontzeggen, het moeilijker en moeilijker maken om nog terug te keren... Waarom eigenlijk inderdaad? Want ik zie vooral gevaren en nadelen, en héél weinig, vooral dan nog cosmetische voordelen op de lange termijn.

Om dat van die "spijt" cijfermatig te bewijzen, moet je natuurlijk weeral idealiter net een controlegroep hebben en die heb je niet. Daarom net die metafoor van de fuik (cfr. VRT NWS artikel): éénmaal gestart, is er geen weg terug.
Bovendien zeggen de cijfers wel degelijk dat veel jongeren met genderdysforie er uitgroeien en dat enkel een kleine kern volhardt (bron).

Als je pleit voor terughoudendheid ga je iedereen hier meehebben, als je echter pleit voor te stoppen van het behandelen van kinderen terwijl zij er net het hardst onder lijden is dat vrij extreem.

Lijden als in de normale, biologische puberteit doormaken. Nogmaals dat is géén ziekte. Als men het daar mentaal moeilijk mee heeft, dan ben ik zeker geen tegenstander van psychotherapie. Maar dat beleid van puberteitsblokkers toedienen, en kinderen inderdaad blootstellen aan grote levenslange gevolgen, wanneer ze mogelijks ook nog niet eens volwassen genoeg zijn om die voor- en nadelen correct af te wegen...

Experts weten dit ook allemaal, beter dan jij en ik. Ouders en kinderen krijgen die informatie en samen zoeken ze uit wat de beste optie is. Wie ben jij dan om te zeggen nee, te gevaarlijk mag niet en dat op basis van praktisch niets.

En andermaal experten dit, en experten dat... terwijl ik heel deze discussie net "heropgestart" heb, niet met het doel terug in rondjes te draaien, maar om hier toch eens duidelijk neer te zetten dat wat in dit geval de experten zijn waar iedereen stevaast naar refereert - ook jij wéér - inderdaad weliswaar professionals zijn die daar veel tijd in steken, wetenschappelijk onderzoek doen, maar géén wetenschappelijke evidentie aan hun kant hebben. Andere experten stellen hun werk terecht en met goede argumenten in vraag.

Laten we ook deze discussie eens correct kaderen: dit is een online forum, spin-off van een gaming-forum waar zeker binnen P&A weinigen een expert is in de velden waarover meestal gediscussieerd wordt (buiten mensen als @JPV als het over juridische werkgerelateerde zaken gaat).
Ik ken iets meer over een handvol onderwerpen vanuit studies/beroep/interesses, maar zoals de meesten dus in de meeste onderwerpen géén expert neen. Desondanks heb ik hier al gepost over zaken als begroting, kinderopvang, criminaliteit... of één mooi voorbeeld: héél de discussie rond de oorlog in Oekraïne is bij momenten een vergadering van armchair generals... maar anderzijds als je daar bepaald experten moest geloofd hebben, dan was Poetin nooit Oekraïne binnengevallen, dixit expert Roger Housen in Terzake, februari 2022.
Fysiologie/biologie en geneeskunde zijn gelukkig wetenschappen waarin je meer kan meten en weten dan dat je de gedachten van een dictator gaan voorspellen, maar toch...

Dus keer alleszins die vraag evenzeer ook maar om: wie ben jij? Om te zeggen dat dit allemaal wel oké is om kinderen aan zo'n stoffen bloot te stellen, niet wetende wat ze doen op de lange termijn? Niet voldoende geïnformeerd over de gevolgen van die keuze op een leeftijd waarop je kan argumenteren dat zo'n volledige informatie moeilijk te vatten is?

Ik denk dat ik ook al véél meer tegenargumenten heb aangebracht om nog te kunnen zeggen op basis van "praktisch niets". Meer en betere links dan hetgeen jij hebt aangevoerd, cfr. een webpagina van activisten.

Bepaalde basisvragen in deze discussie worden ook bewust vermeden:
  • Hebben we in het verleden immense golven aan suïcide onder transjongeren gemist toen deze behandelingen nog niet beschikbaar waren?
  • Zijn mensen die de transitie maken op latere leeftijd minder gelukkig na hun transitie? Minder "volledig" transgender?
  • Achten we (en daarover kan iedereen meepraten in onze samenleving denk ik dan) kinderen op zo'n jonge leeftijd werkelijk capabel om te beslissen om:
    • levenslang patiënt te zijn (die hormonen moeten van buitenaf blijven worden toegediend, ook andere behandelingen blijven nodig)
    • om te beslissen over (on)vruchtbaarheid (en mogelijk nooit een orgasme ervaren)
    • om gezondheidsrisico's te aanvaarden die nog niet volledig in kaart gebracht zijn?
  • Ik wil me zelfs dan nog niet blindstaren op 18... maar puberteitsblokkers worden idealiter gegeven in het zgn. Tanner II stadium, dan spreken we eerder over 11 à 12 jarigen dan over 16 of 18 jarigen denk ik.
Ik heb voor de duidelijkheid niets tegen (volwassen) transgenders, en ik wens alle jongeren met twijfels over hun gender toe dat ze eerst en vooral psychologische hulp zoeken en vinden, ingrijpende hormonale behandelingen kunnen later nog. Maar net zoals ik die jongeren niet minimaliseer, ga ik in tegenstelling tot jou, dus ook niet die jongeren minimaliseren die later inderdaad spijt zouden kunnen krijgen van te snelle keuzes en wel fysiek geen terugweg meer hebben omdat bepaalde behandelingen/ingrepen onomkeerbare effecten hebben.
 
Volgens mij is de gemiddelde Belg minder bezig met zijn eigen denkkader op te leggen aan anderen. Daarom zijn we niet minder conservatief denk ik, maar het lijkt me typisch Belgisch om in jezelf te denken dat de wereld zot is geworden en ze hun plan maar moeten trekken.

Zie bijvoorbeeld Petra De Sutter, wij hebben gewoon een transvrouw als federaal minister. En dat is redelijk geruisloos gepasseerd. Dat lijkt me in de VS moeilijker.
Petra De Sutter wordt nochtans redelijk hard verguisd hoor.
Kwam voor Europa op, maar who cares about de stemmen in Europa.

Maar federaal had ze niet veel stemmen gehaald hoor.
 
Petra De Sutter wordt nochtans redelijk hard verguisd hoor.
Kwam voor Europa op, maar who cares about de stemmen in Europa.

Maar federaal had ze niet veel stemmen gehaald hoor.

Het aantal stemmen doet niet terzake, het gaat over potentiële controverse omdat het een transvrouw is.
 
Transgenderoperaties en hormonenblokkers zijn er voor esthetische resultaten. In deze accomoderen we (hopelijk) een chronische psychisch probleem genaamd gender dysphoria. Accomoderen mag niet gezien worden als oplossing. Ik ben blij dat ze in Finland op zijn minst wachten tot 16 jaar én nadat de andere psychologische problemen zijn opgelost. Dat gaat de nadelen al ferm indijken.

Verder is er een absolute "boom" van nonsense terminologie.
Wat is Cis en hetoronormativiteit, anders dan "normaal" ?
Wat is "genderexpressie" en "genderfluiditeit" anders dan "persoonlijkheid".
Dit zijn 2 voorbeelden. Als mensen hier een duidelijk antwoord voor hebben, zou ik het graag zien hoor.
Meer en meer sluipen er woorden in het woordenboek, die concepten voorstellen die geen wetenschappelijke consensus hebben, alsof dat wel zo is.

Er zijn maar 2 geslachten. en van geslacht veranderen is onmogelijk. Da's een biologisch feit bij zoogdieren, waar wij ook toe behoren . Ik ben absoluut voorstander om mensen met zware psychologische problemen te accomoderen. De realiteit anders beginnen voorstellen hoort daar niet bij. Non binary is als concept zever. En het voorbeeld dat veel ideologen gebruiken van hermafrodieten is géén bewijs daarvan.
"Toegewezen bij geboorte" Nee, het geslacht word vastgesteld bij geboorte. Toewijzing is enkel in het geval van hermafrodieten.
Omdat er effektief twijfel is bij de vaststelling in dat geval.
De uitzondering bevestigt de regel. NIET : de uitzondering opent een spectrum van mogelijkheden.

Een ander punt, de procedures "gender affirming care" en "informed conscent". Therapeuten/dokters/endo's mogen niet voor of tegen verdere stappen aanbevelen in het psycholoog-hormoon-chirurgie proces. Ze mogen enkel bevestigen (affirm) wat het kind/ouder zegt. Verder mag een specialist geen aanbevelingen doen vanuit zijn expertise die daartegen ingaat. Enkel affirmatie ... ref: link => Bij "geleidelijke aanpak", eerste paragraaf, laatste zin.

Voorbeeld van hoe makkelijk dit mis kan gaan:
De therapeut is er steevast van bewust van sterke neiging tot zelfverminking. Echter het kind beweerd absoluut "meisje" te willen zijn. De therapeut mag niet zeggen, op basis van zijn expertise, dat dit te wijten is aan de onderliggende neiging zelfverminking. En mag bijgevolg enkel bevestigen dat het kind gelijk heeft. Gelijk wat de expertise is vd therapeut. Het enige wat de therapeut kan doen, in lijn met "informed consent", is het kind bvb vragen "denk je niet dat zelfverminking aan de basis ligt van deze keuze?" of informerend "Dit kan ook te wijten zijn aan de neiging van zelfverminking". Het kind of de ouders word verwacht de kennis te hebben dit te kunnen evalueren. En kinderen en ouders zijn wél onderhevig aan de invloed van wat er op TV/YT/Tiktok/socials komt uiteraard. Ze zijn geen dokters.


verdere kanttekening: testosteron zorgt voor een gevoel van euforie bij puberende meisjes, en die euforie kan natuurlijk een kind beinvloeden dat ze denkt zich beter te voelen door het process, dan door de euforie van testosteron op zich. Testosteron is one hell of a drug :biglaugh:

Allemaal factoren om géén andere begeleiding te doen dan strikt psychologisch, zonder hormonen of chirurgie vooraleer het kind volgroeit is.
In mijn opinie.
 
Laatst bewerkt:
Verder is er een absolute "boom" van nonsense terminologie.
Wat is Cis en hetoronormativiteit, anders dan "normaal" ?
Wat is "genderexpressie" en "genderfluiditeit" anders dan "persoonlijkheid".
Dit zijn 2 voorbeelden. Als mensen hier een duidelijk antwoord voor hebben, zou ik het graag zien hoor.
Meer en meer sluipen er woorden in het woordenboek, die concepten voorstellen die geen wetenschappelijke consensus hebben, alsof dat wel zo is.
Mogen mensen dan hun persoonlijkheid niet meer uitdrukken?
Er zijn maar 2 geslachten. en van geslacht veranderen is onmogelijk. Da's een biologisch feit bij zoogdieren, waar wij ook toe behoren .
Science begs to differ, een greep uit het aanbod: https://www.scientificamerican.com/article/sex-redefined-the-idea-of-2-sexes-is-overly-simplistic1/
Ik ben absoluut voorstander om mensen met zware psychologische problemen te accomoderen. De realiteit anders beginnen voorstellen hoort daar niet bij. Non binary is als concept zever. En het voorbeeld dat veel ideologen gebruiken van hermafrodieten is géén bewijs daarvan.
"Toegewezen bij geboorte" Nee, het geslacht word vastgesteld bij geboorte. Toewijzing is enkel in het geval van hermafrodieten.
Omdat er effektief twijfel is bij de vaststelling in dat geval.
De definitie van "geslacht" is niet zo simpel als dat jij je blijft voorhouden.
Vergelijk deze wetenschappelijke... verruiming... met de overgang van de Wetten van Newton (je weet wel, de formules en principes die beschrijven hoe krachten en beweging werken, alsook de zwaartekracht zou moeten werken) en de relativiteitstheorie (je weet wel, de ruimere principes inzake zwaartekracht opgesteld door de God-minnende genie van Joodse afkomst die het enorm moeilijk had om "God dobbelt niet" op te geven).
Wat jij wil aanhouden als harde, onvermurwbare definitie, die zelf eigenlijk ontsproten is uit een voornamelijk cultureel boven wetenschappelijk gedreven geschiedenis, blijkt niet helemaal zo accuraat (who would have guessed).
De uitzondering bevestigt de regel. NIET : de uitzondering opent een spectrum van mogelijkheden.
Heel dit topic gaat over "minorities" en dus in zekere zin uitzonderingen. De minorities binnen die minorities zijn dan de "uitzonderingen" zeker... Hoewel het wel gaat om (tien/honderd)duizenden mensen zoals jij en ik.
Wat je zelfs denkt te willen bedoelen met het tweede deel van je zin is me een beetje een raadsel.

Hopelijk krijg ik geen spijt van me te mengen in deze zeer onproductieve discussie.
 
Mogen mensen dan hun persoonlijkheid niet meer uitdrukken?
Ja? Het uitdrukken gebeurt toch met expressie, en niet met labels ? of zie ik dat verkeerd?
De consensus is de biologie. We kunnen niet bouwen op die theorieen zonder ontegensprekenlijke bewijzen.
De definitie van "geslacht" is niet zo simpel als dat jij je blijft voorhouden.
Ik denk het wel. Er zijn uitzonderingen en die vallen binnen de uitzonderingsregel. Zoals hermafrodieten.
Wat je zelfs denkt te willen bedoelen met het tweede deel van je zin is me een beetje een raadsel.
Ok, zin in kwestie
De uitzondering bevestigt de regel. NIET : de uitzondering opent een spectrum van mogelijkheden.
voorbeeld : een mens heeft 2 benen. Dat is een regel. Zonder genetische defecten of gebeurtenissen tijdens de zwangerschap, is dat een feit.
Met 1 of geen benen geboren worden is een uitzondering. En omdat dat de uitzondering is, is "een mens heeft 2 benen", de regel.
Waar we nu naartoe gaan in het westen, is : doordat er uitzonderingen zijn, is de regel "een mens heeft 2 benen" een limiterend begrip, en zouden we voor elk mogelijk facet van uitzondering, nieuwe woorden ("genders", "pronouns") moeten uitvinden in onze lexicon , omdat we anders niet meer inclusief zijn. "tweebenigen", "eenbenige" , "tweestompge" etc... NEEN
Wat we doen in dat geval is, we maken een groepslabel voor alle uitzonderingen. In dit voorbeeld: fysiek gehandicapten.
En zo ook met genetische uitzonderingen wat betreft geslachtsbepaling. Hermafrodiet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan