Geld gezocht - Seizoen 2025

Langs de ene kant: Toon eens iemand die het financieel echt niet breed heeft i.p.v. het zoveelste "ik heb genoeg en smijt het langs deuren en ramen naar buiten maar heb er geen zicht op"-type.

Langs de andere kant: Dat heeft geen zin want niks om nog verder op te besparen bij de gemiddelde mens die het niet breed heeft.
Daarvoor heb je eigenlijk "Zorgen voor mama" (ook met Kristel Verbeke)

Opnieuw een aflevering met een vrouw als spilfiguur. Alweer iemand uit het onderwijs gecombineerd met een hoog vrijetijdsbudget. Het is een patroon. Te veel tijd om geld uit te geven gewoon.
Ma nee die werken allemaal 50 uur per week maar gij ziet dat niet!

Wel frappant dat het net mensen zijn die kennis en wijsheid moeten bijbrengen net dit probleem hebben.

Toch frappant dat dit programma zo fel verschilt van Andermans zaken. Daar had je hard werkende zelfstandige die door ofwel te weinig zakelijk te zien, een slecht idee of stiel gekozen hadden of nog andere redenen niet genoeg binnenkregen.

Geld gezocht is toch echte arme mensen in hun gezicht uitlachen? Een inkomen van bijna 4000 euro, met oa 10 uitstappen met jaar, een poetshulp hebben, ... en dan meedoen om te kijken waar het lek zit?

Met echte armoede kunnen ze misschien geen positief programma maken, maar probeer het dan ten minste.

Alleenstaande mannen kwamen daarin ook al aan bod. Ik wist niet dat mannen en vrouwen hun financiën anders aanpakken. De focus ligt er eerder op om gezinnen in allerhande situaties aan bod te laten komen, los van geslacht en leeftijd of zelfs het hebben van kinderen.

Alleenstaande mannen kwamen daarin ook al aan bod. Ik wist niet dat mannen en vrouwen hun financiën anders moesten aanpakken.

Normaal niet meteen buiten zeer kleine details, maar het programma heet dan ook "zorgen voor mama"? Ik heb er een paar afleveringen van gezien en dat waren allemaal vrouwen, vandaar de oprechte vraag.

Alweer een leerkracht. Ben benieuwd naar volgende week. Hopelijk eens een ander beroep.

Strafste vond ik nog dat een zorgleraar (zoals die laatste) dus 20u voor een full-time?

Dat die nog gewoon een onbelaste flexi mag gaan doen in een andere school

In het onderwijs geldt 19u als een fulltime. Vrienden van mij zijn daarnaast zelfstandige in bijberoep (beide LO leerkracht)

(beide LO leerkracht)
Dat zijn nog de slimste. Geen toetsen, geen examens, geen huiswerk. Alles laten opzetten en afbreken door de kinderen en als ne kleine ambetant doet stuur je hem of haar weg om wat toertjes te lopen of laat je die pompen.
Of zoals destijds tijdens de bosloop wij door de modder lopen en leraar op zijn fiets.

Dat zijn nog de slimste. Geen toetsen, geen examens, geen huiswerk. Alles laten opzetten en afbreken door de kinderen en als ne kleine ambetant doet stuur je hem of haar weg om wat toertjes te lopen of laat je die pompen.
Of zoals destijds tijdens de bosloop wij door de modder lopen en leraar op zijn fiets.
En gaan werken in uw trainingspak! Dan vraag ik mij wel af wat je dan aantrekt als je 's avonds in uw zetel wil gaan hangen om de dag af te sluiten?

Die leerkrachten LO die ik ken verdienen allemaal goed bij (flexi jobs, sporttrainer, etc.), omdat die letterlijk zoveel vrije tijd hebben 😛

Dat leerkrachten LO niet gewoon de volle 32/36 lesuren fysiek les moeten geven is de grootste systeemfout in het hele onderwijs... en dat wil wat zeggen met al die andere heilige huisjes waar men niet aan durft komen.

Daar valt natuurlijk wel iets over te zeggen.
Een leerkracht LO heeft geen examens te verbeteren nee en heeft dus in principe minder werk naast de kerntijd.
Maar dat er geen voorbereiding nodig is dat klopt ook niet 100%. Net zoals andere leerkrachten ook niet immens veel voorbereidend werk uitoefenen.
Als leerkracht LO ben je wel vaak kop van jut als er studies moeten gebeuren ofzo.
Dat het de makkelijkste vorm van leerkracht zijn is dat is misschien wat kort door de bocht, maar het is natuurlijk zeker niet de zwaarste taak.

En om het wat breder te trekken kan het de moeite lonen om heel het onderwijssysteem te herbekijken.
Er wordt hier smalend gedaan over leerkrachten en vrije tijd, en in P&A is het dan weer alsof leerkrachten een waanzinnig zwaar leven hebben en weken van 50-60u kloppen.
De waarheid ligt wel ergens in het midden. Maar het lijkt me een correcte observatie dat leerkrachten vaak in contexten terug te vinden zijn waar andere werkende mensen geen tijd voor hebben.

Er studeren ook ieder jaar heel veel licentiaten LO af. Terwijl er in onze school al 30 jaar dezelfde LO leerkrachten rondlopen. Begrijpelijk want vastbenoemd + LO = win for life

Maar de plaatsen zijn dus zeer beperkt.

Die 2 leerkrachten hadden duidelijk geen financieel inzicht, bij mij gaat dat er moeilijk in dat je met zo een inkomen geen financieel plan kan opstellen. Ze onderwijzen duidelijk geen economie...
Als het de bedoeling is mensen te onderwijzen is dat ook een slecht voorbeeld, dit is gewoon mismanagement en veel vet af te romen. Iets wat in veel gezinnen niet zomaar kan.
Ik vrees dat wij de gemiddelde medemens zwaar overschatten kwa geldbeheer omdat we hier minstens met een deel in een bubbel zitten waar er toch wordt nagedacht over beleggingen, rendementen etc. Dat zijn de facto mensen die hun financiën waarschijnlijk vrij goed op orde hebben en weten wat er maandelijks binnen/buiten gaat. Niet tot op de euro maar toch een ballpark figure, misschien zijn dit soort programma's niet slecht om te beseffen dat dat buiten de bubel die BG is absoluut níet de norm is.

Daarnaast is het ook gewoon geen sexy TV om een hele aflevering te ploeteren met links en rechts een besparing van €10-15 om aan het einde te zeggen "kijk, €200/maand uitgespaard!". Het soort afleveringen dat ze nu maken met bedragen genre €800-1000/maand is veel leuker: de gemiddelde Vlaming kan waarschijnlijk effectief iets bijleren, het deel dat wél goed met geld om kan heeft elke keer een geweldig uurtje hate-watching en de onderkant van de maatschappij kan ragen dat het een schande is dat dit soort mensen klaagt terwijl zij moeten krabben met de helft van die inkomens. En die onderkant van de maatschappij kijkt waarschijnlijk toch naar VTM en niet naar de VRT :unsure:

Terug
Bovenaan