Geld gezocht - Seizoen 2025

Ik vrees dat wij de gemiddelde medemens zwaar overschatten kwa geldbeheer omdat we hier minstens met een deel in een bubbel zitten waar er toch wordt nagedacht over beleggingen, rendementen etc. Dat zijn de facto mensen die hun financiën waarschijnlijk vrij goed op orde hebben en weten wat er maandelijks binnen/buiten gaat. Niet tot op de euro maar toch een ballpark figure, misschien zijn dit soort programma's niet slecht om te beseffen dat dat buiten de bubel die BG is absoluut níet de norm is.

Daarnaast is het ook gewoon geen sexy TV om een hele aflevering te ploeteren met links en rechts een besparing van €10-15 om aan het einde te zeggen "kijk, €200/maand uitgespaard!". Het soort afleveringen dat ze nu maken met bedragen genre €800-1000/maand is veel leuker: de gemiddelde Vlaming kan waarschijnlijk effectief iets bijleren, het deel dat wél goed met geld om kan heeft elke keer een geweldig uurtje hate-watching en de onderkant van de maatschappij kan ragen dat het een schande is dat dit soort mensen klaagt terwijl zij moeten krabben met de helft van die inkomens. En die onderkant van de maatschappij kijkt waarschijnlijk toch naar VTM en niet naar de VRT :unsure:

Ik zal inderdaad wel te hoge verwachtingen hebben van mensen. Eerste regel is niet meer uitgeven dan er binnenkomt (onder normale omstandigheden, dus pech uitgezonderd). Als je je die bedenking niet kan maken, dan heb je die situaties als in het programma.

Vind het op sommige punten wel goed hoor, heb al aan een vriendin gezegd dat ze dat eens moet kijken. Net zoals andersmans zaken toen ze iets wou opstarten in bijberoep (het is al gedaan, ze raakte niet uit de kosten...). Het brengt zeker naar minder onderlegde mensen wat bij.

Het soort afleveringen dat ze nu maken met bedragen genre €800-1000/maand is veel leuker: de gemiddelde Vlaming kan waarschijnlijk effectief iets bijleren, het deel dat wél goed met geld om kan heeft elke keer een geweldig uurtje hate-watching en de onderkant van de maatschappij kan ragen dat het een schande is dat dit soort mensen klaagt terwijl zij moeten krabben met de helft van die inkomens. En die onderkant van de maatschappij kijkt waarschijnlijk toch naar VTM en niet naar de VRT :unsure:

"Het deel dat wél goed met geld om kan"
"De onderkant van de maatschappij"

:puke:

Kunnen de financiële genieën in deze post hun tv aub terug op Canvas zetten en wegblijven uit de programma's voor het plebs?
Oei pardon, bedoel natuurlijk de gratis streaming opzetten, meesterbreinen betalen uiteraard niet voor entertainment voor de lagere klasse.

Groetjes, een lid van de onderkant van de maatschappij die naar VRT kijkt ipv VTM.

Ik had een tijdje geleden eens gekeken naar die aflevering met die leerkracht en kleuterjuf. Op zich een interessant concept, maar miljaar, ik heb me er toch moeten doorworstelen. Wat een infantiel gedoe is me dat? Een schattenjacht waar je bedragen op de ‘gevonden’ uitgavencategorieën moet plakken, een cringy modeshow, Kristel en Kamal die precies tegen hun kleine van drie jaar bezig zijn de hele tijd,…

Ik snap dat het toegankelijk moet blijven maar een minimum aan sérieux en diepgang mag toch ook wel.

Den John.Een financieel ongeletterd persoon op pensioen.
We krijgen niet alle uitgaven.Hoeveel is zijn huur?Is zijn vrouw gestorven of betaald hij alimentatie?
Drie auto,s.Allez hij komt niet rond.

We krijgen niet alle uitgaven.Hoeveel is zijn huur?Is zijn vrouw gestorven of betaald hij alimentatie?
Als je 3 auto’s hebt en geld tekort komt op het einde van de maand moet je geen genie zijn om te beseffen waarop je moet besparen.

Ook benieuwd met die flexijob en die 2 oldtimers.
Een oldtimer moogt ge niet gebruiken voor woon-werkverkeer.

Exact mijn gedacht toen ik die aflevering zag. Ze geven hier in dit programma nog al wel eens dubieuze tips.
Op zich is de logica wel solide minstens één van die wagens weg te doen, maar je mag daarom nog niet zomaar rondtuffen met een oldtimer voor je dagdagelijkse verkeer... MAAR dan is de volgende vraag: telt heen en weer rijden naar je flexijob als gepensioneerde nog als woon-werkverkeer?

Afbetaalde woning zou ik gokken op basis van de inrichting en de rest van de uitgaven?
Vrouw... geen idee.

3 auto's, tja, maar oldtimers staan normaal vaak stil natuurlijk.
Ze zuipen ook naft dat het niet gezond meer is. Eigenlijk schandalig dat men een oldtimer aanraadt als enige wagen, zowel omwille van economische als milieu-redenen.

Exact mijn gedacht toen ik die aflevering zag. Ze geven hier in dit programma nog al wel eens dubieuze tips.
Op zich is de logica wel solide minstens één van die wagens weg te doen, maar je mag daarom nog niet zomaar rondtuffen met een oldtimer voor je dagdagelijkse verkeer... MAAR dan is de volgende vraag: telt heen en weer rijden naar je flexijob als gepensioneerde nog als woon-werkverkeer?

Als hij woont werkverkeer vergoeding krijgt zal dat wel van toepassing zijn zeker?
Mja die kans op controle is wel zeer zeer klein

Ook vreemd dat ze nergens zeggen hoeveel hij exact heeft uit die flexijob.
En dan zoveel cash zonder duidelijke uitleg

Als je de oldtimer niet gebruikt om te rijden naar en van je flexijob, is dat geen probleem.
Maar toegegeven, men had dat wel mogen vermelden.

3 auto's, tja, maar oldtimers staan normaal vaak stil natuurlijk.
Ze zuipen ook naft dat het niet gezond meer is.
Dat valt wel mee, zeker die 2pk: zo'n 7 liter/100 km gemiddeld.

Een Citroën Traction Avant zuipt wel wat meer... 10-14 liter/100 km volgens Google AI.

Ik zag geen gereedschap in de garage. Als je een oldtimer moet laten onderhouden, zou het wel eens kostelijk kunnen worden.
Maar goed, bij een 2pk valt dat wel mee, vermoed ik.

Eigenlijk schandalig dat men een oldtimer aanraadt als enige wagen, zowel omwille van economische als milieu-redenen.
Da's voor een ander programma. Dit heet "Geld gezocht".

@KnightOfCydonia

In het programma is 1 maal het woord huur gevallen.
Leek me inderdaad ook dat hij huurde, het was een huis opgedeeld in appartementen. Goed wel dat we eens een andere situatie zagen.

Zonder spaargeld en eigendom je pensioen ingaan, hm beangstigend... Hopelijk kan hij nog wat sparen voor het rusthuis later eventueel, met die auto's zal hij nu ook niet heel ver springen.

Leek me inderdaad ook dat hij huurde, het was een huis opgedeeld in appartementen. Goed wel dat we eens een andere situatie zagen.

Zonder spaargeld en eigendom je pensioen ingaan, hm beangstigend... Hopelijk kan hij nog wat sparen voor het rusthuis later eventueel, met die auto's zal hij nu ook niet heel ver springen.

Ah oké, had ik gemist. Maar goed, dan heb je overschot van gelijk... Dat is idd enorm beangstigend.

Met een pensioen van €2064 zal het maandelijks tekort ook wel relatief beperkt blijven denk ik? Ik ben niet thuis in het old-timer wereldje maar die Citroën Traction Avant leekt toch wel nog een mooie waarde te hebben? Daarmee zal hij waarschijnlijk toch wel 1,5-2 jaar kunnen bufferen? De Vlaming zit gemiddeld 3 jaar in een rusthuis denk ik en ik denk dat onzen John nu ook niet de meest gezonde levensstijl had. De statistische kans dat die mens wreed oud wordt/lang in een rusthuis zit lijkt mij eerder beperkt... maar het kan natuurlijk. Daarvoor bestaan er dan kinderen/het OCMW om die put te vullen.

Wat ik vooral beangstigend vond is het feit dat de man €6k in (gelukkig renteloze) schulden zat en letterlijk €0 buffer had, hij had zelfs geen spaarrekening met honderd euro op of iets dergelijks. En misschien ook wel het feit dat de man eigenlijk nog een heel mooi pensioen had... als je heel je leven onder PC200 oid gewerkt hebt kom je denk ik niet eens in de buurt van dat bedrag? :unsure:

Op zich vond ik de aflevering van gisteren wel de beste van het seizoen. Eindelijk eens geen klassieke "first world problems" aflevering van mensen met (al dan niet zwaar) bovengemiddelde inkomens die gewoon boven hun stand leven en slim genoeg geacht zouden mogen worden om dat zelf uit te vogelen.
Dit was eindelijk iemand die de hulp echt wel kon gebruiken om een aantal dingen eens wat op te kuisen (IT hulp abo, GSM verzekering, te dure telecom...), wat hij op eigen kracht nooit zou gekund hebben. Het fragment met Chris Sugira vond ik wel erg ongemakkelijk, het was duidelijk dat ze tegen den John hadden gezegd "gewoon ja knikken" want je zag aan zijn ogen dat hij com-pleet niet wist waarover het eigenlijk ging. En dan begonnen ze ook nog over inflatie... de stoom kwam net niet uit zijn oren had ik de indruk.

Laatst bewerkt:
Dit was eindelijk iemand die de hulp echt wel kon gebruiken om een aantal dingen eens wat op te kuisen (IT hulp abo, GSM verzekering, te dure telecom...), wat hij op eigen kracht waarschijnlijk nooit zou gekund hebben. Het fragment met Chris Sugira vond ik wel erg ongemakkelijk, het was duidelijk dat ze tegen den John hadden gezegd "gewoon ja knikken" want je zag aan zijn ogen dat hij com-pleet niet wist waarover het eigenlijk ging.
Klopt, wel raar dat hij wel spaarde in een gemengd fonds maar geen gewone spaarrekening had.

Er kon misschien nog meer ingegaan worden op het pensioen zelf en hoeveel je nodig hebt om erna comfortabel te leven. Deze man was er tijdens zijn carrière misschien iets te gerust omdat hij 'toch een pensioen van de overheid' heeft.

Terug
Bovenaan