garantie 2dehands wagen handelaar

Noscoped420

Well-known member
Ik heb een 2tal weken terug bij een handelaar een 2dehands wagen gekocht met 1 jaar garantie, deze koopt dit type wagens op en zet ze in orde en verkoopt ze dan door.
Deze kwam met een blanco keuring, car-pass en zo een 80 punten controle of hoe je het noemt waar ze een hoop dingen op de wagen overlopen of deze in orde zijn, ook bij de inspectie en korte test rit leek er niets fout ( geen biepjes of meldingen of niet werkende schakelaars/knoppen )

Deze is afgelopen Vrijdag opgehaald en mee gereden zonder problemen tot gisterenavond, toen kreeg ik de melding remvloeistofpeil is laag.
Nu ben ik in de rapte al eens terug geweest en hij zei dat het op min stond en hij had er bij gedaan en leek goed te gaan deze namiddag/vooravond.
Tot ik net op weg naar huis van de frituur weer die melding kreeg.

Nu zei hij wel dat als het terug kwam dat ik moest terugbellen en dat hij ging zien naar de remblokken of de leiding of wat dan ook het probleem kan zijn.
Tot zover geen klachten over de ''after sales'' dienst.

MAAR een ander probleem sinds vanavond is dat hij soms in geen enkele versnelling wilt, zo reed ik net 9km en kom op een rond punt dus wil naar 2de om dat punt te pakken en de wagen wilt in geen enkele versnelling ( reed 25 per uur en pedaal helemaal neer ) uiteindelijk in 3de gekregen aan 30 per uur en zo maar het punt genomen maar dan toch gestopt op een parking om iets te drinken en 15 min later terug naar huis en dan deed hij het weer net voor ik thuis kwam ( wou niet in 1ste of 2de en pedaal was helemaal neer )

Ook dit is een ''dingetje'' dat vandaag voor het eerst gebeurd, het pedaal voelt niet slap ofzo en lijkt in orde te zijn ( kan ook maneuvres doen met de koppelingspedaal ) maar mijn vrees is dus een issue met de koppeling.

Nu de obvious vraag is, ik neem aan dat dit ook onder garantie is ? Aangezien ik net de wagen 3 dagen heb en niks geks heb gedaan.
Toen ik vroeg bij aankoop wat onder garantie was zei em toch '' goh ja eigenlijk alles het 1ste jaar buiten blikschade en dingen als banden die afslijten ''
Moest er iets aan de koppeling zijn ben ik dan in mijn recht dat hij de nodige oplossing verzorgd onder garantie ?
 
Waarom vraag je dit eigenlijk hier? Koppeling kan gezien worden als slijtage maar als hij een beetje redelijk is beseft hij ook wel dat dit na 3 dagen veel te vroeg is.
 
Waarom vraag je dit eigenlijk hier? Koppeling kan gezien worden als slijtage maar als hij een beetje redelijk is beseft hij ook wel dat dit na 3 dagen veel te vroeg is.
Omdat ik ongeveer wou weten wat ik redelijk gezien kan verwachten qua medewerking of wat ik zou moeten verwachten om wettelijk gezien toch gedaan te krijgen indien hij ergens niet mee akkoord gaat en dat ''economie en recht'' me een geschikt subforum lijkt voor die vraag?
Want als hij bv zegt '' nee dat fiks ik niet '' dan weet ik niet of ik dat gewoon moet aanvaarden of weerleggen omdat het de koppeling is.

Als je zogezegd auto's inkoopt en volledig nakijkt en dan door verkoopt zou ik nu ook wel verwachten dat de koppeling na 72u niet dienst weigert, maar aangezien deze op de test rit en de eerste paar dagen altijd werkte wou ik gewoon weten wat ik wettelijk kan verwachten als die nu al dienst weigert.
 
als je niveau rem wat laag is, kan zijn dat het vatje voor de koppeling ook wat te laag staat (als het nog een hydraulische is)
koppeling kan:
-pedaal zijn (hulp cilinder)
-den butee die nimeer duwt, hoor je rammelen als je beetje op de pedaal duwt in neutraal
-koppelingsplaat versleten, dan slipt hij door, als je wil vertrekken (hij maakt toeren, maar vertrekt niet, of vertrekt traag)

als het niet de koppelingsplaat is dan regelen ze het wel in garantie, als je de koppelingsplaat zelf kapot gereden hebt dan heb je pech
 
Als je koopt bij een handelaar is er de eerste 6 maanden geen bewijslast nodig, een gebrek wordt dan door de wet aanzien als al aanwezig.
4 zaken waar je dan recht op hebt als koper:

-Herstelling van het artikel op kosten van de verkoper
-Vervanging van het artikel door de verkoper
-Een gepaste prijsverlaging (rekening houdend met het gebruik van het voertuig sinds de verkoop)
-Annulering van de verkoop

Na 6 maand ligt de bewijslast bij de koper
 
Vermoedelijk ligt het ergens ik het circuit van de koppeling. Een lekke leiding of werkcilinder.. misschien lucht gepakt.. kan je zomaar niet zeggen achter een beeldscherm…
 
Terug
Bovenaan