Freelancers & Ondernemers

Goh, moet je zelf natuurlijk weten hé... Als je geen te zotte kosten hebt is het inmiddels duidelijk dat je qua netto-inkomen (met de nodige optimalisatie) ongeveer 10x je dagrate kan krijgen waarbij dan je wagen etc. al betaald zijn, dus 4.500 EUR netto op maandbasis.

Is dat dan "de moeite" of niet... Moet je zelf weten. Ik vermoed wel dat je als freelancer op enkele jaren tijd al een mooi hogere dayrate hebt en de evolutie in je loon nog een stuk sneller zal volgen dan in loondienst. Dat gevoel krijg ik toch van de berichten van dit topic.
Op zich stijgt uw dagrate niet echt sneller (mijn brutoloon is destijds 50% gestegen in 3 jaar, mijn dagrate nu 57% in 5 jaar). Maar, 50% van 2000€ is 1000€, 57% van 11440€ (maandinkomsten) is 6520€. Dat zorgt er natuurlijk voor dat er netto veel meer over blijft.

dagrate van freelancer stijgt veel minder dan het loon van een werknemer hoor
Van 450 EUR als startende freelancer niet? Misschien na x aantal jaren dat de dagrate minder snel zal stijgen maar ik hoor hier toch vooral verhalen dat de dagrate van in het begin peanuts was met de dagrate van een paar jaar later... Ben zelf geen IT-freelancer dus kan het niet zeggen maar als IT-profiel lijkt 450 EUR toch al van het laagste dat ik hier gezien heb, zelfs voor startende IT-freelancers.

Je houdt van een verhoging als freelancer dan ook wel +-67 procent over, terwijl je van een brutoverhoging als werknemer eens je in de hoogste belastingsschijf valt, nog maar +- 43 procent overhoudt.

Je houdt van een verhoging als freelancer dan ook wel +-67 procent over, terwijl je van een brutoverhoging als werknemer eens je in de hoogste belastingsschijf valt, nog maar +- 43 procent overhoudt.
En de verhogingen zelf zijn dan ook vaak nog eens veel hoger (in absolute waarde).
5€ per dag extra is 100€ per maand opslag. Veel mensen moeten al serieus gaan zagen voor 100€ opslag terwijl 5€ op uw dagrate peanuts is.

Ben zelf geen IT-freelancer dus kan het niet zeggen maar als IT-profiel lijkt 450 EUR toch al van het laagste dat ik hier gezien heb, zelfs voor startende IT-freelancers.
ze zijn er, maar die ga je niet vaak zien posten. En of dat interessant is laat ik in het midden. Junior collega werkte aan 320 of 350 al een jaar of twee bij dezelfde klant 👀

Recall functionaliteit. Niet enorm wijd bekend, maar kan dus zeker :)
Uh, had je microsoft @MrCipo ? Ik laat al mijn mailboxen die ik krijg sowieso doormailen naar een dump adres (als de policy het toelaat) kan een tip zijn voor de toekomst.

Ik ben in zee gegaan met een boekhouder die weliswaar deel uitmaakt van een semi-groot boekhoudkantoor, maar hij was mijn vaste contactpersoon.
Deze persoon vertrekt na zijn verlof, dat daags afloopt, definitief. Doordat hij deel uitmaakte van een groter geheel kan ik wel verder doen met het kantoor, maar ik word "gewoon" overgedragen aan een random persoon.

Niet zeker hoe ik me daarbij moet voelen.
Ik zal zien hoe ze hun werk doen, maar voelt wel beetje ambetant dat de persoon met wie ik in zee ben gegaan,opstapt en niets laat weten. Privé-redenen en al, dus hij moet niets, en al zeker niet aan de grote klok hangen (of aan zijn klanten vertellen), maar zelfs me niet eens laten weten dat hij vertrekt terwijl hij weet dat ik met hem begonnen ben en hun kantoor gekozen heb omwille van hem is toch wel wat afstandelijk. En smaakt zuur.

Daarbovenop heb ik via mail en telefonisch bepaalde boekhoudkundige vragen gesteld, die drie weken later nog altijd niet beantwoord zijn (wel via dit forum ondertussen :sop:). Ze rekenen die mails en telefoontjes wel lekker aan.

Dit wetende, begin ik te twijfelen of ik wel wil blijven. Het is waarschijnlijk eigen aan een groter kantoor, maar toch, had toch graag iets gehoord de afgelopen twee-drie weken.
Sneu uiteraard maar je hebt waarschijnlijk een overeenkomst met het kantoor en niet met hem persoonlijk. Voordeel van een kantoor is dan dat zij in principe de continuïteit moeten garanderen voor jou dossier en alle afspraken doorlopen. Iets wat je met een alleen werkende boekhouder uiteraard niet zou hebben.

Ookal heb je er een goede band mee en is dat de reden waarom je gekozen hebt, in principe is de interne werking "none of your business". Of hij jou dossier volledig (zelf) deed, 12 juniors of 24 Indiërs of volledig AI maakt in principe niet uit (gevoelsmatig uiteraard wel). In principe zijn het de resultaten die van belang zijn (correcte boekhouding, tijdig reageren op vragen,...)

Zie je helaas in vele sectoren, goede/bekwame CV man die zijn vak kent, jou een offerte maakt, waarin je vertrouwen hebt en waarmee je in zee gaat komt ook niet noodzakelijk de werken uitvoeren. Idem voor vb softwareontwikkeling/implementatie, daar is de initiële "verkoper" ook meestal niet de persoon die de implementatie doet of waar je finaal bij inhoudelijke vragen terecht kan. Is m.i. ook een jammerlijke trend.

Feit dat hij jou niet persoonlijk verwittigd is in grotere kantoren vaak een interne procedure/"verbod" en vaak geen persoonlijke beslissing van die persoon. Soms uit commercieel standpunt (misschien gaat hij naar ander kantoor en wil jij mee) , soms vanuit "NOYB"mentaliteit vermits ze continuïteit garanderen, soms omdat zijn "opvolger" nog niet bekend is of zelfs nog niet aangenomen is,... vaak een combinatie.

In gelijkaardige situatie ooit letterlijk gehoord: Ja, ik heb besloten firma X te verlagen. Wie nu jou contactpersoon gaat zijn weet ik niet want ze vinden niemand nieuw en geen enkele senior medewerker heeft nog ruimte. Misschien moet je je voorlopig maar richten tot persoon Y (waarvan je dan wist dat ze er een half jaar werk en recht van school kwam). Ik weet niet of dat een antwoord is wat je dan wil horen. Heeft even geduurd, maar finaal is dat ook goedgekomen en worden momenteel even goed geholpen door senior medewerker die het enige tijd later toch heeft overgenomen.

Feit dat je na drie weken echter nog geen antwoord hebt (en dit wel aangerekend zou worden) zou ik uiteraard ook wel niet appreciëren. Als je hierin ook zelf wat initiatief hebt genomen (reminder, telefoontje) en je aan je lot word overgelaten zou ik echter ook mijn conclusies uit trekken.

^Uiteraard begrijp ik professioneel dat ik niet betrokken ben met de interne keuken van het kantoor gezien ze niet een one-man-show zijn. Daarnaast heb ik idd een contact met het kantoor en niet met de persoon.

Maar ze kunnen het niet "intern" houden omdat er nu impact op mij is door een gebrek aan antwoord op mails tot ik duidelijk maak dat ik de laatste factuur niet betaal tot ze duiding geven over de aangerekende taken waar ik niet mee akkoord ga.
Er kan op zen minst toch iets gezegd worden? Al was het maar iets zoals dit:
"Door interne wijzigingen, hebben we vertragingen in het beantwoorden van uw prangende boekhoudkundige vragen. Onze excuses voor het ongemak. We hebben uw vragen goed ontvangen en zullen u binnen x tijd helpen."
Anyhow, nu ze duiding gegeven hebben wacht ik wel nog even af.

Laatst bewerkt:
Mijn wederhelft heeft na lang twijfelen de knoop toch doorgehakt en gisteren alles in gang gezet om fotografe te worden (in bijberoep)..

Wel n hele nieuwe wereld gaat open tbh, zeker inzake dingen die je kan "nemen op de zaak" zoals de boekhouder t uitlegde.. nu lijkt t mij persoonlijk niet slim direct grote uitgaven te gaan doen (hij had t Al over n auto leasen en dergelijk) of ben ik hier verkeerd in?

Zeker niet. Als je €10.000 moet betalen en dat is een aftrekpost, dan moet je nog altijd €10.000 betalen he

Ik denk dat in bijberoep niets 100% aftrekbaar is trouwens. Ik zou zeggen: doe gewoon verder zoals jullie bezig zijn en geef je tankkaart / mobile Vikings / Telenet factuur aan jouw boekhouder en die doet wel de rest.

Voor fotograaf in bijberoep moet je toch niet twijfelen? Als ze 0 euro omzet heeft, zal ze enkel de opstart van die eenmanszaak betaald hebben. Nul risico. Vroeger kon je de sociale bijdragen ook op nul plaatsen.

Waarvoor betalen mensen vandaag nog een fotografe in bijberoep? Kindjes en huwelijken?

Zeker niet. Als je €10.000 moet betalen en dat is een aftrekpost, dan moet je nog altijd €10.000 betalen he

Ik denk dat in bijberoep niets 100% aftrekbaar is trouwens. Ik zou zeggen: doe gewoon verder zoals jullie bezig zijn en geef je tankkaart / mobile Vikings / Telenet factuur aan jouw boekhouder en die doet wel de rest.

Voor fotograaf in bijberoep moet je toch niet twijfelen? Als ze 0 euro omzet heeft, zal ze enkel de opstart van die eenmanszaak betaald hebben. Nul risico. Vroeger kon je de sociale bijdragen ook op nul plaatsen.

Waarvoor betalen mensen vandaag nog een fotografe in bijberoep? Kindjes en huwelijken?

En wat met een fototoestel, is dat niet 100% aftrekbaar dan? Als dat toestel 10K kost, moet je die 10K inderdaad neerleggen maar kost het je uiteraard minder op termijn).

onzin, hé. Ik zie niet in waarom er een verschil zou zijn tussen bijberoep en hoofdberoep qua aftrekmogelijkheden. Zolang je het gescheiden houdt en wél mind dan 100% aftrekt voor wat je ook privé gebruikt.

Als wij waspoeder aankopen voor de vakantiewoning, wordt die bij ons gelabeld en staat dit apart van het waspoeder voor privé. TV-abonnement van thuis is apart van TV-abonnement van de vakantiewoning etc.

En wat met een fototoestel, is dat niet 100% aftrekbaar dan? Als dat toestel 10K kost, moet je die 10K inderdaad neerleggen maar kost het je uiteraard minder op termijn).
Ik dénk dat dat in bijberoep max 50% is (idem voor een wagen en Telenet en Mobile Vikings etc, dat is nooit 100% in bijberoep)

Als het 100% aftrekbaar is, zal het ook niet op 1 jaar zijn. Die boekhouder die spreekt over auto leasen en vele aankopen doen is al even gek als de mijne. Ik had in het begin écht een droom van een boekhouder. Een zeer oude, wijze man die zei dat ik de eerste jaren moest gaan voor kennis & opleidingen & groeien & netwerken. Man man man, wat mis ik die vent achteraf gezien. Is helaas al op pensioen maar die kon mij echt motiveren om iets moois uit te bouwen (wat eerlijk gezegd ook gelukt is, misschien dus ook wel een beetje dankzij hem)

Deze boekhouder zijn raad komt over als 'tijd voor een Tesla te kopen!'

zo fout :D

Ik dénk dat dat in bijberoep maar 50% is

Als het 100% aftrekbaar is, zal het ook niet op 1 jaar zijn. Die boekhouder die spreekt over auto leasen en vele aankopen doen is al even gek als de mijne :D
Ik denk dat het dezelfde regel is als een vennootschap, als jij kan aantonen dat dit 100% zakelijk wordt gebruikt en niets privé dan mag je dit 100% aftrekken zoals JPV zegt

Wat die boekhouder hopelijk bedoelde is dat wanneer je voor de aankoop van een wagen gaat staan, je dit voordeliger via de zaak kan doen. En andere nodige aankopen die je voor de zaak (ook) nodig hebt idem.

Ik denk dat het dezelfde regel is als een vennootschap, als jij kan aantonen dat dit 100% zakelijk wordt gebruikt en niets privé dan mag je dit 100% aftrekken zoals JPV zegt
Dat klopt maar ja, begin maar eens met 2 internet abonnementen, 2 gsm toestellen met 2 abonnementen, enz...

Je kan dan beter de bestaande gewoon inbrengen voor 50%

Ik dénk dat dat in bijberoep max 50% is (idem voor een wagen en Telenet en Mobile Vikings etc, dat is nooit 100% in bijberoep)

Als het 100% aftrekbaar is, zal het ook niet op 1 jaar zijn. Die boekhouder die spreekt over auto leasen en vele aankopen doen is al even gek als de mijne. Ik had in het begin écht een droom van een boekhouder. Een zeer oude, wijze man die zei dat ik de eerste jaren moest gaan voor kennis & opleidingen & groeien & netwerken. Man man man, wat mis ik die vent achteraf gezien. Is helaas al op pensioen maar die kon mij echt motiveren om iets moois uit te bouwen (wat eerlijk gezegd ook gelukt is, misschien dus ook wel een beetje dankzij hem)

Deze boekhouder zijn raad komt over als 'tijd voor een Tesla te kopen!'

zo fout :D

Dat was een retorische vraag :). Natuurlijk is de aankoop van dat fototoestel 100% aftrekbaar. Dat die aankoop evt. over verschillende jaren wordt afgeschreven, heeft daar niets mee te maken.

De regels zijn hetzelfde dan voor een hoofdberoep: sommige zijn 100% aftrekbaar, andere 'gemengde' kosten (auto e.d.) slechts gedeeltelijk. Voorwaarde (net zoals hoofdberoep) is natuurlijk wel dat het gaat om beroepskosten.

Ik ben wel akkoord dat het geen zin heeft om 'kosten te maken om kosten te maken'.

Dat klopt maar ja, begin maar eens met 2 internet abonnementen, 2 gsm toestellen met 2 abonnementen, enz...

Je kan dan beter de bestaande gewoon inbrengen voor 50%
Tuurlijk, maar het ging hier over iemand als fotograaf in bijberoep ik denk dat daar makkelijk te staven valt dat dit fototoestel voor 100% zakelijk gebruik is :)

Voor die andere zaken waar gemengd gebruik gewoon de juiste percentages gebruiken (wat zeker niet persé 50% hoeft te zijn)

Terug
Bovenaan