Na m'n vorige naïeve "hallo ik wil freelancen help mij aub" post ook eens dit volledig topic doorgelezen en superveel uit geleerd. Super merci aan de vaste waarden hier om zoveel informatie te geven. Intussen ook al veel verder in het proces om effectief freelance data architect (+ engineer of analyst) te worden, dus de informatie is zeker nuttig!.
2 boekhouders aangesproken, één ervan nog te kiezen maar over beide heb ik wel een goed gevoel. Mijn buikgevoel zegt dat het niet meer de moeite is om auteursrechten uit te keren, dus dat zal ik ook maar zo laten, en hopelijk blijven ze van vvpr bis af.
Hiermee rekening houdend, hoe kan ik na boekjaar 1 geld uitkeren? Lukt dat via liquidatiereserves (was pas na jaar 5, right?) of is er nog een alternatief? Of kan dat pas vanaf na boekjaar 3 met vvpr bis?
Project: via recruiters al een paar gesprekken gehad, de ene al interessanter dan de andere. Ik hoop binnen hier en een paar weken een opdracht aan 650 of 700 / dag te landen en al de rest van het proces in gang te steken. Zelf 10 jaar ervaring in BI & data dus dit lijkt me een goed tarief om mee te beginnen.
Qua auto heb ik een nieuwe XC40 full electric op het oog. Renting via de garage komt op iets tussen 650-800 afhankelijk van het % restwaarde en zonder voorschot. Bij de bank moet ik nog eens horen als ze een interessanter tarief kunnen geven. Bij de garage krijg in een aanloopformule als ik bvb in mei start als freelancer, maar mijn auto pas geleverd wordt in september. Kostprijs 800-900/m.
Intussen ook aanvraag gedaan bij Smappee voor een laadpaal, maar nog geen antwoord gekregen (heb hier sowieso ook nog tijd voor). Mensen ervaring met laadpalen? Kun je daar mee mis doen? Ik heb zonnepanelen met digitale meter.
Bijkomende vraag hier als iemand weet hoe het zit met het capaciteitstarief? Als je je auto oplaadt "voor je vennootschap" en je daardoor een hogere piek hebt, en dus extra moet betalen, hoe wordt dit berekend of verrekend? Zelf nog niet opgezocht, maar hier alvast eens vragen.
Waar ik allemaal nog voor moet kijken of die nog niet 100% duidelijk zijn voor mij
- CommV of BV, nog steeds niet uit wat ik wil
- Verzekeringen (Vivium een goede keuze of toch ergens anders informeren?)
- Bank (momenteel alles bij ING)
- Sociaal Secretariaat (eens horen wat de boekhouder hier aanraadt)
- Laptop & GSM aankopen
- nieuwe internet & telefonie abonnementen (+ hoe op de zaak zetten) + bestaande abonnementen overzetten (prime, YT premium, etc.)
- hoe % elektriciteit, gas en water op de zaak
- Mij verdiepen in een IPT en wat een backservice is
Heel spannend allemaal

Komt uiteindelijk wel wat bij kijken