Freelancers & Ondernemers

Zijn jullie verzekerd voor contractuele beroepsaansprakelijkheid als IT freelancer? Zoja voor welk kapitaal maar nog belangrijker, wat kost die verzerkering ongeveer per jaar?

292,62 EUR / j
Voor BA dat het volgende omvat:
  1. Waarborg uitbating - 1,5 mil. EUR / schadegeval
  2. Waarborg toevertrouwd voorwerp - 25.000 EUR / schadegeval
  3. Waarborg na levering - 1,5 mil. EUR / schadegeval / j
  4. Waarborg beroepsaansprakelijkheid - 250K / schadegeval / j
  5. Waarborg rechtsbijstand
Vrijstelling 1,2,3 = 250 EUR
Vrijstelling 4 = 10% met min. van 250 EUR en max. van 2.500 EUR.

Grootste brok van de totale kost is van beroepsaansprakelijkheid = €193,26.

Ik doe beperkte development. Vooral DevOps (build en release pipelines, version management, incidenten opvolgen).

Via lokale makelaar en AG Insurance.

Is op basis van hun vragenlijst. Dus veronderstel dat dit wel redelijk is.

Ik zie ook geen reden om tot het miljoen te gaan. Ik kom niet in contact met eindgebruikers. Ik zit in een functie waar ik zo lastig mogelijk moet doen om iets in productie te brengen.

Lijken mij allemaal heel mooie premies. Ik wil mijn verhaal beginnen als software developer (ben nog maar 27 jaar, misschien speelt dat ook mee) en ga bij de meeste toch tussen de 500-600 voor beroepsaansprakelijkheid 250k en burgerlijke aansprakelijkheid tot 1,25 miljoen.

Hangt denk ik enorm veel van de rol af, ik heb er eentje voor management vennootschap (Freelance hoger management bij andere vennootschap) en betaal +- 1500 / jaar voor maar 1mil dekking. Ik zou denken dat het meer kost omdat de kans veel groter is dat ik aansprakelijk gehouden zou worden dan een gewone werknemer / freelancer.
Bij de titel "CEO / General manager" staat er zelfs leukweg bij dat je 25% meer betaald daar bovenop nog als je dat bent.
Beroepsaansprakelijkheid, bestuurdersaansprakelijkheid, BA exploitatie, rechtsbijstand, tewerkstellingsaangelegenheden
Heb ook wel overal de minst voordelige opties moeten aanduiden in hun vragen lijstje denk ik :)

Is via KBC en ga met de vorige posts toch eens rap de makelaar mailen want ik heb toen ook wel gewoon niet onderhandeld (al zo veel aan mijn hoofd op die moment)

Nee, ik doe geen software ontwikkeling, maar system engineering. Zal wel deel van de verklaring zijn zeker? Grootste risico is het platleggen van de volledige IT infrastructuur door op de verkeerde knop te klikken.
Vanaf volgend jaar zit ik in een andere team ook officieel als Sys engineer😅

VAA kan wel een dingetje worden, zelfs bij de verwachte lage CO2 van die X5 (want cijfers daarvan zijn nog niet bekend iirc?).
Ik heb vergelijkende offertes van de 45e en de 50e met dezelfde opties (zoals velgen, die impact hebben op CO2). De 45e komt op 31g, terwijl de 50e op 21g komt.

Nu, voor 1 of andere reden is er geen verschil als ik dat in een VAA simulator gooi. Is dat omdat de catalogusprijs rond de 130K ligt? VAA ligt rond de € 375.

Ik heb vergelijkende offertes van de 45e en de 50e met dezelfde opties (zoals velgen, die impact hebben op CO2). De 45e komt op 31g, terwijl de 50e op 21g komt.

Nu, voor 1 of andere reden is er geen verschil als ik dat in een VAA simulator gooi. Is dat omdat de catalogusprijs rond de 130K ligt? VAA ligt rond de € 375.
"
Het CO2 percentage

Het basispercentage voor de berekening is 5,5 pct. Er wordt een referentie-uitstoot gehanteerd van 91 gr/km voor voertuigen met een dieselmotor en 110 gr/km voor voertuigen met een ander type motor. Deze referentie-uitstoot wordt jaarlijks door een Koninklijk Besluit vastgeleg

Wanneer de uitstoot hoger ligt dan de referentie-uitstoot wordt het berekeningspercentage vermeerderd met 0,1 % per CO2 gram tot een maximum van 18
Wanneer de uitstoot lager ligt dan de referentie-uitstoot wordt het berekeningspercentage verminderd met 0,1 % per CO2 gram tot een minimum van 4%

Indien er geen CO2 gegevens beschikbaar zijn zal een forfaitaire uitstoot gebruikt worde

195 g/km voor voertuigen met een dieselmot
205 g/km voor voertuigen met een ander type motor"

wist ik ook niet, maar er is dus een minimum vaa voor elke catalogusprijs...

Omdat de co2 lager is dan de referentieuitstoot. Dus enkel de catalogusprijs heeft hier impact op.

Niet helemaal correct. @anders. geeft ook al wat uitleg, maar om met voorbeelden te werken: met een referentie-uitstoot van nu 91g is er inderdaad geen verschil.
Stel dat de referentie-uitstoot 40g wordt, wat nog steeds hoger is dan de uitstoot van zowel de 45e als de 50e, dan zal je wel degelijk een verschil zien tussen de 2 bij dezelfde catalogusprijs. Dat komt omdat van zodra de referentie-uitstoot lager ligt dan (uitstoot model + 16g), de CO2 component ook "actief" wordt bij PHEV's. Bij 40g is dat dus van toepassing op de 45e, maar nog niet op de 50e.

Stel dat de referentie-uitstoot verder zakt naar 36g en minder, dan begint dit ook de 50e te impacteren.

Nee, ik doe geen software ontwikkeling, maar system engineering. Zal wel deel van de verklaring zijn zeker? Grootste risico is het platleggen van de volledige IT infrastructuur door op de verkeerde knop te klikken.
Zal idd afhangen van welk risico jouw acties met zich meebrengen, iemand die puur backend doet zonder echt grote beroepsrisico's zal minder premie betalen dan iemand die effectief met 1 foute handeling een gans systeem kan platkrijgen.

Alhoewel ik nu wel denk dat AG Insurance op het type IT'er denk ik niet zoveel doorvraagt, heb nu toevallig 1 polis kunnen checken van een klant, daar staat enkel "professionele dienstverlener in de IT-sector", wat natuurlijk op zich niks zegt.

Er zitten toch wel wat aasgieren tussen de banken die via hun renting voorstellen nog een graantje willen meepikken met de fiscale deadline voor PHEVs. Het slechtste voorstel dat ik gekregen heb piekt met een rate van 8% op 5 jaar... :laugh:

Het ergste van al is dat ik het zelf moeten terugrekenen heb omdat ze die parameter niet rechtstreeks op papier zetten.

Er zitten toch wel wat aasgieren tussen de banken die via hun renting voorstellen nog een graantje willen meepikken met de fiscale deadline voor PHEVs. Het slechtste voorstel dat ik gekregen heb piekt met een rate van 8% op 5 jaar... :laugh:

Het ergste van al is dat ik het zelf moeten terugrekenen heb omdat ze die parameter niet rechtstreeks op papier zetten.

Ja. De rentes zijn aan het stijgen, maar soms toch ridicule voorstellen.
Bij Audi kreeg ik een renting aan +- 5% - in oktober.
Bij de bank 2.7%. Wel voor gewone lening, maar op zich maakt dat niet veel uit.

Toch een groot verschil...

Heeft er iemand ervaring met een vorm van samenwerking waarbij een contract gemaakt met een tussenpartij waarin staat dat de daily rate niet vooraf vaststaat en afhankelijk is per project waarop dan de tussenpartij een marge afhoudt van 17% a 20% afhankelijk van de afgesproken prijs met de eindklant? Ik vond het enkel vreemd dat de daily rate niet vooraf vaststaat maar ben niet zeker van of het gangbaar is.

Terug
Bovenaan