Freelancers & Ondernemers

Ik zou de wagen tussen de 5 en 10j willen houden, al begrijp ik dat dit fiscaal niet sexy is.
(de wagen dus oprijden, restwaarde zou dan misschien maar 8000€ zijn en voor export/particulier)
Zeldzamere wagens zouden wel hun waarde blijven houden, bv een 6-in-lijn 3000cc bmw?

Aankoop hybride wagen is eigenlijk de minst interessante keuze doordat de restwaarde zo zakt zoals je aanhaalt.
Mijn woon-werk is 50km in totaal (heen en terug) ik mag bij de opdrachtgever opladen aan een tarief van 20c€/kWh, al zal dit stijgen komende jaren. Restwaarde BEV blijft hoog, akkoord. Voor de langere afstanden (paar keer per maand en 2 keer per jaar op reis) is een BEV heel vervelend, dan moet ik mijn partner een wagen kopen om dit op te lossen.

Waarom wordt laden de helft goedkoper in kostprijs?
Hoe het nu loopt in België zou ik het omgekeerde verwachten?

25000km rijden op elektriciteit kost mij 2000 euro grof gerekend. En dat bedrag is 100% fiscaal aftrekbaar.

25000km op benzine kost mij minstens 3300 euro, en die brandstof gaat totaal niet meer fiscaal aftrekbaar zijn vanaf binnenkort. Moet je allemaal meerekenen in je tco.

Doe gewoon zoals elke goed boerende zelfstandige en spurt als de bliksem naar de concessie om een BMW X5 50e van 130K te bestellen. Zeker als je die 10 jaar gaat houden is het een no brainer. Het is nu of nooit.

En wat in het geval met bijberoep? Mijn huidige benzinewagen die aan 50 % kan afgetrokken worden, verkopen aan mezelf of kijken voor een fake hybride die bijna 100 % aftrekbaar is maar 10k meer kost.

2de hands wagenPlug-in Hybride
Fiscaliteit50.00%100.00%
Aankoop€25,000.00€60,000.00
Afschrijving 5j / jaar€5,000.00€12,000.00
25000 km brandstof/stroom per jaar€4,000.00€2,000.00
Verzekering€1,000.00€1,000.00
Wegentaks€1,000.00€500.00
Onderhoud€1,000.00€500.00
Kost / jaar€12,000.00€16,000.00
€/km€0.48€0.64

Puur TCO kan een nieuwe wagen toch nooit winnen?
Je kan meer fiscaal aftrekken, maar je maakt toch gewoon veel meer kosten?

Fiscaliteit50.00%100.00%
€/km€0.48€0.64

Restwaarde en vaa om te beginnen.

Restwaarde en vaa om te beginnen.
De restwaarde is altijd wat koffiedik kijken natuurlijk, wie wilt binnen 5 jaar nog een PHEV?

Het berekende voordeel alle aard heeft ook wel zijn 'voordeel' bij de 2de hands wagen aangezien dit bedrag in min mag van de verworpen uitgaven.
Daarnaast heb je ook nog een ouderdomspercentage dat toegepast wordt bij de berekening van het VAA bij de 2de hands wagen.

Zelf had ik 4 jaar geleden ook een jonge 2dehands wagen aangekocht.
De restwaarde na 4 jaar is momenteel ongeveer 85%.
jaarlijks VAA +- 2.400 EUR.

Alles gerekend kom ik uit op een TCO van ongeveer 400 per maand (netto kostprijs).
Denk dat ik weinig goedkopere PHEVs zal vinden.

Ik kreeg mijn aanslagbiljet vennootschapsbelasting.

De eerste 100k winst wordt belast aan 20%.

Ik had verwacht dat dit 25% zou zijn omdat ik niet voldoe aan de voorwaarden voor verminderd tarief.

Ik keer geen loon uit en de vennootschap is de verderzetting van een zelfstandige activiteit die al langer dan 4 jaar bestaat.
Ik denk dat ze zich gemist hebben op dit tweede.

Gewoon laten passeren en van de domme gebaren?

Doe gewoon zoals elke goed boerende zelfstandige en spurt als de bliksem naar de concessie om een BMW X5 50e van 130K te bestellen. Zeker als je die 10 jaar gaat houden is het een no brainer. Het is nu of nooit.

VAA kan wel een dingetje worden, zelfs bij de verwachte lage CO2 van die X5 (want cijfers daarvan zijn nog niet bekend iirc?).

De restwaarde is altijd wat koffiedik kijken natuurlijk, wie wilt binnen 5 jaar nog een PHEV?

Je privé :)

Not even joking - als die restwaarde zodanig keldert kan dat nog wel eens een leuke privé overname worden. Zelf al +- zo aan het denken: als die echt keldert dan koop ik die over, kan die nog dienen als tweede wagen voor BE en eventueel als reiswagen, en kan er nog een toffe elektrische wagen bij.

Ik had verwacht dat dit 25% zou zijn omdat ik niet voldoe aan de voorwaarden voor verminderd tarief.

Ik keer geen loon uit en de vennootschap is de verderzetting van een zelfstandige activiteit die al langer dan 4 jaar bestaat.

Wat heb je ingevuld op de aangifte? Want die vraag wordt er wel gesteld, of je recht hebt op die 20%. Als je het correct hebt ingevuld en ze hebben het toch niet toegepast heb je niet echt een reden om het te laten weten.

Wat heb je ingevuld op de aangifte? Want die vraag wordt er wel gesteld, of je recht hebt op die 20%. Als je het correct hebt ingevuld en ze hebben het toch niet toegepast heb je niet echt een reden om het te laten weten.
Via boekhouder gebeurd. Ik heb toen enkel het bedrag gezien maar niet de berekening. Maar op het aanslagbiljet staat wel de bereking in detail weergegeven.
Dus vermoedelijk fout van de boekhouder?

Via boekhouder gebeurd. Ik heb toen enkel het bedrag gezien maar niet de berekening. Maar op het aanslagbiljet staat wel de bereking in detail weergegeven.
Dus vermoedelijk fout van de boekhouder?
Dat het fout op je aangifte staat lijkt me het meest waarschijnlijke scenario.

Als ik mij niet vergis heb je die eerste 4jaar altijd verlaagd als het nieuwe vennootschap is, ongeacht of het een activiteit is die reeds bestond of als je eerder al vennootschappen hebt gehad.

Onkostennota op zich niet nodig.
Gwn maandelijks of jaarlijks het bedrag in kosten boeken dat je berekend hebt

En mag je dat zelf berekenen?

Stel nu dat mijn laadpaal aangeeft dat ik om 3500kWh geladen heb in jaar x. Ik had op dat moment een overéénkomst met energieleverancier van 50cent dag en 40 cent nacht. Moet ik de uit de laadpaal export duidelijk laten maken wat in piek en dal geladen is? of reken ik 50/50 met een gemiddelde van die 2?

En mag je dat zelf berekenen?

Stel nu dat mijn laadpaal aangeeft dat ik om 3500kWh geladen heb in jaar x. Ik had op dat moment een overéénkomst met energieleverancier van 50cent dag en 40 cent nacht. Moet ik de uit de laadpaal export duidelijk laten maken wat in piek en dal geladen is? of reken ik 50/50 met een gemiddelde van die 2?
Je mag dat zelf berekenen ja.

Als beroepskosten zijn aftrekbaar de kosten die de belastingplichtige in het belastbare tijdperk heeft gedaan of gedragen om belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden, en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken of, ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed.
Als in het belastbare tijdperk gedaan of gedragen worden de kosten beschouwd die tijdens dat tijdperk werkelijk werden betaald of gedragen, of het karakter van zekere en vaststaande schulden of verliezen hebben verkregen en als zodanig werden geboekt
”.
  • de realiteitsvoorwaarde: de echtheid en het bedrag van de kosten moet verantwoord worden.

Je mag dat zelf berekenen ja.

Als beroepskosten zijn aftrekbaar de kosten die de belastingplichtige in het belastbare tijdperk heeft gedaan of gedragen om belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden, en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken of, ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed.
Als in het belastbare tijdperk gedaan of gedragen worden de kosten beschouwd die tijdens dat tijdperk werkelijk werden betaald of gedragen, of het karakter van zekere en vaststaande schulden of verliezen hebben verkregen en als zodanig werden geboekt
”.
  • de realiteitsvoorwaarde: de echtheid en het bedrag van de kosten moet verantwoord worden.

Het feit of de zon al dan niet gratis energie geleverd heeft is niet van toepassing?

Fiscaliteit50.00%100.00%
€/km€0.48€0.64

Puur TCO koop je beter een kleine 2de hands aan 5k, gelijk welke brandstof :)

Je kan deze vergelijking alleen maken als je over hetzelfde model wagen spreekt, de tweedehands vrijwel geen kilometers gereden heeft,... Dan zal er heus geen 35k verschil in prijs op zitten en kom je weldegelijk aan een lagere TCO voor de hybride uit. Onderstaande tool doet trouwens de volledige berekening, voor wie geïnteresseerd is.

Als ik mij niet vergis heb je die eerste 4jaar altijd verlaagd als het nieuwe vennootschap is, ongeacht of het een activiteit is die reeds bestond of als je eerder al vennootschappen hebt gehad.
Ik lees net dat dit de uitzondering is.
Je kan maw niet van het verlaagde tarief genieten indien je een oude activiteit van meer dan 4 jaar verder zet...
Tenzij dit dus weer veranderd is?
Nu goed, ik wacht momenteel het antwoord van de boekhouder af...

Terug
Bovenaan