Freelancers & Ondernemers

Ik heb het niet op jou maar op die zelfstandigen met vennootschap die hun loon zo laag mogelijk zetten om van die voordelen te genieten. Geweldige vetpotten achter de hand hebben maar toch graantjes meepikken die bedoeld zijn voor zij die het echt nodig hebben.

Ik zou me daar ook niet comfortabel bij voelen. Ik verdien meer dan genoeg en heb soms serieuze vraagtekens bij hoe de overheid ons geld verbrast maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om zelf truken uit te halen zodat ik sociaal tarief of andere toelages zou kunnen krijgen terwijl er mensen uit de boot vallen die het veel harder nodig hebben.

Ik keer mezelf ook “maar” 45k uit ipv 150k dus er gaan er zeker zijn die dat ook al onethisch vinden, maar daar ligt voor mij wel de grens tussen fiscale optimalisatie en onethische kunstgrepen/fraude.

Kan je dan sociaal tarief bekomen met zo een laag loon? ;)

Wat met iemand die een managementvennnootschap heeft?​

“Wie een managementvennootschap heeft – bijvoorbeeld een dokter, beenhouwer of notaris - en zichzelf maar het minimumloon van 45.000 euro uitbetaalt per jaar – het fiscaal meest voordelige – zal dus ook de premie krijgen. Ook als ze 50.000 euro reserve boeken en die zich pas later bijvoorbeeld dividend uitkeren. Die zal zelfs meer overhouden dan iemand die iets meer dan 3000 euro netto verdient”, legt Ive Rosseel (ACV) uit.

Ik ben bijberoeper hé.

Ik vraag dit gewoon omdat ik ooit samen was met de dochter van een groothandel in fruit en groenten. Die mensen leefden royaal, maar toch kregen zij studietoelage enz. Dat stond in schril contrast met met hun levensstijl.
In dat soort sectoren heb je natuurlijk wel meer kans op zwart geld, dat hebben freelancers niet.

Mij gaat het trouwens niet om het verkrijgen van sociaal tarief of andere voordelen, maar louter om optimalisatie.

Ik heb het niet op jou maar op die zelfstandigen met vennootschap die hun loon zo laag mogelijk zetten om van die voordelen te genieten. Geweldige vetpotten achter de hand hebben maar toch graantjes meepikken die bedoeld zijn voor zij die het echt nodig hebben.

Respect maar anderzijds is de wetgeving wat ze is, niet rationeel en onethisch- gezien de heren van goed bestuur bewust deze gaten openlaten zou ik er gewoon vol voor gaan en geen spaander van het sociaal systeem heel laten - dan zou ik het nog liever ten beste geven tijdens een groot feest of er publiciteit voor maken dat het geen naam heeft. De politiek heeft er alle baat bij dat de mensen spreken over profiterende doppers waardoor het echte geld buiten schot blijft.

Ik zou me daar ook niet comfortabel bij voelen. Ik verdien meer dan genoeg en heb soms serieuze vraagtekens bij hoe de overheid ons geld verbrast maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om zelf truken uit te halen zodat ik sociaal tarief of andere toelages zou kunnen krijgen terwijl er mensen uit de boot vallen die het veel harder nodig hebben.

Ik keer mezelf ook “maar” 45k uit ipv 150k dus er gaan er zeker zijn die dat ook al onethisch vinden, maar daar ligt voor mij wel de grens tussen fiscale optimalisatie en onethische kunstgrepen/fraude.
Met 45K ga je ook een energiekorting krijgen en geld uit de pot halen dat voor andere mensen bedoeld is. Je zal hoger moeten gaan als je jezelf niet onethisch of een fraudeur wil noemen.

Met 45K ga je ook een energiekorting krijgen en geld uit de pot halen dat voor andere mensen bedoeld is. Je zal hoger moeten gaan als je jezelf niet onethisch of een fraudeur wil noemen.
Vind ik inderdaad niet correct. Ze zouden gerust dividenden en andere inkomsten moeten meetellen. Ik ben in ieder geval van plan om het bedrag van die cheque door te storten naar het school van mijn zoontje om klasgenootjes zonder boterhammen te ondersteunen.

Vind ik inderdaad niet correct. Ze zouden gerust dividenden en andere inkomsten moeten meetellen. Ik ben in ieder geval van plan om het bedrag van die cheque door te storten naar het school van mijn zoontje om klasgenootjes zonder boterhammen te ondersteunen.
Flexi-jobs tellen ook niet mee bij de belastbare aanslagvoet dus iemand die 4/5 werkt met een minimumloon kan elk weekend de nacht doen en maandelijks € 1000 extra ophalen zonder dat hij het risico loopt uit de boot te vallen voor de sociale voordelen.

Best een interessante case, waar trek je de grens tussen optimalisatie / ethiek? Tegelijk ook vreemd dat iets banaals als een energiepremie van niemendal plots een punt wordt, in het grotere plaatje is dat nog geen druppel op een hete plaat - puur rationeel gezien dan.

Ik zou het anders formuleren. Die cheque houdt ge voor uzelf omdat het weerzinwekkend is hoe duur ze een basisbehoefte maken. Maar ge beslist wel zelf om anderen in nood te steunen 😉

Best een interessante case, waar trek je de grens tussen optimalisatie / ethiek? Tegelijk ook vreemd dat iets banaals als een energiepremie van niemendal plots een punt wordt, in het grotere plaatje is dat nog geen druppel op een hete plaat - puur rationeel gezien dan.

Voor mij ligt die grens dat ik gebruik maak van de stelsels die door de wetgever bedoeld zijn. De wetgever kan de grens voor verlaagde vennootschapsbelasting op 55k ipv 45k zetten, maar heeft voor 45k gekozen. Weinig onethisch aan om de regels en stelsels te gebruiken als die er zijn.

Als je doelbewust je inkomen verlaagd om premies te ontvangen waar je eigenlijk geen geen recht op zou hebben vind ik dat onethisch.

Geld uit een pot nemen waar je eigenlijk geen recht op hebt is ook een ander paar mouwen dan zelf minder bijleggen.

Imo is de bedoeling van de wetgever dat je de typische 45k loon + de rest in dividend volgt als "kleine zelfstandige".
Auteursrechten zijn dan nog een discussie apart, maar de fiscale impact daarvan wordt wel vaak overschat.

Nu bvb uw loon laten zakken om die energiepremie op te strijken, zou in onethisch vinden. Maar niet relevant want ze hebben de grens zo absurd hoog gelegd dat je er sowieso onder zit...

Maar je zou bvb als zelfstandige u 3 jaar geen loon kunnen uitkeren en een sociale woning aanvragen. Dat is een voorbeeldje van onethisch...

In mijn geval zou ik ook beter nu van energiecontract switchen trouwens. 0kwh verbruik, premie krijgen, en terugdraaiende teller... Maar dat vind ik ook onethisch.

Flexi-jobs tellen ook niet mee bij de belastbare aanslagvoet dus iemand die 4/5 werkt met een minimumloon kan elk weekend de nacht doen en maandelijks € 1000 extra ophalen zonder dat hij het risico loopt uit de boot te vallen voor de sociale voordelen.
Er zijn inderdaad veel bronnen van inkomsten die niet meetellen. Ken gepensioneerde die net 3 bouwgronden verkocht heeft en al volop vrijstaande villa zit te verwarmen op sociaal tarief terwijl wij bewust de verwarming nog uitlaten en een pulleke/dekentje meer gebruiken. Wij hebben vast tarief met tarieven van voor de inval in Oekraïne, energiezuinige woning, wij kunnen het ons permitteren. Maar wij vinden het beiden niet serieus om vandaag onbezonnen met de beschikbare energie om te gaan. Ik betreur het dan ook enorm dat de overheid de crisis probeert af te zwakken met ondoordachte cadeaus waar onze kinderen nog lang de financiële gevolgen van zullen dragen. De toekenning van premies/sociaal tarief is compleet absurd en mist imo de belangrijkste doelen. Hetzelfde met die tijdelijke werkloosheid die opnieuw wordt ingevoerd, je wil niet weten hoe fel dit tijdens corona door klanten misbruikt geweest is en hoe vaak ik klanten moest uitleggen dat ze niet zomaar volop tijdelijke werkloosheid konden inroepen om dan zichzelf een riant dividend uit te keren :sarcastic:.

Zelf werk ik nog in Excel voor het beperkt aantal facturen dat ik op een jaar maak.
Maar ik zou een navragen bij je boekhouder. Grootste voordeel van zo'n tool is integratie met boekhoudpakket.
Dus dat hangt samen met wat je boekhouder gebruikt denk ik.

Maar ik heb ook wel interesse in een goed, goedkoop pakket waar ik niet voor eeuwig aan vasthang. (ben geen fan van vendor lock-in)

Zelf werk ik nog in Excel voor het beperkt aantal facturen dat ik op een jaar maak.
Maar ik zou een navragen bij je boekhouder. Grootste voordeel van zo'n tool is integratie met boekhoudpakket.
Dus dat hangt samen met wat je boekhouder gebruikt denk ik.

Maar ik heb ook wel interesse in een goed, goedkoop pakket waar ik niet voor eeuwig aan vasthang. (ben geen fan van vendor lock-in)
Eenmaal per jaar factuur ik aan een overheidsinstelling, en nu maken ze e-facturering verplicht.
Alle andere facturen (30-50 op een jaar?) is allemaal van Excel naar PDF, en het is niet dat ik daar veel tijd moet insteken.
Eenmaal per jaar stuur ik die PDF's naar de boekhouder, maar misschien kan het dus allemaal nog eenvoudiger?

Hier ook Billit voor 300tal facturen op jaarbasis.
Boekhouder werkt er sinds kort ook mee, ik heb eigenlijk de aanzet gegeven en nu pushen ze het rond bij hun klanten.
Ik vind het handig, facturen in no time gemaakt en verstuurd.
Terwijl excel toch altijd een gedoe is met opmaken, pdf opmaken, mailtje opstellen, versturen, manuele opvolging van betalingen etc.

Wat gebruiken jullie dan allemaal van Billit?
Eerlijk gezegd: ik vind 7,5€/maand wat veel om gewoon Excel te vervangen.
Maar als het in andere opzichten nuttig is, wil ik het wel overwegen.

Mijn boekhouder stelde enkele maanden geleden OkiOki voor.

Wat gebruiken jullie dan allemaal van Billit?
Eerlijk gezegd: ik vind 7,5€/maand wat veel om gewoon Excel te vervangen.
Maar als het in andere opzichten nuttig is, wil ik het wel overwegen.

Mijn boekhouder stelde enkele maanden geleden OkiOki voor.
Wij betalen volgens verbruik 30 cent, dus voor mijn vennootschap kost dat nog geen 20 EUR op jaarbasis.

Het programma doet m.i. wel meer dan gewoon een Excelletje, je volledige administratie wordt er bijgehouden (aankopen, verkopen, bank en diverse documenten, eigenlijk een veredelde one-drive).
7,50 x 12 = 90,00 EUR is nu ook niet de massa.
Als je daarmee 2 werkuren uitspaart dan heb je het al terugververdiend...

Terug
Bovenaan