Freelancers & Ondernemers

Vraagje aan de boekhouders hier (@beryl , @Apelords, alvast merci ;) ):
Mijn boekhouder raadt aan om nu de overstap van BVBA naar BV te doen en dan zoveel mogelijk liquide middelen uit te betalen (incl "Eigen Inbreng"). Omdat in de recente nota's toch vaak sprake is over een verhoging van belastingen daarop.
Wat is jullie visie hier in? Ik vind ook het 1 en andere terug over dat het zelfs als BV zo moet zijn dat uw kapitaal volstort moet zijn, ook al is er niet meer zoiets als "eigen kapitaal" vereist. Hoe zit dat dan juist?
Inderdaad best omvormen en uitkeren.

Het kapitaal (lees: onbeschikbaar aanvangsvermogen) zal beschikbaar gemaakt worden en dus mogelijks uitgekeerd worden.
Volstorten is niet nodig, uw notaris kan kwijting van de volstorting verlenen in zijn akte (wel opletten bij VVPRBIS).

Op deze uitkering van het beschikbaar vermogen zijn enkel belastingen verschuldigd als er nog oude winsten op de balans staan (lees: die moeten eerst uitgekeerd worden aan 30%). Als je die oude winsten niet uitkeerd moet je prorata kapitaal gaan laten belasten aan roerende voorheffing...

Mij is het niet meteen duidelijk of er nog een bepaald bedrag moet blijven staan. Veiligheidshalve laten wij nu 1.000 EUR als beschikbaar kapitaal staan.

Gebruik je liquidatiereserve of VVPR? Hoe ziet uw huidig kapitaal/aanvangsvermogen er uit?

Inderdaad best omvormen en uitkeren.

Het kapitaal (lees: onbeschikbaar aanvangsvermogen) zal beschikbaar gemaakt worden en dus mogelijks uitgekeerd worden.
Volstorten is niet nodig, uw notaris kan kwijting van de volstorting verlenen in zijn akte (wel opletten bij VVPRBIS).

Op deze uitkering van het beschikbaar vermogen zijn enkel belastingen verschuldigd als er nog oude winsten op de balans staan (lees: die moeten eerst uitgekeerd worden aan 30%). Als je die oude winsten niet uitkeerd moet je prorata kapitaal gaan laten belasten aan roerende voorheffing...

Mij is het niet meteen duidelijk of er nog een bepaald bedrag moet blijven staan. Veiligheidshalve laten wij nu 1.000 EUR als beschikbaar kapitaal staan.

Gebruik je liquidatiereserve of VVPR? Hoe ziet uw huidig kapitaal/aanvangsvermogen er uit?
VVPR bis wordt hier jaarlijks gebruikt inderdaad.

En de 18600€ startkapitaal is volstort.

VVPR bis wordt hier jaarlijks gebruikt inderdaad.

En de 18600€ startkapitaal is volstort.
Indien volstort dan is het in orde. Beschikbaar maken en uitkeren tot 1.000 EUR.

Mocht het niet volstort zijn, dan schrijf je het eens over van uw privé tot het bedrag volstort is.
Daarna ga je notaris, maak je alles beschikbaar en keer je alles opnieuw uit (tot 1.000 EUR eventueel).

Indien volstort dan is het in orde. Beschikbaar maken en uitkeren tot 1.000 EUR.

Mocht het niet volstort zijn, dan schrijf je het eens over van uw privé tot het bedrag volstort is.
Daarna ga je notaris, maak je alles beschikbaar en keer je alles opnieuw uit (tot 1.000 EUR eventueel).
Dus voor VVPR Bis in de toekomst maakt dat niet uit dat het terug onttrokken wordt (na de switch naar BV), het moet gewoon volstort zijn geweest voor de switch?
Rare regel :D

Nu, wel goed voor mij. Ik blijf het wel gek vinden dat er relatief weinig IT-ers freelancer worden. Oke, niet elke branche is even goedbetaald/jobzeker. Maar ik heb dan op 4,5 jaar tijd 300k netto verdiend.
Met mijn oude job mocht ik daar 13 jaar voor werken...

300k op 13jaar lijkt mij weinig realistisch als IT'er of zelfs algemeen.
Is €1580 netto maandloon...

Nu er zijn wel meer aspecten dan loon natuurlijk.
Maar in mijn ondervinding zijn veel mensen angstig en lui voor zo'n zaken. Zo'n zaken uitzoeken is voor velen al te veel. (M.i. ben je al geen echte IT'er dan, een echte is een over geïnteresseerd en geïnformeerd persoon en doet toevallig dan iets met computer (om te lachen eh))

I guess you mean '5'?

Laatst bewerkt:

Maar in mijn ondervinding zijn veel mensen angstig en lui voor zo'n zaken. Zo'n zaken uitzoeken is voor velen al te veel. (M.i. ben je al geen echte IT'er dan, een echte is een over geïnteresseerd en geïnformeerd persoon en doet toevallig dan iets met computer (om te lachen eh))

I guess you mean '5'?
Tiens, ergens typfoutje in het rekenmachine precies zou 10,5 jaar moeten zijn inderdaad (2400€ netto)

I guess you mean '5'?
Dat is geen 1580 € maar 1925 € per maand

Dit, mijn vriend twijfelt ook vaak of hij freelance zou gaan (SAP project manager) of bij big four verdergroeien richting director.
Als director kan je rekenen op 800 EUR per dag + jaarlijkse bonus en flinke korting op bestelling wagen. Dat is op zich niet slecht, maar is in het freelance landschap voor SAP eerder weinig. Anderzijds wil hij absoluut niet terug naar operationeel/uitvoerend werk en dat risico bestaat wel als freelancer. Ik heb als freelance accountant al met verschillende freelance SAP PM's gewerkt die uiteindelijk zelf bijvoorbeeld de cost centers in workday ingeven :p, dat zou voor hem pure horror zijn. Terwijl hij zich in zijn huidige job echt wel amuseert.

Om opdrachten te vinden en hopelijk zoveel mogelijk de tussenpersoon uit te sluiten, ken ik wel ConnectingExpertise.
Zijn er echter ook andere applicaties?
Ik zie bvb van 3 (kleine) bureaus dezelfde opportuniteiten voor Sciensano en Fluxys binnenkomen. Maar die staan niet op ConnectingExpertise.
Zouden zij dat alle 3 rechtstreeks van die bedrijven hebben gekregen, of via een andere website?

Om opdrachten te vinden en hopelijk zoveel mogelijk de tussenpersoon uit te sluiten, ken ik wel ConnectingExpertise.
Zijn er echter ook andere applicaties?
Ik zie bvb van 3 (kleine) bureaus dezelfde opportuniteiten voor Sciensano en Fluxys binnenkomen. Maar die staan niet op ConnectingExpertise.
Zouden zij dat alle 3 rechtstreeks van die bedrijven hebben gekregen, of via een andere website?
Je kan dat meestal afleiden aan de manier waarop de vacature geschreven is. Op zo'n platformen zijn dat vrij generieke templates he.

Ja, titel en tekst is exact hetzelfde.
Ik probeer eigenlijk te achterhalen welke platform er nog zijn naast ConnectingExpertise om rechtstreeks bij klant te werken.

Hahaha, good one.
Je betaalt meer omdat ze doen alsof dat zo is, in praktijk is dat er niet. Heb je ooit al op project gehoord "ahja, ik heb het eens aan onze senior principal xyz consultant gevraagd, en die heeft hier gratis advies gegeven"? :p
Dat is iets dat juist meer gebeurd bij de kleinere consultancies :)

Wat doen de nieuwe BV’s eigenlijk met al dat geld dat in de zaak zit? Je kan best 5 jaar wachten om uit te keren om belastingen te sparen maar met deze inflatie is het geld minder waard binnen 5 jaar

Wat doen de nieuwe BV’s eigenlijk met al dat geld dat in de zaak zit? Je kan best 5 jaar wachten om uit te keren om belastingen te sparen maar met deze inflatie is het geld minder waard binnen 5 jaar
Je kan 50% van je ... kapitaal (denk ik) beleggen in DBI fondsen, op de winst daarvan moet je geen belastingen betalen. (bestaat nog maar een paar jaar denk ik)
Men beloofd natuurlijk goede rendementen, maar dat is altijd koffiedik kijken.
Zelf heb ik ook in enkele aandelen belegd, maar de winst daarop wordt dan weer wel belast. Maar ja, als ze meer opleveren dan het DBI fonds, komt het misschien beter uit.
Er is eigenlijk geen zaligmakende oplossing...

Als het is om zelf te gaan kopen of verbouwen of zo, kan je privé een lening geven vanuit de zaak.
Rentevoeten daarvoor zijn vastgelegd, boekhouder weet dat wel.
Die los je dan gewoon over 5 jaar in 1 keer af.
Winst wordt ook weer belast, maar geld blijft dan toch al in eigen zaak, ipv naar bank.

Financieel adviseer heeft me gezegd dat je dit beter niet kan doen om te gaan beleggen, want dan kan fiscus je beleggingswinst ook gaan belasten. Als je echter immo koopt en verhuurt of verkoopt, dan is het kennelijk wel ok. Vind ik rare redenering, maar ja.

Financieel adviseer heeft me gezegd dat je dit beter niet kan doen om te gaan beleggen, want dan kan fiscus je beleggingswinst ook gaan belasten. Als je echter immo koopt en verhuurt of verkoopt, dan is het kennelijk wel ok. Vind ik rare redenering, maar ja.
Een financieel adviseur spreekt vaak voor zijn eigen winkel natuurlijk :)

Terug
Bovenaan