Freelancers & Ondernemers

Die zin van die 60%, daar snap ik niks van?

Je spaart in uw IPT, dat is gewoon 100% aftrekbaar maar er zitten een hoop kosten aan verbonden (zie @Apelords ).

Je kan dat geld uit IPT gebruiken voor vastgoed, maar je betaalt hier wel nog steeds rente op.

Je kan ook een bulletkrediet aangaan om IPT voor vastgoed.

Er zijn dus wel wat mogelijkheden, maar voor een niet-opbrengsteigendom lijkt het mij niet echt interessant.
Mij is verteld dat je bij een VAPZ ook het geld kan gebruiken om vastgoed aan te kopen, of zelfs een kleine verbouwing zou geen probleem zijn.

Niet worst-case, het wordt sowieso verworpen. Dan heb je dus belegd in een suboptimaal fonds, met hoge kosten, ga je belast worden op de premie én ga je belast worden op de winst uit de belegging...

Waarom zou beleggen binnen de vennootschap de voorkeur hebben? Daar wordt de winst van beleggingen belast en privé niet...
Bij DBI fondsen word je toch niet belast op de meerwaarden.

Klopt, maar die hebben een zodanig laag rendement dat ze u minder opbrengen dan een random fte privé..
Ik heb me daar vorig jaar laten toe verleiden, maar ik overweeg na het lezen hier daarmee te stoppen, net zoals met mijn IPT. Die laatste zou ik dan enkel nog gebruiken als verzekering gewaarborgd inkomen of als levensverzekering.

Ik heb me daar vorig jaar laten toe verleiden, maar ik overweeg na het lezen hier daarmee te stoppen, net zoals met mijn IPT. Die laatste zou ik dan enkel nog gebruiken als verzekering gewaarborgd inkomen of als levensverzekering.
Tip 1) volg nooit financieel advies van een bank
Tip 2) volg NOOIT financieel advies van een bank!

Had jij eigenlijk ook geen IPT?
Ja, maar dat is bedoeld voor opbrengsteigendom wat dus een netto positieve cashflow zou genereren. Dan kan dat nuttig zijn (een 2e hypotheek vastkrijgen met een zelfstandigenloon is niet evident).

Maar voor uw eigen woning is dat bvb duurder dan een hypotheek he.

Ja, maar dat is bedoeld voor opbrengsteigendom wat dus een netto positieve cashflow zou genereren. Dan kan dat nuttig zijn (een 2e hypotheek vastkrijgen met een zelfstandigenloon is niet evident).

Maar voor uw eigen woning is dat bvb duurder dan een hypotheek he.
Hoezo juist, in het geval dat je voor een eigen woning nog de woonbonus kan gebruiken snap ik het, maar hoe is het anders duurder?

Je bedoelt de rente op het voortijdig opgenomen voorschot na volstorting van de backservice?
Nee, op het bulletkrediet. Ik heb iets van 60k backservice gedaan, en ik kan 450k lenen als voorschot op mijn IPT. Hierop betaal je privé de rente op. Maar, die rente is wel een stuk hoger dan de normale rente op een lening. Maar zolang uw rente lager is dan uw huurinkomsten, kom je dus netto positief uit. En met een beetje geluk neem je de stijgende vastgoedprijzen nog mee.

Maar, ik heb voor een hypotheek nog "300€" maandelijks investeerbaar volgens de banken, dus daar ga je nooit ver mee geraken voor investeringsvastgoed... Daarom dat IPT daar een oplossing voor kan bieden.

Nu begrijp ik toch even niet meer welk bulletkrediet je bedoelt. Ik kan maximaal 70% van mijn reserve (met of zonder backservice) opnemen als voorschot om te investeren in vastgoed. Dus stel dat ik € 200 000 voorschot opneem nu, dan moet ik die terug in de IPT zien gestopt te hebben voor de eindtermijn. De rente die ik op die € 200 000 betaal is dan de rente op het bulletkrediet waar jij het over hebt?

Sorry dat ik het niet direct snap, maar ik zie op den duur door de bomen het bos niet meer.

Nu begrijp ik toch even niet meer welk bulletkrediet je bedoelt. Ik kan maximaal 70% van mijn reserve (met of zonder backservice) opnemen als voorschot om te investeren in vastgoed. Dus stel dat ik € 200 000 voorschot opneem nu, dan moet ik die terug in de IPT zien gestopt te hebben voor de eindtermijn. De rente die ik op die € 200 000 betaal is dan de rente op het bulletkrediet waar jij het over hebt?

Sorry dat ik het niet direct snap, maar ik zie op den duur door de bomen het bos niet meer.
Reserve = het stuk dat je al betaald hebt he.
Bulletkrediet = een lening op het stuk dat je ooit nog gaat betalen.

Dus zelfs al zit er nu nog niet veel in, kan je toch al lenen voor wat je er nog in gaat steken.
En daar betaal je dus wel wat rente op (was 2.5% toen de leningen via hypotheek op minder dan 1% stonden).

Maar zo'n bulletkrediet gaat dan weer niet bij alle banken/verzekeraars.
Het is allemaal vrij complexe materie...

Reserve = het stuk dat je al betaald hebt he.
Bulletkrediet = een lening op het stuk dat je ooit nog gaat betalen.

Dus zelfs al zit er nu nog niet veel in, kan je toch al lenen voor wat je er nog in gaat steken.
En daar betaal je dus wel wat rente op (was 2.5% toen de leningen via hypotheek op minder dan 1% stonden).

Maar zo'n bulletkrediet gaat dan weer niet bij alle banken/verzekeraars.
Het is allemaal vrij complexe materie...
In Juli 2020 kon ik een bullet afsluiten voor 1,25%, vandaag toch spijt dat ik deze toen niet genomen heb :D

Maar als je vastgoed koopt, pakweg 60k in je IPT stopt met backservice, het daags erna eruit haalt en dat gebruikt als eigen inbreng om zo betere voorwaarden op je woonkrediet te krijgen kan het imo wel interessant zijn. Net zoals elke verbouwing die je op korte termijn wil doen.

Elke andere manier om snel aan die 60k te raken kost je meer en 60k meer gaan lenen kost je op langere termijn meer. Met een rente van <1% was dat nog misschien nog doenbaar, maar met stijgende rentes wordt dat interessanter.

Een andere optie is wanneer je vastgoed aan en verkoopt, omdat je dan het bulletkrediet slechts een korte termijn nodig hebt, snel terug kan aflossen en de meerwaarde privé krijgt.

Afhankelijk van je vastgoedplannen kan het dus weldegelijk een goed idee zijn, om het in bulk op je 65 uit te keren is het waarschijnlijk een mindere investering.

Die zin van die 60%, daar snap ik niks van?

Je spaart in uw IPT, dat is gewoon 100% aftrekbaar maar er zitten een hoop kosten aan verbonden (zie @Apelords ).

Je kan dat geld uit IPT gebruiken voor vastgoed, maar je betaalt hier wel nog steeds rente op.

Je kan ook een bulletkrediet aangaan om IPT voor vastgoed.

Er zijn dus wel wat mogelijkheden, maar voor een niet-opbrengsteigendom lijkt het mij niet echt interessant.
60% wat ge via de zaak hebt gespaard in IPT (60% van 5.000), zou ge privé van de belasting terugkrijgen. Ik krijg jaarlijks 1.000 euro terug door mijn appartement, maar de verzekeraar zei dat ik dus nu makkelijk aan 3.000 zal zitten als ik heel het jaar spaar via de zaak.. Gelijk dat ge terugkrijgt door pensioensparen te doen.

Klopt, maar die hebben een zodanig laag rendement dat ze u minder opbrengen dan een random fte privé..
Toch wat kort door de bocht, als je geld 5 jaar vast staat in je liquidatiereserve kan je er beter wel wat met doen.
Bij bank delen is het 7% jaarlijks gezien over 10 jaar.
Gaan er kosten af? Waarschijnlijk
Kan het zijn dat je een deel belasting op winst betaald? Waarschijnlijk
Is het beter dan niets doen? Waarschijnlijk
Na 5 jaar kan je het deel van u portefeuille kostenloos naar prive zetten.
Boekhouder heeft toch ook al enkele positieve voorbeelden van klanten waar dat toch goed loopt.

Toch wat kort door de bocht, als je geld 5 jaar vast staat in je liquidatiereserve kan je er beter wel wat met doen.
Bij bank delen is het 7% jaarlijks gezien over 10 jaar.
Gaan er kosten af? Waarschijnlijk
Kan het zijn dat je een deel belasting op winst betaald? Waarschijnlijk
Is het beter dan niets doen? Waarschijnlijk
Na 5 jaar kan je het deel van u portefeuille kostenloos naar prive zetten.
Boekhouder heeft toch ook al enkele positieve voorbeelden van klanten waar dat toch goed loopt.
Je kan ook pakweg 90% van wat je jaarlijks in liquidatiereserve steekt lenen op 5 jaar uit je vennootschap onder de vorm van een bulletkrediet. Dat steek je dan in een EFT en na 5 jaar maak je de afrekening.

Je kan ook pakweg 90% van wat je jaarlijks in liquidatiereserve steekt lenen op 5 jaar uit je vennootschap onder de vorm van een bulletkrediet. Dat steek je dan in een EFT en na 5 jaar maak je de afrekening.
Moet je hier dan maandelijkse terugbetalingen op doen of is dit na 5 jaar in 1 keer te betalen?

Terug
Bovenaan