Inderdaad best omvormen en uitkeren.Vraagje aan de boekhouders hier (@beryl , @Apelords, alvast merci):
Mijn boekhouder raadt aan om nu de overstap van BVBA naar BV te doen en dan zoveel mogelijk liquide middelen uit te betalen (incl "Eigen Inbreng"). Omdat in de recente nota's toch vaak sprake is over een verhoging van belastingen daarop.
Wat is jullie visie hier in? Ik vind ook het 1 en andere terug over dat het zelfs als BV zo moet zijn dat uw kapitaal volstort moet zijn, ook al is er niet meer zoiets als "eigen kapitaal" vereist. Hoe zit dat dan juist?
Het kapitaal (lees: onbeschikbaar aanvangsvermogen) zal beschikbaar gemaakt worden en dus mogelijks uitgekeerd worden.
Volstorten is niet nodig, uw notaris kan kwijting van de volstorting verlenen in zijn akte (wel opletten bij VVPRBIS).
Op deze uitkering van het beschikbaar vermogen zijn enkel belastingen verschuldigd als er nog oude winsten op de balans staan (lees: die moeten eerst uitgekeerd worden aan 30%). Als je die oude winsten niet uitkeerd moet je prorata kapitaal gaan laten belasten aan roerende voorheffing...
Mij is het niet meteen duidelijk of er nog een bepaald bedrag moet blijven staan. Veiligheidshalve laten wij nu 1.000 EUR als beschikbaar kapitaal staan.
Gebruik je liquidatiereserve of VVPR? Hoe ziet uw huidig kapitaal/aanvangsvermogen er uit?
):
, dat zou voor hem pure horror zijn. Terwijl hij zich in zijn huidige job echt wel amuseert.