Ik ben ooit ook gestart als "bijberoeper" en denk dat ik daardoor ook wat ben "blijven hangen" in ongeveer dezelfde (lage) maandelijkse kost toen ik de overstap naar "hoofdberoep/vennootschap" heb gemaakt.
En ik wil ook zeker niet afstrijden dat een goeie boekhouder (iemand die heel goed mee is én blijft met veranderlijke fiscaliteit) het extra geld waard is, maar dat hangt ook van de situatie af en uw eigen kennis.
Voor mij persoonlijk (freelance softwareontwikkelaar die voor 80% vanuit thuis werkt) let ik vooral op het onderstaande:
- brutobezoldiging van minstens 45000 euro per jaar om in aanmerking te komen voor het verlaagd tarief van vennootschapsbelasting (20%);
- gebruik maken van vergoeding voor auteursrechten, indien contractueel mogelijk (volgens bestaande rulings vaak max 12,5% van omzet vennootschap uit contracten met die mogelijkheid);
- dividend pas uitkeren vanaf 4de boekjaar om in aanmerking te komen voor VVPR-bis (15% onroerende voorheffing);
- bureau verhuren aan vennootschap (in functie van KI en percentage oppervlakte) is ook interessant, want goedkoper dan nettoloon (relatief laag bedrag wel: in mijn geval 100 euro/maand, waarvan de helft voor partner is);
- maaltijdcheques ook best uitbetalen (220 x 8 euro), want ook goedkoper dan nettoloon;
- voor de hand liggend dat je maximaal gebruik maakt van VAPZ en IPT, want 100% aftrekbare kost;
- voor mij persoonlijk (en waarschijnlijk in de meeste gevallen) is het VAA voor een bedrijfswagen interessanter dan een constructie à la "privéwagen verhuren aan vennootschap";
- bij veel kosten "in het belang van de vennootschap" heb je zelf privé ook baat bij natuurlijk: bureau, bureaustoel, computer, laserprinter/scanner, headset, ...
- en last but not least: investeringskrediet nemen voor voorafbetaling van vennootschapsbelasting.
Ik denk dat velen hier wel kunnen beamen dat voor een "one man show" als de mijne (of soortgelijk) de belangrijkste optimalisaties dan wel vermeld zijn.
Dan kan je nog discussiëren over een forfaitaire vergoeding (dag/maand) of een kilometervergoeding met de fiets, maar dat valt voor mij, door het vele thuiswerk, al in het water. En dan kan je ook nog discussiëren over type wagen (elektrisch/brandstof/hybride in combinatie met uw gebruik en situatie: zonnepanelen ja/nee), maar ik heb de bewuste keuze gemaakt om nog enkele jaren te doen met mijn tweedehandse dieselauto (fiscaal waarschijnlijk niet het beste - ik kijk de kat uit de boom komende jaren om elektrisch te gaan).
En dan kan je ook nog discussiëren over restaurantbonnetjes, wasmiddel, koffie, kledij, frisdrank, een tweede auto inschrijven op de zaak, ... maar dat noem ik eerder "kantjes eraf lopen" i.p.v. "optimalisaties".