Freelancers & Ondernemers

Als je (quasi) voltijds voor die klant werkt, beschouwt die je gewoon als een medewerker en is er geen verschil in regels. Hoewel het voor veel mensen soms een doorn in het oog is omdat jij aan een dagtarief werkt itt vaste medewerkers, is de werkelijke kost per dag voor het bedrijf vaak niet zo heel verschillend.

Wanneer je korte opdrachten doet aan rates van +1000 euro, dan zal er misschien meer naar die uren en tijdsbesteding gekeken worden (alhoewel).

Kortom: doe je job, zorg dat iedereen van je content is en doe het op dezelfde manier als je het als interne gedaan had.

Inderdaad, ik zit op langetermijn bij een klant en kijk echt niet naar hoeveel uren ik per dag werk, of hoe lang mijn pauzes zijn. Zolang mijn werk gedaan is en de klant tevreden is.. Dat zal gemiddeld zeker 8u zijn dan, maar ik zet er mijn klok niet naar.

Hoe kan je een goeie vergelijking maken tussen huidige verloning als werknemer en een eventuele switch naar freelance?

Als concreet voorbeeld zit ik momenteel omgerekend aan ~€4.000 netto/maand (loon, bonus, vakantiegeld, 13e maand) + nog wat voordelen zoals wagen, hospi, groepsvzk en zag recent weer wat aanbiedingen passeren rond de €600/dag. Als ik rekening houd met 200 werkdagen/jaar en dan weer omreken naar een "maandloon" land ik rond de €10.000 bruto/maand.

1) Nu weet ik niet wat de gangbare tarieven zijn, maar is die €600 een courante dagprijs ovor een senior IT infra profiel met ca. 20 jaar ervaring?
2) Wat hou je realistisch gezien over van die €10.000/maand in een vennootschap mits optimalisatie?

Laatst bewerkt:
Is mobiliteitsbudget een interessante piste als freelancer? Als je op 5km van je werk woont (vestigingsplaats onderneming is vaak woonplaats) dan kan je de interesten van je hypotheek financieren met het mobiliteitsbudget.

In het brutoloontopic was er een werknemer die hier meer dan €1k netto voor opstreek:
Is dat niet hetzelfde als een deel van je huis, elektriciteit, gas, water,... Als kosten in te brengen?

Beide combineren zou me straf lijken. En zelfs al kan het, is het niet echt ethisch.

De vuistregel is: dagtarief x 10 = netto. Dus in uw geval € 6000 netto, verder aangevuld met voordelen zoals auto natuurlijk.
Is het pure nettoloon je dagtarief x10 en dan nog eens andere voordelen daarbovenop?
Ik dacht altijd dat de vuistregel dagtarief x10 was, en dat de auto en andere voordelen daar al in verrekend was.

Is het pure nettoloon je dagtarief x10 en dan nog eens andere voordelen daarbovenop?
Ik dacht altijd dat de vuistregel dagtarief x10 was, en dat de auto en andere voordelen daar al in verrekend was.
Je hebt natuurlijk autos die maandelijks 500 kosten of maandelijks 1500.
Met x10 komt er normaal gezien nog een wagen bovenop.

Je hebt natuurlijk autos die maandelijks 500 kosten of maandelijks 1500.
Met x10 komt er normaal gezien nog een wagen bovenop.
Maar die x10 kan ook perfect x7 of x12 zijn. Hangt enorm af van je dagtarief. Onderstaande calculator geeft best een goed idee en toont aan dat je bvb aan 350/dag ver van die x10 af zit, terwijl je er aan 1000/dag veel dichter bij zit.

Voor jouw pakket kom je dan op 45k netto per jaar voor 200 dagen te werken. Werk je er 220 wordt dat 51k. Uiteraard zijn er allerlei optimalisaties en achterpoortjes mogelijk (auteursrechten, minimumloon, valse kosten in je vennootschap...) maar imho is dat alleen maar risico om daarop je businessplan en keuze te baseren, want dan kan even snel verdwijnen als het gekomen is of bij controle serieus tegenvallen.

Daar bovenop moet je voor jezelf incalculeren wat de onzekerheid waard is. Je kan altijd een minder leuke opdracht hebben die je niet kan laten vallen, even geen werk hebben, zomaar je contract opgezegd krijgen, ziek worden,...

Maar die x10 kan ook perfect x7 of x12 zijn. Hangt enorm af van je dagtarief. Onderstaande calculator geeft best een goed idee en toont aan dat je bvb aan 350/dag ver van die x10 af zit, terwijl je er aan 1000/dag veel dichter bij
Met 350 per dag kom ik volgens de tool van Acerta nog steeds aan netto loon x10 hoor.

Voor de freelancers hier die werken zonder tussenpersonen: stellen jullie zelf een (standaard) contract op met de klant? Laat je de klant het contract opstellen? Gebruik je daar een jurist voor?

In mijn geval komt de auto (en alle andere onkosten, incl jaarlijkse IPT storting) er nog extra bij.

Hoe kan je een goeie vergelijking maken tussen huidige verloning als werknemer en een eventuele switch naar freelance?

Als concreet voorbeeld zit ik momenteel omgerekend aan ~€4.000 netto/maand (loon, bonus, vakantiegeld, 13e maand) + nog wat voordelen zoals wagen, hospi, groepsvzk en zag recent weer wat aanbiedingen passeren rond de €600/dag. Als ik rekening houd met 200 werkdagen/jaar en dan weer omreken naar een "maandloon" land ik rond de €10.000 bruto/maand.

1) Nu weet ik niet wat de gangbare tarieven zijn, maar is die €600 een courante dagprijs ovor een senior IT infra profiel met ca. 20 jaar ervaring?
2) Wat hou je realistisch gezien over van die €10.000/maand in een vennootschap mits optimalisatie?
600 is zeker een goeie richtprijs, afhankelijk van hoe goed je profiel bij de specifieke noden van de klant past kan dat hoger gaan. Maar als iemand met 20 jaar ervaring zou ik meer richting solution architect proberen mikken? Denk dat daar prijzen nog wel wat hoger liggen (al weet ik niet goed hoe hoog) maar dan heb je niet enkel een technisch uitvoerende rol natuurlijk.

Ik heb zo ook al eens een tijdje onder mijn prijs gewerkt (450/dag) toen ik net startte om mij on the job bij te scholen naar de technologieen die de klant gebruikt. Ik wil maar zeggen dat je als freelancer ook een beetje commercieel moet aangelegd zijn om jezelf te verkopen.

Het is ook maar een vuistregel, als je voor dat soort detail wil gaan volstaat die hoe dan ook niet meer.

Laatst bewerkt:
600 is zeker een goeie richtprijs, afhankelijk van hoe goed je profiel bij de specifieke noden van de klant past kan dat hoger gaan. Maar als iemand met 20 jaar ervaring zou ik meer richting solution architect proberen mikken? Denk dat daar prijzen nog wel wat hoger liggen (al weet ik niet goed hoe hoog) maar dan heb je niet enkel een technisch uitvoerende rol natuurlijk.
Zit zowiezo al aan de architectuur kant, maar als ik bij ons zie dan worden dit soort technisch leidinggevende rollen toch voornamelijk bekleed door internen. Dus weet eigenlijk niet of het zo evident is om in dat soort posities terecht te komen als externe. Dat houdt me wel voor een stuk tegen.

Vraagje voor software ontwikkelaars. Als jullie een inschatting aan een klant geven, dan zorgen jullie toch ook contractueel dat je niet "gepakt" kan worden op die datum? Je probeert die datum zo dicht mogelijk te benaderen, maar je gaat toch niet zeggen datum Y + 1 maand en dan is het zeker klaar?
Mijn klant zijn advocaat zit hier (onder andere) continu op te hameren, waardoor ik vrees dat het contract niet zal getekend worden. Maar ik ben niet zot om te zeggen dat het zeker dan zal klaar zijn. Ik ben altijd al gewend geweest (in werknemers verband) dat een richtdatum + richtprijs (tenzij fixed price) werd gegeven en dat dit kon wijzigen, maar ook niet extreem veel.

Hoe wordt dit bij jullie vastgesteld?

Ik denk dat de meeste hier werken met een contract voor gewerkte uren, niet voor oppgeleverd resultaat.
Persoonlijk zou ik niet werken met een resultaat verbinding, tenzij het echt een super simpel project is, waarvan de verwachtingen vanaf het begin perfect gedetailleerd zijn.
Want voor hetzelfde geld denken jullie dat je over hetzelfde aan het praten zijn, maar het zal niet de eerste keer zijn dat iemand een assumptie maakt (X is toch logisch dat het er in zit/ niet in zit) omdat er nu eenmaal een grote kloof zit tussen de developer en de bussiness...

Fixed price -> RUIME marge voorzien, en zou dit sowieso alleen willen doen als je het volledige development process in handen neemt, bvb als een team, zodat er resources zijn voor analyse, UX, testing en development.

Terug
Bovenaan