Freelancers & Ondernemers

Ok, dan zie ik eigenlijk geen enkele reden om voor een CommV te gaan. Best meteen een BV nemen dan?
CommV is nog altijd wat goedkoper en boekhoudkundig geen verschil; geen jaarrekening, opstart wat goedkoper, stopzetting wat goedkoper, ...
Daar tegenover heb je inderdaad geen beperkte aansprakelijkheid en zit je met een stille vennoot.

CommV en VOF hebben nog steeds discretie als voordeel. Bij een BV kan je via die publicaties in het staatsblad/NBB veel meer te weten komen over een ander zijn leven.
een commv doet ook publicaties in het staatsblad hoor en zo veel meer over een ander zijn leven kom je niet te weten via de jaarrekening hoor :)

Als IT freelancer, is het aan te raden om voor een BV te gaan voor de beperkte aansprakelijkheid?

Bij een CommV kan je een vereenvoudigde boekhouding voeren, denk dat dit wel te doen moet zijn om zelf te doen? Zo spaar je toch al snel zo'n 3k uit per jaar? Zijn er mensen die zelf hun boekhouding doen en hun ervaring willen delen?

Voor fiscale vragen zou ik dan wel af en toe aankloppen bij een fiscalist.
Dit is nu al jarenlang hetzelfde patroon, telkens onder verschillende accounts. Na 3 zinnen herken ik dat jij het bent pluimpje. Alles in je leven is erop gericht om "get rich quick" te worden, overal proberen de kantjes aflopen, altijd maar op zoek naar de beste job die het meeste verdient met zo weinig mogelijk inspanning. Je wilt altijd zelf het goedkoopste zoeken, zoveel mogelijk besparen, maar je wilt zelf zoveel mogelijk betaald worden. Nu ben je blijkbaar uitgekomen bij het feit dat freelance IT'ers veel geld (kunnen) verdienen, en ga je weer van job veranderen.

Het patroon is terug hetzelfde: Je post telkens een reeks van vragen op allerlei plekken op het internet. Ons antwoord hier is niet voldoende, je moet het dan ook nog eens 2, 3, 4, 5 keer horen: fora, Reddit, Facebookgroepen. Nooit lever je zelf een meerwaarde aan discussies,, nooit help je een ander verder; je behandelt dit enkel als een gratis helpdesk zodat mensen jou advies geven zodat jij verder kan.

Ondertussen doe je research over zaken die totaal niet belangrijk zijn (kosten sociaal secretariaat etc). De echte vragen zijn: er is een nieuwe versie uit van tool X, ik heb die nieuwe feature getest, maar werkt anders dan verwacht; iemand al ervaring mee?

Die manier van in het leven staan is niet enkel heel vermoeiend voor de buitenwereld, maar ook voor jezelf. Nooit ga je tevreden zijn want je wilt altijd het onderste uit de kan halen. Er is altijd wel iemand die meer verdient door minder inspanning, dus dat moet jij dan ook hebben. Denk liever eens: wat zijn mijn talenten; wat doe ik graag, en hoe kan ik een meerwaarde voor anderen bieden.

Je hebt geen passie voor IT, je wilt niet écht het probleem oplossen. Het geld spreekt je gewoonweg meer aan dan een job in de financiële sector of in het hoger onderwijs. Binnen 2 jaar ontdek je dat zelfstandige zijn toch iets meer inhoudt dan enkel facturen uitsturen, en komt er wel een nieuw idee waarna het internet mee zal worden overspoeld.

Laatst bewerkt:
Doen jullie dit via de vennootschap?
Ik doe dit privé, alsook omdat mijn kinderen erbij op staan.
En kan je dan mogelijks geen probleem krijgen als je ooit je vennootschap zou opdoeken waardoor je een nieuw contract moet aangaan?

//Edit
Ik kan het artikel niet lezen maar:
Het is niet fiscaal aftrekbaar in een vennootschap.
Je kan het wel laten betalen (en op naam van de vennootschap zetten, met begunstigde de bedrijfsleider) en laten belasten via de verworpen uitgaven. Zo blijft het wel goedkoper dan privé te betalen.

Ik vermoed dat je de hospitalisatie polis gewoon kan overzetten van privé naar vennootschap en omgekeerd?

Ik kan het artikel niet lezen maar:
Het is niet fiscaal aftrekbaar in een vennootschap.
Je kan het wel laten betalen (en op naam van de vennootschap zetten, met begunstigde de bedrijfsleider) en laten belasten via de verworpen uitgaven. Zo blijft het wel goedkoper dan privé te betalen.

Ik vermoed dat je de hospitalisatie polis gewoon kan overzetten van privé naar vennootschap en omgekeerd?
Het artikel (wel gratis te bekijken hier, via Google kan je het wel openen. Zoeken op "hospitalisatieverzekering vennootschap"). geeft hetzelfde aan met als toevoeging dat je ook aangesloten gezinsleden kan meepakken.

De vraag is dan inderdaad of je de polis kan overzetten. Heb daarvoor net een mailtje gedaan naar de verzekeraar.

En kan je dan mogelijks geen probleem krijgen als je ooit je vennootschap zou opdoeken waardoor je een nieuw contract moet aangaan?
Ik doe dit, voor mezelf en mijn gezin. Ik veronderstel dat het net hetzelfde werkt als voor een werknemer van een bedrijf, waarbij je de mogelijkheid hebt om de verzekering individueel verder te zetten.

Moedwillige schending van de privacy is verboden
Ik dacht dat je een grap maakte maar het is weer echt zo. Belachelijk kereltje
Anderen altijd lastig vallen om hem verder te helpen, en als hij zijn antwoord heeft gekregen alles verwijderen om de sporen uit te wissen. Een ander met later dezelfde vraag mag er zeker geen voordeel meer aan hebben.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja oké, maar dat kunnen ze toch gewoon ook zien in de uitgaande factuur in zijn eigen boekhouding ook.
Waarom moeten ze die factuur opvragen bij de klant?

Algemeen denk ik dat je al wel goed voorbereid bent ;).
Om verlaagde vennootschapsbelasting te krijgen, moet je ook naar die 45k loon. Dus daar zit je sowieso aan vast eigenlijk. Maar de uitzondering in de eerste 4 jaar maakt dat het mogelijk interessanter is om vvpr-bis te gebruiken, dan heb je na uw 3e boekjaar uw volledige winst aan 32% belast uit te keren.

Maar persoonlijk zou ik die moeite besparen, en vanaf jaar 1 in de situatie met auteursrechten en dus loon gaan. Het verschil gaat niet enorm zijn en je gaat minder "in het oog" gehouden worden.
Geniet ervan zolang het nog duurt zou ik zeggen...

Fiscaal stelsel auteursrechten : drastische inperking op komst ?

In het "actieplan in de strijd tegen fiscale en sociale fraude" dat de minister van Financiën vorig jaar lanceerde, is onder meer vermeld dat het fiscaal gunststelsel inzake auteursrechten zal worden aangepast. Aan de minister werd onlangs gevraagd wat de stand van zaken is van deze aanpassing (Vr. en Antw. Kamer 2021-22, nr. 55-072, 134).

De minister weet te melden dat er "een voorontwerp van wet tot wijziging van het [WIB 1992] met betrekking tot inkomsten uit auteursrechten en naburige rechten in voorbereiding is". Hij wijst erop dat, "als gevolg van een onduidelijke definiëring van het toepassingsgebied", "het fiscaal stelsel van de auteursrechten dusdanig ruim wordt toegepast, dat het stelsel zelf in vraag kan gesteld worden". "Met het oog op herstellen van de initiële bedoeling ervan, zal het stelsel van de auteursrechten worden aangepast, zodat het toepassingsgebied van auteursrechten en naburige rechten gelijk is in de fiscale en sociale wetgeving en in overeenstemming is met het Wetboek van Economisch Recht".

"In de tekst van het huidige ontwerp wordt rekening gehouden met de verschillende problemen die zich hebben voorgedaan sinds de inwerkingtreding van het in 2008 ingevoerde fiscale regime voor inkomsten uit auteursrechten en naburige rechten. Er wordt hierbij eveneens rekening gehouden met de voorafgaande beslissingen die over dit onderwerp zijn genomen".

"Zodra de voorbereidingen zijn afgerond, is het [de] bedoeling om in de komende weken [het] voorontwerp van wet aan de regering voor te leggen". (CB)

Geniet ervan zolang het nog duurt zou ik zeggen...

Fiscaal stelsel auteursrechten : drastische inperking op komst ?

In het "actieplan in de strijd tegen fiscale en sociale fraude" dat de minister van Financiën vorig jaar lanceerde, is onder meer vermeld dat het fiscaal gunststelsel inzake auteursrechten zal worden aangepast. Aan de minister werd onlangs gevraagd wat de stand van zaken is van deze aanpassing (Vr. en Antw. Kamer 2021-22, nr. 55-072, 134).

De minister weet te melden dat er "een voorontwerp van wet tot wijziging van het [WIB 1992] met betrekking tot inkomsten uit auteursrechten en naburige rechten in voorbereiding is". Hij wijst erop dat, "als gevolg van een onduidelijke definiëring van het toepassingsgebied", "het fiscaal stelsel van de auteursrechten dusdanig ruim wordt toegepast, dat het stelsel zelf in vraag kan gesteld worden". "Met het oog op herstellen van de initiële bedoeling ervan, zal het stelsel van de auteursrechten worden aangepast, zodat het toepassingsgebied van auteursrechten en naburige rechten gelijk is in de fiscale en sociale wetgeving en in overeenstemming is met het Wetboek van Economisch Recht".

"In de tekst van het huidige ontwerp wordt rekening gehouden met de verschillende problemen die zich hebben voorgedaan sinds de inwerkingtreding van het in 2008 ingevoerde fiscale regime voor inkomsten uit auteursrechten en naburige rechten. Er wordt hierbij eveneens rekening gehouden met de voorafgaande beslissingen die over dit onderwerp zijn genomen".

"Zodra de voorbereidingen zijn afgerond, is het [de] bedoeling om in de komende weken [het] voorontwerp van wet aan de regering voor te leggen". (CB)
Zolang ze het geheel systeem op de schop gooien, geen probleem. Als ze gaan focussen op "IT-ers, want die verdienen al genoeg", gaan ze zich toch aan een hoop rechtzaken mogen verwachten.
Grappig genoeg zijn ze er nu pas aan begonnen omdat werkgevers overal goedkeuring begonnen vragen, bijgevolg zijn er nu al een hele hoop contracten en constructies waarin het vervat zit en is het helemaal niet meer zo makkelijk terug te draaien. Moesten ze dat nu pakweg 5 jaar geleden gedaan hebben, dan maakten ze nog een kans.

Natuurlijk wel: als de wet wordt aangepast, dient iedereen zich gewoon aan de nieuwe wetgeving te houden..
Ja, maar het gelobby om dat te doen is een héél pak moeilijker nu alle grote consultancy bureaus het zijn beginnen uitkeren. Toen enkel de kleine zelfstandigen het deden, die hebben de macht niet om er tegenin te gaan, maar die grote bedrijven hebben dat wel.

Zijn er hier IT'ers die tijdens hun eerste drie jaar een hypotheek zijn aangegaan? Ik ga starten maar we gaan normaal tegen het einde van het jaar kijken voor een hypotheek voor overlopen van mijn grootmoeders woning en om dat dan te renoveren.

Hier ook geen problemen gehad om lening te krijgen. Duidelijk business plan + ook de lening genomen waar ik mijn rekening van bedrijf heb. Dus die hebben dan ook wel een goed zicht op wat er zoal binnenkomt. Was 2de lening. Ze raden mij wel aan om m'n loon te verhogen per maand, maar dat heb ik tot nu toe eigenlijk nog niet gedaan.

Zoals ik hier al eens eerder schreef, heb ik ooit geinformeerd bij mijn bank ING voor een 2e lening, en dat was een zeer moeilijk proces. Ze keken enkel naar loon en auteursrechten; toekomstige dividenden en liquidatiereserve keken ze niet naar; terwijl ik zeer goed boer en in 2 stabiele sectoren zit.
Hun enige advies was: je moet je loon verhogen, en dan pas kunnen we een voorstel doen qua 2e lening.

Ik was hier erg (negatief) verbaasd over en kijk met grote ogen hoe jullie dat wel allemaal vlot konden regelen...

Zolang ze het geheel systeem op de schop gooien, geen probleem. Als ze gaan focussen op "IT-ers, want die verdienen al genoeg", gaan ze zich toch aan een hoop rechtzaken mogen verwachten.
Grappig genoeg zijn ze er nu pas aan begonnen omdat werkgevers overal goedkeuring begonnen vragen, bijgevolg zijn er nu al een hele hoop contracten en constructies waarin het vervat zit en is het helemaal niet meer zo makkelijk terug te draaien. Moesten ze dat nu pakweg 5 jaar geleden gedaan hebben, dan maakten ze nog een kans.

Er zijn zelfs big4 die het uitkeerden aan hun fiscalisten dus ik denk dat er idd een paar bedrijven een serieuze opdoffer te verwerken gaan krijgen :-) Dat is het risico dat ze (weloverwogen) hebben genomen natuurlijk..

Zoals ik hier al eens eerder schreef, heb ik ooit geinformeerd bij mijn bank ING voor een 2e lening, en dat was een zeer moeilijk proces. Ze keken enkel naar loon en auteursrechten; toekomstige dividenden en liquidatiereserve keken ze niet naar; terwijl ik zeer goed boer en in 2 stabiele sectoren zit.
Hun enige advies was: je moet je loon verhogen, en dan pas kunnen we een voorstel doen qua 2e lening.

Ik was hier erg (negatief) verbaasd over en kijk met grote ogen hoe jullie dat wel allemaal vlot konden regelen...
Is meestal als je bij een medewerker zit van een lokaal kantoor. Als je iemand te pakken krijgt van het hoofdkantoor met kennis van zaken is dit normaal meteen opgelost...

//Edit
Ik heb dit ook privé genomen. Mijn verzekeringsmakelaar had aangeraden om dit beter op mijn prive rekening te nemen voor moest ik stoppen met mijn vennootschap en een nieuw contract aanvragen. (momenteel heb ik wel een eenmanszaak, dus betwijfel dat dit veel verschil zal hebben :D )

Terug
Bovenaan