Freelancers & Ondernemers

Ja, maar vraag mij af is dit nu gewoon de cronos manier of niet. Want mijn vorige tussenpartij nooit geen problemen gehad zo. Want nu ook ben ik extern aan het kijken bij andere partijen natuurlijk zitten er ook cronos bedrijven tussen maar heb niet veel zin in een herhaling van dit

Ja, maar vraag mij af is dit nu gewoon de cronos manier of niet. Want mijn vorige tussenpartij nooit geen problemen gehad zo. Want nu ook ben ik extern aan het kijken bij andere partijen natuurlijk zitten er ook cronos bedrijven tussen maar heb niet veel zin in een herhaling van dit

Er is geen vaste Cronos manier. Elk bedrijfje vaart in zo'n zaken eigen koers (of hoogstens volgens de cluster waarin ze opereren).

Heeft er iemand dezelfde ervaring al gehad binnen cronos, nu heb ik enkele weken geleden aan de tussenpartij laten weten dat ik een ander project wil doordat de huidige qua woon werk niet meer te doen is. Nu heeft het eerst al 2 weken geduurd dat ik het moest horen hand de klant dat er geen aanpassing ging gebeuren qua on premise werken. De tussenpartij kwam met het verhaal het vergeten te melden zijn. Nu oké iedereen heeft het druk maar nu deze week krijg ik ineens een matrix met andere mogelijke projecten maar als ik dan info vraag naar woon werk is het van ik weet daar niks van, ja kan altijd op gesprek en als het het toch niet is zeg je dat je het niet doet. Is dit standaard gewoon bij cronos dat men zo giftig is of heb ik weer eens het verkeerde bedrijfje gevonden?
Dat wordt bij veel bedrijven "vergeten". Als het tussenbedrijf niks doet blijven ze gewoon geld verdienen. Als ze moeite gaan doen gaan ze nog de kans hebben dat ze geen nieuwe match vinden (werk voor niks gedaan), of dat de nieuwe match slecht uitdraait (werk gedaan om uiteindelijk minder geld binnen te krijgen). Zolang ze niet te veel druk van uw kant voelen zijn er veel bedrijven die de boot wat afhouden, omdat dat simpelweg het gemakkelijkste en veiligste is voor hun.

Maar ge zijt toch freelancer als ik mij niet vergis? Waarom zoekt ge zelf niks anders? Ik ga altijd zelf op zoek als ik aan iets nieuws toe ben, en ik laat enkele recruiters meezoeken. De huidige tussenpartij ook altijd, omdat ze wel aanvoelen dat ik het contract ga stopzetten (en dan is het dus de keuze tussen iets nieuws vinden, of mij kwijt zijn). Als een recruiter (of tussenbedrijf) dat zou vergeten, ga ik gewoon met een andere samenwerken.

Misschien wel een voetnoot hierbij: ik bekijk de tussenbedrijven puur als een administratief nood om de facturen tot bij de klant te krijgen. Ik heb daar voor de rest geen voeling mee, en dat is ook mijn bedoeling. Sommige bedrijven hebben liever wat hechtere relaties met hun freelancers, en dat heb ik bij enkele Cronos bedrijven al aangevoeld. In dat opzicht is het wat logischer als je hun laat zoeken, al vind ik het nog altijd uw eigen verantwoordelijkheid als freelancer om een klant naar uw goesting te vinden. Doet het tussenbedrijf dat niet, dan zoek je een tussenbedrijf wat wel naar uw noden luistert.

Eerlijk gezegd heb ik hetzelfde gevoel bij elke partij, maar daar draait net het zelfstandig zijn ook om. Uiteindelijk is het aan jou zelf om ervoor te zorgen dat je leuk/aantrekkelijk/goed betaald/... werk hebt en die tussenpartij is daar enkel een facilitator in. Sommigen zullen misschien iets meer moeite doen om iets te vinden, maar als er niet direct een match voor handen is, dan zal dat veelal jouw probleem ipv dat van hen zijn.

Ja, ik had het een beetje uit opzicht bezien eerst, omdat zij nu tussenpartij zijn liet ik het eerst aan hun weten. Maar door dat het zolang duurde heb ik men recruiters netwerk gewoon aangesproken voor een nieuwe opdracht te zoeken.

Ik vind het alleen onnozel dat men zo doet want ik ben veel minder de goesting nu om bij hun nog een nieuwe opdracht aan te nemen dan ergens anders. Dus ja nu verliezen ze eigenlijk 2 keer terwijl ze het zelf hadden kunnen voorkomen

Wil graag gaan werken als freelance IT'er binnen BI & data analyse. De afgelopen twee weken met veel recruiters (~10) in contact gestaan en een aantal projecten worden al wat concreter. Gezien de vele contacten vermoed ik wel dat dit moet lukken. Heb een beperkte ervaring van 1 - 3 jaar en de dagtarieven waarover gesproken wordt gaan van 450 tot 600.

Financieel gezien is mijn doel om zo veel mogelijk netto persoonlijk over te houden om passief te investeren in een wereldwijd gespreid indexfonds, tenzij er interessantere pistes te bewandelen zijn.

Ben dus vooral op zoek naar startersadvies.

Ik neem aan dat de meest voordelige constructie waarschijnlijk een BV is, gezien ik liever niet met vennoten werk. Biedt een NV voordelen t.o.v. een BV, gesteld dat de kapitaalsvereiste geen probleem vormt?

Om mijn BV op te richten moet ik volgende zaken in orde brengen (klopt dit en is dit volledig?):
  • Oprichting bij notaris voor €1150.
  • Onderbouwd financieel plan opstellen. Heeft iemand hier toevallig een template voor, neem aan dat dit voor bijna elke freelance IT'er hetzelfde is? Omzet: dagtarief * 220 en dan een oplijsting van (beperkte) kosten en dit voor een aantal jaar neem ik aan? Een boekhouder heeft zo wel een template dat je kan invullen
  • Aansluiting sociaal verzekeringsfonds (sociale kas / sociaal secretariaat). Hoe kies je een goede partij? Volgens deze website zijn Acerta en Xerius de goedkoopste met 3,05% beheerskost. Zijn er nog andere zaken waar ik moet mee rekening houden bij het selecteren van een sociaal verzekeringsfinds?
  • Ondernemingsnummer aanvragen bij de KBO via een ondernemingsloket. Hier heb ik een lijst gevonden met ondernemingsloketten, deze lijken overeen te komen met die van de sociale verzekeringsfondsen. Op welke zaken moet ik letten bij de keuze van een ondernemingsloket, best dezelfde nemen als sociaalverzekeringsfonds? Kostprijs: €92,50. Hierbij dien je ook NACE codes op te geven voor de activiteiten die je zal gaan uitvoeren. Ik zou ook een pak diverse "side hustles" wensen onder te brengen, kan ik gewoon alle mogelijke NACE codes opgeven, of zijn hier nadelen/beperkingen aan? Bepaalde NACE codes kunnen tot bijkomende verplichtingen leiden, welke zeker te vermijden? Eens met de notaris/boekhouder over spreken. Kennis van mij heeft in zijn eerste jaar controle gehad omdat hij heel veel verschillende codes had bij schrijven van zijn statuten
  • Btw-nummer activeren via datzelfde ondernemingsloket. Met een omzet van ongeveer 100k val ik waarschijnlijk onder het stelsel van driemaandelijkse btw-aangifte.
  • Opstellen van de statuten vennootschap. Bestaat hier ook een standaardtemplate voor, welke zaken zet ik hier best en waar hou ik rekening mee? Dat doet de notaris
  • Bijhouden digitaal aandeelhoudersregister. Ik zal zelf de enige aandeelhouder zijn, ik neem aan dat dit in een simpele Excel kan? Werk voor notaris
  • Registratie UBO-register. Is dit noodzakelijk in mijn geval? Boekhouder of notaris (weet het niet meer goed) heeft dit voor mij gedaan
  • Opmaak contract freelance opdracht. Ik neem aan dat dit contract meestal opgesteld wordt door de partij die mij een voorstel doet. Heeft iemand een template voor een standaardcontract voor een IT freelancer, welke zaken moeten er zeker instaan? In IT is het gangbaar dat de klant jou een freelance contract aanbiedt, heb het toch nog nooit anders geweten. Vraag eens bij je boekhouder of hij iemand kent met kennis van zaken die dit eventueel kan nalezen.
  • Zichtrekening openen voor de vennootschap. Welke bank raden jullie aan. Zelf zit ik bij Keytrade en Argenta omdat deze geen kosten aanrekenen. Keytrade lijkt geen zakelijke rekeningen aan te bieden en bij Argenta kost dit €4/maand. Zag dat Neobank N26 een gratis zakelijke rekening aanbied met cashback, weliswaar maar tot €50k, dus dat is waarschijnlijk niet voldoende toereikend in mijn geval. Belfius heeft precies ook een gratis zakelijke rekening. Wat gebruiken jullie, wat raden jullie aan en waarop dien ik te letten? Op een omzet van min. 100k (450*220) is dat echt gerommel in de marge. Ga voor wat voor jou het makkelijkste is :)
  • Aansluiten bij ziekenfonds, momenteel zit ik bij HZIV. Ik neem aan dat dit gewoon zo mag blijven? Ziekenfonds heeft geen impact want is op uw prive persoon. Zou wel eens bij een verzekeringsagent horen voor gewaarborgd inkomen en burgerlijke aansprakelijkheids verzekeringen
Zelf heb ik finance gestuurd aan de universiteit, dus een boekhouding is mij niet geheel vreemd. In welke mate is het realisitsch om zelf de dubbele boekhouding te doen, eventueel aan de hand van een softwareprogramma? Welke terugkomende verplichten zijn er? Met een heel beperkt aantal facturen (<5/maand) lijkt mij dit toch haalbaar? Uiteraard kan een goede boekhouder zijn geld waard zijn, maar denk dat ik dan eerder beroep doe op een fiscalist.

De gekende manieren om geld uit de vennootschap te halen zijn: VVPRbis, auteursrechten en liquidateireserve. Auteursrechten, indien in aanmerking, zijn met 7,5% belasting altijd het interessantste, maar daar moet minimaal 45k loon voor worden betaald dat wel weer vrij hoog belast is. Ik heb voldoende buffer, is het dan fiscaal mogelijks interessanter om geen loon uit te keren en te opteren voor VVPRbis of liquidatiereserve. Welke van de twee is het interessants?

Alle advies of zaken waar ik dien mee rekening te houden is zeker meer dan welkom!

Paar bedenkingen in quote gezet.

Ik heb intussen de stap gezet van werknemer naar freelancer. Mijn eerste project is binnen tot het einde van het jaar.

Nu heb ik mijn vennootschap opgestart en ben ik bezig met de nodige administratie en heb volgende vraag:

Kan er iemand het verschil uitleggen tussen de verzekering gewaarborgd inkomen bij ziekte of ongeval en een ongevallenverzekering? Is het voldoende om 1 daarvan af te sluiten of welke verzekeringen zijn nodig om safe te zijn bij arbeidsongeschiktheid?

Ik heb intussen de stap gezet van werknemer naar freelancer. Mijn eerste project is binnen tot het einde van het jaar.

Nu heb ik mijn vennootschap opgestart en ben ik bezig met de nodige administratie en heb volgende vraag:

Kan er iemand het verschil uitleggen tussen de verzekering gewaarborgd inkomen bij ziekte of ongeval en een ongevallenverzekering? Is het voldoende om 1 daarvan af te sluiten of welke verzekeringen zijn nodig om safe te zijn bij arbeidsongeschiktheid?
gewaarborgd inkomen is "je bent langer dan een maand ziek"
ongevallen verzekering dekt u in het geval van een ongeval.

Staan dus los van elkaar.

Ik ga binnenkort de sprong nemen.
Ik heb nu 10 jaar ervaring (enkel) binnen de financiële sector. Eerst puur als dev met nu vooral ops en ik wil in dat laaste verder doen (met eventueel wat dev werk ter ondersteuning).

Ik heb een boekhouder die is gestart met de het nodige voor een CommV. Ik heb ook al meerdere gesprekken gehad met recruiters voor klanten. Niemand is echt terughoudend als ik zeg dat ik mik op minstens €580 tot €620, kwestie dat ik toch een eerste klant snel te pakken heb, want ik kan dus niet bij mijn huidige werkgever terug aan de slag. Echter, is dit een doenbare range als iemand met enkel ervaring bij 1 werkgever in de financiële sector? Is het misschien verstandig om binnen dezelfde sector eerst iets te zoeken, kwestie van de sprong iets gradueler te maken? De goesting om mijn eigen ding te doen is er zeker dus heb niet veel zin om eerst nog een paar jaar voor iemand anders te werken.

Ik heb cash achter de hand voor de eerste maanden (zo'n 10K tegen juli/augustus), maar die eerste stap in het onbekende is best spannend. Daarom wil ik zoveel mogelijk dingen duidelijk hebben voor het zover is. Naast het dagtarif is de grootste onduidelijkheid de start en het vinden van een klant. Ik ga namelijk mijn ontslag geven eind mei waarna er dan een opzegtermijn is van 3 maand. Het start dan dus effectief, maar zonder een contract bij mijn huidige werkgever. ZIjn er hier die langer dan 2 maand zonder een contract zaten of die op een gelijkaardige manier zijn begonnen?

Laatst bewerkt:
Ik ga binnenkort de sprong nemen.
Ik heb nu 10 jaar ervaring (enkel) binnen de financiële sector. Eerst puur als dev tot nu vooral ops en wil vooral in dat laaste verder doen (met eventueel wat dev werk ter ondersteuning).
Ik heb ee boekhouder die is gestart met de het nodige voor een CommV. Ik heb ook al meerdere gesprekken gehad met recruiters voor klanten. Niemand is echt terughoudend als ik zeg dat ik mik op minstens €580 tot €620, kwestie dat ik toch een eerste klant snel te pakken heb, want ik kan dus niet bij mijn huidige werkgever terug aan de slag. Echter, is dit een doenbare range? Ik heb wel cash achter de hand voor de eerste maanden (zo'n 10K tegen juli/augustus), maar die eerste stap in het onbekende is best spannend. Daarom wil ik zoveel mogelijk dingen duidelijk hebben voor het zover is.
Je hebt 10 jaar ervaring als IT-er binnen de financiële sector? Dan hangt het wat af van de technologie/tools/... maar 580€-620€ is zeker niet extreem hoog en dus doenbaar.

Je hebt 10 jaar ervaring als IT-er binnen de financiële sector? Dan hangt het wat af van de technologie/tools/... maar 580€-620€ is zeker niet extreem hoog en dus doenbaar.
Op dit moment bezig met migratie naar Azure DevOps. Nog niet veel kunnen klooien met CI/CD omdat de werkgever al heel wat had vastgelegd. Het gaat wel vlot al is er nog veel te leren.

Op vlak van front-end: jquery, angularJs, Polymer en Lit-HTML al is front-end code schrijven toch ook al een jaartje of twee geleden.
Backend: .NET/C# maar niets compleet nieuw de laatste 2 jaar.
Andere dingen zijn de typische tools: SNOW, Confluence, Github. IDE: VS code, VS'19. Azure DevOps. En heel veel inhouse tools voor risk, security, IAM, firewalls, cloud, monitoring, reporting.

Daarnaast ook:
  • Security trainings gedaan
    • basis kennis van OWASP top 10
    • Code reviews
  • Incident management
  • Releases plannen en opvolgen
  • Branch strategiën bekijken en evalueren
  • Opvolgen andere teams m.b.t. changes die impact hebben op ons
  • Nachtwerk,
  • Evalueren en aankoop third-party code
Nog wat dingen dat ik vergeet wss.

Laatst bewerkt:
Op dit moment bezig met migratie naar Azure DevOps. Nog niet veel kunnen klooien met CI/CD omdat de werkever al heet wat had vastgelegd. Het gaat wel vlot al is er nog veel te leren.
Op vlak van front-end: jquery, angularJs, Polymer en Lit-HTML al is front-end code schrijven toch ook al een jaartje of twee geleden. Backend is .NET/C# maar niets compleet nieuw de laatste 2 jaar. andere dingen zijn de typische: SNOW, Confluence, Github. IDE: VS code, VS'19
De mensen die hier de voorbije jaren snowflake, atlassian, github, Tekton, ... geïnstalleerd hebben en onderhouden hebben, zaten zeker ook rond die dagprijzen.

Alright, dus is het ook zaak van niet te snel akkoord te gaan om toch maar iets te hebben en me niet te goedkoop te verkopen.

Het laatste dat ik wil is dat ik gewoon voor hetzelfde loon werk als voordien, maar dan wel alles zelf moet regelen. Ik doe wel graag administratie en dingen uitzoeken maar gratis hoeft het ook niet :P

gewaarborgd inkomen is "je bent langer dan een maand ziek"
ongevallen verzekering dekt u in het geval van een ongeval.

Staan dus los van elkaar.
In de informatie die ik online vind en de offerte spreken ze van bescherming van het inkomen bij ziekte of na een ongeval bij de verzekering gewaarborgd inkomen.

Dus dan lijken mij gewaarborgd inkomen en ongevallen dezelfde soort verzekeringen.

In de informatie die ik online vind en de offerte spreken ze van bescherming van het inkomen bij ziekte of na een ongeval bij de verzekering gewaarborgd inkomen.

Dus dan lijken mij gewaarborgd inkomen en ongevallen dezelfde soort verzekeringen.
Nee, die van de ongevallen dekt u tegen de kosten van het ongeval. De andere dekt uw loon door werkonbekwaamheid.

Ja, ik had het een beetje uit opzicht bezien eerst, omdat zij nu tussenpartij zijn liet ik het eerst aan hun weten. Maar door dat het zolang duurde heb ik men recruiters netwerk gewoon aangesproken voor een nieuwe opdracht te zoeken.

Ik vind het alleen onnozel dat men zo doet want ik ben veel minder de goesting nu om bij hun nog een nieuwe opdracht aan te nemen dan ergens anders. Dus ja nu verliezen ze eigenlijk 2 keer terwijl ze het zelf hadden kunnen voorkomen
En heb je nog een lopend contract met de tussenpartij via welke je momenteel bij Cronos zit? Of is dat al afgerond? Anders zit je vermoedelijk wel vast aan een opzegtermijn van +- 30 dagen?

Ja de opzegtermijn is zowiezo 30 dagen das in de meeste contracten maar geen probleem
Ik zie ook niet in waarom je perse bij uw huidige tussenpartij zou blijven tenzij er nog extra voordelen zijn. Dat is toch net het voordeel van freelancer zijn. Gewoon doen wat je zelf wil. Op gesprek gaan bij projecten die u wel interesseren. Ik krijg vaak berichten voor projecten in Brussel en dan zeg ik al direct dat ik niet in Brussel wil werken. Normaal zou je toch ook wel genoeg berichten moeten krijgen voor projecten zonder zelf actief te moeten gaan zoeken?

Ja inderdaad, heb mijn kijk verruimd terug en nu zeg ik ook standaard bij Brussel dat het niet men ding Ismail vroeg me vooral zf of de manier van werken hetzelfde was bij alle cronos bedrijven want ja die zitten er ook allemaal bij

Wil graag gaan werken als freelance IT'er binnen BI & data analyse. De afgelopen twee weken met veel recruiters (~10) in contact gestaan en een aantal projecten worden al wat concreter. Gezien de vele contacten vermoed ik wel dat dit moet lukken. Heb een beperkte ervaring van 1 - 3 jaar en de dagtarieven waarover gesproken wordt gaan van 450 tot 600.

Financieel gezien is mijn doel om zo veel mogelijk netto persoonlijk over te houden om passief te investeren in een wereldwijd gespreid indexfonds, tenzij er interessantere pistes te bewandelen zijn.

Ben dus vooral op zoek naar startersadvies.

Ik neem aan dat de meest voordelige constructie waarschijnlijk een BV is, gezien ik liever niet met vennoten werk. Biedt een NV voordelen t.o.v. een BV, gesteld dat de kapitaalsvereiste geen probleem vormt?

Om mijn BV op te richten moet ik volgende zaken in orde brengen (klopt dit en is dit volledig?):
  • Oprichting bij notaris voor €1150.
  • Onderbouwd financieel plan opstellen. Heeft iemand hier toevallig een template voor, neem aan dat dit voor bijna elke freelance IT'er hetzelfde is? Omzet: dagtarief * 220 en dan een oplijsting van (beperkte) kosten en dit voor een aantal jaar neem ik aan?
  • Aansluiting sociaal verzekeringsfonds (sociale kas / sociaal secretariaat). Hoe kies je een goede partij? Volgens deze website zijn Acerta en Xerius de goedkoopste met 3,05% beheerskost. Zijn er nog andere zaken waar ik moet mee rekening houden bij het selecteren van een sociaal verzekeringsfinds?
  • Ondernemingsnummer aanvragen bij de KBO via een ondernemingsloket. Hier heb ik een lijst gevonden met ondernemingsloketten, deze lijken overeen te komen met die van de sociale verzekeringsfondsen. Op welke zaken moet ik letten bij de keuze van een ondernemingsloket, best dezelfde nemen als sociaalverzekeringsfonds? Kostprijs: €92,50. Hierbij dien je ook NACE codes op te geven voor de activiteiten die je zal gaan uitvoeren. Ik zou ook een pak diverse "side hustles" wensen onder te brengen, kan ik gewoon alle mogelijke NACE codes opgeven, of zijn hier nadelen/beperkingen aan? Bepaalde NACE codes kunnen tot bijkomende verplichtingen leiden, welke zeker te vermijden?
  • Btw-nummer activeren via datzelfde ondernemingsloket. Met een omzet van ongeveer 100k val ik waarschijnlijk onder het stelsel van driemaandelijkse btw-aangifte.
  • Opstellen van de statuten vennootschap. Bestaat hier ook een standaardtemplate voor, welke zaken zet ik hier best en waar hou ik rekening mee?
  • Bijhouden digitaal aandeelhoudersregister. Ik zal zelf de enige aandeelhouder zijn, ik neem aan dat dit in een simpele Excel kan?
  • Registratie UBO-register. Is dit noodzakelijk in mijn geval?
  • Opmaak contract freelance opdracht. Ik neem aan dat dit contract meestal opgesteld wordt door de partij die mij een voorstel doet. Heeft iemand een template voor een standaardcontract voor een IT freelancer, welke zaken moeten er zeker instaan?
  • Zichtrekening openen voor de vennootschap. Welke bank raden jullie aan. Zelf zit ik bij Keytrade en Argenta omdat deze geen kosten aanrekenen. Keytrade lijkt geen zakelijke rekeningen aan te bieden en bij Argenta kost dit €4/maand. Zag dat Neobank N26 een gratis zakelijke rekening aanbied met cashback, weliswaar maar tot €50k, dus dat is waarschijnlijk niet voldoende toereikend in mijn geval. Belfius heeft precies ook een gratis zakelijke rekening. Wat gebruiken jullie, wat raden jullie aan en waarop dien ik te letten?
  • Aansluiten bij ziekenfonds, momenteel zit ik bij HZIV. Ik neem aan dat dit gewoon zo mag blijven?
Zelf heb ik finance gestuurd aan de universiteit, dus een boekhouding is mij niet geheel vreemd. In welke mate is het realisitsch om zelf de dubbele boekhouding te doen, eventueel aan de hand van een softwareprogramma? Welke terugkomende verplichten zijn er? Met een heel beperkt aantal facturen (<5/maand) lijkt mij dit toch haalbaar? Uiteraard kan een goede boekhouder zijn geld waard zijn, maar denk dat ik dan eerder beroep doe op een fiscalist.

De gekende manieren om geld uit de vennootschap te halen zijn: VVPRbis, auteursrechten en liquidateireserve. Auteursrechten, indien in aanmerking, zijn met 7,5% belasting altijd het interessantste, maar daar moet minimaal 45k loon voor worden betaald dat wel weer vrij hoog belast is. Ik heb voldoende buffer, is het dan fiscaal mogelijks interessanter om geen loon uit te keren en te opteren voor VVPRbis of liquidatiereserve. Welke van de twee is het interessants?

Alle advies of zaken waar ik dien mee rekening te houden is zeker meer dan welkom!
Even inpikken op dit bericht: Ik zou vooral eens een paar uurtjes tijd maken en dit topic doorlezen. Als (toekomstig) startende freelancer alleszins veel info gehaald uit dit topic, onder meer een antwoord op quasi al uw vragen ook.

Terug
Bovenaan