Freelancers & Ondernemers

Ik heb dit ook privé genomen. Mijn verzekeringsmakelaar had aangeraden om dit beter op mijn prive rekening te nemen voor moest ik stoppen met mijn vennootschap en een nieuw contract aanvragen. (momenteel heb ik wel een eenmanszaak, dus betwijfel dat dit veel verschil zal hebben :D )
Mijn verzekeraar heeft mij ook aangegeven dat dit niet fiscaal aftrekbaar is, wat ik al wist. Maar het lijkt dat de verzekeringsnemer (niet begunstigde) aanpassen niet kan, of dat was niet helemaal transparant voor hen.

Ga het wel verder bekijken en laat iets weten...

Iemand anders hier al effectieve ervaring in (omschakelen in 2 richtingen dus, en welke maatschappij) of expertise in?

Ik heb zowel hospitalisatie als tandzorg betaald door de vennootschap. Inderdaad geen aftrekbare kost maar wel goedkoper dan in de prive. Switchen van betalende partij is geen probleem in beide richtingen bij DKV.

Zoals ik hier al eens eerder schreef, heb ik ooit geinformeerd bij mijn bank ING voor een 2e lening, en dat was een zeer moeilijk proces. Ze keken enkel naar loon en auteursrechten; toekomstige dividenden en liquidatiereserve keken ze niet naar; terwijl ik zeer goed boer en in 2 stabiele sectoren zit.
Hun enige advies was: je moet je loon verhogen, en dan pas kunnen we een voorstel doen qua 2e lening.

Ik was hier erg (negatief) verbaasd over en kijk met grote ogen hoe jullie dat wel allemaal vlot konden regelen...
Tip die ik van andere zelfstandige kreeg => Bank van Breda.

Hoeveel maaltijdcheques keren jullie jezelf uit? Op basis van gefactureerde dagen? Op basis van een 5 daagse werkweek? Of zijn er hier die 6 of 7 dagen per week uitkeren? In feite heb je immers vaak nog wel wat nevenwerk naast billables ( admin, boekhouding, prospectie,...)

Hoeveel maaltijdcheques keren jullie jezelf uit? Op basis van gefactureerde dagen? Op basis van een 5 daagse werkweek? Of zijn er hier die 6 of 7 dagen per week uitkeren? In feite heb je immers vaak nog wel wat nevenwerk naast billables ( admin, boekhouding, prospectie,...)
Geen, geef mij maar een hogere onkostenvergoeding.
Daar heb je geen administratiekosten of verworpen uitgaven

Geen, geef mij maar een hogere onkostenvergoeding.
Daar heb je geen administratiekosten of verworpen uitgaven
Oke, maar als je al 250 vergoeding uitkeert. Dan ga je die 200 euro maaltijdcheques er toch moeilijk nog bovenop krijgen? Mijnboekhouder zegt me in ieder geval dat ik dat niet uitgelegd ga krijgen van 450 onkosten toe te kennen

Oke, maar als je al 250 vergoeding uitkeert. Dan ga je die 200 euro maaltijdcheques er toch moeilijk nog bovenop krijgen? Mijnboekhouder zegt me in ieder geval dat ik dat niet uitgelegd ga krijgen van 450 onkosten toe te kennen
Daarom doe ik 300 onkostenvergoeding en geen maaltijdcheques

Die vraag hebt ge hier nu letterlijk een paar weken geleden nog gesteld? Zeker nu iemand er ons op heeft gewezen gaat het veranderen van uw nick het probleem niet oplossen he.

Die vraag hebt ge hier nu letterlijk een paar weken geleden nog gesteld? Zeker nu iemand er ons op heeft gewezen gaat het veranderen van uw nick het probleem niet oplossen he.
Waar is dit gepost? Kan het zo meteen niet vinden. De vraag is in ieder geval niet door mij gepost dus ik begrijp de bitsige reactie niet helemaal.

Gerommel in de marge. Dat scheelt 50-100 maaltijdcheques, wat netto misschien 200-400 euro scheelt tav dividend. Lijkt het me niet waard om daarmee te gaan knoeien.

Zijn hier mensen die ipv een gewaarborgd inkomen gekozen hebben voor een omzetverzekering? Hiermee zou het bedrag dat je uitgekeerd hoger kunnen zijn want ze kijken niet naar het loon dat je jezelf uitkeert. Ander voordeel is dat het bedrag van de premie niet omhoog gaat, dus ik weet nu al wat ik de komende 30j qua premie zou betalen.
Ook het eventuele uitbetaalde bedrag gaat niet omhoog, maar ligt sowieso al veel hoger dan hetgeen mogelijk is via gewaarborgd inkomen.
Daarnaast wordt het ook apart van de IPT gezien dus ik zou meer kunnen investeren in de IPT

In de offerte die ik gekregen heb, zou ik maandelijks €6000 bruto meer uitbetaald krijgen (allee, kan dat ook verlagen, zoveel heb ik in principe niet nodig). Ik zou de eerste 17j ook wel meer betalen qua premie, maar na 17j wordt dat uiteindelijk minder dan de premie van GI omdat mijn premie bij de omzetverzekering dus niet omhoog gaat.
Ik heb het gevoel dat ik iets mis, en sowieso hebben alle makelaars wel de neiging om hun product als het beste te beschouwen.

Zijn hier mensen die ipv een gewaarborgd inkomen gekozen hebben voor een omzetverzekering? Hiermee zou het bedrag dat je uitgekeerd hoger kunnen zijn want ze kijken niet naar het loon dat je jezelf uitkeert. Ander voordeel is dat het bedrag van de premie niet omhoog gaat, dus ik weet nu al wat ik de komende 30j qua premie zou betalen.
Ook het eventuele uitbetaalde bedrag gaat niet omhoog, maar ligt sowieso al veel hoger dan hetgeen mogelijk is via gewaarborgd inkomen.
Daarnaast wordt het ook apart van de IPT gezien dus ik zou meer kunnen investeren in de IPT

In de offerte die ik gekregen heb, zou ik maandelijks €6000 bruto meer uitbetaald krijgen (allee, kan dat ook verlagen, zoveel heb ik in principe niet nodig). Ik zou de eerste 17j ook wel meer betalen qua premie, maar na 17j wordt dat uiteindelijk minder dan de premie van GI omdat mijn premie bij de omzetverzekering dus niet omhoog gaat.
Ik heb het gevoel dat ik iets mis, en sowieso hebben alle makelaars wel de neiging om hun product als het beste te beschouwen.
Nadeel is wel dat de vennootschap het geld krijgt en dus daar belast wordt.
Stel dat je echt langdurig ziek bent, kan je niet zomaar stoppen met je vennootschap want die blijft het geld ontvangen.

Beide verzekeringsproducten hebben hun voor- en nadelen.

Nadeel is wel dat de vennootschap het geld krijgt en dus daar belast wordt.
Stel dat je echt langdurig ziek bent, kan je niet zomaar stoppen met je vennootschap want die blijft het geld ontvangen.

Beide verzekeringsproducten hebben hun voor- en nadelen.
Oh, daar had ik dus inderdaad nog niet over nagedacht. Eigenlijk wel een groot risico als ik vroegtijdig zou willen stoppen door langdurige ziekte. Alhoewel ik met dat bedrag wel alle kosten zou kunnen betalen.
Merci voor de info!

Ik heb zowel hospitalisatie als tandzorg betaald door de vennootschap. Inderdaad geen aftrekbare kost maar wel goedkoper dan in de prive. Switchen van betalende partij is geen probleem in beide richtingen bij DKV.
Idem hier ook hospitalisatie en tandzorg. Je hoeft privé zelfs geen Plan Horizon ofzo te nemen ondertussen, gewoon privé beginnen betalen moest je de vennootschap ooit stopzetten.

In Tips & Advies van deze week lees ik dat wie gebruik maakt van auteursrechten dit jaar een controle mag verwachten. Ik vraag me wel af hoe ze dit praktisch zien gebeuren. Als iemand hier controle krijgt, laat gerust iets weten.

Laatst bewerkt:
Hier deze week ook de eerste vraag om inlichtingen ivm auteursrechten binnen gekregen.

In eerste instantie lijkt het me vooral zo te verlopen.
Indien je het allemaal correct opgebouwd en toegepast hebt hoef je er niet veel schrik voor te hebben als ik zo op die vragen afga.

Terug
Bovenaan