Als IT freelancer, is het aan te raden om voor een BV te gaan voor de beperkte aansprakelijkheid?
Bij een CommV kan je een vereenvoudigde boekhouding voeren, denk dat dit wel te doen moet zijn om zelf te doen? Zo spaar je toch al snel zo'n 3k uit per jaar? Zijn er mensen die zelf hun boekhouding doen en hun ervaring willen delen?
Voor fiscale vragen zou ik dan wel af en toe aankloppen bij een fiscalist.
Dit is nu al jarenlang hetzelfde patroon, telkens onder verschillende accounts. Na 3 zinnen herken ik dat jij het bent
pluimpje. Alles in je leven is erop gericht om "get rich quick" te worden, overal proberen de kantjes aflopen, altijd maar op zoek naar de beste job die het meeste verdient met zo weinig mogelijk inspanning. Je wilt altijd zelf het goedkoopste zoeken, zoveel mogelijk besparen, maar je wilt zelf zoveel mogelijk betaald worden. Nu ben je blijkbaar uitgekomen bij het feit dat freelance IT'ers veel geld (kunnen) verdienen, en ga je weer van job veranderen.
Het patroon is terug hetzelfde: Je post telkens een reeks van vragen op allerlei plekken op het internet. Ons antwoord hier is niet voldoende, je moet het dan ook nog eens 2, 3, 4, 5 keer horen: fora, Reddit, Facebookgroepen. Nooit lever je zelf een meerwaarde aan discussies,, nooit help je een ander verder; je behandelt dit enkel als een gratis helpdesk zodat mensen jou advies geven zodat
jij verder kan.
Ondertussen doe je research over zaken die totaal niet belangrijk zijn (kosten sociaal secretariaat etc). De echte vragen zijn: er is een nieuwe versie uit van tool X, ik heb die nieuwe feature getest, maar werkt anders dan verwacht; iemand al ervaring mee?
Die manier van in het leven staan is niet enkel heel vermoeiend voor de buitenwereld, maar ook voor jezelf. Nooit ga je tevreden zijn want je wilt altijd het onderste uit de kan halen. Er is altijd wel iemand die meer verdient door minder inspanning, dus dat moet jij dan ook hebben. Denk liever eens: wat zijn mijn talenten; wat doe ik graag, en hoe kan ik een meerwaarde voor anderen bieden.
Je hebt geen passie voor IT, je wilt niet écht het probleem oplossen. Het geld spreekt je gewoonweg meer aan dan een job in de financiële sector of in het hoger onderwijs. Binnen 2 jaar ontdek je dat zelfstandige zijn toch iets meer inhoudt dan enkel facturen uitsturen, en komt er wel een nieuw idee waarna het internet mee zal worden overspoeld.