Wil graag gaan werken als freelance IT'er binnen BI & data analyse. De afgelopen twee weken met veel recruiters (~10) in contact gestaan en een aantal projecten worden al wat concreter. Gezien de vele contacten vermoed ik wel dat dit moet lukken. Heb een beperkte ervaring van 1 - 3 jaar en de dagtarieven waarover gesproken wordt gaan van 450 tot 600.
Financieel gezien is mijn doel om zo veel mogelijk netto persoonlijk over te houden om passief te investeren in een wereldwijd gespreid indexfonds, tenzij er interessantere pistes te bewandelen zijn.
Ben dus vooral op zoek naar startersadvies.
Ik neem aan dat de meest voordelige constructie waarschijnlijk een BV is, gezien ik liever niet met vennoten werk. Biedt een NV voordelen t.o.v. een BV, gesteld dat de kapitaalsvereiste geen probleem vormt?
Om mijn BV op te richten moet ik volgende zaken in orde brengen (klopt dit en is dit volledig?):
- Oprichting bij notaris voor €1150.
- Onderbouwd financieel plan opstellen. Heeft iemand hier toevallig een template voor, neem aan dat dit voor bijna elke freelance IT'er hetzelfde is? Omzet: dagtarief * 220 en dan een oplijsting van (beperkte) kosten en dit voor een aantal jaar neem ik aan?
- Aansluiting sociaal verzekeringsfonds (sociale kas / sociaal secretariaat). Hoe kies je een goede partij? Volgens deze website zijn Acerta en Xerius de goedkoopste met 3,05% beheerskost. Zijn er nog andere zaken waar ik moet mee rekening houden bij het selecteren van een sociaal verzekeringsfinds?
- Ondernemingsnummer aanvragen bij de KBO via een ondernemingsloket. Hier heb ik een lijst gevonden met ondernemingsloketten, deze lijken overeen te komen met die van de sociale verzekeringsfondsen. Op welke zaken moet ik letten bij de keuze van een ondernemingsloket, best dezelfde nemen als sociaalverzekeringsfonds? Kostprijs: €92,50. Hierbij dien je ook NACE codes op te geven voor de activiteiten die je zal gaan uitvoeren. Ik zou ook een pak diverse "side hustles" wensen onder te brengen, kan ik gewoon alle mogelijke NACE codes opgeven, of zijn hier nadelen/beperkingen aan? Bepaalde NACE codes kunnen tot bijkomende verplichtingen leiden, welke zeker te vermijden?
- Btw-nummer activeren via datzelfde ondernemingsloket. Met een omzet van ongeveer 100k val ik waarschijnlijk onder het stelsel van driemaandelijkse btw-aangifte.
- Opstellen van de statuten vennootschap. Bestaat hier ook een standaardtemplate voor, welke zaken zet ik hier best en waar hou ik rekening mee?
- Bijhouden digitaal aandeelhoudersregister. Ik zal zelf de enige aandeelhouder zijn, ik neem aan dat dit in een simpele Excel kan?
- Registratie UBO-register. Is dit noodzakelijk in mijn geval?
- Opmaak contract freelance opdracht. Ik neem aan dat dit contract meestal opgesteld wordt door de partij die mij een voorstel doet. Heeft iemand een template voor een standaardcontract voor een IT freelancer, welke zaken moeten er zeker instaan?
- Zichtrekening openen voor de vennootschap. Welke bank raden jullie aan. Zelf zit ik bij Keytrade en Argenta omdat deze geen kosten aanrekenen. Keytrade lijkt geen zakelijke rekeningen aan te bieden en bij Argenta kost dit €4/maand. Zag dat Neobank N26 een gratis zakelijke rekening aanbied met cashback, weliswaar maar tot €50k, dus dat is waarschijnlijk niet voldoende toereikend in mijn geval. Belfius heeft precies ook een gratis zakelijke rekening. Wat gebruiken jullie, wat raden jullie aan en waarop dien ik te letten?
- Aansluiten bij ziekenfonds, momenteel zit ik bij HZIV. Ik neem aan dat dit gewoon zo mag blijven?
Zelf heb ik finance gestuurd aan de universiteit, dus een boekhouding is mij niet geheel vreemd. In welke mate is het realisitsch om zelf de dubbele boekhouding te doen, eventueel aan de hand van een softwareprogramma? Welke terugkomende verplichten zijn er? Met een heel beperkt aantal facturen (<5/maand) lijkt mij dit toch haalbaar? Uiteraard kan een goede boekhouder zijn geld waard zijn, maar denk dat ik dan eerder beroep doe op een fiscalist.
De gekende manieren om geld uit de vennootschap te halen zijn: VVPRbis, auteursrechten en liquidateireserve. Auteursrechten, indien in aanmerking, zijn met 7,5% belasting altijd het interessantste, maar daar moet minimaal 45k loon voor worden betaald dat wel weer vrij hoog belast is. Ik heb voldoende buffer, is het dan fiscaal mogelijks interessanter om geen loon uit te keren en te opteren voor VVPRbis of liquidatiereserve. Welke van de twee is het interessants?
Alle advies of zaken waar ik dien mee rekening te houden is zeker meer dan welkom!