Freelancers & Ondernemers

Ik vind dat toch echt een heel rare uitspraak hoor. Waarom zijn er dan zoveel BV(BA)'s opgericht en geen VOF's of 1 van de andere goeikopere versies?

Omwille van de "look" volgens mij.

BVBA achter je naam geeft meer vertrouwen dan de goeikopere versies. Toch voor de 2020 remake.

Vandaag moet je technisch gezien "BV" achter je vennootschap zetten en niet meer "BVBA" :)

Het voordeel van een BV is ook dat je het helemaal alleen kan oprichten, je hebt geen andere (stille) vennoot nodig.

Omwille van de "look" volgens mij.

BVBA achter je naam geeft meer vertrouwen dan de goeikopere versies. Toch voor de 2020 remake.
Als je dan de extra voorwaarden voor die "bvba" te mogen zetten ziet (veel hogere eigen inbreng, hogere kosten, ...), denk ik toch dat de beperkte aansprakelijkheid er bij meer mensen toe doet dan je denkt. Bij mij in elk geval specifiek wel...

Sinds dit jaar krijgen zelfstandigen zonder vennootschap ook de 100% aftrekbaarheid voor een EV. Lijkt me al voorbereidend werk voor wat er gaat komen.
100% fiscaal aftrekbaar, indien er privé gebruik is moet je nog steeds blijven beperken (ook bij woon-werk).
Daarnaast zijn die al 100% (120% zelfs vroeger) aftrekbaar vanaf 2018.

Als je dan de extra voorwaarden voor die "bvba" te mogen zetten ziet (veel hogere eigen inbreng, hogere kosten, ...), denk ik toch dat de beperkte aansprakelijkheid er bij meer mensen toe doet dan je denkt. Bij mij in elk geval specifiek wel...
Hogere inbreng is fout, BV kan je ook oprichten met 1000 EUR aanvangsvermogen.
Hogere kosten wilt zeggen 500 EUR meer opstartkost (notariele akte) en jaarlijks 50 EUR voor de jaarrekening, voor de rest blijft alles hetzelfde.

1. omdat iedereen het doet
2. omdat mensen dat chique vinden staan
3. omdat ze denken dat ze beperkte aansprakelijkheid nodig hebben, zonder goed te begrijpen hoe of wat
4. omdat boekhouders gemakkelijk geld verdienen aan de boekhouding van consultants met BV's
5. omdat een BV (nu) alleen kan opgericht worden
etc.

Dat wordt overduidelijk een verplicht minimumsalaris voor de zaakvoerder dat een pak hoger zal liggen dan de 45k die nu optioneel is.

En laat ons een kat een kat noemen, geen enkele van ons hier heeft een vennootschap voor de aansprakelijkheid. Fiscale optimalisatie is de belangrijkste reden.
Vandaag kiezen voor 45k is in vele gevallen al fiscaal negatief.

Ja, de notarissen gaan ook es lachen. En de boekhouders die geen dubbele boekhouding meer kunnen factureren als iedereen terug naar EZ gaat omdat het toch niet meer uitdoet.

En zeker als ze de schijven in de personenbelasting gaan aanpassen zoals ik al een aantal voorstellen heb zien passeren op tinternet.

Dat zeg ik toch net?
Een BV kan je alleen oprichten.
Een VOF/GCV niet.
Ik had het nog over de tijd dat het BVBA was en niet BV. Toen had je 12500€ eigen inbreng nodig (eigenlijk 18000€ zeker?).

En het feit dat een VOF/GCV de inkomsten "verstopt" voor nieuwsgierige buren is ook een argument pro deze vennootschapsvormen bvb.

Om maar te zeggen dat er altijd opties zijn geweest om goedkoper zonder de beperkte aansprakelijkheid te zitten, en toch de meerderheid ervoor koos om deze wel te hebben.

Ja, de notarissen gaan ook es lachen. En de boekhouders die geen dubbele boekhouding meer kunnen factureren als iedereen terug naar EZ gaat omdat het toch niet meer uitdoet.

En zeker als ze de schijven in de personenbelasting gaan aanpassen zoals ik al een aantal voorstellen heb zien passeren op tinternet.

In welke zin gaan ze de schijven aanpassen?

kan het ni meer lezen ...

Ik had het nog over de tijd dat het BVBA was en niet BV. Toen had je 12500€ eigen inbreng nodig (eigenlijk 18000€ zeker?).

En het feit dat een VOF/GCV de inkomsten "verstopt" voor nieuwsgierige buren is ook een argument pro deze vennootschapsvormen bvb.

Om maar te zeggen dat er altijd opties zijn geweest om goedkoper zonder de beperkte aansprakelijkheid te zitten, en toch de meerderheid ervoor koos om deze wel te hebben.
12.400 volstorten van de 18.550 maar dit kan geen argument meer zijn aangezien dit niet meer van toepassing is sinds 1 mei 2019.
Los daarvan ben ik ook wel pro BV, het kost peanuts meer en waarvoor je wel een deftige beperkte aansprakelijkheid krijgt.

@Herman De Croo een boekhouding van een BV kost evenveel als die van een GCV/VOF.

12.400 volstorten van de 18.550 maar dit kan geen argument meer zijn aangezien dit niet meer van toepassing is sinds 1 mei 2019.
Los daarvan ben ik ook wel pro BV, het kost peanuts meer en waarvoor je wel een deftige beperkte aansprakelijkheid krijgt.

@Herman De Croo een boekhouding van een BV kost evenveel als die van een GCV/VOF.

En die 12.400 kon je ook gewoon onmiddelijk uitgeven aan je opstartkosten, investeringen,.. Dus dan is de keuze inderdaad snel gemaakt (gelet beperkte AH).

Opstart voor VOF/GCV is wel goedkoper + geen verplichting om de JR te publiceren. Ikzelf zal normaal voor een GCV opteren als mijn omzet voldoende is (advocaat).

@Herman De Croo: beide dubbel hé (zijn allemaal vennootschappen)

En die 12.400 kon je ook gewoon onmiddelijk uitgeven aan je opstartkosten, investeringen,.. Dus dan is de keuze inderdaad snel gemaakt (gelet beperkte AH).

Opstart voor VOF/GCV is wel goedkoper + geen verplichting om de JR te publiceren. Ikzelf zal normaal voor een GCV opteren als mijn omzet voldoende is (advocaat).

@Herman De Croo: beide dubbel hé (zijn allemaal vennootschappen)
@Herman De Croo heeft wel gelijk hoor.
Een dubbele boekhouding is geen verplichting voor VOF/GCV (tenzij omzet hoger dan 500K per jaar).
Maar in de praktijk wordt dit wel steeds gedaan.

Terug
Bovenaan