Freelancers & Ondernemers

Met het risico om als een kleuter te klinken: waarom wordt het wel gedaan als het niet moet (en enkel meer kost?)
Aangezien je een aangifte vennootschapsbelasting moet indienen, heb je toch een 'eigen vermogen nodig'.
Is eenvoudiger op te volgen bij een dubbele boekhouding.

Je zou ervan verschieten hoeveel aankoopfacturen mensen 'vergeten' mee te geven. Bij een dubbele boekhouding zal dit sneller aan het licht komen. (1000 euro aankoopfacturen vergeten = 1000 euro meer winst). Dan bedoel ik niet bij het typische managementvennootschapje met 3 aankoopfacturen per maand.

Hou je overlopende rekeningen (49-) maar eens bij in een enkelvoudige boekhouding...
Bereken je intrest rekening-courant eens met een enkelvoudige boekhouding...
etc etc
De boekhouding is gewoon een pak gedetailleerder bij een dubbele.

En die 12.400 kon je ook gewoon onmiddelijk uitgeven aan je opstartkosten, investeringen,..

Maar het zit wel "vast" in je zaak. Zonder die verplichting van die 12400 kan je vanuit privé je nodige opstartkosten financieren en achteraf terugbetalen. Met die verplichting zit die 12400 in je zaak ipv in je privézakken. Toch een verschil.

Maar het zit wel "vast" in je zaak. Zonder die verplichting van die 12400 kan je vanuit privé je nodige opstartkosten financieren en achteraf terugbetalen. Met die verplichting zit die 12400 in je zaak ipv in je privézakken. Toch een verschil.
Maar ondertussen is dat weer geld beschikbaar gemaakt en kan je het eenvoudig eruit halen (indien je vennootschap reeds omgevormd is naar de nieuwe statuten).

Maar ondertussen is dat weer geld beschikbaar gemaakt en kan je het eenvoudig eruit halen (indien je vennootschap reeds omgevormd is naar de nieuwe statuten).

Ja, klopt in de huidige situatie, ik spreek vooral vanuit de vergelijking met voor mei 2019 :)

Ik heb in 2014 al een S-BVBA opgericht met een dikke 1000 euro. Volgens mij ging dat al vanaf 1 euro. Die S-BVBA heb ik overigens nog altijd, voor 2014 moest je die na enkele jaren omvormen naar een gewone BVBA. Dus in je eentje oprichten met een habbekrats kan al lang.

Ik heb in 2014 al een S-BVBA opgericht met een dikke 1000 euro. Volgens mij ging dat al vanaf 1 euro. Die S-BVBA heb ik overigens nog altijd, voor 2014 moest je die na enkele jaren omvormen naar een gewone BVBA. Dus in je eentje oprichten met een habbekrats kan al lang.

En die S BVBA werd ingevoerd omdat het ondernemerschap aan te zwengelen met het idee dat veel mensen geen zaak oprichtten omdat ze die die inbreng moest kunnen leggen, maar die SBVBA die daarvoor uitgevonden is is amper gebruikt geweest. De SBVBA vereiste een klein beetje meer administratie dan een gewone BVBA en bijna iedereen betaalde liever een paar duizend euro kapitaal dan dat ze die extra adminsitratie moesten doen (of laten doen door de boekhouder).

Dat geld moeten neerleggen voor een bvba werd duidelijk niet als een belangrijk nadeel aanzien door de meeste starters.

Maar uiteindelijk kwam dat toch op hetzelfde neer als een BVBA, want je moest alsnog het kapitaal in de zaak steken en dus was dat weg uit je privé?

Het enige voordeel leek me dan dat als je echt dat geld niet direct samenkreeg, je dan nog voor die starters BVBA kon gaan.

Maar uiteindelijk kwam dat toch op hetzelfde neer als een BVBA, want je moest alsnog het kapitaal in de zaak steken en dus was dat weg uit je privé?

Het enige voordeel leek me dan dat als je echt dat geld niet direct samenkreeg, je dan nog voor die starters BVBA kon gaan.
Sinds 2014 moest dat dus niet meer. Dan kon je verder werken met het lage kapitaal. Alleen wist blijkbaar bijna niemand het blijkbaar.

Daarvoor moest je inderdaad binnen een aantal jaar laten omvormen naar een BVBA en dus terug naar de notaris (met bijhorende kosten). Vandaar dat het bijna nooit opgericht werd.

Voor de IT Freelancers: hoe zien jullie contracten er precies uit? Ik heb net een opdracht vast en ik heb dus een eerste versie van het contract ontvangen dus ik heb een paar vragen. Ik heb al een afspraak gemaakt bij mijn boekhouder volgende week, en ik ben ook wat aan het rond vragen bij freelance IT'ers die ik ken, maar ik vraag het hier ook maar eens, hoe meer info ik heb hoe beter.

- Wat is jullie opzegperiode?
- Worden jullie betaalt door jullie tussenpartij nog voor de eindklant betaald heeft aan de tussenpartij?
- Hoe lang op voorhand moeten jullie langer verlof (bvb meer dan 3 dagen) aanvragen?
- Zetten jullie iets speciaals in jullie contract ivm jezelf auteursrechten uit te keren in jullie vennootschap? Of is dat enkel iets tussen jezelf en je vennootschap en hoeft er daarvoor niets speciaals in het contract met de opdrachtgever te staan?

Voor de IT Freelancers: hoe zien jullie contracten er precies uit? Ik heb net een opdracht vast en ik heb dus een eerste versie van het contract ontvangen dus ik heb een paar vragen. Ik heb al een afspraak gemaakt bij mijn boekhouder volgende week, en ik ben ook wat aan het rond vragen bij freelance IT'ers die ik ken, maar ik vraag het hier ook maar eens, hoe meer info ik heb hoe beter.

- Wat is jullie opzegperiode?
- Worden jullie betaalt door jullie tussenpartij nog voor de eindklant betaald heeft aan de tussenpartij?
- Hoe lang op voorhand moeten jullie langer verlof (bvb meer dan 3 dagen) aanvragen?
- Zetten jullie iets speciaals in jullie contract ivm jezelf auteursrechten uit te keren in jullie vennootschap? Of is dat enkel iets tussen jezelf en je vennootschap en hoeft er daarvoor niets speciaals in het contract met de opdrachtgever te staan?
Een zelfstandige vraagt geen verlof aan, die kiest zelf wanneer hij werkt ;)

- Wat is jullie opzegperiode? 1 maand
- Worden jullie betaalt door jullie tussenpartij nog voor de eindklant betaald heeft aan de tussenpartij? ik heb een contract met de tussenpartij, i don't care wat zij hebben afgesproken met de eindklant
- Hoe lang op voorhand moeten jullie langer verlof (bvb meer dan 3 dagen) aanvragen? Ik deel het mee van zodra ik het weet, nooit problemen mee gehad zolang je redelijk bent (niet 1 dag ervoor zeggen dat je 2 weken verlof neemt)
- Zetten jullie iets speciaals in jullie contract ivm jezelf auteursrechten uit te keren in jullie vennootschap? Of is dat enkel iets tussen jezelf en je vennootschap en hoeft er daarvoor niets speciaals in het contract met de opdrachtgever te staan? Ja, dat staat in beide contracten: tussen mezelf en vennootschap en tussen vennootschap en tussenpartij. Staat ook apart op de factuur (al is dat strikt gezien niet nodig)

- Worden jullie betaalt door jullie tussenpartij nog voor de eindklant betaald heeft aan de tussenpartij? ja
- Hoe lang op voorhand moeten jullie langer verlof (bvb meer dan 3 dagen) aanvragen? niet, staat wel ergens iets van in contract maar wordt niet afgedwongen. Is trouwens niet aanvragen maar aangeven.
- Zetten jullie iets speciaals in jullie contract ivm jezelf auteursrechten uit te keren in jullie vennootschap? Of is dat enkel iets tussen jezelf en je vennootschap en hoeft er daarvoor niets speciaals in het contract met de opdrachtgever te staan? Ik niet, er staat de standaard zin in dat de overdracht van auteursrechten tussen vennootschap en klant bij in de prijs zit.

- Worden jullie betaalt door jullie tussenpartij nog voor de eindklant betaald heeft aan de tussenpartij? in contract met tussenpartij staat 30 dagen
- Hoe lang op voorhand moeten jullie langer verlof (bvb meer dan 3 dagen) aanvragen? is af te spreken met andere consultants op projects
- Zetten jullie iets speciaals in jullie contract ivm jezelf auteursrechten uit te keren in jullie vennootschap? Of is dat enkel iets tussen jezelf en je vennootschap en hoeft er daarvoor niets speciaals in het contract met de opdrachtgever te staan? staat er standaard in

Ik hoorde gisteren een verhaal over zakelijke aankopen doen op bol.com. Madamtje met een BV koopt zakelijk kerstcadeaus op bol.com. de btw wordt uiteraard niet betaald. Besparing van enkele honderden euro's. Ze betaalt met privé geld... Blijkbaar geen controle op dergelijke praktijken???

Ik hoorde gisteren een verhaal over zakelijke aankopen doen op bol.com. Madamtje met een BV koopt zakelijk kerstcadeaus op bol.com. de btw wordt uiteraard niet betaald. Besparing van enkele honderden euro's. Ze betaalt met privé geld... Blijkbaar geen controle op dergelijke praktijken???

En hoe zou dat dan werken? Er wordt nog steeds een factuur opgemaakt op de BV.

Lijkt me zeer risky.

Vreemde verhalen dat je daar hoort...

Btw moet wel voldaan worden. Die wordt altijd bij geteld. Of je die nadien aftrekt (dat product dus als kost inbrengt) is een andere zaak (misschien was het om decoratie voor de firma effectief?)

Laat staan met privé geld betalen. Dat slaagt uiteraard nergens op en kun je boekhoudkundig niet verwerken in je bv dus dat kan niet. In/uit etc... Werkt zo niet.

Waar jij het waarschijnlijk op hebt:
Product in NL kopen en factuur vragen op deze bv. Btw wordt verlegd (hoef je niet te betalen in dit geval) en je betaalt gewoon prive en verwijdert de factuur.

Dat zou een optie zijn om btw uit te sparen, maar dit is belastingsfraude en dus strafbaar. Er is wel degelijk controle dmv btw listings te vergelijken, maar de pakkans zal niet bijster hoog liggen.

Je kan ook een winkel gaan overvallen, dat is ook strafbaar. Wat niet wegneemt dat het niet gebeurt.

Gewoon weg smijten, volgens mij worden die listings niet doorgegeven van NL naar BE?

Het ging dus om speelgoed en dergelijke... geen decoratie...
Wordt wel doorgegeven.

Maar goed, dat is gewoon belastingsfraude he.

MOEST je bij je vorige werkgever bv in het zwart iets ontvangen hebben is dat hetzelfde..

Wie zonder zonde is... ;)

- Wat is jullie opzegperiode? 3 maand
- Worden jullie betaalt door jullie tussenpartij nog voor de eindklant betaald heeft aan de tussenpartij? n.a.
- Hoe lang op voorhand moeten jullie langer verlof (bvb meer dan 3 dagen) aanvragen? n. a.
- Zetten jullie iets speciaals in jullie contract ivm jezelf auteursrechten uit te keren in jullie vennootschap? Of is dat enkel iets tussen jezelf en je vennootschap en hoeft er daarvoor niets speciaals in het contract met de opdrachtgever te staan? Standaard vermelding van IP die over gaat

Zoals al gezegd slaat dit nergens op... bij professionele aankoop op bol betaalt ge evengoed nog BTW.

Terug
Bovenaan