Ook eens even iets posten hier. Sinds een dik jaar doe ik heel beperkt wat activiteiten in bijberoep. Ik werk daarnaast gewoon voltijds en zit met mijn hoofdberoep al in de hoogste belastingschijf. Ik heb in 2021 ongeveer een 8.000 EUR gefactureerd in bijberoep. Daar zal ik straks na sociale lasten en afrekening personenbelasting wellicht een 40% van overhouden. De kans is groot dat ik in 2022 méér ga factureren. 15 a 20.000 EUR. Ik ben echter niet van plan om op korte termijn (ver) boven die 20k omzet per jaar te gaan. Daar heb ik ook de tijd niet voor. Die belastingdruk in de PB is me toch wat al gortig aan het worden. Zou het in mijn geval, met een al bij al beperkte omzet in bijberoep, toch interessant kunnen zijn om naar een CV te gaan? Er is geen noodzaak om de inkomsten die ik ontvangen uit mijn bijberoep de komende jaren uit te keren.
Omzet heeft op zich weinig te maken met de keuze tussen eenmanszaak of vennootschap.
Er bestaan eenmanszaken met 500K omzet, waar het ook fiscaal voordeliger blijft om te werken onder de structuur van een eenmanszaak.
Een vennootschap kan volgende
voordelen hebben:
- Bescherming van uw privé vermogen (NIET bij een GCV, maar wel bij een BV)
- Je werkt samen met 2 mensen aan een project en wilt winsten verdelen
- Sommige vinden het professioneler ogen
- Minder belastingen op WINST, dus omzet is op zich niet van belang
Het
nadeel van een vennootschap is dat alles wat duurder is.
Voor je oprichting moet je al snel tussen de 1.000 en 2.000 EUR rekenen, idem voor mocht je willen stoppen. Je boekhouding zal ook 2 tot 3 keer duurder zijn dan een eenmanszaak.
Alles hangt ook wat af van wat je in de toekomst gaat willen doen; blijf je in bijberoep, wil je in hoofdberoep, ga je meer/minder winst uitkomen in de toekomst, hoe lang wil je zelfstandig blijven, ...
Puur fiscaal zou je kunnen stellen dat een vennootschap
ongeveer break-even is bij een nettowinst* (omzet - kosten - sociale bijdragen - personenbelasting) van +- 8.000 EUR.
Personenbelasting = 60%** belastingsdruk
Vennootschapbelasting = 36,25%
Verschil = 23,75%
8.000 x 23,75% = 1.900 EUR (dit dekt ongeveer de 'meerkost' van een vennootschap)
*omzet - kosten - sociale bijdragen - personenbelasting
**indien je vandaag zou belast worden aan de hoogste schijf