Helaas pindakaas, vervaldagberichten van verzekeringen zijn cru gezien geen facturen en vallen dus buiten de wetgeving. Zoals gewoonlijk zullen de verzekeraars/verzekeringsmakelaars allicht weer achterop hinkelen qua facturatie...
Verwacht wordt wel dat ook verzekeraars gewoon zullen volgen, zij het niet per 2026 maar iets later, gezien (uiteraard volstrikt logisch) de vraag van zeer veel klanten zal zijn (of reeds is) om absoluut via Peppol te werken. Met wat chance is dat bij de meeste verzekeraars in de loop van volgend jaar dus toch mogelijk
Merci voor de uitleg, daar vreesde ik al voor.
Ik hoop dat ze toch overstag zullen gaan of desnoods gewoon via mail uitsturen, dan kunnen klanten gewoon forwarden naar ons portaal.
Indien via mail hopelijk wel geen systeem van "log hier in" want er zijn zo'n aantal klanten die dan die mail forwarden i.p.v. eerst het document te downloaden...
Idem met overheid, dat die op z'n minst zorgen dat boekhouders volmacht kunnen krijgen voor eBox/eBox-Enterprise van de klanten.
Op zich zie ik het wel zitten vanaf 2026, er zal al een groot aantal problemen met verdwenen/ontbrekende facturen vermeden kunnen worden.
Bij sommige klanten is dat nu nl. echt een ramp om alle facturen in hun boekhouding te krijgen, bij enkelingen mail ik gewoon hun leveranciers om een dubbel te vragen omdat het rapper gaat dan via de klant zelf ...
Hij spreekt over een probleem met single source of truth, dan ga ik er van uit dat er iemand 2 verschillende facturen stuurt met dezelfde factuurnummer.
In
@parabellum zijn geval is het probleem vooral dat het 2 dezelfde facturen zijn, die eenmaal via mail en eenmaal via papier/peppol/whatever binnen komen.
Ik heb ook wel klanten die veel aankopen binnen EU waar die verplichting er nog niet is, gelukkig beginnen ze daar toch al meer en meer via mail te versturen, dat is toch al iets.
Ook van die leukerds die een factuur versturen via post, via mail en dan nog eentje bijvoegen aan de levering van het product.
Enkele jaren geleden moest je dan vooral wakker zijn bij het inboeken van de facturen/afpunten van de betalingen, dat verbetert wel door de digitalisering.
Daar zit het voordeel van een klantenportaal/pre-accounting platform zoals quasi elk boekhoudpakket heeft.
Via mail kun je gewoon forwarden, Peppol komt ook daar toe en papieren facturen scan je en upload je daar ook, het systeem geeft dan zelf melding als er een mogelijke dubbele factuur is.