Je kan rechstreeks in onderaanneming werken voor telenet denk ik, maar dat zal vermoedelijk gaan via de subco Unit-T
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik begin serieus te denken dan Renegad gewoon aan het trollen is. Een heel groot gedeelte van zijn komen neer op: hoe kan ik mijn broek het verst naar beneden laten zaken voor de overheid.Huh???
Je draagt je hele leven sociale bijdragen bij, maar als je op pensioen bent zou je verplicht worden dat geld in eigen land uit te geven, of je krijgt niets?
Is wel waanzin hé.
Betreft sowieso maar een klein percentage van de gepensioneerde bevolking.
En is nu al sowieso enkel mogelijk voor een standaard verworven pensioen.
Voor dingen zoals IGO, overlevingspensioen en dergelijke, dus daar waar je uitkeringen krijgt waar je per definitie zelf niet hebt voor bijgedragen, is er wel degelijk nu al domicilieplicht.
zoals reeds gezegd: je kan als zelfstandige geen kosten ingeven die geen kosten zijn. Of dat nu via een vennootschap is of rechtstreeks. Als je geld krijgt om iets te kopen (bvb internet), dan is dat een mindering van de kost.Ik had de vraag rond "dubbele voordelen" reeds gesteld in economie en recht, maar gezien ik nu specifiek de vraag heb voor een vennootschap, hoop ik hier wat meer info te krijgen.
ik heb een hoofdberoep met enkele extralegale voordelen (mobiliteitsbudget, maaltijdcheques, 2de pijler en thuiswerkvergoeding+ internetvergoeding.
Daarnaast heb ik de mogelijkheid gekregen voor een 2de job (Hoewel de uren verschillend zijn, is het soms wel op dezelfde dag mogelijk (fictief voorbeeld) 8u - 14u werknemer en dan 15u tot 20 u freelance)) aan +-540 EUR per dag. Ik hoef dus niet noodzakelijk een loon en wil zoveel mogelijk VVPRbis toepassen. Maar kan ik ook nog onkosten gebruiken? Dan denk ik aan deel van elektriciteit/verwarming/huur voor ruimte, ... of geeft dit een probleem met mijn hoofdberoep?
Zou een forfaitaire onkostenvergoeding aanvaard worden of beperkt ik me best tot zaken die ik kan verantwoorden (zoals bijvoorbeeld enkel elektriciteit/gas en huur woning en resterend deel internetkost)
Alvast bedankt !
Ik zit volgende week samen met en boekhouder, maar met alle ervaring hier lijkt een 2de opinie en wat voorbereiding me wel interessant![]()
1) je kan altijd geld uit uw vennootschap halen, alleen ga je er meer belastingen op betalen als je het "te vroeg" doet.Zoals zoveel zelfstandigen haal ik een een laag loon uit mijn vennootschap, aangevuld met wat extra legale voordelen.
Vroeger, toen ik nog in loondienst werkte, was mijn nettoloon een stuk hoger waardoor ik maandelijks een bedrag aan de kant kon zetten om te investeren in crypto/ETF's.
Nu ik zelfstandig ben is dat met het loon die ik mezelf uitkeer niet mogelijk. Ook bestaat mijn vennootschap nog maar 2 jaar en probeer ik daar een buffer aan te leggen. Echter zou ik toch graag een bepaald bedrag, €100-150 per maand, investeren. Is er een mogelijkheid om dat vanuit de vennootschap te doen op een of andere manier zonder dat ik écht investeer met de vennootschap maar wel op mijn privé?
Ik denk dat dat fout gaat aflopen voor jouw pensioen. Zit er hier iemand die weet of10 jaar geen loon uitkeren aanzien wordt als werken?De moment dat het mis loopt, stop je met loon uit te betalen en ga je leven van uw privé-reserves.
Je loon niet uitbetalen en gewoon op de RC boeken heeft geen gevolgen voor het pensioen. Je betaald dan gewoon sociale zekerheid en belastingen op geld dat je nog moet krijgen (hopelijk) .Ik denk dat dat fout gaat aflopen voor jouw pensioen. Zit er hier iemand die weet of10 jaar geen loon uitkeren aanzien wordt als werken?
Mijn vader heeft in heel zijn leven geen enkele keer een loon uitgekeerd en is 40 jaar zelfstandig.Ik denk dat dat fout gaat aflopen voor jouw pensioen. Zit er hier iemand die weet of10 jaar geen loon uitkeren aanzien wordt als werken?
Mijn vader heeft in heel zijn leven geen enkele keer een loon uitgekeerd en is 40 jaar zelfstandig.
Zwart geldRookie question waarschijnlijk, maar van wat leef je dan? eerste jaren overleven met privégeld en daarna jaar na jaar van dividenten (pakweg 30k per jaar uitkere)?

Uw dividend kan veel meer dan 30k per jaar zijnRookie question waarschijnlijk, maar van wat leef je dan? eerste jaren overleven met privégeld en daarna jaar na jaar van dividenten (pakweg 30k per jaar uitkere)?

Rookie question waarschijnlijk, maar van wat leef je dan? eerste jaren overleven met privégeld en daarna jaar na jaar van dividenten (pakweg 30k per jaar uitkere)?
40 jaar geleden ooit in de bouwmaterialen gestart dus kans is wel groot maar weet ik niets van.Zwart geld![]()
Ik denk dat je dergelijke uitspraken als 'gaat fout aflopen' niet in de mond moet nemen als je er zoals gebruikelijk geen knijt van kent.Ik denk dat dat fout gaat aflopen voor jouw pensioen. Zit er hier iemand die weet of10 jaar geen loon uitkeren aanzien wordt als werken?
Je kan werken zonder loon. Dat is perfect mogelijk als "bedrijfsleider".Ik denk dat dat fout gaat aflopen voor jouw pensioen. Zit er hier iemand die weet of10 jaar geen loon uitkeren aanzien wordt als werken?
Kan je er dan niet beter voor zorgen dat je die €16.861,48 netto toch hebt ipv geen loon? Als je dan toch minimum sociale bijdragen moet betalen?Je kan werken zonder loon. Dat is perfect mogelijk als "bedrijfsleider".
Je betaalt uiteindelijk altijd het minimum aan sociale bijdragen als het je hoofdberoep blijft.
En dat minimum is gebaseerd op een "minimum forfaitair nettoinkomen"
De minimum bijdrage is gebaseerd op een jaarlijks netto-inkomen van €16.861,48 (inkomsten 2024)
Kan je er dan niet beter voor zorgen dat je die €16.861,48 netto toch hebt ipv geen loon? Als je dan toch minimum sociale bijdragen moet betalen?
Dat snap ik. Maar ik had het over MonkyTiger zijn post over zijn vader.
.