Freelancers & Ondernemers

Ik verwacht in de toekomst, dus een toekomstige hervorming (naarmate die betaalbaarheid nog verder onder druk komt), toch dat men dat pensioen enkel uitkeert indien je in België woont.

Ik heb het altijd raar gevonden dat we geld van de maatschappij uitkeren voor iemand om op pensioen te gaan om dat dan te zien verdwijnen naar het buitenland.
Als dit hier uitgekeerd wordt en hier gespendeerd wordt dan heb je nog een terugverdieneffect. Waardoor de actuele kost beperkter is. Naast het feit dat ze ook bijdragen aan de kosten van de maatschappij. Ik zou het persoonlijk niet echt rechtvaardig vinden als een gepensioneerde ambtenaar naar Tenerife of Spanje trekt om daar te genieten van zijn significant pensioen. Terwijl dat allemaal betaald wordt door de mensen die nu bijdragen.

Als mensen willen verkassen naar een ander land. Dan heb ik daar geen probleem mee. Maar dan doen ze het maar zonder overheidspensioen.
Maar is wel een klein beetje offtopic :(.
Ik snap niet waarom zoveel zieke mensen op reis gaan naar het buitenland, tijdens hun ziekte. Daar mogen ze zeker eens wat controle op doen. Ik ken iemand die daar aan het loket werkt en dagelijks komen 15 mensen doodleuk melden dat ze op reis gaan, tijdens hun ziekte.

Ik heb alleszins geen zin om op reis te gaan, als ik écht ziek ben.

Ik verwacht in de toekomst, dus een toekomstige hervorming (naarmate die betaalbaarheid nog verder onder druk komt), toch dat men dat pensioen enkel uitkeert indien je in België woont.

Ik heb het altijd raar gevonden dat we geld van de maatschappij uitkeren voor iemand om op pensioen te gaan om dat dan te zien verdwijnen naar het buitenland.
Als dit hier uitgekeerd wordt en hier gespendeerd wordt dan heb je nog een terugverdieneffect. Waardoor de actuele kost beperkter is. Naast het feit dat ze ook bijdragen aan de kosten van de maatschappij. Ik zou het persoonlijk niet echt rechtvaardig vinden als een gepensioneerde ambtenaar naar Tenerife of Spanje trekt om daar te genieten van zijn significant pensioen. Terwijl dat allemaal betaald wordt door de mensen die nu bijdragen.

Als mensen willen verkassen naar een ander land. Dan heb ik daar geen probleem mee. Maar dan doen ze het maar zonder overheidspensioen.
Maar is wel een klein beetje offtopic :(.
Dat zou dan wel in strijd zij met de Europese regelgeving voor wat de EER betreft. Kan België dus niet zomaar aanpassen.
Voor niet EU landen zou men de bilaterale verdragen idd kunnen aanpassen idd, maar het grote geld gaat daar toch noet gevonden worden hoor...

Ik snap niet waarom zoveel zieke mensen op reis gaan naar het buitenland, tijdens hun ziekte. Daar mogen ze zeker eens wat controle op doen. Ik ken iemand die daar aan het loket werkt en dagelijks komen 15 mensen doodleuk melden dat ze op reis gaan, tijdens hun ziekte.

Ik heb alleszins geen zin om op reis te gaan, als ik écht ziek ben.
Gaat hier helemaal niet over zieke mensen.
Renegade hier zou graag zien dat gepensioneerden, die hun leven lang gewerkt hebben, enkel hun pensioen mogen ontvangen wanneer ze in België blijven.
Dus net zoals een werkende persoon, gelimiteerd tot een "vakantie" van 4 weken/jaar...

Liever in Spanje wonen? Sorry, geen pensioen meer...

Mijn wagen is waarschijnlijk verkocht aan een NL handelaar. Betreft een btw wagen, factureer ik hen obv intracommunity en dus het bedrag zonder btw?
Inderdaad, goed BTW nr. verifiëren op EU VIES en betaling moet afkomstig zijn van de handelaar z'n bankrekening, indien meer dan € 3K.

Mijn wagen is waarschijnlijk verkocht aan een NL handelaar. Betreft een btw wagen, factureer ik hen obv intracommunity en dus het bedrag zonder btw?

Als het voertuig zich bevindt in België en effectief naar Nederland gaat en zowel u als de kopende partij BTW-plichtig zijn kan er inderdaad vrijstelling van intracommunautaire levering zijn. (Art 39 bis WBTW)

Volgende wel rekening meehouden:

- Voertuig moet effectief naar een ander Europees lidstaat gaan dan lidstaat van vertrek. Als die Nederlander hem dus hier in België houdt omdat hij misschien hier een koper heeft gevonden dan is er geen intracommunautaire levering! Dus best eens navragen eerst waar het voertuig effectief naar toe zal gaan.

- Doe een VIES check(https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/), met zowel zijn btw-nummer als u btw-nummer en bewaar/druk het resultaat af inclusief het consultatienummer dat vermeld staat, aangezien dit bewijskrachtig is. (Hij kan geen Belgisch btw-nummer meegeven want dan is het geen IC levering.)
- ! Bewijs van vervoer van België naar Nederland. (= Mega belangrijk, als u het vervoer niet kan bewijzen kan de Fiscus 21 % Belgische BTW opeisen)
> Als je als verkoper zorgt voor vervoer*, dan zal dat waarschijnlijk door een transport firma gebeuren met een CMR. Zorg voor een volledig afgetekende CMR, alle 3 de vakken(Verzender / vervoerder / ontvanger). Niet alle 3 getekend = onvoldoende bewijswaarde.
> Indien hij het zelf komt ophalen zorg dan voor een correct opgesteld bestemmingsdocument, aangezien er dan geen CMR zal zijn.

Zorg eventueel ook dat de koper een waarborg van 21 % Belgische BTW betaald aan u. Die u zal terugstorten wanneer u een volledige CMR/bestemmingsdocument hebt ontvangen. Voor handelaren zijn die dat meestal gewoon, zeker met Duitsland is dat prakisch de norm.
- Tijdige opname in uw IC listing maar dat zou u boekhouder wel normaal doen.
- Op factuur vermelden: "Vrijgesteld van btw – Art. 39bis van het WBTW - intracommunautaire levering"

(*In principe: als verkoper vervoer regelt dan 2 overeenstemmende documenten met transport of één van het transport en één ander bijvoorbeeld, deurwaarde exploot, verzekering van transport...)

Laatst bewerkt:

Zolang ze maar bijdragen, uiteraard… En dan zijn mensen (gespeeld) verontwaardigd bij iedereen die maximaal ontwijkt of zelfs ontduikt. 🤦‍♂️

Anyhow; Europese regels over vrij verkeer might disagree

Laatst bewerkt:
Met die exittaks zullen er sowieso minder volledig verkassen (fysiek en fiscaal).
Beter een studioke en uw domicilie houden hier.

Als ik al die zever hier zie in Europa, met al die kleine landjes met elk hun eigen taal die hun bevolking liever uitmelken dan samen te werken en van Europa iets groots te maken, dan lijkt Canada qua politieke stabiliteit en economie nog zo slecht niet.

Europa gaat nooit 'iets groots' worden. Teveel culturele verschillen, teveel ego's, teveel tegengestelde belangen,...
Maar met Canada geef je een slecht voorbeeld want dat is allesbehalve politiek stabiel.
Ze hebben de de voorbije legislaturen er zelfs alles aan gedaan om hun eigen resource rich economie stokken in die wielen te steken en volledig in te zetten op 'diversiteit' in al zijn vormen, wat heeft geleid tot een gigantische schuldenopbouw.
Maar bon, ik ga off-topic.

Mijn tussenpartij betaalt iedere maand mijn factuur tot soms zelfs 5 dagen te laat. Iedere keer hebben ze er een uitleg voor.
Even mijn ervaring delen...

- Ze betalen telkens een beetje later, telkens met een uitleg
- Op een dag komt het zo ver dat ze niet meer betalen
- Je wil je klant niet in de steek laten, dus doet nog wat verder
- Tussenpersoon verdwijnt/vraagt faillissement aan

Niemand die op dat moment nog een moer geeft om jou en professionele diensten als incasso, advocaten,... zijn op zo'n moment als een apathische bodemloze put waar je geld in gooit.

Wat ik eruit geleerd heb:
- Doe op zijn minst dezelfde vetting van je tussenpartij zoals zij bij jou doen, zelfs bij de grootste bedrijven en procurement afdelingen glippen ze blijkbaar door de mazen van het net
- Voorzie contractueel dat je 'vrij' bent vanaf er contractbreuk zoals late betaling is, maakt het makkelijker om bij je klant te blijven via een andere partij (of direct)
- Gemiddeld heb je telkens al 40 dagen gewerkt bij normale betaling, dat is een schuld van ergens tussen de 20k en 40k, die door niks gedekt wordt
- Zorg dat je tarief dit soort tegenslagen omvat (of dat je jezelf kan verzekeren tegen wanbetalers).

Laatst bewerkt:
Even mijn ervaring delen...

- Ze betalen telkens een beetje later, telkens met een uitleg
- Op een dag komt het zo ver dat ze niet meer betalen
- Je wil je klant niet in de steek laten, dus doet nog wat verder
- Tussenpersoon verdwijnt/vraagt faillissement aan

Niemand die op dat moment nog een moer geeft om jou en professionele diensten als incasso, advocaten,... zijn op zo'n moment als een apathische bodemloze put waar je geld in gooit.

Wat ik eruit geleerd heb:
- Doe op zijn minst dezelfde vetting van je tussenpartij zoals zij bij jou doen, zelfs bij de grootste bedrijven en procurement afdelingen glippen ze blijkbaar door de mazen van het net
- Voorzie contractueel dat je 'vrij' bent vanaf er contractbreuk zoals late betaling is, maakt het makkelijker om bij je klant te blijven via een andere partij (of direct)
- Gemiddeld heb je telkens al 40 dagen gewerkt bij normale betaling, dat is een schuld van ergens tussen de 20k en 40k, die door niks gedekt wordt
- Zorg dat je tarief dit soort tegenslagen omvat (of dat je jezelf kan verzekeren tegen wanbetalers).
Tot een faillissement zal het denk ik wel niet komen als ik zie hoeveel freelancers via hen werken.

Tot een faillissement zal het denk ik wel niet komen als ik zie hoeveel freelancers via hen werken.
Dat doet weinig ter zake, eerder hoe ze omgaan met de cashflow. Een groot project verliezen, eigen consultants, een zij-vastgoedprojectje dat fout gaat,... Genoeg redenen waarom ze plots problemen kunnen krijgen.

Is er niet recent één van die grote kantoors failliet gegaan? Aantal freelancers wil natuurlijk niks zeggen over hun solvabiliteit...
Blake en Partners is failliet gegaan en direct overgenomen door Pauwels consulting. Ik dacht dat een van de gepudeerden hier eens zijn verhaal geschreven heeft en dat ze wel wat geld kwijt waren.

Ik had de vraag rond "dubbele voordelen" reeds gesteld in economie en recht, maar gezien ik nu specifiek de vraag heb voor een vennootschap, hoop ik hier wat meer info te krijgen.

ik heb een hoofdberoep met enkele extralegale voordelen (mobiliteitsbudget, maaltijdcheques, 2de pijler en thuiswerkvergoeding+ internetvergoeding.

Daarnaast heb ik de mogelijkheid gekregen voor een 2de job (Hoewel de uren verschillend zijn, is het soms wel op dezelfde dag mogelijk (fictief voorbeeld) 8u - 14u werknemer en dan 15u tot 20 u freelance)) aan +-540 EUR per dag. Ik hoef dus niet noodzakelijk een loon en wil zoveel mogelijk VVPRbis toepassen. Maar kan ik ook nog onkosten gebruiken? Dan denk ik aan deel van elektriciteit/verwarming/huur voor ruimte, ... of geeft dit een probleem met mijn hoofdberoep?

Zou een forfaitaire onkostenvergoeding aanvaard worden of beperkt ik me best tot zaken die ik kan verantwoorden (zoals bijvoorbeeld enkel elektriciteit/gas en huur woning en resterend deel internetkost)

Alvast bedankt !

Ik zit volgende week samen met en boekhouder, maar met alle ervaring hier lijkt een 2de opinie en wat voorbereiding me wel interessant :)

Weet iemand of je bij Telenet rechtstreeks aan de slag kan, of wat zijn hun preferred suppliers?
Ik krijg nu van alle kanten een opportuniteit voor bij hen binnen.

Terug
Bovenaan