Freelancers & Ondernemers

Huren is echt nog zo slecht niet als sommigen hier proberen uit te maken.
Zeker als jij dat geld goed kan gebruiken om meer te verdienen is huren al snel de betere oplossing.

Dit toch ook.
Ik snap het hé, we zijn Belgen met de baksteen in de maag.

Ik plan ook niet heel mijn leven te huren.
Maar als ik eens 5 jaar zou gaan huren en in die 5 jaar kan ik bijvoorbeeld elk jaar 30k in reserves steken in de zaak, dan is dat het wel waard denk ik.

Anders ga ik de komende jaren weer niets opbouwen in mijn zaak.

Dus dan heb ik 120k van mijn huis, waar over die 5 jaar dan aan geknabbeld zal worden, pakt dat daar mss nog 75k van overblijft, maar misschien wel 150k gespaard in de zaak. Dat is een beetje mijn redenering.

Maar allé, als mijn ouders zouden kunnnen een duw geven van 50k, dan moet ik nog maar 20-30k bijlenen.
Dan zou ik kunnen 1300 euro afbetalen voor mijn huis, dan zal dat wel de betere keuze zijn zeker... Helaas komt daarbij nog wel elk jaar 1600 euro kadastraal inkomen ook.

Als is het verschil met iets huren voor 900 euro, nogsteeds wel 400 euro die ik elke maand moet ophoesten. Maar allé beter dan 1300 euro in een huis, dan 900 euro in de vuilbak.

Dusja, na gesprek met mijn ouders zal ik dan toch maar neigen naar inkopen. Om dan te proberen om al de rest van het huis ook rustig af te werken als ik tijd over heb.

Huren is echt nog zo slecht niet als sommigen hier proberen uit te maken.
Zeker als jij dat geld goed kan gebruiken om meer te verdienen is huren al snel de betere oplossing.

Moet wel rekening houden dat die een kleine heeft. Iets huren met een kind, dan betaal je al wat meer. Toch al makkelijk à 900 euro per maand kwijt. Iets wat zelfs geïndexeerd wordt.

Ik zou in zijn scenario als de ouders de hulp aanbieden toch ook de lening verder zetten. Je kan nog altijd later verkopen en iets kleiner/goedkoper kopen wanneer mentaal er tijd voor is.

Of het geld nu in de zaak zit of blijft of opbouwt of in huis zit, dat is op dat moment uw spaarbuffer he. Dat is nooit verloren. In de zaak ga je het ook niet beleggen of veel meer laten opbrengen normaal gezien, het gaat enkel maar zakken in waarde door inflatie.
Aleja gewoon als kanttekening niet als duw richting het een of ander.

Ik zou zeker inkopen, ja je hebt er emoties en souvenirs van (geen gruwelijke taferelen zoals bv. een moord om het sterk te nuanceren), het is wel hard de eerste maanden, maar je geraakt daar wel van af. Het is toch al gedeeltelijk van jou en de stap is kleiner, je kleine heeft een vertrouwde omgeving, en lenen is 'goedkoop'.

Blijven hard werken en voor jezelf limieten opstellen waarbij je minstens eens op vakantie kan gaan of in 't weekend meer tijd doorbrengt met je familie en kind, echt op vaste dagen tijd spenderen aan jezelf, kind en familie, en dan letterlijk niet werken.

Eventueel als je nu al wat geld op de zaak hebt staan een stuk op rekening courant boeken en samenleggen met het bedrag van je ouders voor de afkoop.
Van zodra mogelijk af en toe van je loon wat terug storten, en/of later met de liquidatiereserve terug aanvullen. Intresten op een negatieve rekening courant zijn natuurlijk wat hoger.

Of het geld nu in de zaak zit of blijft of opbouwt of in huis zit, dat is op dat moment uw spaarbuffer he. Dat is nooit verloren. In de zaak ga je het ook niet beleggen of veel meer laten opbrengen normaal gezien, het gaat enkel maar zakken in waarde door inflatie.
Aleja gewoon als kanttekening niet als duw richting het een of ander.
Chickenlal is geen IT’er met quasi geen kosten. In zijn bedrijf brengen investeringen wel degelijk op.

Als ik zijn verhaal lees zou ik huren. Tenzij er een heel grote emotionele waarde hangt aan dat huis.

Chickenlal is geen IT’er met quasi geen kosten. In zijn bedrijf brengen investeringen wel degelijk op.

Als ik zijn verhaal lees zou ik huren. Tenzij er een heel grote emotionele waarde hangt aan dat huis.
De loods huurt hij ook al dus z'n BV slokt dit ook al op, het is als wrapper natuurlijk een luxe van veel ruimte te hebben. Een retour naar z'n garage in z'n woning lijkt me beter gezien die huurlast dan wegvalt.
Tenzij 'm op termijn wilt uitbreiden met extra personeel e.d. of die huurlast weinig voorsteld tegenover de kosten en baten van de BV...

Smijt eens al je data in ChatGPT of Copilot @Chickenlal en laat die je situatie analyseren.
Ook gedaan voor jaarrekeningen en privé financiën, je krijgt er toch vaak goeie info van en een totaal andere kijk op dan van jezelf of een boekhouder.
Natuurlijk moet je wel concrete vragen stellen en analyses vragen met correcte interpretatie van je data.

Ik weet wat hij doet maar investeringen brengen niet altijd op, heeft de laatste jaren al veel geinvesteerd in materiaal dus is misschien wel goed gesetteld en heeft niet meer nieuwe machines nodig. Aankoop verwerkingsgoederen staat daar los van natuurlijk.

Telt het lichten van de aankoopoptie van renting als een nieuwe aankoop van een wagen? Het is voor een plugin die nu 100% aftrekbaar is, de renting loopt af en ik kan de aankoopoptie lichten, maar valt die dan in de max 75% regel, of behoudt die de 100%? Wagen wordt dus niet opnieuw ingeschreven dat blijft gewoon.

Nu onze relatie voorbij is en de schatting is gebeurd begin ik meer en meer te denken om de boel gewoon te verkopen.

Als ik wil inkopen moet ik 80k bij lenen en 18-1900 euro afbetalen, daarvoor zal ik dan moeten 4500-5000 bruto als loon uit de zaak halen om te overleven.

Ik heb al jaren financiele stress, heb jaren geen dag verlof kunnen nemen om er financieel door te komen en het heeft uiteindelijk mijn relatie gekost.

Ik zit te denken als ik het huis gewoon verkoop, zij krijgt haar 70k, ik hou zelf 120k over en ik ga eens een paar jaar huren.

Dan heb ik
1. Mss het belangrijkste, eens een paar jaar gemoedsrust om rustig te werken en ook eens verlof te nemen.
2. De kans om véél minder loon uit de zaak te halen en eindelijk iets op te bouwen
3. Als ik elk jaar een paar tien duizenden in liquidatiereservers kan steken komt dat fiscaal veel beter uit

En dan kan ik over een paar jaar nogsteeds iets kopen of tegen dan heb ik misschien een andere partner en kopen we samen iets...

Maar als ik nu de komende 15 jaar weer nog moet een slaaf zijn van de financiele sleur om een huis te betalen die veel te groot is om alleen in te wonen, ik weet het niet hoor.
Ik zou dat extra geld niet als maandloon uitkeren, neem gewoon wat je extra nodig hebt van je rekening courant maandelijks en de boekhouder lost dat wel op binnen 1.5 jaar met vprbis. Misschien kan je wel wat tijd rekken ook, indien het huis moet verkocht worden kan dat ook een jaar duren, als jij het kan overnemen heeft uw ex snellere haar geld maar misschien kan je wel overeenkomen dat het iets langer duurt kwestie van wat buffer op te bouwen.

Geen idee wat de huurprijzen in Blankenbergen zijn, maar hier in de omgeving scheelt het niet veel met lenen.

Er zijn hier al veel mogelijkheden de revue gepasseerd, een combinatie van verschillende, geld ouders/ex in periode betalen/rc/... lijkt me zeker haalbaar om het huis te houden. Dit kan je later nog steeds verkopen ingeval je er toch niet wenst te blijven.

Misschien is er zelfs een mogelijkheid om een (tijdelijke) woonunit te maken in de loods?

Je leenbedrag hangt sterk af van hoeveel je inbrengt. Als lenen en huren evenveel zou kosten, zou niemand nog huren.
Hij sprak van 1300€/maand indien zijn ouders konden helpen. In mijn streek kan je daar amper iets deftig voor huren.
Zijn bedrag van 1900 zonder hulp is een ander verhaal.

Er zijn nog wel andere reden wanneer huren wel beter zou zijn.

En je prijzen eens herzien ook, 10-20% omhoog. Een goeie stielman moet wat meer verdienen!
Ik heb al veel offertes afgeslagen wegens te duur. Je kan niet zomaar de prijzen verhogen en denken dat je daarmee meer zal verdienen. Het zou een mooie wereld zijn indien dat zou lukken voor iedere zelfstandige 😁

Ik heb al veel offertes afgeslagen wegens te duur. Je kan niet zomaar de prijzen verhogen en denken dat je daarmee meer zal verdienen. Het zou een mooie wereld zijn indien dat zou lukken voor iedere zelfstandige 😁
Als ik me niet vergis is z'n agenda redelijk vol met werk, dus met nieuwe bestellingen / nieuwe klanten kan 'm perfect % prijzen opslaan.
Als je gekend bent in de regio om goed werk te leveren, dan blijft er wel een toestroom van klanten die graag een premium prijs willen betalen voor een deftig uitgevoerde dienst, en om verder te groeien met personeel, heb je geen andere keuze dan ieder jaar ook met de inflatie je prijzen te verhogen.

ik denk dat @kinxton als klant van @Chickenlal daar wel wat meer zicht op heeft.
Helaas, wel al contact gehad, maar nu het budget er niet voor, en ook speciale situatie, Tesla heeft schade, en er komt een tweedehands Y bij, 3 wagens is me wat teveel nu... Plus opportuniteit (omdat we 1 à 2x per jaar naar daar reizen) om te wrappen in Wit-Rusland aan de helft van de gangbare Belgische prijs. Eerst een carosserieherstelling slikken die we dus ook in Wit-Rusland gaan doen.
Daarnaast ken ik een familie die hetzelfde doet in een vergelijkbare situatie, maar dan niet uit elkaar zijn. Die leven al meer dan 25 jaar in hetzelfde huurhuis, en hun prijzen zijn gewoonweg veel te laag voor wat ze er aan uren in steken, laat staan om iets op te bouwen en verder te groeien of hun eigen pand te kopen. Een enorm slecht voorbeeld dus...

Hij kan het proberen en zal dan wel ondervinden wat het effect is. Als ik het hier allemaal lees, is hij vooral blij met een volle agenda.

Onlangs een video gezien hierover: als 7/10 tekent ben je te goedkoop. Alhoewel je toch blij bent met veel nieuwe klanten als je een zaak wil uitbouwen. Persoonlijk ken ik alle prijzen van al mijn concurrenten in de buurt. Ik hoop dat hij dat ook weet.

Ik ken er helaas ook genoeg die teveel vroegen de eerste jaren, om dan de handdoek te gooien ‘omdat het niet lukt’

De eerste 5 jaar ben je als zelfstandige vooral bezig met naam en faam op te bouwen, geen idee hoelang hij al bezig is…

Laatst bewerkt:
Hij kan het proberen en zal dan wel ondervinden wat het effect is. Als ik het hier allemaal lees, is hij vooral blij met een volle agenda.

Onlangs een video gezien hierover: als 7/10 tekent ben je te goedkoop. Alhoewel je toch blij bent met veel nieuwe klanten als je een zaak wil uitbouwen. Persoonlijk ken ik alle prijzen van al mijn concurrenten in de buurt. Ik hoop dat hij dat ook weet.

Ik ken er helaas ook genoeg die teveel vroegen de eerste jaren, om dan de handdoek te gooien ‘omdat het niet lukt’

De eerste 5 jaar ben je als zelfstandige vooral bezig met naam en faam op te bouwen, geen idee hoelang hij al bezig is…
En weet je ook wat de kwaliteit us van hun werk? En een realistisch beeld over uw eigen werk? Als enkel prijs bepalend is ben je in mijn ogen toch ook niet goed bezig.

Ja klopt.
Daarom dat ik hier wel enkele weken ga wonen eerst. ex vrouw krijgt een voorschot op haar som zodat ze kan starten en dan zie ik wel.

Ik ben nu te emotioneel om deze beslissingen te maken. Voorlopig ben ik vooral op zoek naar gemoedsrust, maar inderdaad als mijn ouders misschien echt genoeg kunnen bijsteken dan valt het mss al bij al wel allemaal mee.

't voelt gewoon soms alsof ik moet kiezen tussen weer 10 jaar verder gaan zonder spaarboek of nu gewoon even opnieuw starten met een spaarboek en gemoedsrust, de gemoedsrust spreekt me heel er gaan.

Maar idd ik ga praten met de boekhouder, alsook met mijn ouders en de bank. Probleem is dat ik nog een broer heb ook dus het geen mijn ouders bijsteken heeft mijn broer ook recht op, maar ze zouden dat laten beschrijven dat dat bij mij van de erfenis afgetrokken wordt dan.

Ben nu te emotioneel om rationele beslissingen te maken helaas.

Al heb ik net eens gekeken wat hier allemaal te huur staat en ik werd er niet warm van :D
Uw redenering klopt gewoon niet. Maar ik denk dat dit vooral uw emoties zijn die de overhand hebben. In plaats van uw ratio.
Het is gewoon belangrijk om rationaal naar alles te kijken. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar als je al 800 - 900€ mag betalen aan huur voor een appartement. Of 1200€ voor een duplex. Ik ben nu afgegaan op een snelle search op immoweb in Blankenberge (omdat iemand dat hier melde ging ik er vanuit dat je daar woonde).

Dan zie ik de meerwaarde niet om te kiezen om te huren (zeker niet als je ouders achter u hebt staan die bereid zijn u te willen helpen waardoor dit draaglijker is).
Daarnaast is het gewoon onredelijk om te verwachten bij een scheiding en dus miserie dat je er al flierenfluitend door komt. En ja dat suckt. Maar het alternatief dat je schetst klopt gewoon niet.

Dit toch ook.
Ik snap het hé, we zijn Belgen met de baksteen in de maag.

Ik plan ook niet heel mijn leven te huren.
Maar als ik eens 5 jaar zou gaan huren en in die 5 jaar kan ik bijvoorbeeld elk jaar 30k in reserves steken in de zaak, dan is dat het wel waard denk ik.

Anders ga ik de komende jaren weer niets opbouwen in mijn zaak.

Dus dan heb ik 120k van mijn huis, waar over die 5 jaar dan aan geknabbeld zal worden, pakt dat daar mss nog 75k van overblijft, maar misschien wel 150k gespaard in de zaak. Dat is een beetje mijn redenering.

Maar allé, als mijn ouders zouden kunnnen een duw geven van 50k, dan moet ik nog maar 20-30k bijlenen.
Dan zou ik kunnen 1300 euro afbetalen voor mijn huis, dan zal dat wel de betere keuze zijn zeker... Helaas komt daarbij nog wel elk jaar 1600 euro kadastraal inkomen ook.

Als is het verschil met iets huren voor 900 euro, nogsteeds wel 400 euro die ik elke maand moet ophoesten. Maar allé beter dan 1300 euro in een huis, dan 900 euro in de vuilbak.

Dusja, na gesprek met mijn ouders zal ik dan toch maar neigen naar inkopen. Om dan te proberen om al de rest van het huis ook rustig af te werken als ik tijd over heb.
5 jaar huren aan 900€/maand en 30k elk jaar in reserve steken. Dat is uw objectief?
Waarom is dat beter dan 900€ per maand uit uw bedrijf halen en dus uw reserve verminderen met 10.8k (iets meer). Wat wil zeggen dat er nog altijd +/-20k jaar na jaar voor 5 jaar de vennootschapspaarboek opgaat. En zoals er hierboven al is gezegd moet je het maar 3 jaar bijhouden voordat je het voordelig er kan uittrekken ipv 5 jaar.

Als je dan 900€ per maand afbetaalt dan gaat het geld dat in uw huis zit omhoog. Dus uw spaarboek van het huis in plaats van dat dit zakt naar 75k over 5 jaar (want verkocht om 120k te krijgen) stijgt dat naar wat 150 - 160k? Ipv de 120k waar je nu over sprak. Naast het feit dat je dan ook nog eens 100k in uw vennootschap hebt zitten.

Maar je hebt uw goede lening (lage lening van uw basislening). je hebt een huis dat waarschijnlijk significant beter is dan alles dat je kan huren. Dat je dan 1600€ onroerende voorheffing moet betalen... ja ok. Maar uw vennootschap zal wel iets betalen zeker als tegemoetkoming (100€ per maand voor het 1 of het ander waardoor die kost voor een stuk gecompenseerd is of wordt). Mensen in loondienst hebben dat niet echt.

En ik heb geen idee hoe gemakkelijk het is om die 30k in de vennootschap te voorzien met uw cijfers. Dat zijn juist de zaken die belangrijk zijn voor uw overleg met uw boekhouder. En hoe hard je hiervoor moet werken om dat mogelijk te maken.

Maar het is belangrijk dat je u even inhoudt met investeringen die je gaat doen voor uw bedrijf. Of met zaken aan te kopen om u goed te voelen (als je dat überhaupt doet). En even focust op winst maken zodanig dat je die reserve kan aanmaken.

Het komt mij gewoon een beetje over alsof je het huuraspect zeer romantisch voorstelt. Dat is een plaats waar je wat tv kijkt in uw vrije tijd of wat andere dingen, uw kind kind laat zijn en waar je uw kop neerlegt om er te gaan slapen. Al die andere zaken, vooral die negatieve zaken dat slijt. Zoals altijd. Als je het toelaat.

Laatst bewerkt:
@Chickenlal , je lijkt mij toch de quick wins te missen. Je spreekt dat je maandelijks 1900 euro zou moeten afbetalen, dan nog 2500 euro vaste kosten en nog eens 1000 om van te leven. Is uw berekening van uw vaste kosten niet erg hoog en zo ja, ik zou toch eens kijken wat daar van af kan. Net zoals die 1000 euro kosten om te leven. Terwijl je wel zegt dat je ganse dagen werkt. Imo zal het inderdaad wat op de tanden bijten zijn maar dan heb je wel wat in mijn ogen. Als je verkoopt ga je misschien wat gemoedsrust hebben maar face it, een zelfstandige heeft altijd wel iets om van wakker te liggen. De dag dat je de drive niet meer hebt om vooruit te gaan is het gewoon op. Het is een jammere loop van het leven maar het is ook maar hoe je er mee om zal gaan die zal bepalen of het echt negatief of niet moet zijn. Ik ben dan ook van mening dat ook nu je moet blijven vechten om vooruit te geraken, om te groeien. Zo niet is het eigenlijk zonde want je hebt jaren keihard gewerkt om te staan waar je nu staat. Het heeft uw relatie gekost maar de tijd kan je niet terug draaien. Uw zaak heb je nog en ook uw kind, vecht voor beiden. Je kan nu wel zeggen dat je het kalmer zal aan doen en etc maar vergeet de aard van het beest niet, als dat niet in u zit zal het er gewoon niet van komen.

Laatst bewerkt:
Toch echt wel duidelijk die bakstenen in de Belg zijn maag, en het bijhorende keren en draaien en rekenen om dat te verantwoorden :)
Elke situatie is uniek, persoonlijk en je kan niet voor iemand anders spreken, einde verhaal.

Ik weet niet wat financiële buffer hij nu in zijn vennootschap heeft, en die is super belangrijk, te weinig en ziekte of een ongeval gecombineerd met een stevige hypotheek kan je echt wel dood doen zonder die stevige buffer.

Met al dat geld in je huis koop je geen enkele boterham, in tegendeel die hypotheek moet er elke maand liggen.
En 1900€/maand aan hypotheek wanneer je 1700€ mutualiteit trekt is echt niet leuk, en dan nog eens al de lopende kosten van de werkplaats die uit de reserves van de vennootschap betaald moeten worden.
En Murphy zal er met zij ongoddelijke timing wel voor zorgen dat je dan ook nog eens net je kwartaal BTW en je vennootschapsbelasting gaat mogen dokken, net wanneer je out bent.
Ik sta helemaal achter de "even stapje achteruit" en de reserves van de vennootschap de hoogte in jagen.

Wat wel een feit is, is dat de huurmarkt zwaar oververhit is en iets huren wat je aanstaat aan een deftige prijs verre van evident is, en al helemaal wanneer je snel iets moet vinden.

Terug
Bovenaan