Freelancers & Ondernemers

Het nieuwe regeerakkoord maakt flexijobs mogelijk in alle sectoren. Ik begin al te overwegen om mijn bijberoep af te bouwen en over te schakelen op flexijob. Ik werk hoofdzakelijk in onderaanneming. De kosten waar ik niks aan heb swingen de pan uit. Puntje bij paaltje is dat zelfstandig zijn niks voor mij, liever gewoon de centen in de hand en niet achteraf verrassingen.

- sociale bijdrage (nul meerwaarde voor bijberoeper)
- boekhouder en programma ( 1000/jaar)
- verzekering 600/jaar, belachelijk veel omdat er cv en sanitair mee gemoeid is.
- domme provinciebelasting voor het hebben van een vestiging, nul meerwaarde want het is gewoon mijn woonhuis
-duurdere autoverzekering omdat het voor professioneel gebruik is (dank aan de bumperklevende camionetten en doorzopen bouwvakkers die de statistieken opkrikken)

Enige voordeel is de lichte vracht met 5 zitplaatsen die voor 85%wordt ingebracht, dat is ook de enige grote kost waar ik nog iets aan heb buiten professioneel. Voor dat beetje internet, energie en gsm moet je het alvast niet doen.

Wat is het meest interessante om dit aan te pakken. Die auto is nog niet afbetaald en nog niet afgeschreven. Is het interessant om het bijberoep nog actief te laten en de auto nog verder af te schrijven , maar door terugval in werkzaamheden verlies te draaien en zo bedrijfsvoorheffing terug te vorderen? Lijkt me niet abnormaal om na enkele vette jaren verlies te draaien en uiteindelijk dan maar besluiten om te stoppen? 😃
En is een VOF of Comm V geen optie voor u?

Voor alle duidelijkheid, de meeste flexijobs worden betaald met een minimumloon. €13 per uur is doodnormaal.

4u werken op een zaterdag is ook ‘maar’ €50

itt vele ruitenwassers die in bijberoep makkelijk €50 per uur ophalen, meestal nog zonder factuur
Verschil is wel dat de flexijobbers alleen voor horeca en retail waren en daar kon elke bonobo de job doen. Als een loodgieter of dergelijke als flexijobber werkt kan die gerust ook zijn onderaannemer tarief hanteren lijk me.

Verschil is wel dat de flexijobbers alleen voor horeca en retail waren en daar kon elke bonobo de job doen. Als een loodgieter of dergelijke als flexijobber werkt kan die gerust ook zijn onderaannemer tarief hanteren lijk me.
Valt te zien voor wat je de extra handen nodig hebt als opdrachtgever.
In zijn geval zou ik gewoon als zelfstandige blijven verder doen ipv flexi.
Voor alle duidelijkheid, de meeste flexijobs worden betaald met een minimumloon. €13 per uur is doodnormaal.
Te zien welke sector natuurlijk.

Heb ik het fout of gaan er serieus wat mensen flexijobs beginnen aanbieden in hun vennootschap voor bvb. poetshulp? Ik merk dat de kost hiervan op 01/01/2025 eventjes 40% gestegen is (weg fiscaal voordeel + toepassing dienstenchequebedrijf van een administratiekost per uur), kan ook poetshulp in een flexijob gestoken worden?

Of nog erger: flexijobs om goedkoop geld uit de vennootschap te halen? Stel dat ik mijn 4 grootouders in dienst neem op papier (in praktijk doen ze niks), kan ik zo dan 48K per jaar belastingvrij uitkeren?

Heb ik het fout of gaan er serieus wat mensen flexijobs beginnen aanbieden in hun vennootschap voor bvb. poetshulp? Ik merk dat de kost hiervan op 01/01/2025 eventjes 40% gestegen is (weg fiscaal voordeel + toepassing dienstenchequebedrijf van een administratiekost per uur), kan ook poetshulp in een flexijob gestoken worden?
Is/zal de administratieve rompslomp niet te groot zijn hiervoor?
Of nog erger: flexijobs om goedkoop geld uit de vennootschap te halen? Stel dat ik mijn 4 grootouders in dienst neem op papier (in praktijk doen ze niks), kan ik zo dan 48K per jaar belastingvrij uitkeren?
Zou kunnen maar is natuurlijk fraude..

Dit dus, en dan is het al niet meer interessant..
Komt toch dichtbij dividenden nee?

Stel mijn partner doet de boekhouding en ik wil die daar 500€ per maand voor geven. Naar verzekering toe is dat toch peanuts en als het maar 28% is dan kom je toch heel dichtbij uitbetaling van dividenden?

Over die 200pgs nota van De Wever, hoe gaat dat verder? Staat dat al vast of is dat wat ze nu willen afkloppen?
Als in: wanneer kan je er van uitgaan dat hetgeen er in staat ook zal gebeuren?

Ben niet zo politiek aangelegd.. ;)

Nu gaan ze stap voor stap de verschillende afspraken uit het akkoord omzetten in wetten. Ze zullen er eerst nog wat over discussiëren, maar het zal asap gepubliceerd worden. Als ze dit uitgebreid besproken hebben tijdens de onderhandelingen kan het snel gaan tenzij er lijken uit de kast vallen.

Sjees, sommige mensen toch. En dan afvragen waarom er zo een koterij van regeltjes bestaat.

Sjees, sommige mensen toch. En dan afvragen waarom er zo een koterij van regeltjes bestaat.
Daarom dat soort zaken niet introduceren. Dan moet je ook al die regeltjes niet opstellen en moet je ook al die controleurs niet in dienst nemen. En moet je daardoor ook niet de belastingen verhogen wegens de minder inkomsten die resulteren door dit allemaal...

Daarom dat soort zaken niet introduceren. Dan moet je ook al die regeltjes niet opstellen en moet je ook al die controleurs niet in dienst nemen. En moet je daardoor ook niet de belastingen verhogen wegens de minder inkomsten die resulteren door dit allemaal...

Je doet nu alsof dat dat iets nieuws is :p.

Denk je dat er nog nooit een bedrijfsleider een "studentenjob" gaf aan zijn kleine maar in werkelijkheid deed zijn kleine niets en is het gewoonweg om "zakgeld" te geven op kosten van de vennootschap.

Dat is de waarheid niet benaderen met een ferme korrel zout, maar met een hele zoutmijn en letterlijk oorzaak en gevolg omdraaien.

Belastingen verhogen niet daardoor, belastingen verhogen door de rabiate spilzucht van de overheid. Nothing less, nothing more.
Mensen worden creatief omdat die belastingen daardoor verhogen, veel te hoog worden en ze geen enkel perspectief zijn op welke verbetering dan ook. Of ze gaan zich uiteraard helemaal onttrekken aan de Belgische fiscaliteit, en dat is niet meer dan 200% terecht.

Met een overheidsbeslag dat bij de wereldtop hoort, een begrotingshygiëne die desondanks letterlijk rode lantaarn speelt, en een overheidsschuld die meer dan ongezond is, kan je al lang niet meer claimen dat creativiteit bij belastingsplichtigen de oorzaak is van de nood aan nog meer belastingen. Het is net dàt dat die creativietit triggert. Simple & plain Laffer in actie zeg maar.

Idem trouwens voor het gezever over "taxshift" om de mensen meer netto te geven, om dan met onnozelheden af te komen als de 100€ per maand extra voor een alleenstaande...

Dat is de waarheid niet benaderen met een ferme korrel zout, maar met een hele zoutmijn en letterlijk oorzaak en gevolg omdraaien.

Belastingen verhogen niet daardoor, belastingen verhogen door de rabiate spilzucht van de overheid. Nothing less, nothing more.
Mensen worden creatief omdat die belastingen daardoor verhogen, veel te hoog worden en ze geen enkel perspectief zijn op welke verbetering dan ook. Of ze gaan zich uiteraard helemaal onttrekken aan de Belgische fiscaliteit, en dat is niet meer dan 200% terecht.

Met een overheidsbeslag dat bij de wereldtop hoort, een begrotingshygiëne die desondanks letterlijk rode lantaarn speelt, en een overheidsschuld die meer dan ongezond is, kan je al lang niet meer claimen dat creativiteit bij belastingsplichtigen de oorzaak is van de nood aan nog meer belastingen. Het is net dàt dat die creativietit triggert. Simple & plain Laffer in actie zeg maar.

Idem trouwens voor het gezever over "taxshift" om de mensen meer netto te geven, om dan met onnozelheden af te komen als de 100€ per maand extra voor een alleenstaande...
100€/maand per persoon is 12 miljard€/jaar he ;)

Vandaag ontdekt dat ieder jaar €1400 niet aftrekbaar is van mijn elektrische wagen. Tot dusver de wagen die "100%" fiscaal aftrekbaar is. Niet dus. Volgens mijn boekhouder is dat nog iets van meneer DiRupo.

Ps: iemand ervaring met mozzeno? Blijkbaar zou je daar toch makkelijk 5% rendement mee halen.

Terug
Bovenaan