Freelancers & Ondernemers

Ja ok maar er zijn weinig redenen om dat niet te doen.

Mocht je absoluut géén RC willen gebruiken dan moet je alsnog rekening houden met:
- 30% onmiddellijk verlies van geld dat niet belegd kan worden (dus je kan langer beleggen met méér geld zoals hieronder)
- 3 jaar beleggen via vennootschap, enige verschil is dat dit belastbaar is dus 4% x 68% = 2,72% jaarlijks nettorendement

Niet strijden, niemand is zo gek om 30% dividend uit te keren als je LR/VVPR kan toepassen :)

Dan wel redeneren in dezelfde situatie hé!

Reken maar eens uit als je dezelfde beleggingen(rendement) ook doet in de vennootschap i.p.v. vervroegde dividenduitkering en dan na 3 jaar via VVPRBIS uitkeert + winst van de belegging ook aan VVPRBIS. Ook rekeninghouden dat je 30 % meer kan beleggen in de vennootschap dan dat je privé kan want dat is betaald aan RV.

Dus zelfs zonder gebruik van R/C is vervroegd uitkeren nog altijd nadelig in die situatie.
Ok, volledig correct, investeren vanuit de vennootschap zelf heb ik nu inderdaad geen rekening mee gehouden en dat geld kan inderdaad belegd blijven tot je "toegang" hebt tot VVPR-bis! In dat geval is het zeker interessanter om het tijdelijk in de vennootschap te laten zitten.

Ik merk dat het hier heel vaak gaat over belastingen/fiscaliteit en wetgeving.

Graag had ik hier vaker het ondernemerschap an sich besproken met vragen zoals:

Welke skills hebben voor jou tot de grootste inkomstengroei gezorgd?

Welke projecten/initiatieven heb je genomen die al dan niet hebben geleid tot meer omzet en winst?

Voor de freelancers, denk je erover na om de cashflow uit je hoofdberoep aan te wenden voor projecten die kunnen leiden tot passieve inkomsten?

Je uitschrijven uit België opent heel wat nieuwe deuren, just sayin'.
En sluit er een deel.
Ben 20 jaar van men volwassen leven expat geweest, zowel als werknemer als zelfstandige, en zowel werknemer als ondernemer hier in België.
Overal zijn er voor en nadelen, en als je de balans maakt is het meer een gevoelsmatig ding, dus welke voor en nadelen voor jou als persoon het belangrijkste zijn.
Bij mij waren op het einde van de rit de voor en nadelen min of meer in balans eender waar ik woonde en werkte (behalve de US, negatieve ervaring voor mij in de 90's), en kwam het uiteindelijk vooral neer op waar ik het liefste was (klimaat, cultuur, de mensen,...) wat bepaalde waar ik wou zijn.
Nu zijn het familiale redenen waarom ik hier ben...

Zelfde vraag. Ik had het opgestart om wat cash te laten in de vennootschap op langere termijn, maar ja, met die 5% dat ze er bovenop kletsen...
5% op het rendement. Alleen als je echt heel veel in die DBI-fondsen hebt, en deze dan nog eens goed presteren, is het de moeite waard om je hoofd over te breken.

Ik snap dat iedereen altijd wil optimaliseren, maar tenzij je echt gigantische bedragen in die LR hebt gaat de 5% op de 10% winst het verschil niet maken. En als je LR zo hoog is dat dat bedrag significant is, ben je echt bij de happy few en de sterkste schouders, waar deze taxshift exact op doelt.

Heeft iemand ervaring met het aankopen van een deel van de eigen aandelen door de vennootschap aan de werkelijke waarde van deze aandelen?

Is er er impact op de overblijvende aandeelhouders qua belastingen? Roerende voorheffing die te betalen is?

Heeft iemand ervaring met het aankopen van een deel van de eigen aandelen door de vennootschap aan de werkelijke waarde van deze aandelen?

Is er er impact op de overblijvende aandeelhouders qua belastingen? Roerende voorheffing die te betalen is?
Ik ga er vanuit dat het om een niet beursgenoteerde vennootschap gaat?
Dan is de RV pas te betalen op het moment dat de eigen aandelen vernietigd worden of dat er een waardevermindering op wordt geboekt. In principe kan je ze oneindig op de balans laten staan. (Tot aan de vereffening of bij verkoop vennootschap zal de koper dit willen verrekend zien)

Verklaar u nader?
Hangt natuurlijk ferm af van hoe je leven georganiseerd is, je werk- & familiesituatie, en als je het af en toe ziet zitten om te reizen buiten de EU...

- Je uitschrijven uit België.
- In Dubai of een ander niet-EU land, met al dan niet fiscaal gusntige regimes je vennootschap oprichten en bankrekeningen openen.
- Je (al dan niet virtueel) domiciliëren in Dubai of een ander niet-EU land, met al dan niet fiscaal gusntige regimes en privé bankrekeningen openen.
- Rekening openen in België voor je buitenlandse vennootschap, nu het nog kan... Zodat je makkelijk EUR betalingen kan ontvangen.
- Wereldwijde ziekte- & hospitalisatieverzekering nemen OF al dan niet combinatie met de Belgische overzeese sociale zekerheid.

Het is eigenlijk ongelooflijk hoe EU lidstaten hun mensen in toom en binnen proberen te houden met de fabeltjes van sociale zekerheid, pensioen enz...

Hangt natuurlijk ferm af van hoe je leven georganiseerd is, je werk- & familiesituatie, en als je het af en toe ziet zitten om te reizen buiten de EU...

- In Dubai of een ander niet-EU land, met al dan niet fiscaal gusntige regimes je vennootschap oprichten en bankrekeningen openen.
- Je (al dan niet virtueel) domiciliëren in Dubai of een ander niet-EU land, met al dan niet fiscaal gusntige regimes en privé bankrekeningen openen.
- Rekening openen in België voor je buitenlandse vennootschap, nu het nog kan... Zodat je makkelijk EUR betalingen kan ontvangen.
- Wereldwijde ziekte- & hospitalisatieverzekering nemen OF al dan niet combinatie met de Belgische overzeese sociale zekerheid.

Het is eigenlijk ongelooflijk hoe EU lidstaten hun mensen in toom en binnen proberen te houden met de fabeltjes van sociale zekerheid, pensioen enz...
puntje 3 is toch gewoon fraude als je de tussen haakjes doet

Ik vind het altijd grappig hoe eenvoudig dit soort verhuizen wordt voorgesteld. Zoek maar een betaalbare (huur)woning, school in Dubai... En als je dan 's morgens de beerwagens ziet rondrijden in D (rioleringen zijn er maar zo zo) dan weet je weer dat je in een niet W-Europees land zit.

Ik vind het altijd grappig hoe eenvoudig dit soort verhuizen wordt voorgesteld. Zoek maar een betaalbare (huur)woning, school in Dubai... En als je dan 's morgens de beerwagens ziet rondrijden in D (rioleringen zijn er maar zo zo) dan weet je weer dat je in een niet W-Europees land zit.
Laat staan de impact op uw vrouw moest die meeverhuizen. Een ex-collega van mijn partner is net naar Dubai verhuist en heeft er een mandaat als director opgenomen binnen de big four waarbij ze tewerkgesteld waren. Die zit in hun whatsapgroepje continu foto’s te posten van de dikke Porsche die hij daar verworven heeft. Maar mijn partner zegt vlakaf tegen mij: ‘allemaal mooi en wel maar ik zou u en ons dochter een leven ginderachter niet willen aandoen.’ Hij ziet ons toch liever dan zijn Porschdroom 🥰 .

Laat staan de impact op uw vrouw moest die meeverhuizen. Een ex-collega van mijn partner is net naar Dubai verhuist en heeft er een mandaat als director opgenomen binnen de big four waarbij ze tewerkgesteld waren. Die zit in hun whatsapgroepje continu foto’s te posten van de dikke Porsche die hij daar verworven heeft. Maar mijn partner zegt vlakaf tegen mij: ‘allemaal mooi en wel maar ik zou u en ons dochter een leven ginderachter niet willen aandoen.’ Hij ziet ons toch liever dan zijn Porschdroom 🥰 .
Wat ook strookt met mijn denkwijze: geluk is niet veel waard als het niet gedeeld kan worden.

Laatst bewerkt:

Ik snap het maar eigenlijk is dit enkel een oplossing om meer geld over te houden van uw gewerkte dagen.
En daarvoor moet je opofferen dat je hier alles achterlaat. Zou niet voor mij zijn, ik zie mijzelf aan de andere kant van de wereld niet gelukkiger zijn met meer geld dan hier met minder (maar nog steeds genoeg) geld.

Maar als je als persoon openstaan om je leven om te smijten en dat komt met al het extra geld is het uiteraard een leuk idee! Naar waar trek jij er op uit en met welke reden dat land gekozen?

Als single is het op zich wel een interessant gegeven. Maar als je niet-influencer video's van Dubai bekijkt, is het toch echt niet zo geweldig. Nu goed, Dubai zou sowieso niet mijn keuze zijn, eerder een Spaanstalig land zodat mijn vrouw in haar eigen taal kan werken.

Terug
Bovenaan