Het nieuwe regeerakkoord maakt flexijobs mogelijk in alle sectoren. Ik begin al te overwegen om mijn bijberoep af te bouwen en over te schakelen op flexijob. Ik werk hoofdzakelijk in onderaanneming. De kosten waar ik niks aan heb swingen de pan uit. Puntje bij paaltje is dat zelfstandig zijn niks voor mij, liever gewoon de centen in de hand en niet achteraf verrassingen.
- sociale bijdrage (nul meerwaarde voor bijberoeper)
- boekhouder en programma ( 1000/jaar)
- verzekering 600/jaar, belachelijk veel omdat er cv en sanitair mee gemoeid is.
- domme provinciebelasting voor het hebben van een vestiging, nul meerwaarde want het is gewoon mijn woonhuis
-duurdere autoverzekering omdat het voor professioneel gebruik is (dank aan de bumperklevende camionetten en doorzopen bouwvakkers die de statistieken opkrikken)
Enige voordeel is de lichte vracht met 5 zitplaatsen die voor 85%wordt ingebracht, dat is ook de enige grote kost waar ik nog iets aan heb buiten professioneel. Voor dat beetje internet, energie en gsm moet je het alvast niet doen.
Wat is het meest interessante om dit aan te pakken. Die auto is nog niet afbetaald en nog niet afgeschreven. Is het interessant om het bijberoep nog actief te laten en de auto nog verder af te schrijven , maar door terugval in werkzaamheden verlies te draaien en zo bedrijfsvoorheffing terug te vorderen? Lijkt me niet abnormaal om na enkele vette jaren verlies te draaien en uiteindelijk dan maar besluiten om te stoppen?