Freelancers & Ondernemers

Draaien of keren zal een flexijob-uitbreiding veel bijberoepers doen twijfelen. Zeker de bijberoepers die hun bijberoep eigenlijk als flexibele werkkracht uitoefenen. Hier net even gekeken voor 2023. Na aftrek kosten, 12K winst, nog eens 4K belasting achterdragen en kleine 2200 sociale bijdrage achterdragen. Flexijobs zijn gebonden aan minima-barema's. Voor een koeltechnieker/installateur zal dat al gauw naar 25-30/u gaan. Uiteindelijke kost voor de hoofdaannemer zal dan nog steeds voordeliger zijn dan 40-50/u betalen aan een onderaannemer. Ik vraag nu 40/u van thuis tot thuis. Ik voorzie enkel wat klein gereedschap. Geen aantrek, geen stress. Dus op een bijberoep dag factureer ik een 360 euro.
Ik moet dus gewoon het kantelpunt zoeken waar de kost voor de hoofdaannemer dat tikkeltje goedkoper is.

Wat @Apelords zegt van die kosten en lichte vracht is ergens waar, maar zonder dat bijberoep ging ik ook die wagen niet gekocht hebben.Je koopt dat omdat het aftrekbaar is. Misschien geldt hetzelfde ook voor andere zelfstandigen, zouden zij privé een Tesla of V-klasse kopen, waarschijnlijk niet.

Vandaag ontdekt dat ieder jaar €1400 niet aftrekbaar is van mijn elektrische wagen. Tot dusver de wagen die "100%" fiscaal aftrekbaar is. Niet dus. Volgens mijn boekhouder is dat nog iets van meneer DiRupo.
Dat gaat dan over het VAA? Hetgeen ge effectief moet betalen van die 1400 euro zal dan max 50% zijn.

Ik zit momenteel met een veel te hoge workload in IT projecten, maar ben huiverachtig om vast personeel aan te nemen. Zou die flexijob-hervorming hier een oplossing kunnen bieden om een overgangssituatie te coveren?

Dat is de waarheid niet benaderen met een ferme korrel zout, maar met een hele zoutmijn en letterlijk oorzaak en gevolg omdraaien.

Belastingen verhogen niet daardoor, belastingen verhogen door de rabiate spilzucht van de overheid. Nothing less, nothing more.
Mensen worden creatief omdat die belastingen daardoor verhogen, veel te hoog worden en ze geen enkel perspectief zijn op welke verbetering dan ook. Of ze gaan zich uiteraard helemaal onttrekken aan de Belgische fiscaliteit, en dat is niet meer dan 200% terecht.

Met een overheidsbeslag dat bij de wereldtop hoort, een begrotingshygiëne die desondanks letterlijk rode lantaarn speelt, en een overheidsschuld die meer dan ongezond is, kan je al lang niet meer claimen dat creativiteit bij belastingsplichtigen de oorzaak is van de nood aan nog meer belastingen. Het is net dàt dat die creativietit triggert. Simple & plain Laffer in actie zeg maar.

Idem trouwens voor het gezever over "taxshift" om de mensen meer netto te geven, om dan met onnozelheden af te komen als de 100€ per maand extra voor een alleenstaande...
Staat er eigenlijk iets in het akkoord om het overheidsbeslag te verminderen?
Ik hoor veel dat men uitgaven gaat verminderd, maar dan spreken we over geld dat uiteindelijk naar de bevolking gaat: uitkeringen, subsidies, etc.
Maar wordt er ook gesneden in de werking van de overheid zelf?

Ik zit momenteel met een veel te hoge workload in IT projecten, maar ben huiverachtig om vast personeel aan te nemen. Zou die flexijob-hervorming hier een oplossing kunnen bieden om een overgangssituatie te coveren?
Of neem een freelancer ? Minder gedoe, DevOps, infrastructuur, development, design, ux, analyse? Ik ken iemand 👀

Staat er eigenlijk iets in het akkoord om het overheidsbeslag te verminderen?
Ik hoor veel dat men uitgaven gaat verminderd, maar dan spreken we over geld dat uiteindelijk naar de bevolking gaat: uitkeringen, subsidies, etc.
Maar wordt er ook gesneden in de werking van de overheid zelf?
Er is een topic hiervoor in p&a. Maar er worden zeker dingen gedaan daarvoor.

Verschil is wel dat de flexijobbers alleen voor horeca en retail waren en daar kon elke bonobo de job doen. Als een loodgieter of dergelijke als flexijobber werkt kan die gerust ook zijn onderaannemer tarief hanteren lijk me.
21 euro per uur is het maximumloon.

Ik vraag mij af of je het geschikte IT personeel gaat vinden als flexijob? Eventueel schoolverlaters, en dan enkel 's avonds en in het weekend?

21 euro per uur is het maximumloon.
Toch niet voor alle sectoren. Ik lees momenteel dit:

Als flexi-jobber word je uitbetaald volgens het wettelijke minimumloon van de sector waarin jij je flexi-job uitoefent. Dit zogenaamde baremaloon wordt bepaald door je functie als flexi-jobber en moet minimaal gelijk zijn aan het GGMMI. Enkel in de horeca werd sinds enkele jaren een minimum flexi-loon bepaald. In 2025 werd dit loon opgetrokken naar € 12,53 per uur (=11,64 euro per uur + 7,67% vakantiegeld). Meer weten over het flexi-loon? Je leest er alles over in deze blog.

Naast een minimum is er ook een maximum flexi-loon. Dat bedraagt 150% van het minimale baremaloon (excl. vergoedingen, premies en voordelen). Voor de paritaire comités 100 en 200 (aanvullende sectoren), wordt het uurloon berekend zonder de 150%-regel als de contracten manueel zijn aangemaakt
.

Stel nu dat ik ga flexen als meestergast in PC124 of als koeltechnieker. Dat is natuurlijk hypothetisch,in het geval ze flexijobs gaan toelaten in de bouw. Het barema van een meestergast bedraagt toch 25 euro en een sjiek. Zo zullen er nog wel functies zijn waar het minimumloon boven die 21 euro ligt? Het is uiteindelijk toch de functie die het loon bepaalt? Of zie ik dat verkeerd? Ander voorbeeld, BMW garage Monserez zoekt een technieker voor op zaterdag of vrijdag. Een leerkracht automechanica met bachelordiploma en een pak ervaring biedt zich aan. Het barema van een diagnosetechnieker zal wel hoger zijn dan die 21 euro denk ik?

Toch niet voor alle sectoren. Ik lees momenteel dit:

Als flexi-jobber word je uitbetaald volgens het wettelijke minimumloon van de sector waarin jij je flexi-job uitoefent. Dit zogenaamde baremaloon wordt bepaald door je functie als flexi-jobber en moet minimaal gelijk zijn aan het GGMMI. Enkel in de horeca werd sinds enkele jaren een minimum flexi-loon bepaald. In 2025 werd dit loon opgetrokken naar € 12,53 per uur (=11,64 euro per uur + 7,67% vakantiegeld). Meer weten over het flexi-loon? Je leest er alles over in deze blog.

Naast een minimum is er ook een maximum flexi-loon. Dat bedraagt 150% van het minimale baremaloon (excl. vergoedingen, premies en voordelen). Voor de paritaire comités 100 en 200 (aanvullende sectoren), wordt het uurloon berekend zonder de 150%-regel als de contracten manueel zijn aangemaakt
.

Stel nu dat ik ga flexen als meestergast in PC124 of als koeltechnieker. Dat is natuurlijk hypothetisch,in het geval ze flexijobs gaan toelaten in de bouw. Het barema van een meestergast bedraagt toch 25 euro en een sjiek. Zo zullen er nog wel functies zijn waar het minimumloon boven die 21 euro ligt? Het is uiteindelijk toch de functie die het loon bepaalt? Of zie ik dat verkeerd? Ander voorbeeld, BMW garage Monserez zoekt een technieker voor op zaterdag of vrijdag. Een leerkracht automechanica met bachelordiploma en een pak ervaring biedt zich aan. Het barema van een diagnosetechnieker zal wel hoger zijn dan die 21 euro denk ik?
Eigenlijk een schandalige ondermijning van de gewone job markt, flexi jobs. Nu is het wel eerlijker om voor de volledige markt dit toe te laten. Maar je kan beter 4/5 werken en 1/5 flexi doen, hou je meer over als WN en betaal je minder als WG.

Een flexijobber in dienst nemen is niet automatisch sociale fraude hè.
nee maar een zelfstandige activiteit opgeven om hetzelfde te gaan doen als flexijob is nu niet iets wat je kan catalogeren als fiscale optimalisatie he. Dat is gewoon misbruik maken van het systeem. Dan moeten ook niet meer klagen van wie aan de ziekenkas zit terwijl hij niet zo ziek is of een werkloosheidsuitkering krijgt en geen inzet toont om werk te vinden.

Terug
Bovenaan