Freelancers & Ondernemers

Hoe weet je dat? Het aanbod was er nog niet dus kan je ook moeilijk zeggen dat er geen vraag naar is. Ik hoor toch geregeld dat mensen wel eens curieus zijn naar de IT-sector met dat ze een zeer beperkte basiskennis hebben en dat wat meer willen verkennen.

Dan is dit systeem wel ideaal om je eigen job niet volledig stop te zetten en al eens te kunnen proeven van wat er ergens mogelijk is. Ik denk nu niet de Freelancers maar IT-bedrijven die een gebrek aan volk hebben, die zullen dat echt wel omarmen, al is er maar 1 goede werknemer uit te halen op de 5, dan heb je dat toch.
Ik weet niet wat je denkt wat IT is, maar op 1 dag per week met geen ervaring ben je geen asset, maar een last naar de werkgever. En ok: dat kan aanvaardbaar zijn. Maar verkoop het dan niet als de "perfecte oplossing". De werkgever moet ook veel man-uren steken om je op te leiden en wegwijs te maken.

Ik ga het anders verwoorden: stel, ik als IT'er heb 1 dag per week vrij voor een flexi-job.

Hoe hard denk je dat ik mij nuttig kan maken als ik 1 dagje per week mee ga helpen met een boekhoudings-kantoor wanneer ik niet eens weet wat BTW juist is? En hoeveel kantoren zouden het zien zitten om tijd in mij te steken?

Ik kan prima koffie zetten, wel.

Flexijobs zijn prima, maar alleen voor niet al te complexe jobs. Alle respect naar dit soort jobs, maar we vinden geen mensen met de juiste kennis, ervaring en drive als vaste werknemers, zelfs amper als Freelancers. Die flexi-jobs gaan dat probleem niet oplossen.

Laatst bewerkt:
Nee maar de insteek is eerder dat een flexi-jobber dan af en toe (bvb die 1 dag/week) komt bijspringen om de niet-essentiele zaken te doen zodat uw vakpersoneel zich kan focussen op de kern.
Een extra administratieve kracht bvb, in plaats van een deeltijds 1/5 werknemer te zoeken kunt ge onder het flexijob systeem relatief eenvoudig en goedkoop wel iemand inhuren om elke vrijdag mariejeanne te helpen om de briefwisseling te archiveren, de facturen in te boeken, hell, de vuilbakken overal leeg te maken en de afwas te doen zelfs.

Ik zit in de sector en ik kan je zeggen dat voor de meeste profielen het redelijk nutteloos is als ze maar 1 dag in de week zouden komen.
En vaak het beter om niemand te hebben dan 1 iemand die 1 dag komt. Want dan neemt de rest van het team wel die taak op zich en dat werkt beter.
Genoeg freelancers en consultants die wel 1 dag per week kunnen beschikbaar zijn. Daar gaan flexijobbers weinig verandering in brengen.
Er is gewoonweg amper vraag maar 1/5 werkkrachten in de IT.

Ik weet niet wat je denkt wat IT is, maar op 1 dag per week met geen ervaring ben je geen asset, maar een last naar de werkgever. En ok: dat kan aanvaardbaar zijn. Maar verkoop het dan niet als de "perfecte oplossing". De werkgever moet ook veel man-uren steken om je op te leiden en wegwijs te maken.

Ik ga het anders verwoorden: stel, ik als IT'er heb 1 dag per week vrij voor een flexi-job.

Hoe hard denk je dat ik mij nuttig kan maken als ik 1 dagje per week mee ga helpen met een boekhoudings-kantoor wanneer ik niet eens weet wat BTW juist is? En hoeveel kantoren zouden het zien zitten om tijd in mij te steken?

Ik kan prima koffie zetten, wel.

Flexijobs zijn prima, maar alleen voor niet al te complexe jobs. Alle respect naar dit soort jobs, maar we vinden geen mensen met de juiste kennis, ervaring en drive als vaste werknemers, zelfs amper als Freelancers. Die flexi-jobs gaan dat probleem niet oplossen.
Idd niet mijn branche, werken jullie ook niet met stagiaires bvb.?

Ja, maar dat is perfect op voorhand wetende dat we dat doen voor die mens op gang te helpen in de IT, niet omdat hij werk van ons gaat wegnemen. Integendeel...

Goh, stagiaires kosten in het begin altijd wel een groot deel van uw tijd maar toch ook denk ik de bedoeling om die op termijn te kunnen aanwerven?

Het komt hier regelmatig terug: freelancers vs echte ondernemers.
Beetje in de 40 besloot ik 8 jaar geleden om freelance IT consultant te worden. Was het daarvoor al heel mijn carrière bij bedrijven, maar dat werd een doodlopend straatje, financieel en inhoudelijk.
Dat is me al goed bevallen op beide vlakken, en andere.

Daarvoor en de afgelopen jaren ook wel gedacht om een bedrijf te starten.
Waarom? Om de drang naar 'echt' te ondernemen te voldoen, ook inkomsten te hebben wanneer ik op verlof ben of ziek ben, om later te kunnen 'uitbollen' terwijl anderen geld binnen brengen, om mogelijk te kunnen verkopen en incasseren, ...
Waarom niet? Er is natuurlijk een groter risico (zeker in het begin, ik heb nu een mooie buffer), omdat ik niet wil bezig zijn met people management, ik wil technisch blijven, ik wil geen jaarlijkse evaluaties doen, discussies over leasewagens, ...
Belangrijk om hierbij op te merken is dat ik uit mijn verleden de meeste ervaring heb met IT services bedrijven, maar dat ik eigenlijk nog liever een hardware product zou maken, maar die risico's zijn nog veel groter natuurlijk!

Nu net de 50 gepasseerd en het kriebelt toch weer. Het is natuurlijk ook beetje nu of nooit.
Ideeën voor een fantastisch hardware product dat de deur uit gaat vliegen heb ik niet, dus dat zal ik maar laten schieten.
IT consultancy dan? Ik zie in mijn vakgebied enkele bedrijfjes op minder dan 10 jaar begonnen en serieus gegroeid zijn naar +100 werknemers. Dat is niet per se mijn ambitie, maar de markt is er dus wel.

Ik vraag me af wat er bij komt kijken.
Hoeveel investeringskapitaal heb ik nodig, hoeveel tijd? Persoon per persoon aannemen, of proberen direct met 5 a 10 personen te starten?
En: is het mogelijk om inhoudelijk bezig te blijven terwijl je een bedrijf runt?
Partner zoeken die het business aspect meer op zich neemt, terwijl ik de inhoud voor me neem? Vriend hiervoor nemen, of net niet?

1 belangrijke opmerking: het is niet dat ik nu enkel 9 to 5 werk. Ik maak trainingen in de avonduren, geef workshops en presentaties op conferenties die ook best wat voorbereidingstijd vergen. Dus wil gerust in de avonduren ook werken (als het me interesseert), maar dit inhoudelijke zou er dan waarschijnlijk ook weer bij inschieten.

Goh, stagiaires kosten in het begin altijd wel een groot deel van uw tijd maar toch ook denk ik de bedoeling om die op termijn te kunnen aanwerven?
Tgoch, ik denk dat dat nog tegen durft te vallen hoor. Wil ik zeggen: hoeveel stagiairs er blijven om te werken vs hoeveel er doorvloeien.

Beetje in de 40 besloot ik 8 jaar geleden om freelance IT consultant te worden. Was het daarvoor al heel mijn carrière bij bedrijven, maar dat werd een doodlopend straatje, financieel en inhoudelijk.

Waarom? Om de drang naar 'echt' te ondernemen te voldoen, ook inkomsten te hebben wanneer ik op verlof ben of ziek ben, om later te kunnen 'uitbollen' terwijl anderen geld binnen brengen, om mogelijk te kunnen verkopen en incasseren, ...
Waarom niet? Er is natuurlijk een groter risico (zeker in het begin, ik heb nu een mooie buffer), omdat ik niet wil bezig zijn met people management, ik wil technisch blijven, ik wil geen jaarlijkse evaluaties doen, discussies over leasewagens, ...
Belangrijk om hierbij op te merken is dat ik uit mijn verleden de meeste ervaring heb met IT services bedrijven, maar dat ik eigenlijk nog liever een hardware product zou maken, maar die risico's zijn nog veel groter natuurlijk!

Nu net de 50 gepasseerd en het kriebelt toch weer. Het is natuurlijk ook beetje nu of nooit.
Ideeën voor een fantastisch hardware product dat de deur uit gaat vliegen heb ik niet, dus dat zal ik maar laten schieten.
IT consultancy dan? Ik zie in mijn vakgebied enkele bedrijfjes op minder dan 10 jaar begonnen en serieus gegroeid zijn naar +100 werknemers. Dat is niet per se mijn ambitie, maar de markt is er dus wel.

Hoeveel investeringskapitaal heb ik nodig, hoeveel tijd? Persoon per persoon aannemen, of proberen direct met 5 a 10 personen te starten?
En: is het mogelijk om inhoudelijk bezig te blijven terwijl je een bedrijf runt?
Partner zoeken die het business aspect meer op zich neemt, terwijl ik de inhoud voor me neem? Vriend hiervoor nemen, of net niet?

1 belangrijke opmerking: het is niet dat ik nu enkel 9 to 5 werk. Ik maak trainingen in de avonduren, geef workshops en presentaties op conferenties die ook best wat voorbereidingstijd vergen. Dus wil gerust in de avonduren ook werken (als het me interesseert), maar dit inhoudelijke zou er dan waarschijnlijk ook weer bij inschieten.
Respect!

Ik heb geen goed antwoord hierop. Ik weet wel dat "werken als freelancer" en "werken met eigen volk" 2 heel verschillende beesten zijn. Personeel is moeilijk te vinden. Ervaren personeel dubbel zo hard.

Ik zit in de sector en ik kan je zeggen dat voor de meeste profielen het redelijk nutteloos is als ze maar 1 dag in de week zouden komen.
En vaak het beter om niemand te hebben dan 1 iemand die 1 dag komt. Want dan neemt de rest van het team wel die taak op zich en dat werkt beter.
Genoeg freelancers en consultants die wel 1 dag per week kunnen beschikbaar zijn. Daar gaan flexijobbers weinig verandering in brengen.
Er is gewoonweg amper vraag maar 1/5 werkkrachten in de IT.
Dat denk ik ook. Mijn vriend zit wat met die twijfel. Hij kan ergens nieuw opstarten maar men is er qua budget eerder voorstander van een 4/5e tewerkstelling dan voltijds. Voor 1 dag per week in IT nog een project vinden lijkt hem lastig.

Head Hunters zijn toch echt een overbodige pain in the ass :puke:. Ik zit nog steeds verveeld met mijn nieuw contract bij laatste klant. We kunnen niet zonder de tussenpartij gezien de contractuele clausules, echter weigeren die van hun 30% marge af te zien terwijl die letterlijk niets doen dan een vodje papier opmaken. Die kennen niets over mij, noch over het project. Had onlangs gesprek met hun over het contract. ‘Er is geen nieuwe functie, het is gewoon een voortzetting van uw project’ ‘euh nee ik deed een vervanging van een moeder in bevallingsrust en nu heeft men mij gevraagd als project manager langs business kant voor S4H implementatie’. ‘Dat was toch al bezig tijdens uw project?’ ‘Neen dat was een kleine upgrade van het huidig systeem en dat is november 2024 live gegaan, nu is het een volledig nieuw systeem, een intensief traject van 2 jaar waarbij ze pilote van de groep vormen en er dus geregeld workshops en meetings op de hoofdzetel van de groep in het buitenland vereist zijn’.
Als je begot niet op de hoogte zijt van zo’n grote transformatie die heel het landschap gaat hertekenen (er gaat een volledige herstructurering plaatsvinden op basis van de nieuwe processen), wat is dan uw meerwaarde?!! Ik heb dan op basis van dat gesprek plots een mail gekregen van de client relations director om eens een gesprek te plannen rond de klant omdat ze precies toch wat insights missen. F*ck dat, eerst mijn contract aan mijn voorwaarden :). En intussen regent het aanbiedingen aan wel een degelijke rate maar zou toch graag terugkeren en die opdracht aannemen, maar wil ook niet 2 jaar onder mijn tarief werken. Twijfel of ik die rates gewoon eens zou tonen, heb ze effectief op mail staan maar vind dat ergens ook kinderachtig spelleke :/.

Laatst bewerkt:
Ik ken iemand die momenteel fulltime werkt en na haar uren nog IT doet voor een ander bedrijfje. Momenteel doet zij dat gratis maar dat wordt wel maandelijks met een vast bedrag gefactureerd aan iemand anders. Ergens deze zomer gaat die persoon er mee stoppen en zou zij dan wel betaald worden dus was zij aan het kijken wat het beste zou werken. Ze wil momenteel nog niet zelfstandig worden maar de kosten van zelfstandige in bijberoep lijken haar dat redelijk hoog voor wat die maandelijkse factuur maar inhoudt.
Kan zij dan beter kijken om dat als flexi job te doen voor dat bedrijf?

Ik ken iemand die momenteel fulltime werkt en na haar uren nog IT doet voor een ander bedrijfje. Momenteel doet zij dat gratis maar dat wordt wel maandelijks met een vast bedrag gefactureerd aan iemand anders. Ergens deze zomer gaat die persoon er mee stoppen en zou zij dan wel betaald worden dus was zij aan het kijken wat het beste zou werken. Ze wil momenteel nog niet zelfstandig worden maar de kosten van zelfstandige in bijberoep lijken haar dat redelijk hoog voor wat die maandelijkse factuur maar inhoudt.
Tgoch, dat soort problemen kan ik ook bij helpen als je er nog zulke kent hoor...

Gratis werken en het geld naar iemand anders sturen? Niet het beste businessplan.

Respect!

Ik heb geen goed antwoord hierop. Ik weet wel dat "werken als freelancer" en "werken met eigen volk" 2 heel verschillende beesten zijn. Personeel is moeilijk te vinden. Ervaren personeel dubbel zo hard.
Ja, dat, en het risico.
Nu heb ik de uitgaven volledig onder controle en zijn maandelijks laag, een voor mezelf.
Om een bedrijf te starten moet ik eerst investeren, in consultancy valt dat nog relatief mee (laptop, verzekeringen, lease, loon), wel eerst enkele maanden loon kunnen uitbetalen voor er geld binnenkomt.
Nuchter bekeken heeft het geen enkele zin, maar het kriebelt toch. Echter wil ik er zeker niet alleen aan beginnen.

En je probeert die fraude hier te melden of wat bedoel je?

ik zie hier in omgeving al vragen opduiken genre: ik heb 2 bedrijven, kan ik personeel 4/5 laten werken en dat overige 1/5 als flexi laten uitvoeren onder de noemer van bedrijf nummer 2. Grootste bottleneck om dat te doen kan mss verdwijnen in de toekomst: de sectoren volledig opentrekken. Edit: dit is vermoedelijk niet wettelijk maar de verleiding is reeds aanwezig en de wetgeving is er zelfs nog niet - verhoogde kans op misbruik.

IT'er in flexi - not gonna happen, die moeten 99/100 terugkeren om problemen op te lossen die bij eerste bezoek zijn ontstaan :ROFLMAO:

Wetgeving voor zo'n situatie is er eigenlijk al in een zekere zin. Er mag geen flexi arbeid zijn tussen verbonden vennootschappen.

En je probeert die fraude hier te melden of wat bedoel je?
Geen idee of dat dat fraude is aangezien ze zelf niet betaald wordt. Wrs wel volgens de wet maar bon, wou gwn eens zien of iemand hier advies had of het de moeite waard is om als zelfstandige in bijberoep dat te doen of dat flexijob een mogelijkheid zou zijn

Ik snap de insteek, maar welke meerwaarde zou jij zijn voor het nieuw bedrijf als je geen people management gaat doen en hiervoor een partner zoekt, enkel een financiële steun?

Kan je dan niet beter in het begin extra opdrachten aannemen en doorschuiven aan andere zelfstandige, hierop zelf een marge nemen en eens er werk genoeg is kijken of je vast personeel wilt?

Terug
Bovenaan