Freelancers & Ondernemers

Hij kan misschien zijn skills in de markt zetten als problem fixer op zulke machines.. dat bespaart hem de aankoop en zijn werkrange wordt groter - hij kiest uiteraard zelf tot hoever van huis hij wil gaan.
Ik stel mezelf ook de vraag - maar ik ken die markt niet - in hoeverre bedrijven dag in, dag uit, 700 euro per dag gaan betalen voor grondwerken ? En dat 240 a 260 dagen aan een stuk.. Elk jaar, jaar in jaar uit. Is het aan die bedrijven niet interessanter om een interne werkkracht te nemen en zelf een machine aan te kopen ?
Niet alle jobs kunnen geswitcht worden naar freelance he. En zeker bij zo'n investering, ook al is het dan 2e hands (en dan zelfs misschien nog meer) 23 keer nadenken voor je beslist..

dacht dat banken dat niet zo graag hebben als er nog een hypotheek op rust.
Vermoed dat het zelfs niet mogelijk is wanneer er een hypotheek rust op de woning (zelfs als de lening op zich reeds afbetaald is).

Zou me in ieder geval toch niet logisch lijken, spreekt zich wat tegen dan.

Vermoed dat het zelfs niet mogelijk is wanneer er een hypotheek rust op de woning (zelfs als de lening op zich reeds afbetaald is).

Zou me in ieder geval toch niet logisch lijken, spreekt zich wat tegen dan.
De onbeslagbaarheid heeft betrekking op de beroepsschulden en niet op het woonkrediet waarvoor de bank een hypotheek heeft. Bij niet-betaling van het woonkrediet kan de bank de hypotheek nog altijd uitwinnen.

Eigenlijk is dit zelfs goed voor de bank omdat dit vermijdt dat andere schuldeisers beslag leggen op de woning. Ze hebben sowieso voorrang op de opbrengst van de verkoop van de woning omwille van de hypotheek, maar toch.

De onbeslagbaarheid heeft betrekking op de beroepsschulden en niet op het woonkrediet waarvoor de bank een hypotheek heeft. Bij niet-betaling van het woonkrediet kan de bank de hypotheek nog altijd uitwinnen.

Eigenlijk is dit zelfs goed voor de bank omdat dit vermijdt dat andere schuldeisers beslag leggen op de woning. Ze hebben sowieso voorrang op de opbrengst van de verkoop van de woning omwille van de hypotheek, maar toch.
Dacht ik ook. Het zou wel iets te eenvoudig zijn moest dit ervoor zorgen dat je de hypotheek niet moet betalen.

Ik ga de switch maken van werknemer naar eenmanszaak, (mogelijk later een bv, maar om te starten lijkt dit me beter)

En iets totaal anders als de meeste hier, ga ik een vrij grote graafmachine/toolcarrier aanschaffen en voor een vaste klant werken.

Momenteel verdien ik in loondienst een +3000€ netto + bedrijfswagen.
wat ik nu ga vragen is het volgende:
Uurtarief 70€/uur. elke dag 9-11 uur. (einduur zelf te kiezen) op een vaste site op 5 km van mij thuis.
alle dagen werk, dus in theorie 240-260 dagen per jaar. (170K omzet, zonder andere projectjes die ik in het weekend of in de zomer er nog zou bijdoen)

Belangrijkste reden is om gemakkelijker meer verlof te kunnen nemen, als werknemer in de bouw hang je redelijk vast qua verlof.
Indien deze vaste klant wegvalt, zijn er meerdere partijen waar ik vast kan gaan draaien met mijn machine. (of eigen werk aannemen, wat niet mijn plan is)

Het uurtarief lijkt mischien laag, maar is nu eenmaal zo in de sector, het vast werk en veel werk is dan weer een voordeel.

Standaard aankoop machine is al snel 150K + een kleine lichte vracht voor woon-werk verkeer. (ik zou echter starten met een 2dehands machine van 60-70K en hier een jaar of 4 mee werken.
dagelijks brandstofverbruik van 200L is mee incl, dus dagfee is al snel 700€ - 200€ brandstof.

Uiteindelijk kan ik wel een kleine 15K per maand factureren zonder echte vaste kosten. (alle onderhoud enzo doe ik zelf)
Dit is exact wat mijn buurman doet - er is zeker een markt voor (verhuurd ondertussen +20 man, combinatie van eigen personeel en zelfstandigen in onder aanneming). Wat ik echter wel weet:
  • werkt veel met machines van de klant (kranen, tractoren, dumpers, vrachtwagens)
  • brandstof heeft die nog nooit moeten kopen- gratis ter beschikking op de werf
  • als de klant vraagt om een kraan te kopen wordt daar meteen een contract van minstens 4 jaar aan gekoppeld zodat de machine is afbetaald als contract ten einde is. Momenteel in onderhandeling voor een 40 ton kraan - dat is best al stevig materiaal.
  • normaal werken ze 8h/dag - enkel als de werf verder is wordt er gekozen om op hotel te gaan en 12h/dag te werken - maar niet zo evident voor personeel, de meeste werven zijn echter op minder dan 1h00 rijden en rijtijden worden steeds betaald - echter wel vroeg vertrekken indien Antwerpen of Brussel.
  • Ook iets waar hij soms met geconfronteerd wordt: je mag niet op elke werf vroeg starten - momenteel zelfs een werf waar enkel tussen 09h00 en 16h00 mag gewerkt worden i.v.m. daglicht.
Geen idee hoe die dagtarieven liggen maar er wordt in elk geval veel winst gemaakt, zijn grootste klant vraagt nog 20 man maar momenteel schikt hij niet uit te breiden wegens gebrek aan plaats.

Niemand is onmisbaar

Ook freelancers!

Om eens te venten i.v.m. de liquidatie:
Ik raak wat in paniek, een bol in m'n buik bij manier van spreken... Omdat ik er volledig mee stop, maar vooral omdat m'n deadline vervroegd is om niet teveel extra kosten meer te maken aan boekhouders/notarissen/bedrijfsrevisoren en een 2de afsluiting van een verkort boekjaar van amper een halve maand... Om dat te vermijden moet ik dus enkele weken voor het boekjaar stopt liquideren, i.p.v. op einddatum van het boekjaar zelf.
Alles qua boekhouding, waarvan ik veel zelf doe, moet klaar zijn binnen 3 maanden. Geen activa meer, alle leveranciers & klanten moeten betaald zijn, geen voorraad meer, wagens verkopen, geen facturatie en dus inkomsten meer vanaf een bepaalde datum.
Dan heb ik, gelukkig maar 1, een verhuurcontract voor hardware die nog een jaar loopt, en die ik dus in 1 x i.p.v. maandelijks zal moeten factureren. De klant mag me dan blijkbaar verder betalen op m'n privé rekening, maar dat is dus weer administratie.
Het zullen 3-4 maand hard werken worden om het hoofdstuk als zelfstandige af te sluiten, maar ook om nog m'n verplichtingen tegenover bepaalde klanten te voltooien.

En dat is net wat een niet-zelfstandige allemaal niet hoeft te doen, zelfstandig zijn is voor mij soms alsof ik met bakstenen aan m'n benen rondwandel.

Met pijn in m'n hart moet ik zelfs stoppen met het helpen van minder belangrijke klanten en nieuwe projecten volledig weigeren, om mij beter te kunnen concentreren op deze met een servicecontract en het afwerken van de boekhouding en de voorbereidingen voor m'n toekomstige leven in 't buitenland.
Daarnaast moet ik nog eens een overnemer vinden voor het handelsfonds, om toch m'n 15 jaar aan hard werk niet zomaar voor niks te laten verdampen.

Van sommige klanten die het al weten heb ik complimenten ontvangen en mag ik hen als referentie op m'n cv gebruiken.

Wat ik vooral jammer vind, in mijn specifiek geval toch als , en nu ik ermee stop, waarbij ik van klanten heel wat sleutels in handen heb, is dat ik die moet overdragen aan iemand nieuws, of simpelweg niemand als ik ook niemand vind die interesse heeft in die klanten.
M'n beperkt aantal deftige IT klanten zal ik trachten te verkopen voor een findersfee, de rest en grootste deel van niet IT klanten gaan weg in het handelsfonds, maar sommige 'kruimels', prachtige zelfstandige mensen, zullen aan hun lot overgelaten worden en zullen het zelf maar moeten uitzoeken. Zo gaat dat zeker?

Als ik hier het een en ander lees van sommige pseudo freelancers zonder al die ferme bagage, stellen die nu echt wel niks voor qua gewicht, en kunnen jullie morgen makkelijker stoppen als ik. Wees blij. Echt waar. Ik ben ja-loers.
Er is immers weinig activa in dergelijke vennootschappen op een computer/laptop, smartphone en wagen na, 1 of 2 klanten en een paar leveranciers, met dus een uitermate makkelijke boekhouding.
Geen 100+ klanten en een 10-tal leveranciers zoals bij mij, met service diensten & abonnementen etc.

Jullie beseffen precies niet dat jullie handen totaal niet vuil maken zoals ik of andere 'echte' zelfstandigen zoals @wrapz.be die hun handen uit hun mouwen moeten halen om facturen te 'kunnen' maken.

Wees blij, zolang het nog kan, jullie maandelijks mogen factureren, bedragen die uiteindelijk 100% als loon kunnen aanzien worden, zonder al te veel kosten en overhead!

Vandaar, lesje geleerd, nooit wordt ik nog zo'n zelfstandige met dergelijke zware verantwoordelijkheden en moeilijkheden zoals personeel , voorraad van goederen, de bedrijfsvoorheffing en sociale bijdragen, BTW e.d. op tijd aangeven en betalen, boetes omwille van een boekhouder die z'n werk niet goed doet, proces ermee, legale issues met klanten die moeilijk doen voor niks, verzekeringen voor arbeidsongevallen & aansprakelijkheid etc... NIS2 die er nu aankomt,...

Het is me allemaal wat teveel, en als perfectionist ben op één of andere manier blij dat ik dit hoofdstuk kan afsluiten en me nu echt kan gaan concentreren in een nieuwe job, zonder nog te moeten denken aan al die loodzware bagage die onze Belgische en Europese (r)overheid zelfstandigen dag in dag uit doet dragen op hun schouders.
Kijk naar wat de EU de afgelopen jaren oplegde aan EU landbouwers, om dan heden Mercosur door ons maar vooral hun strot te duwen. De EU die haar bevolking kapotreguleert om dan goedkope buitenlandse arbeid & goederen- & voedselimport toe te laten uit derdewereldlanden.

Ja je kan meer verdienen, absoluut, maar is het die overhead waart? Om simpelweg enkele 1000~2000 euro meer te verdienen die uiteindelijk grotendeels naar een accountant en andere belastingen gaan...

Mocht ik niet verhuizen zou ik niet gestopt zijn, maar zou ik wel de oude vennootschap liquideren om een nieuwe op te starten, een schone lei als het ware, en grondig van kop tot teen m'n manier van werken aanpassen en zoals jullie als freelancer werken voor maar één bedrijf, en geen 100+.

Ik ga voor "peace of mind". Buiten België.

Ik denk dat het ook belangrijk is om te duiden dat IT'ers nogal in een uitzonderlijke situatie zitten: nauwelijks risico's (grote investeringen, ...), momenteel nog altijd een relatief grote vraag naar hun kennis/kunde en veel bedrijven die tussenpartij kunnen spelen, wat het zoeken van klanten héél gemakkelijk maakt.
Inderdaad, maar met NIS2 die om de hoek loert zullen heel wat grotere bedrijven enkel nog met NIS2 compliant bedrijven en dus freelancers mogen werken, en zal er misschien traagjes maar zeker een shift op gang komen van freelancers die terug bediende worden.
Ik kan me moeilijk inbeelden dat die tussenpersonen ook NIS2 compliant zullen willen worden, misschien wel, maar dan zullen hun freelancers onder hen bediende worden i.p.v. zelfstandige.

Je wil als IT freelancer echt niet NIS2 compliant worden want het betekend meteen meer kosten.
= Contracten aanpassen
= Extra/aangepaste (aansprakelijkheids)verzekeringen
= Extra hardware & software voor beveiliging van je netwerk & computers
= ...

Ik denk niet dat die kosten ten aanzien van freelancers zomaar door bedrijven die onder NIS2 vallen gedragen zullen worden. Freelancers zullen zelf ook mogen investeren, en eventueel hun tarief verhogen. Maar dan nog, wil je toch liever bezig zijn met je job dan met administratie die de wet oplegt?

Ik gun je alle plezier in de toekomst, maar je post druipt toch wel van zelfmedelijden.
Wat ik vooral jammer vind, in mijn specifiek geval toch als , en nu ik ermee stop, waarbij ik van klanten heel wat sleutels in handen heb, is dat ik die moet overdragen aan iemand nieuws, of simpelweg niemand als ik ook niemand vind die interesse heeft in die klanten.
M'n beperkt aantal deftige IT klanten zal ik trachten te verkopen voor een findersfee, de rest en grootste deel van niet IT klanten gaan weg in het handelsfonds, maar sommige 'kruimels', prachtige zelfstandige mensen, zullen aan hun lot overgelaten worden en zullen het zelf maar moeten uitzoeken. Zo gaat dat zeker?
Tja, zo gaat dat natuurlijk bij een bedrijf dat volledig rust op 1 persoon.
Dezelfde discussie hebben we nu bij mijn klant ivm de aanschaf van een tool. Eentje is best interessant, maar lijkt volledig te steunen op 1 ontwikkelaar. Dat is een risico voor de klant. Dat is iets wat jouw klanten ook hadden moeten bedenken.
Ze zijn waarschijnlijk een aantal jaren goedkoper en misschien ook beter geholpen door jou dan bij een groter bedrijf, maar dat was een risico waarvan ze zich bewust moesten zijn. Gevolgen van keuzes...

Als ik hier het een en ander lees van sommige pseudo freelancers zonder al die ferme bagage, stellen die nu echt wel niks voor qua gewicht, en kunnen jullie morgen makkelijker stoppen als ik. Wees blij. Echt waar. Ik ben ja-loers.
Er is immers weinig activa in dergelijke vennootschappen op een computer/laptop, smartphone en wagen na, 1 of 2 klanten en een paar leveranciers, met dus een uitermate makkelijke boekhouding.
Geen 100+ klanten en een 10-tal leveranciers zoals bij mij, met service diensten & abonnementen etc.
Dat is bij in ieder geval een zeer bewuste keuze geweest. Jij had die keuze ook kunnen maken, maar die heb je niet gemaakt.
Ik kan begrijpen dat dat steekt, maar dat is het gevolg van jouw keuze.

Jullie beseffen precies niet dat jullie handen totaal niet vuil maken zoals ik of andere 'echte' zelfstandigen zoals @wrapz.be die hun handen uit hun mouwen moeten halen om facturen te 'kunnen' maken.
Ik heb alle respect voor beroepen waar men de handen moet vuil maken, daar kijk ik niet op neer.
En vind ik ook dat een goede stielman te weinig betaald wordt ivgl met een desk jockey.
Maar dat is nu eenmaal zo, dat kan ik niet veranderen.
Heb ook een maat die zelfstandig schilder is. Die klaagt continu dat hij geen hoog uurtarief kan factureren. Dan zeg ik dat hij ook elektricien kon worden of loodgieter, dat zijn dingen die de meeste mensen zelf niet kunnen. Maar dat kan hij niet zegt hij. Tja...

Wat ik wil zeggen is: iedere job heeft voor- en nadelen. Voor de ene is handen vuil maken een nadeel, voor de andere is dat een voordeel.
Voor de ene is de hele dag aan de bureau zitten een voordeel, een andere zou dat nooit willen doen.
Ik kom ook wel regelmatig mentaal afgepeigerd thuis dat ik niets intellectueel meer kan doen, zelfs geen muziek spelen.
Wederom: gevolgen van zelfgemaakte keuzes.
Inderdaad, maar met NIS2 die om de hoek loert zullen heel wat grotere bedrijven enkel nog met NIS2 compliant bedrijven en dus freelancers mogen werken, en zal er misschien traagjes maar zeker een shift op gang komen van freelancers die terug bediende worden.
Ik kan me moeilijk inbeelden dat die tussenpersonen ook NIS2 compliant zullen willen worden, misschien wel, maar dan zullen hun freelancers onder hen bediende worden i.p.v. zelfstandige.

Je wil als IT freelancer echt niet NIS2 compliant worden want het betekend meteen meer kosten.
= Contracten aanpassen
= Extra/aangepaste (aansprakelijkheids)verzekeringen
= Extra hardware & software voor beveiliging van je netwerk & computers
= ...

Ik denk niet dat die kosten ten aanzien van freelancers zomaar door bedrijven die onder NIS2 vallen gedragen zullen worden. Freelancers zullen zelf ook mogen investeren, en eventueel hun tarief verhogen. Maar dan nog, wil je toch liever bezig zijn met je job dan met administratie die de wet oplegt?
Ben op het werk toch al best wat bezig met NIS2 en de vereiste tooling in development omgevingen, maar ik zie echt niet wat de invloed van NIS2 op een freelancer gaat zijn. Als je bij een bedrijf werkt dat NIS2 compliant moet zijn, krijg je hoogstwaarschijnlijk een laptop van die klant en zijn de te volgens regels net zoals voor werknemers van die klant.

Ik geef ook trainingen. Om voor KMO Portefeuille in aanmerking te komen moet ik ook allerlei extra zaken doen en heb ik daar om de paar jaar een audit over. Ik heb daarvoor gekozen, een beetje omdat ik daarmee sommige klanten kan binnenhalen. Maar voornamelijk omdat het een soort keurmerk geeft. Als je een beetje georganiseerd werkt, is dat niet zoveel werk.
Ik verwacht niet dat NIS2 op mijn als freelancer van toepassing is, maar als het wel zo zal zijn, zal het hoogstwaarschijnlijk beetje zoals die KMO Portefeuille zaken zijn.

NIS2 heeft bepaalde voorwaarden maar micro- en kleinbedrijven vallen in principe niet onder de NIS2-richtlijn.
Ook zijn er al bedrijven die moeten voldoen aan NIS en die werken nog gewoon met freelancers.

De NIS2-richtlijn benadrukt het belang van de beveiliging van de supply chain en schrijft niet expliciet voor dat organisaties uitsluitend met NIS2-compliant partners moeten werken.
In plaats daarvan moeten ze de risico's van hun supply chain beoordelen en beheren. M.a.w. de cyber security van externe leveranciers moet worden geëvalueerd om ervoor te zorgen dat zij zich aan de geldende beveiligingsnormen houden.
Van organisaties wordt verwacht dat ze maatregelen nemen zoals het regelmatig uitvoeren van cyberbeveiligingsbeoordelingen van leveranciers.

Ik zit nu in de bankensector waarbij we volop bezig zijn met NIS2 en DORA.

Laatst bewerkt:
Van organisaties wordt verwacht dat ze maatregelen nemen zoals het regelmatig uitvoeren van cyberbeveiligingsbeoordelingen van leveranciers.
Dat is het hem: als freelancer lever je eigenlijk niets, enkel jezelf. Geen software, geen infra, etc.
Dus als je dan gewoon op systemen van de klant werkt, zit je eigenlijk safe.

NIS2 heeft bepaalde voorwaarden maar micro- en kleinbedrijven vallen in principe niet onder de NIS2-richtlijn.
Ook zijn er al bedrijven die moeten voldoen aan NIS en die werken nog gewoon met freelancers.

De NIS2-richtlijn benadrukt het belang van de beveiliging van de supply chain en schrijft niet expliciet voor dat organisaties uitsluitend met NIS2-compliant partners moeten werken.
In plaats daarvan moeten ze de risico's van hun supply chain beoordelen en beheren. M.a.w. de cyber security van externe leveranciers moet worden geëvalueerd om ervoor te zorgen dat zij zich aan de geldende beveiligingsnormen houden.

Inderdaad, en integendeel: NIS2 gaat volgens mij net voor veel meer werk voor Freelancers zorgen van bedrijven die compliant willen worden. Niets nieuws onder de zon.

Ik gun je alle plezier in de toekomst, maar je post druipt toch wel van zelfmedelijden.

Tja, zo gaat dat natuurlijk bij een bedrijf dat volledig rust op 1 persoon.
Dezelfde discussie hebben we nu bij mijn klant ivm de aanschaf van een tool. Eentje is best interessant, maar lijkt volledig te steunen op 1 ontwikkelaar. Dat is een risico voor de klant. Dat is iets wat jouw klanten ook hadden moeten bedenken.
Ze zijn waarschijnlijk een aantal jaren goedkoper en misschien ook beter geholpen door jou dan bij een groter bedrijf, maar dat was een risico waarvan ze zich bewust moesten zijn. Gevolgen van keuzes...
Ik kom met deze vroegere familiezaak van 8 personeelsleden (+2 familieleden) naar 4 en even 2 man personeel, om dan 2 jaar met nog met 1 tech te werken en pas 1,5 jaar geleden volledig alleen met 1 zelfstandige tech.
Dat was ook de bedoeling en heb gestaag 'afgebouwd' om flexibeler te zijn met de BV, met het oog om volledig af te stappen van de andere activiteit die de meeste inkomsten binnen brengt, naar 100% IT als MSP. Maar die transitie vlotte niet goed genoeg en had vanaf toen inderdaad beter de boel verkocht. Als persoon die niet snel 'nee' zegt en graag uitdagingen aangaat begon dat meer tegen te steken, want de ene activiteit blokkeerde opportuniteiten voor de andere. Vandaar misschien hier en daar wat zelfmedelijden ondanks ik gewoon vooruit ga en m'n liquidatie & verhuisplan uitvoer en er verder niet van wakker lig hoor.

Dat is bij in ieder geval een zeer bewuste keuze geweest. Jij had die keuze ook kunnen maken, maar die heb je niet gemaakt.
Ik kan begrijpen dat dat steekt, maar dat is het gevolg van jouw keuze.
Destijds in de familiezaak stappen was inderdaad een keuze waarvan ik pas veel later spijt van heb gehad, eens je erin wordt 'gezogen' en plots alleen aan het roer staat heb je op een bepaald moment geen andere keuzes te maken behalve door te doen of echt te stoppen zoals ik nu wel doe.
Als zelfstandige heb je ook niet echt een financieel vangnet als je direct stopt zoals een werknemer (in geval van ontslag), tenzij je dus actief spaart. Maar ik denk niet dat de meeste kleinere zelfstandigen doelbewust sparen met het doel om een buffer te hebben om ooit iets anders te doen. Het is ook niet dat ik het werk totaal niet graag doe, en desondanks verdien ik tot heden nog altijd goed m'n brood.

Ik heb alle respect voor beroepen waar men de handen moet vuil maken, daar kijk ik niet op neer.
En vind ik ook dat een goede stielman te weinig betaald wordt ivgl met een desk jockey.
Maar dat is nu eenmaal zo, dat kan ik niet veranderen.
Heb ook een maat die zelfstandig schilder is. Die klaagt continu dat hij geen hoog uurtarief kan factureren. Dan zeg ik dat hij ook elektricien kon worden of loodgieter, dat zijn dingen die de meeste mensen zelf niet kunnen. Maar dat kan hij niet zegt hij. Tja...
Het is in geval van het voorbeeld van je vriend ofwel opnieuw naar (avond)school of zelf leren natuurlijk.
Wat moeilijk te doen is, als je voor een gezin moet zorgen, maar, zeker niet onmogelijk. Van schilder naar elektricien is natuurlijk totaal iets anders, en waar een wil is, is een weg. In m'n geval is die wil is er vooral om dat gewicht op m'n schouders te verwijderen en om m'n leven te veranderen en gelukkiger te zijn, ook al zal ik wat minder verdienen. Een gevolg van m'n keuze waarvan ik zeker geen spijt van zal hebben.

I.v.m. opleidingen volgen wringt het daar voor mij wat, terwijl ik m'n zaak uitbaat heb ik ook gewoonweg geen tijd, kan amper tijd maken om bv. opleidingen te volgen en bepaalde leuke certificaten te behalen. Wake up, eat, work, eat, work, eat, sleep, repeat.
Terwijl ik destijds wel medewerkers kansen gaf om opleidingen te volgen...

M'n kennis die ik heb opgebouwd in 15 jaar zelfstandigheid is wel goud waard, en ik hoop dat dit in' t buitenland geapprecieerd zal worden.

Wat ik wil zeggen is: iedere job heeft voor- en nadelen. Voor de ene is handen vuil maken een nadeel, voor de andere is dat een voordeel.
Voor de ene is de hele dag aan de bureau zitten een voordeel, een andere zou dat nooit willen doen.
Ik kom ook wel regelmatig mentaal afgepeigerd thuis dat ik niets intellectueel meer kan doen, zelfs geen muziek spelen.
Wederom: gevolgen van zelfgemaakte keuzes.
Absoluut.

Ben op het werk toch al best wat bezig met NIS2 en de vereiste tooling in development omgevingen, maar ik zie echt niet wat de invloed van NIS2 op een freelancer gaat zijn. Als je bij een bedrijf werkt dat NIS2 compliant moet zijn, krijg je hoogstwaarschijnlijk een laptop van die klant en zijn de te volgens regels net zoals voor werknemers van die klant.
O.a. -->

Micro- en kleine bedrijven vallen er inderdaad niet onder TENZIJ ze wel deel uitmaken van de specifieke sectoren, ongeacht hoe klein ze zijn. Dus ook verbonden managementvennootschappen en freelancers als leveranciers in die ketting, vallen eronder en moeten elk hun eigen infra beveiligen. Op welke manier dit NIS2 beest op dreef zal komen zullen we de komende jaren wel zien nadat alle partijen hun eigen interpretatie naar voor hebben gebracht en zich gaan indekken tegen bv. potentiële beveiligingsproblemen vanuit managementvennootschappen en freelancers.

Ik zie ook niet meteen een drastisch eldorado van freelancer terug naar werknemer, maar voor sommige grotere bedrijven in cruciale sectoren zullen ze weinig keuze hebben. Het is een continu proces. Niet eenmalig een 1000-2000 euro investeren in een firewalleke en anti-virus EDR/MDR software enz.

Ik geef ook trainingen. Om voor KMO Portefeuille in aanmerking te komen moet ik ook allerlei extra zaken doen en heb ik daar om de paar jaar een audit over. Ik heb daarvoor gekozen, een beetje omdat ik daarmee sommige klanten kan binnenhalen. Maar voornamelijk omdat het een soort keurmerk geeft. Als je een beetje georganiseerd werkt, is dat niet zoveel werk.
Ik verwacht niet dat NIS2 op mijn als freelancer van toepassing is, maar als het wel zo zal zijn, zal het hoogstwaarschijnlijk beetje zoals die KMO Portefeuille zaken zijn.
Misschien, maar wederom audit dit, audit dat. Allemaal goede bedoelingen, maar in welke mate helpt dergelijke regulering de wereld vooruit.
OK, NIS2 is jammer genoeg door oorzaak meer een noodzaak, maar er zijn genoeg andere zaken die voor niks nodig zijn.

Met m'n ene activiteit ben ik ook vergund door binnenlandse zaken en moet daar jaarlijks zelfs 500 euro voor betalen, gelukkig zonder audits (zolang er geen klachten van klanten zijn natuurlijk).

Laatst bewerkt:
Vandaag te horen gekregen dat mijn boekhouder zijn zaak overlaat. Het nieuwe kantoor is precies een samenraapsel van slagzinnen en abbonnementformules. Joy.

Inderdaad, en integendeel: NIS2 gaat volgens mij net voor veel meer werk voor Freelancers zorgen van bedrijven die compliant willen worden. Niets nieuws onder de zon.
Afhankelijk van het security level die de freelancer zal krijgen. Als op basis van de werklocatie security onvoldoende kan gegarandeerd worden om bv. veilig genoeg te kunnen werken op afstand incl. fysieke beveiliging, zal die freelancer terug op kantoor mogen gaan.

Ik denk niet dat eender welke bedrijven naast de hoge investeringen om hun eigen security plots op te drijven veel gaan willen investeren om nog eens bij iedere freelancer of thuiswerker firewall & vpn en andere beveiligingstools te gaan voorzien.

We zullen zien, het is nog maar een opstartfase... Niet iedereen ligt nog erg wakker van de vergaande consequenties.

Absoluut. Maar ook weer zo'n voorbeeld van specialisten die opgeleid moeten worden en de wereld ingeroepen worden omdat er nieuwe regulering is. En zo gaat het maar verder en verder... Leuk, niet?

En eventjes een braintwist: We zijn in de EU gewoon gatachterlijk geworden met al die regulering (ondanks goede bedoelingen) en laten dan nog eens al die migratie toe van onopgeleide mensen die we misbruiken als goedkope werkkrachten. GDPR, NIS2 en onze wetgeving kan die migranten die onze huizen bouwen, onzen auto wassen en weet ik veel wat allemaal geen barst schelen. Terwijl zij helpen met het omkeren van de fertiliteitscurve zal dit op termijn het einde betekenen van die reguleringen als ze na generaties zelf aan de macht komen en gaan wij European als minoriteit behandeld worden zoals wij ze behandeld hebben. Leuke vooruitzichten.

Map1_Total_fertility_rate%2C_2022.png

Vandaag te horen gekregen dat mijn boekhouder zijn zaak overlaat. Het nieuwe kantoor is precies een samenraapsel van slagzinnen en abbonnementformules. Joy.
Hier een klant die een week geleden z'n zaak overliet en zijzelf en de overnemer bellen me al dagen op m'n oud privé gsm nummer die in de kast ligt op stil terwijl ze al jaren weten wat m'n pro vast nummer is. Wel 'k ga nu eens volharden met m'n koppigheid.

Dit is exact wat mijn buurman doet - er is zeker een markt voor (verhuurd ondertussen +20 man, combinatie van eigen personeel en zelfstandigen in onder aanneming). Wat ik echter wel weet:
  • werkt veel met machines van de klant (kranen, tractoren, dumpers, vrachtwagens)
  • brandstof heeft die nog nooit moeten kopen- gratis ter beschikking op de werf
  • als de klant vraagt om een kraan te kopen wordt daar meteen een contract van minstens 4 jaar aan gekoppeld zodat de machine is afbetaald als contract ten einde is. Momenteel in onderhandeling voor een 40 ton kraan - dat is best al stevig materiaal.
  • normaal werken ze 8h/dag - enkel als de werf verder is wordt er gekozen om op hotel te gaan en 12h/dag te werken - maar niet zo evident voor personeel, de meeste werven zijn echter op minder dan 1h00 rijden en rijtijden worden steeds betaald - echter wel vroeg vertrekken indien Antwerpen of Brussel.
  • Ook iets waar hij soms met geconfronteerd wordt: je mag niet op elke werf vroeg starten - momenteel zelfs een werf waar enkel tussen 09h00 en 16h00 mag gewerkt worden i.v.m. daglicht.
Geen idee hoe die dagtarieven liggen maar er wordt in elk geval veel winst gemaakt, zijn grootste klant vraagt nog 20 man maar momenteel schikt hij niet uit te breiden wegens gebrek aan plaats.

Zo ken ik er ook veel, maar ik wil net zelf met mijn eigen machine draaien, (om daar een marge op te hebben, zeker niet als losse machinist)
Net zoals ik zelf de brandstof voorzie. (Als werknemer zet je die machine s’morgens in standje high~power maar als eigendraaier is power modus, of ECO modus net iets voordeliger (ook daar verdienen in de marge)

Het meer verlof is gewoon, als werknemer bouw heb ik nu 6 losse dagen en dan is het gewoon op. Als zelfstandige neem je gewoon een week wanneer het uitkomt, daar ga ik geen klant aan verliezen.

Terwijl ik in de zomermaanden dagen van 12 uur kan draaien, en de vrijdag verlof nemen. (Ifv de werf)

De specifieke dingen die ik graag doe, vinden de meeste machinisten saai en eentoning, of ze hebben er geen kaas van gegeten.

Momenteel hebben ze 1 full-time monteur nodig, omdat er elke dag meer kapot gemaakt aan de machines word dan productie gedraaid. (Tja mijn maag draait gewoon als ik die pummels bezig zie, maar iemand volle dagen aan een taak zetten, waar hij geen zin in heeft tja..)

Nu wil ik mezelf niet overprijzen, maar ik mag heb wel mijn skills, en uiteindelijk een werknemer + firmawagen+ graafmachine komt duurder uit voor hun.

Lol, banken blijven toch gewone legale gangsters hé.

Omdat ik ze voor geen haar vertrouw, heb ik al sinds onze eerste lening (de woonlening voor ons huis) mijn eigen simulatietooltje ontwikkeld in Excel. Die heeft al altijd uitstekend werk geleverd en klopte al altijd voor verschillende scenario's:
  • Verschillende looptijden
  • vast of variabel
  • Vaste maandaflossing of degressieve aflossing
  • Etc.
Maar nu ben ik voor een investeringskrediet aan het kijken bij verschillende banken, waarvan er eentje een degressieve aflossing heeft voorgesteld. Ok, geen enkel probleem. Ik krijg de aflossingstabellen. Ik check dit met mijn eigen tooltje in Excel. -> De twee matchen niet. In het voordeel van de bank uiteraard, of wat had je gedacht? Opnieuw bekijken, herberekenen, aan mezelf twijfelen, aanpassingen doorvoeren aan het berekeningsmodel, etc. Met de beste wil van de wereld vind ik niet waar het kan aan liggen.
Ik leg dit dus voor aan de bank.
Kort antwoord terug: "Ah ja, maar wij werken bij degressieve aflossing met de 360-regel en met het aantal dagen in de maand."

Lekker vaag. Na een paar uur zoeken, eindelijk hun formule gekraakt:
  1. Ze gaan eerst de rente uitrekenen per jaar... maar dan voor elke maand opnieuw. :wtf: Dus maand 1 rekenen ze de rente uit op jaarbasis van het startkapitaal. Op maand 2 rekenen ze de rente uit op jaarbasis van (het startkapitaal MIN de kapitaalaflossing van maand 1). Op maand 3 rekenen ze de rente uit op jaarbasis van (het startkapitaal MIN de kapitaalaflossing van maanden 1 en 2). Etc. M.a.w. een vrij absurd gegeven om rentes op jaarbasis per maand te gaan uitrekenen, maar bon.
  2. Voor elke maand gaan ze bovenstaande rente (op jaarbasis, zie puntje 1) delen door 12. Om dan een soort rente op maandbasis te bekomen.
  3. Voor elke maand gaan ze bovenstaande rente (op maandbasis, zie puntje 2) delen door 30 om dan een soort rente op dagbasis (!) te bekomen. Alsof elke maand een fixed aantal (namelijk 30) dagen zou hebben. :wtf: De goede verstaander weet nu al dat de banken hier dus foutief uitgaan van slechts 360 dagen per jaar (12*30). Ze verkleinen hier dus doelbewust de noemer van 365 (of 366) naar 360 om op die manier een grotere rente uit te komen op dagbasis.
  4. Tot slot gaan ze elke maand alsnog (!) individueel bekijken ( :laugh: :crazy: ) door die (te hoge) rente op dagbasis (zie puntje 3) te vermenigvuldigen met het effectief aantal dagen per maand. Dus voor januari (virtuele rente van januari maar dan op dagbasis) x 31, voor februari (virtuele rente van februari maar dan op dagbasis) x 28, enzovoort. De volle 365 dagen dus. Wanneer het gaat om het effectief te betalen bedrag uit te rekenen, dan rekent men plots WEL met alle 365 dagen. En voor een schrikkeljaar ben je al helemaal in 't zak gezet.
  5. En zo doet men die berekening elke maand, voor 20 jaar ver. Geholpen door de kracht van de grote getallen komen we onderaan de streep enkele duizenden euro's verschil uit in extra rente. Subtiel hoor. Heel subtiel. 🤡

Heeft iemand nog naar "Basta" gekeken van neveneffecten? De aflevering van de belspelletjes? Exact hetzelfde. Men volgt "een redenering", "een logica", ... die, oh toeval, niemand anders zijn logica is. En jij moet hun absurde sleutel proberen kraken.

Had men die belspelletjes niet verboden van zodra die praktijken aan het licht kwamen?

Laatst bewerkt:
Net bericht gekregen dat de broker bij mijn Nederlandse klant besloten heeft dat ik er tegen het einde van het jaar uit moet wegens de wet DBA.
Mijn manager ziet dit helemaal niet zitten natuurlijk, dan valt alles om.

Op zich spijtig want in juli net ruzie gehad met de tussenpartij waardoor ik daarna wel rechtstreeks kon beginnen (via de broker).
Nu blijkt dat zo'n broker best veel macht heeft, want alle partijen in de inhuurketen kunnen volgens die wet DBA verantwoordelijk worden gesteld.
Dus zelfs al wil de klant het misschien niet, toch kan de broker besluiten om de samenwerking stop te zetten.

Gezien de toenemende economische onzekerheid (wet DBA, algemene economie, Trump) had ik gehoopt toch nog 1-1,5 jaar bij deze klant te kunnen werken. Mijn manager gaat proberen me nog minimum een kwartaal te houden. Dat lijkt me echter niet ideaal omdat de markt tussen nu en dan misschien nog verslechterd. (en wet DBA in ieder geval nog niet duidelijker gaat zijn)

Een andere mogelijkheid is vast dienstverband. Er is nog zeer veel te doen en ik vind het werk best wel interessant.
Ik hoor dat deze klant (semi-overheid) best goed betaald en zeer veel verlof geeft, dus dat is misschien ook wel aantrekkelijk.
Echter wil ik nog wel bepaalde zelfstandige activiteiten verder zetten: trainingen geven, consultancy, etc.
Wat is de impact van bvb 60% werknemer zijn en 40% zelfstandige in bijberoep?

Lol, banken blijven toch gewone legale gangsters hé.

Omdat ik ze voor geen haar vertrouw, heb ik al sinds onze eerste lening (de woonlening voor ons huis) mijn eigen simulatietooltje ontwikkeld in Excel. Die heeft al altijd uitstekend werk geleverd en klopte al altijd voor verschillende scenario's:
  • Verschillende looptijden
  • vast of variabel
  • Vaste maandaflossing of degressieve aflossing
  • Etc.
Maar nu ben ik voor een investeringskrediet aan het kijken bij verschillende banken, waarvan er eentje een degressieve aflossing heeft voorgesteld. Ok, geen enkel probleem. Ik krijg de aflossingstabellen. Ik check dit met mijn eigen tooltje in Excel. -> De twee matchen niet. In het voordeel van de bank uiteraard, of wat had je gedacht? Opnieuw bekijken, herberekenen, aan mezelf twijfelen, aanpassingen doorvoeren aan het berekeningsmodel, etc. Met de beste wil van de wereld vind ik niet waar het kan aan liggen.
Ik leg dit dus voor aan de bank.
Kort antwoord terug: "Ah ja, maar wij werken bij degressieve aflossing met de 360-regel en met het aantal dagen in de maand."

Lekker vaag.
Vaag zou ik dat niet noemen, dat is standard practice en zelfs verplicht om die 360 day count toe te passen (voor bijv. alle financiële derivaten hun interestbepaling wordt de 360 day count toegepast).

Na een paar uur zoeken, eindelijk hun formule gekraakt:
  1. Ze gaan eerst de rente uitrekenen per jaar... maar dan voor elke maand opnieuw. :wtf: Dus maand 1 rekenen ze de rente uit op jaarbasis van het startkapitaal. Op maand 2 rekenen ze de rente uit op jaarbasis van (het startkapitaal MIN de kapitaalaflossing van maand 1). Op maand 3 rekenen ze de rente uit op jaarbasis van (het startkapitaal MIN de kapitaalaflossing van maanden 1 en 2). Etc. M.a.w. een vrij absurd gegeven om rentes op jaarbasis per maand te gaan uitrekenen, maar bon.
Dat is toch standaard zo? (tenzij ik je misbegrijp).
Op mijn hypothecair krediet wordt het ook zo berekend, elke maand berekenen ze de uitstaande balans en berekenen daar dan de interest op (bijv. 15,000€ openstaand * (31/360) * 2,2% rente).

1. Voor elke maand gaan ze bovenstaande rente (op jaarbasis, zie puntje 1) delen door 12. Om dan een soort rente op maandbasis te bekomen.
Ja, zo heb je een constant maandelijks rentebedrag, dat vereenvoudigt de boekhoudkundige verwerking er ook van. Voor de klant maakt dat geen verschil qua eindbedrag.
  1. Voor elke maand gaan ze bovenstaande rente (op maandbasis, zie puntje 2) delen door 30 om dan een soort rente op dagbasis (!) te bekomen. Alsof elke maand een fixed aantal (namelijk 30) dagen zou hebben. :wtf: De goede verstaander weet nu al dat de banken hier dus foutief uitgaan van slechts 360 dagen per jaar (12*30). Ze verkleinen hier dus doelbewust de noemer van 365 (of 366) naar 360 om op die manier een grotere rente uit te komen op dagbasis.
Dat is een standaard praktijk ... Voor de firma waar ik werk zitten we met +100 leningen, interest swaps, deposites, floating rate notes, ... Die werken allemaal met de 360 day count conventie, net om het zo eenvoudig mogelijk te houden. Volgens mij mogen banken daar niet eens van afwijken (wettelijk gezien).

1. Tot slot gaan ze elke maand alsnog (!) individueel bekijken ( :laugh: :crazy: ) door die (te hoge) rente op dagbasis (zie puntje 3) te vermenigvuldigen met het effectief aantal dagen per maand. Dus voor januari (virtuele rente van januari maar dan op dagbasis) x 31, voor februari (virtuele rente van februari maar dan op dagbasis) x 28, enzovoort. De volle 365 dagen dus. Wanneer het gaat om het effectief te betalen bedrag uit te rekenen, dan rekent men plots WEL met alle 365 dagen. En voor een schrikkeljaar ben je al helemaal in 't zak gezet.
  2. En zo doet men die berekening elke maand, voor 20 jaar ver. Geholpen door de kracht van de grote getallen komen we onderaan de streep enkele duizenden euro's verschil uit in extra rente. Subtiel hoor. Heel subtiel. 🤡
Mij lijkt dat echt niet abnormaal hoor, het rentebedrag wordt eerste gestandaardiseerd o.b.v. 360 day count en dan gaan ze in jouw geval het wel per dag aanrekenen op 365 dagen. Voor een persoonlijk hypothecair krediet blijft het verdeeld over 360 dagen, maar voor een investeringskrediet kan dit afwijken. De impact zou minimaal moeten zijn, tenzij je zit met een lening van +10 m€ of torenhoge rentevoeten.

Heeft iemand nog naar "Basta" gekeken van neveneffecten? De aflevering van de belspelletjes? Exact hetzelfde. Men volgt "een redenering", "een logica", ... die, oh toeval, niemand anders zijn logica is. En jij moet hun absurde sleutel proberen kraken.
Ik weet niet in welke mate je economische studies hebt voorgeschoteld gekregen als student, maar het bovenstaande is gewoon standaard financiële algebra en basic interestrekenen. Dat is geen verborgen complot ofzo van de banken.

Terug
Bovenaan