Ook freelancers!
Om eens te venten i.v.m. de liquidatie:
Ik raak wat in paniek, een bol in m'n buik bij manier van spreken... Omdat ik er volledig mee stop, maar vooral omdat m'n deadline vervroegd is om niet teveel extra kosten meer te maken aan boekhouders/notarissen/bedrijfsrevisoren en een 2de afsluiting van een verkort boekjaar van amper een halve maand... Om dat te vermijden moet ik dus enkele weken voor het boekjaar stopt liquideren, i.p.v. op einddatum van het boekjaar zelf.
Alles qua boekhouding, waarvan ik veel zelf doe, moet klaar zijn binnen 3 maanden. Geen activa meer, alle leveranciers & klanten moeten betaald zijn, geen voorraad meer, wagens verkopen, geen facturatie en dus inkomsten meer vanaf een bepaalde datum.
Dan heb ik, gelukkig maar 1, een verhuurcontract voor hardware die nog een jaar loopt, en die ik dus in 1 x i.p.v. maandelijks zal moeten factureren. De klant mag me dan blijkbaar verder betalen op m'n privé rekening, maar dat is dus weer administratie.
Het zullen 3-4 maand hard werken worden om het hoofdstuk als zelfstandige af te sluiten, maar ook om nog m'n verplichtingen tegenover bepaalde klanten te voltooien.
En dat is net wat een niet-zelfstandige allemaal niet hoeft te doen, zelfstandig zijn is voor mij soms alsof ik met bakstenen aan m'n benen rondwandel.
Met pijn in m'n hart moet ik zelfs stoppen met het helpen van minder belangrijke klanten en nieuwe projecten volledig weigeren, om mij beter te kunnen concentreren op deze met een servicecontract en het afwerken van de boekhouding en de voorbereidingen voor m'n toekomstige leven in 't buitenland.
Daarnaast moet ik nog eens een overnemer vinden voor het handelsfonds, om toch m'n 15 jaar aan hard werk niet zomaar voor niks te laten verdampen.
Van sommige klanten die het al weten heb ik complimenten ontvangen en mag ik hen als referentie op m'n cv gebruiken.
Wat ik vooral jammer vind, in mijn specifiek geval toch als , en nu ik ermee stop, waarbij ik van klanten heel wat sleutels in handen heb, is dat ik die moet overdragen aan iemand nieuws, of simpelweg niemand als ik ook niemand vind die interesse heeft in die klanten.
M'n beperkt aantal deftige IT klanten zal ik trachten te verkopen voor een findersfee, de rest en grootste deel van niet IT klanten gaan weg in het handelsfonds, maar sommige 'kruimels', prachtige zelfstandige mensen, zullen aan hun lot overgelaten worden en zullen het zelf maar moeten uitzoeken. Zo gaat dat zeker?
Als ik hier het een en ander lees van sommige pseudo freelancers zonder al die ferme bagage, stellen die nu echt wel niks voor qua gewicht, en kunnen jullie morgen makkelijker stoppen als ik. Wees blij. Echt waar. Ik ben ja-loers.
Er is immers weinig activa in dergelijke vennootschappen op een computer/laptop, smartphone en wagen na, 1 of 2 klanten en een paar leveranciers, met dus een uitermate makkelijke boekhouding.
Geen 100+ klanten en een 10-tal leveranciers zoals bij mij, met service diensten & abonnementen etc.
Jullie beseffen precies niet dat jullie handen totaal niet vuil maken zoals ik of andere 'echte' zelfstandigen zoals @wrapz.be die hun handen uit hun mouwen moeten halen om facturen te 'kunnen' maken.
Wees blij, zolang het nog kan, jullie maandelijks mogen factureren, bedragen die uiteindelijk 100% als loon kunnen aanzien worden, zonder al te veel kosten en overhead!
Vandaar, lesje geleerd, nooit wordt ik nog zo'n zelfstandige met dergelijke zware verantwoordelijkheden en moeilijkheden zoals personeel , voorraad van goederen, de bedrijfsvoorheffing en sociale bijdragen, BTW e.d. op tijd aangeven en betalen, boetes omwille van een boekhouder die z'n werk niet goed doet, proces ermee, legale issues met klanten die moeilijk doen voor niks, verzekeringen voor arbeidsongevallen & aansprakelijkheid etc... NIS2 die er nu aankomt,...
Het is me allemaal wat teveel, en als perfectionist ben op één of andere manier blij dat ik dit hoofdstuk kan afsluiten en me nu echt kan gaan concentreren in een nieuwe job, zonder nog te moeten denken aan al die loodzware bagage die onze Belgische en Europese (r)overheid zelfstandigen dag in dag uit doet dragen op hun schouders.
Kijk naar wat de EU de afgelopen jaren oplegde aan EU landbouwers, om dan heden Mercosur door ons maar vooral hun strot te duwen. De EU die haar bevolking kapotreguleert om dan goedkope buitenlandse arbeid & goederen- & voedselimport toe te laten uit derdewereldlanden.
Ja je kan meer verdienen, absoluut, maar is het die overhead waart? Om simpelweg enkele 1000~2000 euro meer te verdienen die uiteindelijk grotendeels naar een accountant en andere belastingen gaan...
Mocht ik niet verhuizen zou ik niet gestopt zijn, maar zou ik wel de oude vennootschap liquideren om een nieuwe op te starten, een schone lei als het ware, en grondig van kop tot teen m'n manier van werken aanpassen en zoals jullie als freelancer werken voor maar één bedrijf, en geen 100+.
Ik ga voor "peace of mind". Buiten België.
Ik denk dat het ook belangrijk is om te duiden dat IT'ers nogal in een uitzonderlijke situatie zitten: nauwelijks risico's (grote investeringen, ...), momenteel nog altijd een relatief grote vraag naar hun kennis/kunde en veel bedrijven die tussenpartij kunnen spelen, wat het zoeken van klanten héél gemakkelijk maakt.
Inderdaad, maar met NIS2 die om de hoek loert zullen heel wat grotere bedrijven enkel nog met NIS2 compliant bedrijven en dus freelancers mogen werken, en zal er misschien traagjes maar zeker een shift op gang komen van freelancers die terug bediende worden.
Ik kan me moeilijk inbeelden dat die tussenpersonen ook NIS2 compliant zullen willen worden, misschien wel, maar dan zullen hun freelancers onder hen bediende worden i.p.v. zelfstandige.
Je wil als IT freelancer echt niet NIS2 compliant worden want het betekend meteen meer kosten.
= Contracten aanpassen
= Extra/aangepaste (aansprakelijkheids)verzekeringen
= Extra hardware & software voor beveiliging van je netwerk & computers
= ...
Ik denk niet dat die kosten ten aanzien van freelancers zomaar door bedrijven die onder NIS2 vallen gedragen zullen worden. Freelancers zullen zelf ook mogen investeren, en eventueel hun tarief verhogen. Maar dan nog, wil je toch liever bezig zijn met je job dan met administratie die de wet oplegt?