Freelancers & Ondernemers

Ik heb een woning gekocht met gesplitste aankoop volle eigendom 80/20% privé/vennootschap.
Ik kan een pandwissel doen met behoud van rente en woonbonus op het privé gedeelte.

Ik vraag mij af of het mogelijk is dat ik ook de woonbonus overzet, lettende op feit dat deels privé, deels vennootschap is.
De woning heeft 1 kadastraal inkomen. De notaris zegt dat dit wel kan, de boekhouder zegt dat niet kan. Mijn bank denkt van wel maar ging checken. Wie heeft hier ervaring mee?

Ik heb een woning gekocht met gesplitste aankoop volle eigendom 80/20% privé/vennootschap.
Ik kan een pandwissel doen met behoud van rente en woonbonus op het privé gedeelte.

Ik vraag mij af of het mogelijk is dat ik ook de woonbonus overzet, lettende op feit dat deels privé, deels vennootschap is.
De woning heeft 1 kadastraal inkomen. De notaris zegt dat dit wel kan, de boekhouder zegt dat niet kan. Mijn bank denkt van wel maar ging checken. Wie heeft hier ervaring mee?
Ik zie niet meteen waarom het niet zou kunnen. Wat is de uitleg van je boekhouder?

Dat is toch standaard zo? (tenzij ik je misbegrijp).
Op mijn hypothecair krediet wordt het ook zo berekend, elke maand berekenen ze de uitstaande balans en berekenen daar dan de interest op (bijv. 15,000€ openstaand * (31/360) * 2,2% rente).

Klopt. Om te weten hoeveel rente je betaalt bij een aflossing, gebruik ik in excel deze formule:
=ROUND((1+VLOOKUP(jaar;tabel met intrestvoeten per jaar;2;0))^(1/12)-1;7). Dan kom ik perfect uit. Telkens berekend op het maandelijks saldo.

1732276801068.png

Meer zelfs, de rentevoet die vastligt in mijn hypotheek is ook de maandelijkse:

1732277003593.png

1732277248488.png

Laatst bewerkt:
Ik zie niet meteen waarom het niet zou kunnen. Wat is de uitleg van je boekhouder?
Hij sprak van woonbonus gelieerd is aan een kadastraal inkomen. Het feit dat de vennootschap deel eigenaar is klopt dit niet meer voor de fiscus. Indien er 2 kadastrale inkomens zouden zijn, dus eigenlijk ook 2 huisnummers... dan zou het wel lukken. Hij had het geverifieerd bij de fiscale jurist.

Hij sprak van woonbonus gelieerd is aan een kadastraal inkomen. Het feit dat de vennootschap deel eigenaar is klopt dit niet meer voor de fiscus. Indien er 2 kadastrale inkomens zouden zijn, dus eigenlijk ook 2 huisnummers... dan zou het wel lukken. Hij had het geverifieerd bij de fiscale jurist.

Ik twijfel toch ook hier. Ik denk dat de discussiepunt vooral hier is: Dient de oorspronkelijke lening nog voor "het verwerven van een eigen woning"? (Een kantoor voor een vennootschap is "geen woning" dus deel van die lening dient dus voor "kantoor" maar een ander deel wel. Dus ik zou verwachten dat een bepaald percentage van de oorspronkelijke lening nog kan gebruikt worden nog wel woonbonus kan zijn )

Van die speciale woonbonusvragen zou je beter rechtstreeks zelf aan de fiscus vragen.
Boekhouders zijn slecht daarin.

Voorwaarden Vlaamse fictiebepaling hypotheekoverdracht

- m.b.t. Vlaamse woonbonus:

* de hypothecaire lening werd vóór 2016 aangegaan om uw enige en zelf betrokken woning A te verwerven of te behouden
* de woning A is bij authentieke akte, verleden vanaf 2016, vervreemd om een andere woning B te verwerven of te behouden
* de hypothecaire inschrijving wordt overgedragen naar een ander onroerend goed
* de hypothecaire lening blijft behouden
* woning A was de eigen woning alvorens woning B uw eigen woning is geworden
* u houdt de akte van de hypotheekoverdracht ter beschikking.

- m.b.t. geïntegreerde woonbonus:

* de hypothecaire lening werd vanaf 2016 en uiterlijk op 31.12.2019 aangegaan om uw eigen woning A te verwerven of te behouden
* de woning A waarvoor de hypothecaire lening oorspronkelijk en specifiek is aangegaan, is bij authentieke akte vervreemd om een andere woning B te verwerven of te behouden
* de hypothecaire inschrijving van de hypothecaire lening wordt overgedragen naar een ander onroerend goed
* de hypothecaire lening blijft behouden
* woning A was de eigen woning alvorens woning B uw eigen woning is geworden
* u houdt de akte van de hypotheekoverdracht ter beschikking.

Laatst bewerkt:
Ik twijfel toch ook hier. Ik denk dat de discussiepunt vooral hier is: Dient de oorspronkelijke lening nog voor "het verwerven van een eigen woning"? (Een kantoor voor een vennootschap is "geen woning" dus deel van die lening dient dus voor "kantoor" maar een ander deel wel. Dus ik zou verwachten dat een bepaald percentage van de oorspronkelijke lening nog kan gebruikt worden nog wel woonbonus kan zijn )

Van die speciale woonbonusvragen zou je beter rechtstreeks zelf aan de fiscus vragen.
Boekhouders zijn slecht daarin.
Het is toch gewoon een gesplitste aankoop waarbij vennootschap 20% verwerft. Die lening dient eigenlijk voor het 80% gedeelte.
Splitsen van woonbonus doe je hier ook niet (combinatie federaal lange termijnsparen en gewestelijke woonbonus) want bij die 80% is géén beroepsgebruik.

Er is nergens een voorwaarde om volle eigenaar te zijn.

Het is toch gewoon een gesplitste aankoop waarbij vennootschap 20% verwerft. Die lening dient eigenlijk voor het 80% gedeelte.
Splitsen van woonbonus doe je hier ook niet (combinatie federaal lange termijnsparen en gewestelijke woonbonus) want bij die 80% is géén beroepsgebruik.

Er is nergens een voorwaarde om volle eigenaar te zijn.

Maar er is geen kadastrale splitsing.

Stel wij kopen samen een huis met vier verdiepingen waar wij afspreken: ik woon op de gelijkvloers en verdieping 1 en jij op verdieping 2 en 3. Maar dat huis is nooit verdeeld in twee kadastrale stukken.

Wij hebben elk 50% van dat huis maar zonder kadastrale splitsing heb ik niet 100% van de woning op het gelijkvloers en verdieping 1 en jij 100% van de woning van de verdieping 2 en 3.

Dan ben ik eigenaar van 50% van de twee woningen in het huis en jij eigenaar van de anderz 50% van de twee woningen gebruiken.

Maar er is geen kadastrale splitsing.

Stel wij kopen samen een huis met vier verdiepingen waar wij afspreken: ik woon op de gelijkvloers en verdieping 1 en jij op verdieping 2 en 3. Maar dat huis is nooit verdeeld in twee kadastrale stukken.

Wij hebben elk 50% van dat huis maar zonder kadastrale splitsing heb ik niet 100% van de woning op het gelijkvloers en verdieping 1 en jij 100% van de woning van de verdieping 2 en 3.

Dan ben ik eigenaar van 50% van de twee woningen in het huis en jij eigenaar van de anderz 50% van de twee woningen gebruiken.
Dat weet ik wel, maar er staat toch nergens in de voorwaarden dat iemand 100% eigenaar moet zijn?
Ik ga verder op je case, wij gaan dan toch beide ons KI vrijstellen volgens 50% van het KI in code 3100 als eigen woning?

Definitie die ik vind:
Met ingang van aanslagjaar 2015 (inkomstenjaar 2014) wordt de eigen woning gedefinieerd als de woning die de belastingplichtige als eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker tijdens het belastbaar tijdperk zelf betrekt (hieronder verstaat men dat de eigen woning door de belastingplichtige zelf moet worden bewoond).

Dat weet ik wel, maar er staat toch nergens in de voorwaarden dat iemand 100% eigenaar moet zijn?
Ik ga verder op je case, wij gaan dan toch beide ons KI vrijstellen volgens 50% van het KI in code 3100 als eigen woning?

Definitie die ik vind:
Met ingang van aanslagjaar 2015 (inkomstenjaar 2014) wordt de eigen woning gedefinieerd als de woning die de belastingplichtige als eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker tijdens het belastbaar tijdperk zelf betrekt (hieronder verstaat men dat de eigen woning door de belastingplichtige zelf moet worden bewoond).

Nee, ik ben ook niet 100% maar ik zou dan verwachten in zijn geval dat bij een hypotheekoverdracht nog de woonbonus kan verderzetten maar zijn oude lening maar voor X% telt voor die woonbonus (gezien hij deels ook een niet-woning meefinanciert dus dat stuk kwalificeert niet meer..)

Vaag zou ik dat niet noemen, dat is standard practice en zelfs verplicht om die 360 day count toe te passen (voor bijv. alle financiële derivaten hun interestbepaling wordt de 360 day count toegepast).

Dat is toch standaard zo? (tenzij ik je misbegrijp).
Op mijn hypothecair krediet wordt het ook zo berekend, elke maand berekenen ze de uitstaande balans en berekenen daar dan de interest op (bijv. 15,000€ openstaand * (31/360) * 2,2% rente).

Ja, zo heb je een constant maandelijks rentebedrag, dat vereenvoudigt de boekhoudkundige verwerking er ook van. Voor de klant maakt dat geen verschil qua eindbedrag.

Dat is een standaard praktijk ... Voor de firma waar ik werk zitten we met +100 leningen, interest swaps, deposites, floating rate notes, ... Die werken allemaal met de 360 day count conventie, net om het zo eenvoudig mogelijk te houden. Volgens mij mogen banken daar niet eens van afwijken (wettelijk gezien).

Mij lijkt dat echt niet abnormaal hoor, het rentebedrag wordt eerste gestandaardiseerd o.b.v. 360 day count en dan gaan ze in jouw geval het wel per dag aanrekenen op 365 dagen. Voor een persoonlijk hypothecair krediet blijft het verdeeld over 360 dagen, maar voor een investeringskrediet kan dit afwijken. De impact zou minimaal moeten zijn, tenzij je zit met een lening van +10 m€ of torenhoge rentevoeten.

Ik weet niet in welke mate je economische studies hebt voorgeschoteld gekregen als student, maar het bovenstaande is gewoon standaard financiële algebra en basic interestrekenen. Dat is geen verborgen complot ofzo van de banken

Neeneen. Ofwel klopt er iets niet aan jouw verhaal ofwel praten we over verschillende dingen.
  1. Ik heb een hypothecaire lening lopen met vaste aflossingen: nergens is die 360 daycount van toepassing.
  2. Ik heb momenteel nog een lening lopen voor een opbrengsteigendom (die zal verkocht worden overigens) met degressieve aflossingen: nergens is die 360 daycount van toepassing.
Dus "standaard" kan het al sowieso niet zijn. Tenzij je "standaard" voor investeringskredieten bedoelt?

Je beseft dat de impact van hetgeen ik zeg eruit bestaat dat ik met een (degressieve) aflossingstabel zit waarbij ik méér moet aflossen in de maand Maart dan in de maand Februari van datzelfde jaar, simpelweg omdat de maand Maart meer dagen telt? Dat is toch absurd in een degressieve aflossing? Je zou toch elke volgende maand minder moeten afbetalen, omdat je elke volgende maand ook gewoon al meer kapitaal hebt afgelost dan de maand ervoor? Er schuilt toch geen enkele logica in om het anders te doen?
Net zoals dit bij lening 2 (zie hierboven) het geval is overigens. Daar komt mijn rekentool in Excel voor degressieve aflossingen perfect uit met de aflossingstabel van de bank. Namelijk: je neemt als basis uw beginkapitaal en hetgeen je elke maand moet betalen is de vaste kapitaalaflossing + de (maandelijkse) intrestvoet op het resterend kapitaal. Dat kan uiteraard alleen maar zakken omdat uw openstaand kapitaal alleen maar zakt.

Vandaag met iemand gesproken die vertelde dat er momenteel bij Cronos geen nieuwe freelancers worden "aangenomen", en bestaande contracten niet meer worden verlengd. Geen idee hoe hij dit zou weten aangezien hij zelf niet voor een Cronos bedrijf werkt.

Gezien er hier wel wat mensen zitten van Cronos (althans van een van de vele bedrijven onder Cronos), iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?

Vandaag met iemand gesproken die vertelde dat er momenteel bij Cronos geen nieuwe freelancers worden "aangenomen", en bestaande contracten niet meer worden verlengd. Geen idee hoe hij dit zou weten aangezien hij zelf niet voor een Cronos bedrijf werkt.

Gezien er hier wel wat mensen zitten van Cronos (althans van een van de vele bedrijven onder Cronos), iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?
Dan moet het recent veranderd zijn. Eind vorige maand nog mail gekregen van een van de recruiters van Cronos met enkele projecten voor mij als freelancer.

Zou op zich niet zo onlogisch zijn. Die slinger is wat doorgeslaan naar werknemers die van de ene op de andere dag freelancer worden, voor hetzelfde te doen.

Als bedrijf wordt het dan moeilijk om die mensen aan jou te binden en nog meerwaarde aan te bieden tav brokers die typisch goedkoper kunnen aanbieden.

Amai dat is wel een heel straffe leugen. Bestaande contracten worden zeer zeker verlengd, ze zouden nogal wat volk verliezen anders. En ook nieuwe freelancers worden aangenomen, zolang de markt er om vraagt gaat dat gebeuren.

Het is wel zo dat de IT markt wat aan het inzakken is. En Cronos dus minder volk zoekt tov vroeger.

De mensen die zichzelf een relatief laag inkomen uitkeren, hebben jullie dan een omzet verzekering ipv gewaarborgd inkomen of gewoon helemaal niets?

Ik heb een vraag mtb inbrengen van een robotstofzuiger.

Ik werk momenteel 60% van thuis in mijn bureau maar ontvang ook af en toe klanten bij mij thuis. Zou het mogelijk zijn om een robotstofzuiger in kosten te brengen? Iemand hier ervaring mee?

De mensen die zichzelf een relatief laag inkomen uitkeren, hebben jullie dan een omzet verzekering ipv gewaarborgd inkomen of gewoon helemaal niets?
Hier fiscaal minimum en helemaal niets. Berekend risico. Hele carriere nog niet echt langdurig out (lees: langer dan een week) geweest.

Verder normaal wel doorbetaald bij ziekte (bestuursvergoeding).

Hier ook fiscaal minimum, gewaarborgd inkomen via VAPZ (2.000 EUR bruto per maand) en daarnaast een omzetverzekering op de vennootschap van 3.000 EUR per maand (heb een krediet van ca. 5.000 EUR per maand dat afbetaald moet worden). Moest ik dat krediet niet hebben zou ik enkel het gewaarborgd inkomen nemen, premie voor mezelf is voor dat gewaarborgd inkomen wel spotgoedkoop gezien leeftijd/niet-roker/commissievrij wel.

Laatst bewerkt:

Kijk, we moeten het ook benoemen naar wat het is: er zijn veel mensen in de IT gegaan met Corona geweest die dat voor de foute redenen gedaan hebben. Er zijn er ook veel die Freelancer worden voor de foute reden.

Ik ga het anders verwoorden. Er is geen "mooie" manier om dit te zeggen zonder arrogant of hautaine over te komen, maar veel IT'ers die zo zelfstandig worden na 3 a 4 jaar ervaring zijn hun geld niet waard. En veel van die starters intijde die een cursus react of dergelijke gevolgd hebben zijn ook maar junior devs op zijn best.

En nu zijn ze met teveel, true.

Maar wij vinden nog steeds geen treffelijke profielen voor netwerk/system-engineers voorbij een bepaald niveau.

Maar 100% akkoord: je er is nu een terugslag bezig. Ja er is nu een tegen-reactie tegen de storm van 3 jaar geleden.

Maar... talent drijft boven, altijd.

Terug
Bovenaan