Freelancers & Ondernemers

Na 15 jaar consultancy ervaring (digitale transformaties, PM rollen, analyse rollen en IT architectuur) begint het meer en meer te kriebelen om als freelancer te starten. Wat zijn de typische tussenbedrijven voor dit type rol die je in contact brengen met de eindklant (en die uiteraard niet al je marge op eten)?
Op 15 jaar tijd consultancy neem ik aan dat je er wat hebt zien passeren, niet ?

Na 15 jaar consultancy ervaring (digitale transformaties, PM rollen, analyse rollen en IT architectuur) begint het meer en meer te kriebelen om als freelancer te starten. Wat zijn de typische tussenbedrijven voor dit type rol die je in contact brengen met de eindklant (en die uiteraard niet al je marge op eten)?
Mijn advies: zet uzelf als freelancer op zoek naar werk op linked-in, strap in for a ride.

Binnen de week heb je interviews met potentiele werkgevers. Het kan plots wel rap gaan.

In uw geval, ik kan het u alleen maar aanraden. Je zal verstel staan. We hebben bijna hetzelfde profiel ;)

Laatst bewerkt:
Welke verzekeringen hebben jullie allemaal en welke bewust niet?

Ik ben momenteel in gesprek met een aantal makelaars voor de verzekeringen voor mijn vennootschap en mezelf.
Momenteel actief als IT dienstverlener als data scientist.
Van sommige verzekeringen vraag ik me of ze weldegelijk waarde hebben.
Hieronder een oplijsting en de bijhorende premie:

- BA rechtsbijstand (uiteraard verplicht): € 500 jaarlijks
- Cyberclear: dekt kosten die te maken hebben met hacking, fraude door verlies van wachtwoorden: € 250 jaarlijks
- Patroonsverzekering: premie onbekend
- Fiscale polis: dekt de kosten als gevolg van audit door de fiscus
- gewaarborgd inkomen: uiteraard een nobrainer
- omzetverzekering
- hospitalisatieverzekering (uiteraard verplicht): DKV € 825 jaarlijks

Nog nooit gehoord van Cyberclear en Patroonsverzekering.

Die fiscale polis lijkt me niet super nuttig als ge (redelijk) binnen de lijntjes blijft. En als je er buiten gaat zal dat wss niet gedekt worden? Al kan een boekhouder hier dit misschien beter uitleggen.

GI vind ik zelf wel nuttig die eerste jaren als je nog niet genoeg buffer hebt en nog niets privé hebt belegd. Ik heb het nu wel, maar ben van plan om het binnen een jaar of twee op te zeggen. Er zijn gewoon zoveel beperkingen.

Omzetverzekering lijkt me niet interessant als IT'er.

Hospi is niet persé verplicht als ge het niet erg vind om voor ALLES een gedeelde kamer te hebben :unsure: Ik (en mijn vrouw) wel EN ik heb ook het dental plan incl. ambulante zorg. Ik heb zowel tand als ambu al gebruikt voor ettelijke honderden euro's.

- BA rechtsbijstand (uiteraard verplicht): € 500 jaarlijks - check
- Cyberclear: dekt kosten die te maken hebben met hacking, fraude door verlies van wachtwoorden: € 250 jaarlijks - goch, dat heb ik niet maar lijkt me beetje overbodig...
- Patroonsverzekering: premie onbekend - weet zelfs niet wat dit is, heb ik niet
- Fiscale polis: dekt de kosten als gevolg van audit door de fiscus - als ge controle krijgt, kost het u iets. So be it dan maar. Valt goe mee hoor. Uw boekhouderkosten zijn meer dan wat ze schrappen, vaak. En als je niet te zot doet is dat geen probleem.
- gewaarborgd inkomen: uiteraard een nobrainer - Heb ik nooit genomen. Als dit een probleem vormt als zelfstandig IT'er, heb je grotere zorgen. Misschien een domme zet van mij maar ik vond het oprecht een overbodige kost.
- omzetverzekering - lijkt me overbodig
- hospitalisatieverzekering (uiteraard verplicht): DKV € 825 jaarlijks - kan je achterwege laten als je u kan laten dekken door de hospitalisatieverzekering van uw partner zijn/haar werk. Zo doe ik het ook. Maar uiteraard als dat geen optie is, zou ik nemen. Je wil geen miserie met ziektezorg, hoewel dat in Belgie nog goed meevalt.

Ik heb wel een aansprakelijkheids-verzekering afgesloten voor grotere bedragen, dat heb je soms nodig als IT'er voor je bij sommige opdrachten mag beginnen, staat soms contractueel vast als je tekent.

En een omnium verzekering voor mijn wagen, geen gezever daarmee.

Laatst bewerkt:
Welke verzekeringen hebben jullie allemaal en welke bewust niet?

Ik ben momenteel in gesprek met een aantal makelaars voor de verzekeringen voor mijn vennootschap en mezelf.
Momenteel actief als IT dienstverlener als data scientist.
Van sommige verzekeringen vraag ik me of ze weldegelijk waarde hebben.
Hieronder een oplijsting en de bijhorende premie:

- BA rechtsbijstand (uiteraard verplicht): € 500 jaarlijks
- Cyberclear: dekt kosten die te maken hebben met hacking, fraude door verlies van wachtwoorden: € 250 jaarlijks
- Patroonsverzekering: premie onbekend
- Fiscale polis: dekt de kosten als gevolg van audit door de fiscus
- gewaarborgd inkomen: uiteraard een nobrainer
- omzetverzekering
- hospitalisatieverzekering (uiteraard verplicht): DKV € 825 jaarlijks
- BA + RB:
No brainer, bij welke verzekeraar is dat? Lijkt me ietwat aan de dure kant voor een IT-consultant.

- Cyberclear:
Tenzij je actief met je eigen data werkt en je gef*ckt bent als deze data oftewel gelekt wordt oftewel je hier geen toegang meer hebt zou ik dit niet nemen. Een cyberverzekering zie ik vooral als must voor bedrijven die niet binnen de maand kunnen heropstarten indien ze hun data kwijt zijn. Je zal deze polis ook niet kunnen gebruiken als er ooit een probleem is met de data van je opdrachtgever.

- Patroonsverzekering:
Afhangend van de premie ook zeker doen. Dit is een beetje de arbeidsongevallenverzekering maar dan voor jezelf (altijd nakijken in combinatie met gewaarborgd inkomen)

- Fiscale polis:
Ben ikzelf geen fan van. Kost naar mijn mening wat veel, het is nu niet dat een audit van jouw vennootschap (gezien managementvennootschap) een week tijd van de boekhouder zou voorzien... De kans dat je als managementvennootschap naar de rechtbank gaat vanwege een conflict met de fiscus lijkt me ook zéér klein.

- Gewaarborgd inkomen: Inderdaad no-brainer, wel in combinatie doen met VAPZ (of IPT)

- Omzetverzekering: Zou ik niet doen, tenzij je aanzienlijke vaste kosten hebt die je maandelijks moet blijven betalen. Ikzelf heb dit bvb. genomen omdat ik maandelijks 5.000 EUR moet aflossen vanwege lening voor de aanschaf van aandelen. Zou ik dit niet hebben gehad zou ik dat nooit genomen hebben, op zich zal voor je inkomen het gewaarborgd inkomen en mogelijks aanvullen patroonverzekering reeds het nodige doen (bovenop eventuele vergoeding zelfstandigenkas natuurlijk).

- Hospitalisatieverzekering: No-brainer, wel best nakijken of je een bestaande hospitalisatieverzekering niet kan overnemen op je vennootschap. Dan heb je het voordeel dat je instapleeftijd van destijds wordt bijgehouden alsook dat je mogelijk een beter product hebt dat nu niet meer bestaat. De nieuwe DKV-producten ben ikzelf geen fan van, als je voor kwaliteit wil gaan, ook zeker offerte bij AG Care opvragen (indien je dus geen bestaande hospitalisatieverzekering kan overdragen op je vennootschap). Ook nakijken om hier je gezin mee in op te nemen, kan en wordt bekostigd door de vennootschap.

Enige dat ik nog zou uitpluizen is indien je (of je gezin, wederom gezinsaansluiting mogelijk) jaarlijks toch wat medische kosten moet hebben (bvb. geregeld langsgaan bij osteopaat), offerte opvragen van het Allianz Medical Plan. Betreft een ambulante kostendekking die het remgeld van je "gewone" ziektekosten (die buiten de hospitalisatieverzekering vallen) afdekt. Kan worden afgesloten voor het ganse gezin zonder medische acceptatie, kan aangevuld worden met tandkosten en wordt dus betaald vanuit de vennootschap, wat altijd mooi is.

PS, ben zelf ook verzekeringsmakelaar, is dus meer een soort inside visie :)

Vraagje, Stel ik koop een brommer 125cc om mee naar mijn klanten te rijden. (wekelijks 50 km bvb)
Privé gebruik ik die misschien max 100km op een jaar.
Is het dan verstandig die op de zaak te kopen en kan je die dan volledig aftrekken? Moet ik hierbij dan elke rit bijhouden?
Want dan telkens een app moeten opendoen om werk kilometers bij te houden lijkt mij veel werk?
Ook als je hem privé koopt en dan per km terugvordert moet je u daarmee bezig houden?
Ik was zelf ook al eens aan het kijken om een motorfiets op de zaak te kopen (en zo weinig mogelijk VAA erop te moeten betalen). Dit zou dienen om als consultant naar klanten te gaan of naar het kantoor van het consultancybureau waar mijn opdracht loopt.

Echter viel het wat tegen omdat veel van die verplaatsingen als 'woon-werk' beschouwd worden en dat privekilometers zijn wat dus inhoudt dat er VAA verrekend moet worden.
Best dus even met de boekhouder bespreken wat hij ermee wil/kan doen.

Ik had wel een kennis die accountant is en zij gaf aan 'ik heb nog nooit VAA gerekend voor een motorfiets' en had er nog nooit problemen mee blijkbaar.

Ik heb geen BA verzekering als finance consultant, ik heb nu een offerte gekregen van Zurich voor 710 per jaar. BA voor 250k en ba uitbating 1.250.000 euro incl RB. Vrijstelling BA is 500 euro en BA uitbating 250 euro.

Correcte prijs? Is de verzekering uberhaupt nodig?

Dit.

Boekhouder in gebreke stellen en laten opdraaien voor de boete en interesten :). Scan hem de brief door. Hij moet contact opnemen met de administratie om de overstorting naar de bijzondere rekening zo snel mogelijk in orde te brengen, anders blijven de interesten verder oplopen.

En zou dan eens kijken voor een andere boekhouder die wel tijdig het te betalen saldo doorgeeft :).

Enig idee wat de boete is als je te laat hebt betaald?

Dankzij dit topic opgemerkt dat ik de laatste periode nog niet betaald had. Was op reis in de week dat de mail van de boekhouder binnen kwam 😅
Heb het nu net over geschreven.

In myminfin staat nog wel geen enkel bericht over dat ik te laat heb betaald of enige gevolgen.

Laatst bewerkt:
Vraagje, Stel ik koop een brommer 125cc om mee naar mijn klanten te rijden. (wekelijks 50 km bvb)
Privé gebruik ik die misschien max 100km op een jaar.
Is het dan verstandig die op de zaak te kopen en kan je die dan volledig aftrekken? Moet ik hierbij dan elke rit bijhouden?
Want dan telkens een app moeten opendoen om werk kilometers bij te houden lijkt mij veel werk?
Ook als je hem privé koopt en dan per km terugvordert moet je u daarmee bezig houden?
Koop hem prive, dan is hij 100% fiscaal aftrekbaar in PB, net zoals je uitrusting.

Tenzij dat in recente jaren veranderd is?

als je daar maar 1 of 2 keer naartoe verplaats in de week telt dat dan ook :p ?

Ja, regelmatige verplaatsingen vallen onder woon-werk (bijvoorbeeld een werf die je wekelijks bezoekt, een winkelafdeling, een sattelietkantoor,...)

De moto zou ik ook eerder prive aankopen en het als beroepskost vermelden in x406 in de personenbelasting.

Geen miserie met VAA op die manier pf iets te verrekenen met de rc-rekening

Enig idee wat de boete is als je te laat hebt betaald?

Dankzij dit topic opgemerkt dat ik de laatste periode nog niet betaald had. Was op reis in de week dat de mail van de boekhouder binnen kwam 😅
Heb het nu net over geschreven.

In myminfin staat nog wel geen enkel bericht over dat ik te laat heb betaald of enige gevolgen.
15% van de verschuldigde btw.

Vraagje ivm vennootschap combineren met halftijdse job.

Sinds begin vorig jaar ben ik volledig zelfstandig en sinds begin dit jaar heb ik een CommV opgericht. Onlangs aan de babbel geraakt met iemand die mij een halftijdse job - in loondienst - kan aanbieden. Eerlijk gezegd die ik dat wel zitten omdat er dan iets minder druk op de vennootschap ligt om daar 100% mijn loon te moeten uithalen.
Freelance contracten zijn helaas niet mogelijk omdat het over een subsidieerde organisatie gaat.

Nu is mijn grootste vraag/issue: is dit slim ifv opbouw sociale zekerheid, belastingen, ...
En kan ik een deeltijds contract aannemen met een CommV? Ik dacht ergens eens gelezen te hebben dat je tot max 19u deeltijds in loondienst mag werken zodat je vennootschap je hoofdberoep blijft.
Zie ik iets over het hoofd?

Voor mij maakt het eerlijk gezegd niet uit wat mijn hoofd- of bijberoep is.

EDIT: ondertussen de boekhouder gehoord:
Het is geen probleem om dat te doen. Vanaf 19u word je wel zelfstandige in bijberoep. Hij zei ook dat dat een goeie oplossing voor enkele jaren maar niet op de lange termijn.
Dus daar een bijkomende vraag: zijn er hier die dat al langere tijd doen? Het zou niet goed zijn voor uw sociale zekerheid die je maar opbouwt in het stelsel van de 19u en niet de combinatie van de twee. Dus naar ziekteverzekering, ...toe niet zo interessant blijkbaar.

Laatst bewerkt:
Moet je dan niet op meer uitkomen dan je forfait? een 125cc van 2 of 3K gaat dat niet doen
Beroepskostenforfait van bedrijfsleiders is maar 3%
Dus als je pakweg 40k belastbaar inkomen hebt, is je forfait 1.200 euro.
Wekelijks 50km is +- 2.500 km op jaar basis. (Ik vraag mij eigenlijk af of het eigenlijk nut enkel een moto in huis te halen daarvoor als je al een auto hebt?)
Een CBR125R is 4.500 euro nieuw+ persoonlijk materiaal + onderhoud + benzine + verzekering. Ik denk dus wel dat je boven de 1.200 euro gaat geraken.

Persoonlijk vind ik het aantal km dat je daarmee wilt doen veel te weinig voor zoiets en ben je veel beter vanaf met een leasing van een elektrische fiets voor die verplaatsingen. (En ontwijk je het VAA verhaal. Want een fiets heeft geen VAA.)
En kan je nog een belastingvrije fietsvergoeding aan je eigen betalen?. (Maar dat ga je wel duidelijk moeten bewijzen. Maar zaken zoals Strava bestaat dus zo moeilijk is dat ook niet.)

Ik zou maar pas aan moto's denken als je meer km's doet. :p

Ik heb geen BA verzekering als finance consultant, ik heb nu een offerte gekregen van Zurich voor 710 per jaar. BA voor 250k en ba uitbating 1.250.000 euro incl RB. Vrijstelling BA is 500 euro en BA uitbating 250 euro.

Correcte prijs? Is de verzekering uberhaupt nodig?
Wat dienen we te verstaan onder Finance consultant, type accountant?

Mijn vrouw heeft een verzekering bij AG Insurance (BA Uitbating 1.5 Mio, beroepsaansprakelijkheid 500K) voor 0,46080% van de omzet + 34,11 EUR, heb je een omzet van 100.000 EUR is de premie dus 494,91 EUR. Zij is ook "finance consultant" met volgende omschrijving:

Coaching en opvolging van planning van het team. Analyseren en optimaliseren van klantendossiers in boekhoudsystemen. Tussentijdse financiële rapporteringen nazicht van jaarafsluitingen inclusief opvolging van cashflow en aangiftes van belastingen.

Wel zonder rechtsbijstand gezien ze een aparte rechtsbijstandsverzekering heeft. Of het nodig is zal afhangen van je exacte jobinhoud en de (financiële) schade die uit jouw (beroeps)fouten kan volgen.

Eerder financial controller, focus op corporate tax (controle en eindverantwoordelijkheid van btw, venn belasting, roerende voorheffing, jaarrekening, jaarlijkse audit en controles etc).

Als ik die formule toepas kom ik effectief op 710 euro uit ongeveer, bedankt.

Terug
Bovenaan