Freelancers & Ondernemers

Nog even naar boven halen. Zeer preliminair maar even info vergaren. Ik heb al gezocht in de thread maar niet heel veel sluitende zaken, en inlichten bij boekhouder volgt ook nog wel.

Stel ik wil een nieuwe woning aankopen. Ik weet dat ik bvb via IPT al een deel kan financieren. Superveel zit daar echter niet in gezien nog maar 5.5 jaar bezig en sinds vorig jaar ook serieuze herziening van IPT nav de nieuwe regels.
Gewone BV voor freelance activiteit, thuiskantoor voor thuiswerk nodig. Er is geen aparte ingang voor beroepsactiviteiten.

Hoe wordt gesplitste aankoop vruchtgebruik (vennootschap)/naakte eigendom (prive) bekeken? Viabel of niet? Grote risico's? Sop de kolen waard?
Dit is niet het soort transacties waar je sluitende antwoorden op gaat krijgen omdat zoveel afhangt van je exacte omstandigheden. Het hangt allemaal af van het vastgoed en de bedragen die op alles geplakt worden, zowel om te kunnen bepalen of het interessant is als voor het inschatten van het risico. De fiscus zit daar tegenwoordig met een vergrootglas op om te kijken of de constructie fiscaal wel in orde is maar dat wil niet zeggen dat het niet interessant kan zijn.

Hoe zit dat met gewaarborgd inkomen verzekeringen? Is dat wat te doen?

Ik begin hier stillekes aan wel een schuldenberg op te bouwen die ik niet meer kan afbetalen als ik morgen niet meer kan werken :p

Nog even naar boven halen. Zeer preliminair maar even info vergaren. Ik heb al gezocht in de thread maar niet heel veel sluitende zaken, en inlichten bij boekhouder volgt ook nog wel.

Stel ik wil een nieuwe woning aankopen. Ik weet dat ik bvb via IPT al een deel kan financieren. Superveel zit daar echter niet in gezien nog maar 5.5 jaar bezig en sinds vorig jaar ook serieuze herziening van IPT nav de nieuwe regels.
Gewone BV voor freelance activiteit, thuiskantoor voor thuiswerk nodig. Er is geen aparte ingang voor beroepsactiviteiten.

Hoe wordt gesplitste aankoop vruchtgebruik (vennootschap)/naakte eigendom (prive) bekeken? Viabel of niet? Grote risico's? Sop de kolen waard?
Wij hebben vorige jaar onze nieuwbouw in gebruik genomen waarin een aparte praktijk is voor mijn vrouw (psychologe) met aparte ingang, wc,... en onze boekhouder stelde voor alles privé te doen en dan met verhuur van de ruimte te werken, was veel makkelijker en zonder mogelijke miserie bij controle EN bij een eventuele verkoop. Wel een verschil tussen bemeubeld en 'leeg' verhuren.

Hoe zit dat met gewaarborgd inkomen verzekeringen? Is dat wat te doen?

Ik begin hier stillekes aan wel een schuldenberg op te bouwen die ik niet meer kan afbetalen als ik morgen niet meer kan werken :p
Lijkt me dat een omzetverzekering beter is in jouw geval. Je gewaarborgd inkomen is privé dus daarmee kunnen de schulden in je zaak niet betaald worden.

Ter aanvulling: Voor wagens die onder leasing gaan vallen is niet datum van aankoop/bestelbon die telt maar datum ondertekend leasingcontract. Niet onbelangrijk... loopt soms eens verkeerd. Of wanneer er i.p.v. aankoop toch nog maand voor levering voor leasing gekozen wordt en we zijn ondertussen al een jaar verder... Want neem aan dat de meeste hier wel onder een leasingformule zullen vallen.

Dit is niet het soort transacties waar je sluitende antwoorden op gaat krijgen omdat zoveel afhangt van je exacte omstandigheden. Het hangt allemaal af van het vastgoed en de bedragen die op alles geplakt worden, zowel om te kunnen bepalen of het interessant is als voor het inschatten van het risico. De fiscus zit daar tegenwoordig met een vergrootglas op om te kijken of de constructie fiscaal wel in orde is maar dat wil niet zeggen dat het niet interessant kan zijn.

Wij hebben vorige jaar onze nieuwbouw in gebruik genomen waarin een aparte praktijk is voor mijn vrouw (psychologe) met aparte ingang, wc,... en onze boekhouder stelde voor alles privé te doen en dan met verhuur van de ruimte te werken, was veel makkelijker en zonder mogelijke miserie bij controle EN bij een eventuele verkoop. Wel een verschil tussen bemeubeld en 'leeg' verhuren.

Bedankt beiden. Zoals steeds: bespreken dus met boekhouder :)
Het grote voordeel ljkt dan een lump sum die onmiddellijk beschikbaar wordt, maar je kan het ook bijlenen.

Als er een aankoop zou komen, dan zal het sowieso de bedoeling zijn om dividenden te gebruiken om de lening sneller af te lossen.

Bedankt beiden. Zoals steeds: bespreken dus met boekhouder :)
Het grote voordeel ljkt dan een lump sum die onmiddellijk beschikbaar wordt, maar je kan het ook bijlenen.

Als er een aankoop zou komen, dan zal het sowieso de bedoeling zijn om dividenden te gebruiken om de lening sneller af te lossen.

Eventueel met je bank/boekhouder eens de mogelijkheid van een modulair woonkrediet bespreken (waarbij het kapitaal wordt afgelost via dividend, eens het fiscaal voordelig is, en je in de tussentijd enkel interesten betaalt).

Eventueel met je bank/boekhouder eens de mogelijkheid van een modulair woonkrediet bespreken (waarbij het kapitaal wordt afgelost via dividend, eens het fiscaal voordelig is, en je in de tussentijd enkel interesten betaalt).

Kan interessant zijn. Eigenlijk kijk ik bvb naar de mogelijkheid om aflossingen te houden zoals nu (huidige woning is binnen +- 3.5 jaar afbetaald) maar met de mogelijkheid om er jaarlijks een heel stuk dividend bij te lappen en daarbij de looptijd elke keer te verkorten.

Of alternatief nog eens voor bvb. 20 jaar vertrekken en de dividenden beleggen want in principe verwacht je daar meer opbrengst van dan de rentekosten op huidige leningen?

Te bespreken :)

Interessant ... 'k had gisteren een eerste gesprek bij Bank van Breda en dit kwam ter sprake. Als ik er met mijn boekhoudster over aanspreek, is ze er geen fan van en is het best om zaak en privé gescheiden te houden. Ge zou wel bv uw zaak huur kunnen laten betalen aan u privé en daarmee de hypotheek afbetalen.

Interessant ... 'k had gisteren een eerste gesprek bij Bank van Breda en dit kwam ter sprake. Als ik er met mijn boekhoudster over aanspreek, is ze er geen fan van en is het best om zaak en privé gescheiden te houden. Ge zou wel bv uw zaak huur kunnen laten betalen aan u privé en daarmee de hypotheek afbetalen.
Medevennoot heeft een soort gelijke woonlening lopen bij Band van Breda.
simpel gezegd,
dividend komende 5 jaar + prognose volgende 5 jaar: 100k, 150k, ..., ...
lening komende 5 jaar + prognose: 90k, 140k, ...

Ook al eens voor geinformeerd bij bnp, was eerder een bulletkrediet.
Daar hielden ze enkel rekening met liquidatiereserves die al opgebouw zijn en dus op de jaarrekening staan.
Prognoses nemen ze daar niet mee wat ergens logisch is(misschien afhankelijk welk beroep/activiteit je doet), maar je kan uiteindelijk wel 5 jaar ver zien als je al even bezig bent en dan is dat meestal wel een stevige brok kapitaal.
Bank van breda staat daar inderdaad wat anders in denk ik.

Ik hoop dat Porsche snel hun 718 uitbrengt zodat tegen dan die enorm onderuit is gegaan qua restwaarde :p
Mijn gedacht!
Ik rij nu met een Model Y AWD. Zeer tevreden van, maar ik zou echt wel terug iets lager willen, mag ook kleiner.
Huidig aanbod stelt niet veel voor, er lijkt niets in de pijplijn te zitten, schraal EV landschap...
Meest mooie wagens lijken zelfs nog uit China te komen. Duitse EV's lijken te duur en inefficiënt, als ik deze test zie:

Battery SizeObserved RangeObserved EfficiencyAdvertised Range (European WLTP cycle)% Of Advertised Range Achieved
Porsche Taycan97 kWh368 miles3.8 mi/kWh421 miles88%
Mercedes EQE 89 kWh357 miles4.0 mi/kWh380 miles94%
Tesla Model 375 kWh352 miles4.7 mi/kWh390 miles90%
Polestar 279 kWh332 miles4.2 mi/kWh406 miles82%
BYD Seal82.5 kWh310 miles3.8 mi/kWh354 miles87.5%
BMW i581 kWh296 miles3.7 mi/kWh362 miles82%

tip voor wie wel nog een goeie auto heeft:
  • aangekocht in 2027: 95 % aftrek voor de volledige looptijd;
  • aangekocht in 2028: 90 % aftrek voor de volledige looptijd;
Als je dus eind 2028 een bestelbon tekent leveren ze die pas in 2029 en zit je nog aan 90% dat is nog steeds heel goed. Die 10% ga je niet voelen!
Dat wil dus zeggen dat wie in 2024 net een nieuwe auto kocht en daar 5 jaar mee doet ook nog tijd heeft.
Dan gaan we vanaf 2030 toch eens goed moeten nadenken over de meerwaarde van een dure EV. Als het zo blijft koop ik mij gewoon een 5 jaar oude VW Golf zoals vroeger, ik heb daar echt veel meer plezier aan dan de manier waarop EV rijden

Zoals de meeste is de aftrekbaarheid de hoofdreden, waarom zou ik anders 75k aan een wagen geven? Het is nu niet dat elektrisch opladen gratis is. En nogmaals, als het zo zit schakel ik wel terug over naar een benzine VW Golf als het zo ver is :woohoo:

Zaak en privé worden op zich nog altijd gescheiden gehouden: uw aflossingen gebeuren gewoon met de dividenden die je privé ontvangt.

Dat staat overigens volledig los van huur bureau door vennootschap, dat kan steeds.

Ook al eens voor geinformeerd bij bnp, was eerder een bulletkrediet.
Daar hielden ze enkel rekening met liquidatiereserves die al opgebouw zijn en dus op de jaarrekening staan.
Prognoses nemen ze daar niet mee wat ergens logisch is(misschien afhankelijk welk beroep/activiteit je doet), maar je kan uiteindelijk wel 5 jaar ver zien als je al even bezig bent en dan is dat meestal wel een stevige brok kapitaal.
Bank van breda staat daar inderdaad wat anders in denk ik.

BNP doet dat inderdaad op die manier (en is imo volstrekt onzinnig want op die manier kan je even goed een lening uit je vennootschap nemen). Perfecte werkwijze om je klanten naar elders te sturen, waarbij dat vaak wel wordt toegestaan (al geldt dat wel voornamelijk voor vrije beroepen met een "gegarandeerd" inkomen).

BNP doet dat inderdaad op die manier (en is imo volstrekt onzinnig want op die manier kan je even goed een lening uit je vennootschap nemen). Perfecte werkwijze om je klanten naar elders te sturen, waarbij dat vaak wel wordt toegestaan (al geldt dat wel voornamelijk voor vrije beroepen met een "gegarandeerd" inkomen).
Is inderdaad al enkele jaren geleden, sinds klein jaar doe ik wat meer met bank van breda dus eigenlijk zou ik dit onderwerp nog eens met hun moeten heropstarten. Zo goed als mijn reserver zijn bij hun belegd in vaste termijn of fondsen dus wel eens benieuwd hoe ze prive lening bekijken ifv daarvan. Niet dat ik voorlopig tijd en zin heb om iets van investeringsvastgoed te gaan kopen, maar wel handig om te weten in welke range van budget je kan kijken.

Ik moet wel zeggen dat toen ik vorig jaar aanklopte bij bnp parisbas, ze alleen naar keken naar mijn loon (superlaag) en mijn spaar-reserves. Miijn (huidige) 140k in liquidatiereserve telde niet mee.

Tja

Terug
Bovenaan