Freelancers & Ondernemers

We staan op het punt het familiebedrijf te verkopen/ over te laten.

Wat zeer vreemd is aangezien mijn ouders hier 40 jaar aan gewerkt hebben, en ik hier ook de afgelopen 18 jaar mee opgestaan en gaan slapen ben.

Ik en mijn zus wilden niet verder doen (teveel personeel, geen prive leven meer, diverse redenen..)
We zitten ook in een specifieke sector dat je niet zomaar door een manager kan laten runnen.

En overname is ook de beste stap om onze ouders het te kunnen laten loslaten.

Ik en mijn zus zouden gewoon in dienst blijven, wat een zeer grote aanpassing zal zijn. (Een baas hebben) maar ik heb er eigenlijk wel vrede mee.

Zeer vreemd om “het kindje” dat je mee hebt opgebouwd los te laten.
Financieel plukken we de vruchten van alles wat we hebben opgebouwd, dus de verloning in dienst is eigenlijk maar bijzaak.
Belangrijkste voor mij is dat ik naar 4/5 werken kan gaan ipv 6/7.

Mogelijk heb ik er later spijt van, (de eindbeslissing lag mee bij mij) Maar ik kan wel uithuilen dan vanop een tropisch strand als compensatie.
Zeer vreemde periode momenteel, wou het even neerpennen.
Maar uiteindelijk als ondernemer, als je alle doelen bereikt hebt, waarom dan niet langs de kassa passeren?
Je hebt gelijk imo. Ik snap dat het mentaal best lastig ligt om "uw kindje" af te geven, maar als het ervoor zorgt dat je de rest van uw leven zorgeloos kan leven, en uw kinderen nog meer dan genoeg kan meegeven... Uw kinderen hebben sowieso waarschijnlijk veel meer aan een papa die 4/5e werkt dan eentje die 6/7 werkt he.
Ik vind er helemaal niks mis mee om een succesvol bedrijf gewoon te verkopen en te cashen.

Proficiat, zal inderdaad een hele verandering zijn plots voor een baas te werken in uw (ex) bedrijf (ik denk niet dat ik het zou kunnen loslaten).

Laatst bewerkt:
We staan op het punt het familiebedrijf te verkopen/ over te laten.

Wat zeer vreemd is aangezien mijn ouders hier 40 jaar aan gewerkt hebben, en ik hier ook de afgelopen 18 jaar mee opgestaan en gaan slapen ben.

Ik en mijn zus wilden niet verder doen (teveel personeel, geen prive leven meer, diverse redenen..)
We zitten ook in een specifieke sector dat je niet zomaar door een manager kan laten runnen.

En overname is ook de beste stap om onze ouders het te kunnen laten loslaten.

Ik en mijn zus zouden gewoon in dienst blijven, wat een zeer grote aanpassing zal zijn. (Een baas hebben) maar ik heb er eigenlijk wel vrede mee.

Zeer vreemd om “het kindje” dat je mee hebt opgebouwd los te laten.
Financieel plukken we de vruchten van alles wat we hebben opgebouwd, dus de verloning in dienst is eigenlijk maar bijzaak.
Belangrijkste voor mij is dat ik naar 4/5 werken kan gaan ipv 6/7.

Mogelijk heb ik er later spijt van, (de eindbeslissing lag mee bij mij) Maar ik kan wel uithuilen dan vanop een tropisch strand als compensatie.
Zeer vreemde periode momenteel, wou het even neerpennen.
Maar uiteindelijk als ondernemer, als je alle doelen bereikt hebt, waarom dan niet langs de kassa passeren?
Ik heb relatief dicht gestaan bij enkele overnames, en 1 ding wat praktisch altijd terug lijkt te komen is dat eigenaars die plots niet meer eigenaar zijn, het niet lang uithouden.

Naar mijn mening komt dat meestal omdat er van de eigenaar toch nog ergens een (onderbewuste) verwachting is van de leidinggevende te zijn.
Wat ik wil zeggen: Probeer zeker goed af te spreken wat je exacte rol nog gaat zijn binnen het bedrijf, welke beslissingen je wel/niet mag nemen. Zo blijven dat soort conflicten buiten.

In ieder geval proficiat met het cashen. Zal een mooie vooruitgang in levenskwaliteit zijn!

Kan je zeggen welke branche?
Grond~afbraak~wegeniswerken en we hebben ook een betoncentrale.
5 Ha industrieel vastgoed naast de snelweg, dus toplocatie.

We hadden 10 mogelijke kandidaten, (hele grote jongens) nu word het een concullega die weet dus exact waar hij aan begint.

Wat mijn rol betreft, dat word nog wat zoeken. Maar wil vooral die 4/5 om mijn vastgoedprojectjes te doen. (Bijv de woning die ik 100% zelf aan het metselen ben, dat is echt zalig om zelf te kunnen.)

Het geleefd worden ben ik ook redelijk beu, en mijn 5 jarig prinsesje verdient een (mentaal)aanwezige vader.

Enkel elektrisch is nog haalbaar als zelfstandige...
i4 M50 (facelift 2024) is onderweg :cool:
Is op het einde van de rit eigenlijk belachelijk weinig duurder dan die DS3 waar ik nu mee rij.
Ik ga even nog de diesel oprijden gekocht in 2022, maar ik dacht dat in 2027 er ook een verandering komt dat EV's ook uitdoven in aftrekbaarheid? Of ben ik mis? Als dat zo is kijk ik dan ook eens wat ik van EV kan krijgen voor de verandering er door gaat.

Ik denk toch ook eerder dat het niet lang zal duren dat je daar werkt als werknemer.
Je hebt nooit anders geweten als de lead te nemen, te weten wat er tegenover staat en waarom je zo hard werkt.
Je nieuwe werkgever zal dit nog steeds verwachten en jij gaat niet je nikkel afdraaien voor 'een loontje' of je gaat het je nog steeds te veel aantrekken en het nooit kunnen loslaten. Welke functie ga je zelfs hebben om 4/5 te kunnen doen? Waar geen verwachting of load achter zit dat 5/5verwacht?

Het zijn zeker geen simpele keuzes, maar het belangrijkste is ook dat de ouders hier achter staan, zij hebben het namelijk opgebouwd en 40 jaar alles gegeven. Er zouden er veel zijn die dan ook hetzelfde verwachten van de generatie na hun. Maar als zij zeggen dat het goed geweest is en dat iedereen er nu van mag/kan genieten dan is dat zeker ook ok.

Ik ga even nog de diesel oprijden gekocht in 2022, maar ik dacht dat in 2027 er ook een verandering komt dat EV's ook uitdoven in aftrekbaarheid? Of ben ik mis? Als dat zo is kijk ik dan ook eens wat ik van EV kan krijgen voor de verandering er door gaat.
Inderdaad, in 2026 nog een EV kopen om lange tijd 100% aftrekbaar te zijn. (of totdat de regering hun beloftes aanpast natuurlijk)
Ik weet nog niet goed of dit inschrijving moet zijn, of tekenen van factuur. Kan nog wat extra tijd geven.
Weet iemand dit?

Dat is mijn plan in ieder geval: de huidige EV in 2026 verkopen aan privé en zelf iets anders kopen op de zaak.
Ik had gehoopt een leuke (niet-SUV) EV, maar de keuze lijkt nog heel beperkt te zijn.

Idealiter bestel je in 2026 nog een EV, die zal over de volledige leaseduur/gebruik nog 100% aftrekbaar zijn.

Veel zal imo afhangen van de emissievrije zones. Als dat er echt doorkomt in 2028 kan je best 2026 een EV bestellen. Kan mij niet inbeelden dat je als freelancer nog efficient kan werken als je verschillende regio’s niet welkom bent met de wagen. Als dat toch zou uitgesteld worden kan je de afweging maken of je niet voordeling af bent met het oprijden van uw huidige wagen.

Inderdaad, in 2026 nog een EV kopen om lange tijd 100% aftrekbaar te zijn. (of totdat de regering hun beloftes aanpast natuurlijk)
Ik weet nog niet goed of dit inschrijving moet zijn, of tekenen van factuur. Kan nog wat extra tijd geven.
Weet iemand dit?

Dat is mijn plan in ieder geval: de huidige EV in 2026 verkopen aan privé en zelf iets anders kopen op de zaak.
Ik had gehoopt een leuke (niet-SUV) EV, maar de keuze lijkt nog heel beperkt te zijn.
Het is de datum waarop de bestelbon ondertekend wordt die telt.

Tgoch

Ik vind 4k bruut wel aan hoge kant, maar each to his own. Ik weet niet of je hier dan voordeel mee doet tov werknemer zijn, wel.

1000 euro wagen per maand lijkt me wel veel, 500 euro tanken ook per maand (hangt af van uw situatie).

Ik heb 2000 euro netto als loon, momenteel en overleef even op mijn spaargeld voor de tekortjes hier en daar. Vergeet niet dat je elke 4 maanden ofzo ook uw sociale bijdrage nog keer van uw netto-loon moet afdragen (dus van mijn 2000 euro moet ik elk kwartaal ongeveerl 800 euro afgeven)

Zoals gezegd: liquidatiereserve (5 jaar) en VVPR bis (3 jaar, met het risico dat de wet tegen dan verandert is) zijn de beste manieren.
Je kunt de sociale bijdragen ook betalen via de zaak. Dat zal wel gevolgen hebben op de bedrijfsvoorheffing die je dan moet betalen. Maar uiteindelijk komt dat zowat op het zelfde neer.

Als je de sociale bijdragen via de zaak betaalt heb je lagere bedrijfsvoorheffing en vennootschapsbelasting, maar geen directe impact op de personenbelasting.

Als je de sociale bijdragen via de privé betaalt is er geen effect op bedrijfsvoorheffing en vennootschapsbelasting, maar mogelijk lagere personenbelasting door aftrekbaarheid.

Je kunt de sociale bijdragen ook betalen via de zaak. Dat zal wel gevolgen hebben op de bedrijfsvoorheffing die je dan moet betalen. Maar uiteindelijk komt dat zowat op het zelfde neer.

Als je de sociale bijdragen via de zaak betaalt heb je lagere bedrijfsvoorheffing en vennootschapsbelasting, maar geen directe impact op de personenbelasting.

Als je de sociale bijdragen via de privé betaalt is er geen effect op bedrijfsvoorheffing en vennootschapsbelasting, maar mogelijk lagere personenbelasting door aftrekbaarheid.
Is al dikwijls berekend/besproken, komt op het einde van de rit quasi overeen uit...
Sociale bijdragen betalen met de vennootschap heeft wel een onmiddellijk effect op de personenbelasting, dit is een VAA dat bij je belastbaar inkomen wordt bijgeteld (dus personenbelasting op het "voordeel").

Grond~afbraak~wegeniswerken en we hebben ook een betoncentrale.
5 Ha industrieel vastgoed naast de snelweg, dus toplocatie.

We hadden 10 mogelijke kandidaten, (hele grote jongens) nu word het een concullega die weet dus exact waar hij aan begint.

Wat mijn rol betreft, dat word nog wat zoeken. Maar wil vooral die 4/5 om mijn vastgoedprojectjes te doen. (Bijv de woning die ik 100% zelf aan het metselen ben, dat is echt zalig om zelf te kunnen.)

Het geleefd worden ben ik ook redelijk beu, en mijn 5 jarig prinsesje verdient een (mentaal)aanwezige vader.
Imo 1 tip. Trek de deur achter je dicht bij de verkoop. Met je ervaring kan je gerust ergens anders terecht. Blijf je bij het familiebedrijf, dan blijf je gewoon emotioneel verbonden en dat zal enkel maar voor spanningen zorgen. Je kan wel zeggen dat je je het niet zal aantrekken maar imo doet iedereen dat toch.

Het is de datum waarop de bestelbon ondertekend wordt die telt.
Nog beter!
Dan kan ik zonder stress iets bestellen, en nog rustig verder rijden met de huidige.
Kan ik daarna langer doorrijden met de nieuwe en wordt de verkoopprijs naar privé lager.

Nog beter!
Dan kan ik zonder stress iets bestellen, en nog rustig verder rijden met de huidige.
Kan ik daarna langer doorrijden met de nieuwe en wordt de verkoopprijs naar privé lager.
Idd, daarom dat ik het misschien ook overweeg. Tegen dan (hopelijk) ook verhuisd en hebben we plek voor een laadpaal en dergelijke.

Weet iemand dit?

Opvallend dat keuzes voor wagens altijd heel erg op de aftrekbaarheid zijn gefocust.
Je zou best de TCO berekenen, waarbij er uiteraard ook rekening wordt gehouden met de fiscale kost.
Aftrekbaarheid van elektrische wagen zakt naar 95% in 2027 en 90% in 2028.
Stel je rijdt nog 2 jaar langer met de huidige wagen en koopt dan eentje die 90% aftrekbaar is, ipv al in 2026 een nieuwe. Wat zou goedkoper zijn? Toch even berekenen denk ik dan voor de specifieke wagen die je wil kopen.

Opvallend dat keuzes voor wagens altijd heel erg op de aftrekbaarheid zijn gefocust.
Je zou best de TCO berekenen, waarbij er uiteraard ook rekening wordt gehouden met de fiscale kost.
Stel je rijdt nog 2 jaar langer met de huidige wagen en koopt dan eentje die 90% aftrekbaar is, ipv al in 2026 een nieuwe. Wat zou goedkoper zijn? Toch even berekenen denk ik dan voor de specifieke wagen die je wil kopen.
Probleem is ook een beetje dat wanneer je nu nog met een ICE wagen bolt, die TCO voor 2025 en 2026 niet perfect te bepalen is, omdat die deels van de referentieuitstoot afhangt (VAA).
En die is aan een stevig tempo aan het zakken, dus VAA blijft maar stijgen.

Vanaf 2025 verdwijnt dan ook nog eens de minimale aftrek, dus als je een hoge CO2 uitstoot hebt gaat die aftrek voor dat jaar ook kelderen.
En met de formule (120% - (0,5 x brandstofcoëfficiënt x CO2) ) gaan ze vermoedelijk niet meer foefelen, maar bijvoorbeeld die brandstofcoëfficiënt aanpassen, allemaal rap gebeurd!

Bij elektrische wagens heb je dan nog andere zaken, thuis laden wanneer je zonnepanelen hebt met productieoverschot, alles wat je niet moet injecteren op het net maar in je wagen kan steken, is centen van de vennootschap naar je privé!
Het zijn allemaal maar beetjes, maar maand na maand begint dat allemaal wat op te tellen.

TCO is toch altijd wat koffiedik kijken zoals @berenod ook aangeeft.
En trouwens: huidige wagen is een EV. Dus veel zal die TCO niet verschillen denk ik.
In 2028 een andere kopen verschuift gewoon het moment een beetje.

Maar is ook een beetje timing: zoon gaat binnenkort leren rijden met mijn vrouw haar auto (15 jaar oud nu).
Wagen bolt nog goed, maar ik verwacht dat hij tegen 2026 toch wel aan vervanging toe zal zijn.
Zo niet, mag mijn zoon die hebben (als hij hem wil). Dus in dat opzicht in 2026 geen slechte datum.

Zonet met een boekhouder gesproken, ik vroeg mij af of de kosten marktconform zijn of niet.
Mijn vennootschap is één zoals velen onder jullie ook zullen hebben, ik ben freelance software-ingenieur .net.
Meer dan de maandelijkse verkoopfacturen voor de leveranciers, autoleasing en loon zit er niet in mijn vennootschap.

De boekhouder gaf aan dat de jaarlijkse kost € 3200 zou zijn voor hun diensten.
Wat zijn jullie ervaringen?

Zonet met een boekhouder gesproken, ik vroeg mij af of de kosten marktconform zijn of niet.
Mijn vennootschap is één zoals velen onder jullie ook zullen hebben, ik ben freelance software-ingenieur .net.
Meer dan de maandelijkse verkoopfacturen voor de leveranciers, autoleasing en loon zit er niet in mijn vennootschap.

Op zich markconform als alles in orde is en zonder veel extra's :)

All in? Had het zelfde bedrag maar kreeg dan nog extra facturen voor aangifte personenbelasting en afsluiten boekjaar.

Terug
Bovenaan