Freelancers & Ondernemers

Ook al eens voor geinformeerd bij bnp, was eerder een bulletkrediet.
Daar hielden ze enkel rekening met liquidatiereserves die al opgebouw zijn en dus op de jaarrekening staan.
Prognoses nemen ze daar niet mee wat ergens logisch is(misschien afhankelijk welk beroep/activiteit je doet), maar je kan uiteindelijk wel 5 jaar ver zien als je al even bezig bent en dan is dat meestal wel een stevige brok kapitaal.
Bank van breda staat daar inderdaad wat anders in denk ik.
BvB is mijn inziens hier veel meegaand in dan klassieke banken.
Het schol ook wel dat daar ook leningen van de BV lopen en er wel groot deel onroerend goed in zit.

Hoe zit dat met gewaarborgd inkomen verzekeringen? Is dat wat te doen?

Ik begin hier stillekes aan wel een schuldenberg op te bouwen die ik niet meer kan afbetalen als ik morgen niet meer kan werken :p
Om je een richttarief te geven, ik betaal maandelijks 72 EUR om een maandelijkse omzet van 3.000 af te dekken. Kostprijs hangt wel volledig af van leeftijd/roker of niet-roker/je job/... en is voor mij zonder commissie maar zo heb je toch min of meer een idee :)

Om je een richttarief te geven, ik betaal maandelijks 72 EUR om een maandelijkse omzet van 3.000 af te dekken. Kostprijs hangt wel volledig af van leeftijd/roker of niet-roker/je job/... en is voor mij zonder commissie maar zo heb je toch min of meer een idee :)

Wil dat zeggen dan dat je 3000 euro per maand krijgt of heb ik dat fout op?

Inderdaad, als je natuurlijk werkonbekwaam bent :)
Niet helemaal he, je krijgt een stuk van de ziekenkas en de rest past de verzekering bij. Je moet dus enkel dat stuk dat ze bijpassen in rekening nemen om te bepalen of je de premie hoog vindt of niet.

Niet helemaal he, je krijgt een stuk van de ziekenkas en de rest past de verzekering bij. Je moet dus enkel dat stuk dat ze bijpassen in rekening nemen om te bepalen of je de premie hoog vindt of niet.
Dit is geen gewaarborgd inkomensverzekering. Dat heb ik ook nog maar is apart. Deze verzekering keert aan de vennootschap een forfaitair bedrag uit (3.000 EUR per maand dus).

Betreft een omzetverzekering, dient voor als je (zware) leningen af te betalen hebt met de vennootschap.

Trouwens gewaarborgd inkomen is wel degelijk aanvullend op ziekenfondsuitkering hoor...

Medevennoot heeft een soort gelijke woonlening lopen bij Band van Breda.
simpel gezegd,
dividend komende 5 jaar + prognose volgende 5 jaar: 100k, 150k, ..., ...
lening komende 5 jaar + prognose: 90k, 140k, ...

Kan je dat iets meer uitleggen? Snap je 2 lijnen en bedragen niet goed denk ik.
Of bedoel je dat je bvb als je prognose dividend 250K is de komende 2 jaar, je op 2 jaar 230K kan lenen?

Kan je dat iets meer uitleggen? Snap je 2 lijnen en bedragen niet goed denk ik.
Of bedoel je dat je bvb als je prognose dividend 250K is de komende 2 jaar, je op 2 jaar 230K kan lenen?
Het komt daar inderdaad op neer.
Hijzelf had/heeft een marge genomen om privé nog wat extra geld te hebben.

Maar zoals gezegd, met BV al even klant bij BvB dus die kennen het bedrijf en dossier, gemiddelde jaarlijkse omzet stijging van een 10%, dus ze waren vrij zeker van hun terugbetalingen.

Het komt daar inderdaad op neer.
Hijzelf had/heeft een marge genomen om privé nog wat extra geld te hebben.

Maar zoals gezegd, met BV al even klant bij BvB dus die kennen het bedrijf en dossier, gemiddelde jaarlijkse omzet stijging van een 10%, dus ze waren vrij zeker van hun terugbetalingen.

OK, dan snap ik het idd.
Mogelijk binnenkort ook zo'n gesprek aangaan, adviseur gaf al aan dat er zeker mogelijkheden zijn.

Ik denk dan wel eerder (denk een paar pagina's eerder vermeld) aan een mogelijkheid om op langere termijn wel iets uit te zetten qua krediet, maar dat wel met dividendblokken kan verkort worden elk jaar. Zo mitigeer je ergens wel nog de onzekerheid van dividenduitkeringen op langere termijn.
Of, als verwachte return op beleggingen daar hoger ligt dan rentevoet, blijf ik gewoon stevig beleggen en laat ik krediet gewoon lopen.
Maar of zoiets bestaat weet ik dus niet :)

Een vraagje voor de boekhouders hier:

Mijn vriendin betaalt nu voor het tweede jaar op rij rond de 8k aan haar boekhouder (eenmanszaak die is overgezet naar BV (managementvennootschap))
Hun uitleg: 'Daar zitten voor het AJ 2024 ook de kosten voor de stopzetting van de éénmanszaak voor een deel in vervat. Ook moest er in 2023 voor de eerste keer een balans en jaarrekening neergelegd worden over het eerste boekjaar (verlengd boekjaar: 01/10/2021-31/12/2022)'

Is dit marktconform of zijn ze hier zwaar aan het doorrekenen (ik heb het gevoel dat ze profiteren)?

Mijn vriendin betaalt nu voor het tweede jaar op rij rond de 8k aan haar boekhouder (eenmanszaak die is overgezet naar BV (managementvennootschap))
Hun uitleg: 'Daar zitten voor het AJ 2024 ook de kosten voor de stopzetting van de éénmanszaak voor een deel in vervat. Ook moest er in 2023 voor de eerste keer een balans en jaarrekening neergelegd worden over het eerste boekjaar (verlengd boekjaar: 01/10/2021-31/12/2022)'

Is dit marktconform of zijn ze hier zwaar aan het doorrekenen (ik heb het gevoel dat ze profiteren)?

De boekhouders hier zullen wel een en ander bevestigen, maar dat is absurd veel. 8K per jaar? Ik heb ook de switch gemaakt, maar ik betaal maar een fractie daarvan per jaar.

OK, dan snap ik het idd.
Mogelijk binnenkort ook zo'n gesprek aangaan, adviseur gaf al aan dat er zeker mogelijkheden zijn.

Ik denk dan wel eerder (denk een paar pagina's eerder vermeld) aan een mogelijkheid om op langere termijn wel iets uit te zetten qua krediet, maar dat wel met dividendblokken kan verkort worden elk jaar. Zo mitigeer je ergens wel nog de onzekerheid van dividenduitkeringen op langere termijn.
Of, als verwachte return op beleggingen daar hoger ligt dan rentevoet, blijf ik gewoon stevig beleggen en laat ik krediet gewoon lopen.
Maar of zoiets bestaat weet ik dus niet :)
Zal dit ook niet een stuk duurder uitkomen door elk jaar dat extra stuk af te betalen van de lening en daar die 'boete' op te betalen?

Vorig jaar 1800 betaald.
Ik ben een VOF met vorig jaar 370 uitgaande facturen en 90 inkomende.
Enige dat ik niet heb is een loon, dus niets van berekeningen of werk daar rond maar goed of dat het zou maken weet ik niet.
Elke vraag die je stelt loopt wel de teller.
Maar soms zie ik toch echt wel zotte bedragen passeren, zelfs voor freelancers die 1 factuur hebben die elke maand gelijk is.

Zal dit ook niet een stuk duurder uitkomen door elk jaar dat extra stuk af te betalen van de lening en daar die 'boete' op te betalen?

Moet ik berekenen en becijferen samen met de bank natuurlijk, maar misschien zijn er bepaalde kredietformules waarbij voorzien wordt om zoiets flexibel te kunnen gaan doen?
Wederbeleggingsvergoeding mag bij mijn weten sowieso niet hoger zijn dan de rente die je zou moeten betalen als je niet vervroegd zou terugbetalen, dus ik denk ook dat het sowieso niet duurder kan zijn? Vraag is natuurlijk of er dan nog een nut aan zit.

Maar ik zou wel in gesprek gaan met de bank als het zover komt.

Ik veronderstel dat je bedragen exclusief BTW bedoelt?
Stopzetting eenmanszaak is 100 + 105 euro dus zoveel kan dat niet zijn. Verder is overstap van eenmanszaak naar vennootschap niet zo veel extra werk hoor, lijkt me zeker overdreven.

Ik veronderstel dat je bedragen exclusief BTW bedoelt?
Stopzetting eenmanszaak is 100 + 105 euro dus zoveel kan dat niet zijn. Verder is overstap van eenmanszaak naar vennootschap niet zo veel extra werk hoor, lijkt me zeker overdreven.

Zonder de specifieke hoeveelheid verwerking of complexiteit te kennen van het dossier, lijkt mij dat voor een managementvennootschap pur sang ook wel érg goed doorgerekend. Eens even gekeken bij ons en dat zit rond de 1.750 > 3.000 voor een volledig jaar(> incl. PB aangifte bedrijfsleiders.) Zal misschien al wat lager liggen dan de 'markt', die zal meer rond de 3 à 3.5 zitten denk ik? Hoe dan ook lijkt mij meer dan 4K per jaar voor een gewoon managementvennootschap boven het 'normale'.

Die zijn misschien al aan het sparen voor de nieuwe Porsche Taycan. :)

Ik had al zo een licht vermoeden dat het echt overdreven was.
Nu nog proberen de vriendin te overtuigen om te veranderen.

Nog een bijkomend vraagje: is VVPR-bis nu geen goed idee meer? Alles gaat in liquidatiereserves...

Terug
Bovenaan