Freelancers & Ondernemers

Mag je bij leveranciers facturen laten opmaken en betalen via vennootschap, om dan achteraf te besluiten dat je het toch privé gaat doen en het niet inboeken (en logischerwijze je vennootschap terugbetalen)?
Heeft dat enige impact op de leverancier?

Mag je bij leveranciers facturen laten opmaken en betalen via vennootschap, om dan achteraf te besluiten dat je het toch privé gaat doen en het niet inboeken (en logischerwijze je vennootschap terugbetalen)?
Dat zal in de btw-klantenlisting van die leverancier opgenomen worden als jij niet om een creditnota vraagt en als de totale transacties gedurende het betreffende jaar tussen uw vennootschap en die leverancier een zeker bedrag excl btw overschrijdt.
Op basis van die listing kan de fiscus u alsnog selecteren voor een controle.

Ter aanvulling van bovenstaande: Het is wel ok, da's een volledig wettelijke manier van doen, niemand gaat boetes krijgen ofzo (en het gebeurt veel).

Wat je meestal wel doet is ze toch inboeken maar alles op rekening courant boeken (en eventueel terugbetalen).

Ter aanvulling van bovenstaande: Het is wel ok, da's een volledig wettelijke manier van doen, niemand gaat boetes krijgen ofzo (en het gebeurt veel).

Wat je meestal wel doet is ze toch inboeken maar alles op rekening courant boeken (en eventueel terugbetalen).
Klopt, ik doe dat (bijvoorbeeld) ook voor reizen omdat de creditcard van vennootschap een veel hogere limiet heeft. Ik stuur dan even naar boekhouder wat ik juist betaald heb en dan betaal ik dat terug van uit de privé rekening.

Je moet wel opletten met de speciallekes met betrekking tot BTW. (Werken onroerende staat, IC,...)

BTW vraagje:

stel dat een Belgische consultant uitsluitend factureert aan een Franse vennootschap, waarbij er dus geen BTW wordt aangerekend op zijn factuur.
Die Belgische consultant kan toch zonder problemen de BTW op zijn aankopen in België terugvorderen van de staat, nee?
Hij vraagt om vanaf nu via onze Belgische vennootschap te factureren (effectieve prestaties levert hij dus in FR), zodat hij van de BTW die hij dan moet aanrekenen wel een aftrek kan doen van zijn aankopen.

Ik vermoed dat de enige motivatie is om niet elke maand/kwartaal de BTW terug te moeten vorderen van de staat en mogelijks vroeg of laat een controle aan zijn been heeft?

Ben niet helemaal overtuigd om aan dit verhaal mee te werken...tenzij ik iets mis.

BTW vraagje:

stel dat een Belgische consultant uitsluitend factureert aan een Franse vennootschap, waarbij er dus geen BTW wordt aangerekend op zijn factuur.
Die Belgische consultant kan toch zonder problemen de BTW op zijn aankopen in België terugvorderen van de staat, nee?
Hij vraagt om vanaf nu via onze Belgische vennootschap te factureren (effectieve prestaties levert hij dus in FR), zodat hij van de BTW die hij dan moet aanrekenen wel een aftrek kan doen van zijn aankopen.

Ik vermoed dat de enige motivatie is om niet elke maand/kwartaal de BTW terug te moeten vorderen van de staat en mogelijks vroeg of laat een controle aan zijn been heeft?

Ben niet helemaal overtuigd om aan dit verhaal mee te werken...tenzij ik iets mis.
Voor BTW zie ik geen probleem maar misschien wil ie vermijden dat de Franse fiscus denkt dat ie een vaste inrichting heeft in Frankrijk (al dan niet terecht) en dat die wil dat ie daar aangiftes vennootschapsbelasting-niet inwoners indient?

Inderdaad, lijkt mij eerder een vennootschapsbelasting issue, daar je schrijft dat die consulent enkel en alleen die Franse klant heeft en enkel en alleen werken/diensten fysiek in Frankrijk uitvoert.

Voor de BTW is er sowiseo geen probleem:

Diensten verkopen aan bedrijven in een ander EU-land​

Als u diensten verkoopt aan bedrijven die in een ander EU-land gevestigd zijn, hoeft u normaal gesproken geen btw in rekening te brengen. Uw klanten betalen btw over de ontvangen diensten tegen het geldende tarief in hun land (volgens de verleggingsregeling).

De btw die u zelf heeft moeten betalen op de goederen of diensten die u speciaal voor die verkoop heeft moeten aanschaffen, mag u wel van uw aangifte aftrekken.

Bron: https://europa.eu/youreurope/busine....htm#withintheeusellservicesanotherbusiness-1

Inderdaad, lijkt mij eerder een vennootschapsbelasting issue, daar je schrijft dat die consulent enkel en alleen die Franse klant heeft en enkel en alleen werken/diensten fysiek in Frankrijk uitvoert.

Voor de BTW is er sowiseo geen probleem:

Bron: https://europa.eu/youreurope/busine....htm#withintheeusellservicesanotherbusiness-1

Die consultant werkte initieel wel ook voor Belgische klanten, maar dat is nu al enkele maanden gestopt waardoor die enkel die Franse klant overhoudt op dit moment en wellicht nog een tijdje.
Ik weet niet of het er iets toe doet, maar voor alle duidelijkheid: hij factureert dus aan onze Belgische vennootschap al zijn prestaties binnen België die wij binnen België doorfactureren naar de eindklant. Idem voor zijn prestaties in Frankrijk die hij aan onze Franse vennootschap factureert en wij van daaruit aan onze Franse eindklant.

Vraagje i.v.m. "auteursrechten" op ontwikkelde software... Als je als contractor/freelancer een contract wordt aangeboden waarin niks op papier wordt gezet over intellectual property/auteursrechten... Wil dat dan zeggen dat de contractor/freelancer automatisch eigenaar wordt van die auteursrechten op de door hem ontwikkelde software? Ook al is dat meestal in een vorm van co-creatie (idee opdrachtgever).

(Voor zover ik meeben met de wetgeving, lijkt mij van wel.)

Hoe doen jullie het hier ivm. terugbetalen van opladen elektrische auto?
Ik heb momenteel een laadpaal via een CPO die automatisch terugbetalen maar eigenlijk vind ik dat te duur voor wat die maar aanbieden. Ik zou zelf per maand mijn opgeladen kWh perfect kunnen bijhouden en terugbetalen aan het gemiddelde energietarief van die maand, is dat aanvaardbaar bij een controle?

Ik heb momenteel een laadpaal via een CPO die automatisch terugbetalen maar eigenlijk vind ik dat te duur voor wat die maar aanbieden. Ik zou zelf per maand mijn opgeladen kWh perfect kunnen bijhouden en terugbetalen aan het gemiddelde energietarief van die maand, is dat aanvaardbaar bij een controle?
Ik doe dit ook zelf, exporteer deze data uit de laadpaal en maak dan een document met mijn effectief energietarief (helaas lager en meer werk dan het gemiddelde te nemen).

Wel maar hybride wagen hier.
Ik laad deze elke dag op, dus aantal dagen × kWh × tarief en dit stort ik af en toe via onkostennota door naar de privé.

Ik doe dit ook zelf, exporteer deze data uit de laadpaal en maak dan een document met mijn effectief energietarief (helaas lager en meer werk dan het gemiddelde te nemen).

En wat in het geval van een dag/nacht tarief? Ik kan met mijn laadpaal niet bewijzen om hoe laat exact er geladen werd. Voor hetzelfde geld moest ik die overdag al beginnen insteken om tijdig klaar te zijn voor de dag nadien. Gemiddelde tussen mijn vast dag en nacht tarief dan? kwh prijs inclusief distributie en capaciteitstarief gerekend?

Ik heb een vraagje over werken in het buitenland. Mijn klant vroeg of ik het interessant zou vinden om in het buitenland te werken aangezien er heel wat projecten gaande zijn of gaan starten in het buitenland.

Ik werk momenteel als freelancer en heb meegegeven dat ik graag als freelancer zou verder willen blijven werken, ook als ik naar het buitenland ga.

Mijn klant (een grote EPC-speler) heeft aangegeven dat er een branch is in de UK waarmee freelance contracten mogelijk zijn. Momenteel heb ik een freelance contract via een agency maar het lijkt me interessanter om een freelance contract te hebben direct met de klant.

Alleen ben ik niet zeker over hoe het is om op freelance basis te werken voor een buitenlandse klant (in dit geval buiten de EU aangezien de UK buiten de EU is gelegen). Wat komt erbij kijken qua belastingen, btw, fiscaliteit etc.

Zijn er hier freelancers die hier ervaring mee hebben?
Wat zijn de voor- of nadelen om te werken via een belgische agency ipv direct voor een klant buiten de EU (als het gaat om werken in het buitenland)?

Alvast bedankt

Wat is te duur?
€ 6 voor split billing, € 5 voor abbo en € 8 voor support op laadpaal dus 19 ex. btw per maand
En wat in het geval van een dag/nacht tarief? Ik kan met mijn laadpaal niet bewijzen om hoe laat exact er geladen werd. Voor hetzelfde geld moest ik die overdag al beginnen insteken om tijdig klaar te zijn voor de dag nadien. Gemiddelde tussen mijn vast dag en nacht tarief dan? kwh prijs inclusief distributie en capaciteitstarief gerekend?
Je kan hier de situatie kiezen die het beste aansluit bij jezelf en in €/kWh laten zien.

€ 6 voor split billing, € 5 voor abbo en € 8 voor support op laadpaal dus 19 ex. btw per maand
Bij welke CPO is dat dan? Lijkt me idd nogal wat overbodige kosten en diensten te bevatten. Ik betaal maandelijks € 4,38 BTW incl. bij E-Flux.

Ik exporteer het verbruik van de afgelopen maand uit mijn laadpaal.
Voor de prijs kijk ik naar deze site: https://support.blinkcharging.be/nl...ef-word-ik-terugbetaald-voor-het-laden-thuis/
Iedere 2 maanden maak ik dan 2 facturen aan.

Een maat doet het via dat bedrijf zelf. Dus hij geeft het verbruik door en zij maken een factuur voor hem aan.
Die doen dus exact hetzelfde, maar vragen er geld voor.
Als zij op die manier mogen werken, dan mag ik dat ook zonder hen zeker?

Terug
Bovenaan