Freelancers & Ondernemers

Een kleinere speler in volle groei doet dat ja. Bij die big four ligt voor het 2e jaar op rij het scenario van zeer beperkte bonussen en praktisch geen loonsverhoging op tafel. Ze mikken bewust op herstructureringen met spontane afvloeiingen.
Natuurlijk zijn er veel verschillende situaties, scenario's, etc. Net daarom dat er niet in simplismen en veralgemeningen moet worden gesproken :)

Maar allez gij spreekt veel in cynische oneliners :)

We geven quasi iedereen elk jaar opslag, en afhankelijk van wie waar staat in zijn carriere en groei kan dat zeer stevig zijn. En dat is met volle goesting. We willen dan ook langdurig samenwerken en mensen tevreden houden.
Ik had nochtans op mijn laatste job als werknemer 3 jaar aan een stuk een goede evaluatie en elk jaar werd er een opslag beloofd, wat ik nooit heb gekregen behalve de index maar dat kreeg iedereen :unsure: Dat was de druppel dat ik ben overgestapt naar freelance en wil het niet anders :)

Ik had nochtans op mijn laatste job als werknemer 3 jaar aan een stuk een goede evaluatie en elk jaar werd er een opslag beloofd, wat ik nooit heb gekregen behalve de index maar dat kreeg iedereen :unsure: Dat was de druppel dat ik ben overgestapt naar freelance en wil het niet anders :)

Jamaar, ik zeg ook niet dat het overal rozengeur en manenschijn is he. :)

Een kleinere speler in volle groei doet dat ja. Bij die big four ligt voor het 2e jaar op rij het scenario van zeer beperkte bonussen en praktisch geen loonsverhoging op tafel. Ze mikken bewust op herstructureringen met spontane afvloeiingen.
Klopt inderdaad wel dat bij de heel grote spelers opslag heel moeilijk vast te krijgen is. Ik ben effectief van werkgever moeten veranderen, om dan terug te komen en "buiten het proces" te kunnen vallen.

Bij kleinere spelers is dat véél makkelijker.

Je kan ook perfect minimum bezoldiging (en dus minimum sociale bijdragen) combineren met verlaagd tarief maar dan mag je fiscale winst niet al te hoog zijn (parameter die je ook weer heel goed kunt sturen met je kosten). Dat minimumloon kun je dan bijvoorbeeld aanvullen met dagvergoedingen, km vergoedingen (als je wagen privé staat natuurlijk), forfait verwarming voor uw home office etc.
Maar als je alleen al om je woning af te betalen 2k€ per maand nodig hebt dan wordt zoiets lastig natuurlijk :LOL: maar zo'n gevallen zijn eerder uitzonderlijk vermoed ik

Natuurlijk zijn er veel verschillende situaties, scenario's, etc. Net daarom dat er niet in simplismen en veralgemeningen moet worden gesproken :)
Over het algemeen zijn loonsverhogingen beperkt eh. Moet al een serieuze sprong in verantwoordelijkheden nemen eer er een deftige vooruitgang wordt aangeboden. Het grootste pijnpunt bij elke jaarlijkse budgetoefening is personeel. Men streeft jaarlijks een groei van de winst na, een gezonde status quo is ondenkbaar.

Diegene die de stap zetten naar een zelfstandig freelance statuut zijn voor het merendeel consultants. Niet iedereen staat te springen om continu een nieuwe opdracht te zoeken, zich continu aan te passen aan nieuwe werkomgeving, continu de onzekerheid rond verlofplanning etc, meesten hebben graag hun vaste vertrouwde omgeving, consultants zijn die variatie gewoon.
Een consultancy speler is vandaag interessant voor juniors/beginnende seniors om ervaring op te doen maar na x aantal jaar ervaring levert het niet meer op. Ze hebben zichzelf dermate kapot geconcurreerd met waanzinnige focus op jaarlijkse groei en onrealistische dagfees.
Daartegenover staat nu een grote pool aan ervaren freelancers die zichzelf verkopen aan het tarief van een junior/beginnende senior van een consultancy die de klant zelf mag gaan opleiden.
De meeste gekende consultancyspelers doen het vandaag niet goed (in hun ogen, ze zien hun winst niet groeien) en dat gaat ten koste van loonsverhogingen, bonussen en zelf gedwongen werkplanningen (consultants moeten slikken wat er aan opdrachten binnenkomt).

Je kan ook perfect minimum bezoldiging (en dus minimum sociale bijdragen) combineren met verlaagd tarief maar dan mag je fiscale winst niet al te hoog zijn (parameter die je ook weer heel goed kunt sturen met je kosten). Dat minimumloon kun je dan bijvoorbeeld aanvullen met dagvergoedingen, km vergoedingen (als je wagen privé staat natuurlijk), forfait verwarming voor uw home office etc.
Maar als je alleen al om je woning af te betalen 2k€ per maand nodig hebt dan wordt zoiets lastig natuurlijk :LOL: maar zo'n gevallen zijn eerder uitzonderlijk vermoed ik
In principe is dat ook maar de eerste jaren een issue he. Van zodra je jaarlijks dividend kan uitkeren kan je dat gebruiken voor maandelijkse kosten.

We geven quasi iedereen elk jaar opslag, en afhankelijk van wie waar staat in zijn carriere en groei kan dat zeer stevig zijn. En dat is met volle goesting. We willen dan ook langdurig samenwerken en mensen tevreden houden.
Dit is toch meer uitzondering dan standaard hoor naar mijn anekdotische ervaring.

In principe is dat ook maar de eerste jaren een issue he. Van zodra je jaarlijks dividend kan uitkeren kan je dat gebruiken voor maandelijkse kosten.
Via VVPR bis en -ter bedoel je dan? Ja idd. maar dat gaat ook niet in alle gevallen.

Dat weet ik, maar soms is dat de beste manier om mijn punt te maken.

Tuurlijk is dat niet overal zo, tuurlijk zijn er veel plekken waar ze echt voor hun werkvolk zorgen. Ga ik nooit tegenspreken.

Maar voor veel jonge mensen, vooral in de consultancy-wereld rekenen ze op uw naïviteit dat je zo lang mogelijk aan een hongerloon blijft werken. En die naïviteit was zeker waar in mijn geval.

Verschillende mensen hebben na uw reactie ook mijn indruk bevestigd. Dat wil niets zeggen over de grote groep uiteraard. Maar het is wel een fenomeen die ik vaak zie. En het helpt ook niet dat 3/4de hier IT consultants zijn. :D

Via VVPR bis en -ter bedoel je dan? Ja idd. maar dat gaat ook niet in alle gevallen.

Of via liquidatiereserve (wel een paar jaar langer wachten dan), of zelfs via gewoon dividend: op een bepaald ogenblik begint er een jaarlijkse geldstroom uit je vennootschap te stromen naast het loon dat je uitkeert, en dat is dan ook het moment waarop je je loon kan herbekijken.

Ja, mijn brutoloon de dag voor ik zelfstandige werd, was 3600€. De dag erna was 3750€.
Dan nog wil dat niets zeggen behalve dat het op dat moment even naar boven is gesteld tgv een artificiële optimalisatielimiet die men had ingevoerd. Waar er ondertussen al mensen zijn die gewoon opteren om dit niet te doen omdat het verschil voor hen het de moeite niet waard geacht wordt. Wanneer loonsoptimalisatie de drijfveer is, dan is het in mijn ogen een verkeerd gebruik van het zelfstandigenstatuut. Voor mij is de reden dat je zelfstandige bent niet omdat je uw werknemer, die jij bent, een fiscaal optimaal loon kan bezorgen dat het principe van de brede schouders ondergraaft, maar omdat je eigen baas wil zijn, en uw eigen ding wil doen. Waardoor je via het bedrijf er de vruchten kan van plukken maar anderzijds het pokke belachelijk is dat je uzelf 45k loon uitbetaalt en 100k vvpr bis of whatever. Zeker nu men het minimumpensioen van een zelfstandige heeft omhoog getrokken.

Voor de rest doet het er niet echt toe want als je als werknemer ergens anders had gesolliciteerd had je misschien 4000€ bruto gekregen of de indexaanpassing van het jaar erop had u ook bij die 3750e bruto gebracht anders. Het handelde vooral voor mij over het principe

Welke vennootschappen zijn nu nog uit gesloten voor het gebruik van VVPRbis? Ik kon tot vorig jaar denk ik daar geen gebruik van maken (oprichting vennootschap 2017) maar met het nieuwe wetboek was dat geen probleem meer voor mij.

Ik heb dus altijd liquidatiereserves gedaan tot 2 jaar geleden en de komende jaren de reserves die al aangelegd zijn dus uitbetalen naast VVPRbis elk jaar.

Dan nog wil dat niets zeggen behalve dat het op dat moment even naar boven is gesteld tgv een artificiële optimalisatielimiet die men had ingevoerd. Waar er ondertussen al mensen zijn die gewoon opteren om dit niet te doen omdat het verschil voor hen het de moeite niet waard geacht wordt. Wanneer loonsoptimalisatie de drijfveer is, dan is het in mijn ogen een verkeerd gebruik van het zelfstandigenstatuut. Voor mij is de reden dat je zelfstandige bent niet omdat je uw werknemer, die jij bent, een fiscaal optimaal loon kan bezorgen dat het principe van de brede schouders ondergraaft, maar omdat je eigen baas wil zijn, en uw eigen ding wil doen. Waardoor je via het bedrijf er de vruchten kan van plukken maar anderzijds het pokke belachelijk is dat je uzelf 45k loon uitbetaalt en 100k vvpr bis of whatever. Zeker nu men het minimumpensioen van een zelfstandige heeft omhoog getrokken.

Voor de rest doet het er niet echt toe want als je als werknemer ergens anders had gesolliciteerd had je misschien 4000€ bruto gekregen of de indexaanpassing van het jaar erop had u ook bij die 3750e bruto gebracht anders. Het handelde vooral voor mij over het principe
Maar het punt blijft dat geen enkele werkgever u uw dagrate als brutoloon gaat geven. En daar ging het over, dat het stuk dat niet als loon wordt uitgekeerd, in beide gevallen niet als loon wordt uitgekeerd, en dat daar dus geen belastingen misgelopen worden.
Wat je oneerlijk vindt, is gewoon het feit dat je als zelfstandige zelf uw loonpakket kan kiezen, terwijl het anders de werkgever is die voor u kiest (ook niet elk stukje loon als werknemer is hetzelfde belast...).

Ik denk trouwens dat de meeste freelancers niet uit fiscale overwegingen freelancer worden hoor. Want puur dat stukje is de moeite niet voor de overstap. Maar wél uit financiële overwegingen (het feit dat de winst voor u is, en niet voor uw werkgever). Van mij mogen ze voor werknemers ook perfect afspreken dat enkel de eerste 45k brutoloon als loon belast wordt, en alles erboven aan 32%, dat zou er absoluut niet voor zorgen dat ik terug werknemer zou worden.

Maar het punt blijft dat geen enkele werkgever u uw dagrate als brutoloon gaat geven. En daar ging het over, dat het stuk dat niet als loon wordt uitgekeerd, in beide gevallen niet als loon wordt uitgekeerd, en dat daar dus geen belastingen misgelopen worden.
Wat je oneerlijk vindt, is gewoon het feit dat je als zelfstandige zelf uw loonpakket kan kiezen, terwijl het anders de werkgever is die voor u kiest (ook niet elk stukje loon als werknemer is hetzelfde belast...).

Ik denk trouwens dat de meeste freelancers niet uit fiscale overwegingen freelancer worden hoor. Want puur dat stukje is de moeite niet voor de overstap. Maar wél uit financiële overwegingen (het feit dat de winst voor u is, en niet voor uw werkgever). Van mij mogen ze voor werknemers ook perfect afspreken dat enkel de eerste 45k brutoloon als loon belast wordt, en alles erboven aan 32%, dat zou er absoluut niet voor zorgen dat ik terug werknemer zou worden.
Ding ding!

Mijn dagrate is voor mij, niet voor mijn management. (hoewel ik nu mijn eigen management ben...).

En verder:

1. ik heb geen KPI's te halen
2. ik heb geen evaluatie gesprekken (die meestal toch BS zijn)
3. ik kies zelf mijn projecten, locaties, skillsets waar ik me wil op ontwikkelen
4. ik kies zelf mijn wagen (ik heb een tweedehands dieseltje, nog), maar als ik zou willen kan er een iX3 af. Keuzes
5. Als ik eens een maand of 2 denk van "fuck it, ik ga met de fiets naar Dakar", dan doe ik dat zonder dat ik "verlof" moet opsparen. Ik ken iemand die zoiets soms doet.
6. als ik extra wil bijklussen buiten de uren, dat kan ook en is dat wettelijk en fiscaal volledig in orde. Keuzes

Allemaal geen optie, of toch niet zo eenvoudig als werknemer. Om die redenen alleen al vond ik het een verademing.

En vreemd genoeg, zoals IAH al gezegd heeft: ik ben een zeldzaam en zwaar profiel(oprecht, het klinkt alsof ik een dikke ego heb, maar ik weet dat mijn skillset zeldzaam is). Als je mij via "de grote spelers" zou binnenhalen, lig je aan 1100 euro of meer per dag. Ik ben goedkoper dan sommige schoolverlaters die ze aanbieden. Dat is een no-brainer voor veel bedrijven.

De enige verliezers zijn de tussenpartijen die er vroeger tussen zaten, voornamelijk mijn voormalig management. Die zijn "bypassed", zeg maar.

Het feit dat ik mooie bedragen factureer en daar efficienter mee kan omgaan dan gewoon "loon", is heel mooi meegenomen maar niet de enige reden. Volgens die logica zou ik terug werknemer worden als het fiscaal plots even voordelig was. En dat is echt niet zo. Freelancers zijn meestal toch mensen die een vorm van vrijheid(en het risico die daaraan verbonden is) willen.

Welke vennootschappen zijn nu nog uit gesloten voor het gebruik van VVPRbis? Ik kon tot vorig jaar denk ik daar geen gebruik van maken (oprichting vennootschap 2017) maar met het nieuwe wetboek was dat geen probleem meer voor mij.

Ik heb dus altijd liquidatiereserves gedaan tot 2 jaar geleden en de komende jaren de reserves die al aangelegd zijn dus uitbetalen naast VVPRbis elk jaar.
In principe elke vennootschap die na 1/7/2013 werd opgericht kan daar gebruik van maken. Voor de uitkering is er een wachttijd van 3 boekjaren. Dus normaal gezien moet het voor jou dan we lukken.

In de fiscale hervorming van Van Peteghem (die uiteindelijk niet doorging) was voorzien om dat weer naar 25% op te trekken. Ik vrees dat dit na de verkiezingen weer op tafel zal komen.

Over de verkiezingen gesproken, ik wil volmacht geven aan iemand om te gaan stemmen voor mij maar in het formulier staat er een paragraaf:

'Reden en bevestiging van de reden van afwezigheid ( vink het overeenkomstig vakje aan en vul alleen in als deel I is ingevuld) '

Dan staat er een reden 'Professionele reden : bevestiging door werkgever of in het geval van zelfstandigen door de burgemeester of zijn afgevaardigde op basis van een verklaring op erewoord, hieronder'

Ik ben freelancer dus kan ik mezelf dan ook bevestiging geven aangezien ik de werknemer en werkgever ben?

Als ik bevestiging van de burgemeester moet krijgen vrees ik dat het daarvoor te laat zal zijn..

Over de verkiezingen gesproken, ik wil volmacht geven aan iemand om te gaan stemmen voor mij maar in het formulier staat er een paragraaf:

'Reden en bevestiging van de reden van afwezigheid ( vink het overeenkomstig vakje aan en vul alleen in als deel I is ingevuld) '

Dan staat er een reden 'Professionele reden : bevestiging door werkgever of in het geval van zelfstandigen door de burgemeester of zijn afgevaardigde op basis van een verklaring op erewoord, hieronder'

Ik ben freelancer dus kan ik mezelf dan ook bevestiging geven aangezien ik de werknemer en werkgever ben?

Als ik bevestiging van de burgemeester moet krijgen vrees ik dat het daarvoor te laat zal zijn..
Je bent zelfstandige, geen werkgever/werknemer. Duidelijk de burgemeester of zijn afgevaardigde dus.

In alle eerlijkheid: als je als kiezer niet afkomt, is de kans op boete astronomisch klein. Als je als bijzitter niet afkomt, bijna gagarandeerd dan wel.

Terug
Bovenaan