Maar het punt blijft dat geen enkele werkgever u uw dagrate als brutoloon gaat geven. En daar ging het over, dat het stuk dat niet als loon wordt uitgekeerd, in beide gevallen niet als loon wordt uitgekeerd, en dat daar dus geen belastingen misgelopen worden.
Wat je oneerlijk vindt, is gewoon het feit dat je als zelfstandige zelf uw loonpakket kan kiezen, terwijl het anders de werkgever is die voor u kiest (ook niet elk stukje loon als werknemer is hetzelfde belast...).
Ik denk trouwens dat de meeste freelancers niet uit fiscale overwegingen freelancer worden hoor. Want puur dat stukje is de moeite niet voor de overstap. Maar wél uit financiële overwegingen (het feit dat de winst voor u is, en niet voor uw werkgever). Van mij mogen ze voor werknemers ook perfect afspreken dat enkel de eerste 45k brutoloon als loon belast wordt, en alles erboven aan 32%, dat zou er absoluut niet voor zorgen dat ik terug werknemer zou worden.
Ding ding!
Mijn dagrate is voor mij, niet voor mijn management. (hoewel ik nu mijn eigen management ben...).
En verder:
1. ik heb geen KPI's te halen
2. ik heb geen evaluatie gesprekken (die meestal toch BS zijn)
3. ik kies zelf mijn projecten, locaties, skillsets waar ik me wil op ontwikkelen
4. ik kies zelf mijn wagen (ik heb een tweedehands dieseltje, nog), maar als ik zou willen kan er een iX3 af. Keuzes
5. Als ik eens een maand of 2 denk van "fuck it, ik ga met de fiets naar Dakar", dan doe ik dat zonder dat ik "verlof" moet opsparen. Ik ken iemand die zoiets soms doet.
6. als ik extra wil bijklussen buiten de uren, dat kan ook en is dat wettelijk en fiscaal volledig in orde. Keuzes
Allemaal geen optie, of toch niet zo eenvoudig als werknemer. Om die redenen alleen al vond ik het een verademing.
En vreemd genoeg, zoals IAH al gezegd heeft: ik ben een zeldzaam en zwaar profiel(oprecht, het klinkt alsof ik een dikke ego heb, maar ik weet dat mijn skillset zeldzaam is). Als je mij via "de grote spelers" zou binnenhalen, lig je aan 1100 euro of meer per dag. Ik ben goedkoper dan sommige schoolverlaters die ze aanbieden. Dat is een no-brainer voor veel bedrijven.
De enige verliezers zijn de tussenpartijen die er vroeger tussen zaten, voornamelijk mijn voormalig management. Die zijn "bypassed", zeg maar.
Het feit dat ik mooie bedragen factureer en daar efficienter mee kan omgaan dan gewoon "loon", is heel mooi meegenomen maar niet de enige reden. Volgens die logica zou ik terug werknemer worden als het fiscaal plots even voordelig was. En dat is echt niet zo. Freelancers zijn meestal toch mensen die een vorm van vrijheid(en het risico die daaraan verbonden is) willen.