Freelancers & Ondernemers

Als je een vennootschap opricht, moet je dan al een bankrekening hebben om het oprichtingsbedrag op te storten. Of kan je pas een bankrekening openen als je vennootschap is opgericht?
Zet er niet teveel geld op. Want dat bedrag staat een hele tijd vast.

De notaris kan er wel zijn afrekening van nemen. Dus veel meer als die zijn afrekening moet het niet zijn.

Toevallig BNP Paribas? Is bij mij ook gebeurd, en volgens mijn boekhouder was dit specifiek de werkwijze van BNP Paribas...
Zij had mij gelukkig gevraagd bij welke bank ik de rekening ging openen, en had hier dus ook al op geanticipeerd om de rest nog niet in gang te zetten met de "tijdelijke" bankrekening.

Nee, rekeningnummer in mijn oprichtingsakte is effectief de tijdelijke, die ik ondertussen al lang niet meer heb.
ding ding! BNP Parisbas

Was gewoon ambetant voor de boekhouder dat hij bepaalde zaken retroactief moest rechtzetten.

Bij mijn vrouw op het werk gaat het niet zo super en ze is echt op zoek naar opties.

Terwijl verdrink ik in het werk.

De optie speelt om te proberen dat ze bij mij komt werken.

Wat zijn de beste opties hier dan? Ik wil ook niet de helft van mijn zaak weg geven natuurlijk (kan natuurlijk na jaren succesvol samenwerken verandern).

- Loondienst is belachelijk duur zeker, korting RSZ eerste werknemer zal niet tellen zeker voor mijn vrouw? Al zijn we nu nog niet gehuwd.

- Boekhouder zei best medebestuurder maken in dit geval en dat ze ook zelfstandig wordt dan.

Maar hoe zit dat dan, moet je daarvoor langs de notaris?
Als dat nu niet zou boteren en ze stopt daarmee, moeten we haar dan gewoon terug schrappen? = terug notaris?
Kan ze dan gewoon terug zelfstandig statuut opzeggen en gaan werken, of desnoods behouden als bijberoep.

Bij mijn vrouw op het werk gaat het niet zo super en ze is echt op zoek naar opties.

Wat zijn de beste opties hier dan? Ik wil ook niet de helft van mijn zaak weg geven natuurlijk (kan natuurlijk na jaren succesvol samenwerken verandern).

- Loondienst is belachelijk duur zeker, korting RSZ eerste werknemer zal niet tellen zeker voor mijn vrouw? Al zijn we nu nog niet gehuwd.

- Boekhouder zei best medebestuurder maken in dit geval en dat ze ook zelfstandig wordt dan.

Als dat nu niet zou boteren en ze stopt daarmee, moeten we haar dan gewoon terug schrappen? = terug notaris?
Kan ze dan gewoon terug zelfstandig statuut opzeggen en gaan werken, of desnoods behouden als bijberoep.
Nee, notaris normaal niet nodig (als je statuten die optie niet uitsluiten). Kan gewoon via beslissing algemene vergadering, dat moet wel gepubliceerd worden in Belgisch staatsblad en ze zal idd sociale bijdragen moeten betalen en dus zelfstandig statuut aanvragen maar die handelingen kan je boekhouder doen (of ondernemingsloket). Het is wel niet zo heel voordelig, je betaalt ongeveer evenveel belastingen als een werknemer maar de sociale zekerheid is zo'n 20% ipv 40% van bruto, dat verschil is enige fiscale voordeel maar je hebt dan ook wel minder sociale zekerheid bij ziekte of pensioen.

Eerste werknemer is wel mogelijk maar doelgroepkorting is ook niet zo fantastisch.

Haar zelfstandig laten worden en haar werk aan jouw vennootschap laten factureren? Dan hoeft ze helemaal niet in jouw vennootschap betrokken te worden.

Nee, notaris normaal niet nodig (als je statuten die optie niet uitsluiten). Kan gewoon via beslissing algemene vergadering, dat moet wel gepubliceerd worden in Belgisch staatsblad en ze zal idd sociale bijdragen moeten betalen en dus zelfstandig statuut aanvragen maar die handelingen kan je boekhouder doen (of ondernemingsloket). Het is wel niet zo heel voordelig, je betaalt ongeveer evenveel belastingen als een werknemer maar de sociale zekerheid is zo'n 20% ipv 40% van bruto, dat verschil is enige fiscale voordeel maar je hebt dan ook wel minder sociale zekerheid bij ziekte of pensioen.

Eerste werknemer is wel mogelijk maar doelgroepkorting is ook niet zo fantastisch.
@Chickenlal Vrouw (of kinderen) doe je bijna altijd als zelfstandig, in loondienst is dat zoveel duurder* en zoveel meer gedoe.
*loonsecretariaat, wetsverzekering, ...

Die 20% is fiscaal aftrekbaar dus eigenlijk wat minder.
Geef haar 2k bruto dat is netto 1500 dus amper belastingen (25%).
(vergelijk dat eens met kostprijs van loontrekkende)

Ze is medebestuurder dan dus allemaal een hoop kosten van haar ook op de zaak (auto, gsm, ...).
Gezinskomen reken je af via de winsten van de vennootschap.

Hallo TOM,

Bij Doccle willen we graag ons platform verbeteren voor kleine zelfstandigen. Daarvoor hebben we jouw hulp nodig want we kunnen veel leren van jouw feedback.

Concreet zijn we op zoek naar zelfstandigen zoals bakkers, slagers, winkeluitbaters, loodgieters, schilders, fysiotherapeuten, horeca-uitbaters... wegens voorgaande onderzoeken, zijn we deze keer niet op zoek naar IT profielen.

Dus je hebt mijn hulp dan NIET nodig?

so confused again 😅

Thanks.

Ja op zich wel veel extra aftrekbare kosten dan ook . Onze 2e auto kan dan ook in de vennootschap veronderstel ik, of toch verhuurd worden.

Thx.
Het samenwerken zal de tijd moeten uitwijzen he, hoe dat gaat.

Zou wel de bedoeling zijn dat ze elke dag de kleine naar school doet en gaat halen dan en wat meer tijd heeft voor het huishouden.

@Chickenlal
Gezinskomen reken je af via de winsten van de vennootschap.

Wat bedoel je hier mee of typo?
Gezinsinkomen of gezinskosten?

Laatst bewerkt:

En in die soort verbanden heb je 99 % kans op een RSZ controle, waar ze alles eens goed gaan nakijken naar werken onder gezag, uurroosters, etc... Voor de dossiers die ik heb waar de partner in werknemer verband tewerkgesteld werd hebben ze denk ik allemaal controle gehad van de RSZ binnen de 6 maand van tewerkstelling.

En in die soort verbanden heb je 99 % kans op een RSZ controle, waar ze alles eens goed gaan nakijken naar werken onder gezag, uurroosters, etc... Voor de dossiers die ik heb waar de partner in werknemer verband tewerkgesteld werd hebben ze denk ik allemaal controle gehad van de RSZ binnen de 6 maand van tewerkstelling.
"Jobs jobs jobs..."

Controle lijkt me op de kans op misbruik niet onterecht.
Maar doen ze dan minder controle als je partner zelfstandige is en op die manier factureert?
Daar is de kans op misbruik toch ook vrij groot?

Heeft iemand hier al ooit een pitch gedaan bij een event gelijk startit@kbc? Wat zijn de ervaring? Aanrader of niet?
In Belgie is er bitter weinig echt nuttigs qua start-up ondersteuning;

Als je echt groen bent / recht van school komt kan dat leuk zijn qua sfeer en dingen leren, maar voor de rest heerst er toch wel echt een "those who cant do, teach" vibe vond ik. Best case krijg je er een bureau, wat sfeer en een paar semi nuttige connecties.
Kan dus geen kwaad, maar gaat quasi niets doen voor je bedrijf;
Ik zou misschien zelfs durven zeggen dat in een gewone co-work gaan zitten nuttiger is, omdat die mensen toch "iets" juist doen gezien ze voor hun kantoor / plaats kunnen betalen.

Dit geld ook voor de meeste accelerators hier in BE, al krijg je dan soms een kleine som en wat deftigere intros;

Beter die tijd inzetten op subsidies / consortia :) (seriously) of open netwerken

Iemand ervaring in een bedrijf opstarten met meerdere partijen waar 1 partij, omwille van kapitaal en netwerk, 50% wilt en de andere 2, de uitvoerders, dus elk 25% krijgen? Het bedrijf heeft nooit die groeimarge en potentieel zonde dat netwerk.

Ik heb een enorm goed gevoel bij iets dat we willen beginnen maar ik ken te weinig van “echt ondernemer” zijn om me bij zo een situatie een goed gevoel te geven.

Iemand ervaring in een bedrijf opstarten met meerdere partijen waar 1 partij, omwille van kapitaal en netwerk, 50% wilt en de andere 2, de uitvoerders, dus elk 25% krijgen? Het bedrijf heeft nooit die groeimarge en potentieel zonde dat netwerk.

Ik heb een enorm goed gevoel bij iets dat we willen beginnen maar ik ken te weinig van “echt ondernemer” zijn om me bij zo een situatie een goed gevoel te geven.
Ik zou het nooit kunnen/doen.
Ik ken meerdere vennootschappen die ongeveer op dat principe gebouwd waren, en op eentje na zijn die allemaal op ellende uitgedraaid.
Daar zijn heel wat vriendschappen verloren gegaan, tot extreme vijandigheid en rechtszaken toe.

Je moet al héél erg met de neuzen in dezelfde richting zitten, want alles wat je doet heeft een effect op wat de twee anderen verdienen.
Misschien een klein beetje kort door de bocht, maar zo voelt het althans aan.
En als het dan toch fout loopt en er wilt er bijvoorbeeld een partner uit, dan zit je met een heel gedoe van valuatie van het stuk van degene die eruit wil, en dan moeten de anderen nog de centen hebben om hem uit te kopen...

Het systeem waar ik met mijn vennootschap in zit is een "groep van bedrijven", een paar vennootschappen met personeel, een paar eenmansvennootschappen, is wel in de bouwsector en daar bestaat een redelijk goed uitgewerkt systeem van "onderaannemers" met bijhorende contracten voor...

Die ene persoon is dus onvervangbaar, ben jij en die andere "uitvoerder" gemakkelijk vervangbaar? Zo ja dan snap ik de insteek wel en zullen jullie moeten nadenken of jullie bereid zijn om "maar" een kwart van de onderneming te hebben. In de praktijk kan je het best ook uitwerken dat je 48-26-26 verdeelt om te zorgen dat je toch altijd met een "2/3e" meerderheid kan beslissen en je een beetje geforceerd wordt om overeen te komen, met een 50-25-25 ga je mogelijks al eens er helemaal niet uitgeraken en vast komen te zitten.

Mijn eigen schoonbroer heeft een bedrijf opgestart met 2 vennoten en ze hebben het verdeeld zodanig dat ze elks 1/3e hebben. Als ik hem mag geloven is hij wel de "sales" die met zijn connecties de zaken binnenhaalt en zijn de twee andere vennoten ook vooral de uitvoerders, hij is nog geen jaar bezig of het feit dat hij "slechts 1/3e" van het bedrijf heeft maar in werkelijkheid het belangrijkste zou zijn begint al ferm zijn ogen uit te steken... Dat gaat ook sowieso nog voor problemen zorgen.

Die ene persoon is dus onvervangbaar, ben jij en die andere "uitvoerder" gemakkelijk vervangbaar? Zo ja dan snap ik de insteek wel en zullen jullie moeten nadenken of jullie bereid zijn om "maar" een kwart van de onderneming te hebben. In de praktijk kan je het best ook uitwerken dat je 48-26-26 verdeelt om te zorgen dat je toch altijd met een "2/3e" meerderheid kan beslissen en je een beetje geforceerd wordt om overeen te komen, met een 50-25-25 ga je mogelijks al eens er helemaal niet uitgeraken en vast komen te zitten.

Mijn eigen schoonbroer heeft een bedrijf opgestart met 2 vennoten en ze hebben het verdeeld zodanig dat ze elks 1/3e hebben. Als ik hem mag geloven is hij wel de "sales" die met zijn connecties de zaken binnenhaalt en zijn de twee andere vennoten ook vooral de uitvoerders, hij is nog geen jaar bezig of het feit dat hij "slechts 1/3e" van het bedrijf heeft maar in werkelijkheid het belangrijkste zou zijn begint al ferm zijn ogen uit te steken... Dat gaat ook sowieso nog voor problemen zorgen.

Laat het hem dan es alleen uitvoeren he. Enkel sales en geen uitvoering.

In Belgie is er bitter weinig echt nuttigs qua start-up ondersteuning;

Als je echt groen bent / recht van school komt kan dat leuk zijn qua sfeer en dingen leren, maar voor de rest heerst er toch wel echt een "those who cant do, teach" vibe vond ik. Best case krijg je er een bureau, wat sfeer en een paar semi nuttige connecties.
Kan dus geen kwaad, maar gaat quasi niets doen voor je bedrijf;
Ik zou misschien zelfs durven zeggen dat in een gewone co-work gaan zitten nuttiger is, omdat die mensen toch "iets" juist doen gezien ze voor hun kantoor / plaats kunnen betalen.

Dit geld ook voor de meeste accelerators hier in BE, al krijg je dan soms een kleine som en wat deftigere intros;

Beter die tijd inzetten op subsidies / consortia :) (seriously) of open netwerken
Bedankt voor de input!

Ik heb eigenlijk een (in mijn ogen) goed idee, alles er rond is al uitgewerkt, maar heb er bepaalde connecties voor nodig die ik niet meteen zo kan vinden. Dus zo een startup iets leek me nog een goede manier.

Misschien best even in het netwerk zoeken en rondvragen als iemand de nodige mensen kent.

Bedankt voor de input!

Ik heb eigenlijk een (in mijn ogen) goed idee, alles er rond is al uitgewerkt, maar heb er bepaalde connecties voor nodig die ik niet meteen zo kan vinden. Dus zo een startup iets leek me nog een goede manier.

Misschien best even in het netwerk zoeken en rondvragen als iemand de nodige mensen kent.
Je hebt “een goed idee (in jouw ogen), alles er rond is al uitgewerkt” dus met andere woorden is hier nog niets van validatie/product-market fit getest. Zo vaak al gehoord. Dat is het recept voor een gefaalde start-up.

Terug
Bovenaan